Død Snø (2009)

Alternatieve titel: Dead Snow

Noorwegen
Horror / Komedie

geregisseerd door Tommy Wirkola
met Jenny Skavlan, Charlotte Frogner en Ane Dahl Torp

In 1945 werd in Øksfjord de Duitse bezetter door de lokale bevolking afgeslacht. Ze vluchtten hierna de bergen in, waar ze doodvroren. Jaren later is een groepje vrienden op weg naar een huisje in Øksfjord. Met ski's en een ongelofelijk hoeveelheid bier zijn ze voorbereid op een gezellig weekend. Sara is het best bekend in de bergen. Ze heeft een andere route naar het huisje gekozen, maar niemand kijkt op als zij eerder arriveren dan zij. Misschien zat ze vast door het slechte weer. Niemand vermoedt echter dat ze het slachtoffer zou kunnen zijn van het kwaad dat zich al jaren in de bergen verbergt. Dat verandert al snel wanneer de hut omringd wordt door een bataljon bloeddorstige Duitse zombiesoldaten...

avatar van Donkerwoud
Zoals wel vaker in dit genre is het idee leuker dan de uitwerking ervan. Met nazi zombie's kun je zoveel kanten op, maar hier wordt toch vooral ingezet op het gebruikelijke horrorscenario van het hutje in de wildernis en de ondode plaag. Wel een pluim voor de zeer geslaagde kostuums en de paar amusante scenes tijdens het slotstuk.

avatar van Kondoro0614
Død Snø

Død Snø is een zeer vermakelijke Nazi-Zombie film die pas echt opgang komt als de zombies in beeld komen. Deze Noorse zombie film is prima uitgepakt en heeft me erg vermaakt! Kwa horror past hij goed in z'n genre... Je ziet mensen die hun eigen benen eraf hakken.. En je ziet zelfs bij iemand dat z'n darm vast zat aan een tak.. Lekker Lekker hoor ! Kwa bruutheid is de film ook niet zachtzinnig. Je staat voor een raam en opeens word je naar buiten gesleurd en volgens mij (?) werd zijn hoofd eraf getrokken.. Ook de actie scene's waren goed gedaan en de film was leuk bedacht / in elkaar gezet. Het concept pakte goed uit en de Nazi-Zombies zagen er tenminste als echte zombies uit. En daar was ook helemaal niks mis mee!

avatar van LPereboom
Heb me wel vermaakt met deze film, normaal ben ik niet zo voor het genre.. maar hij keek aardig weg, alles over the top, qua comedy vond ik het redelijk droog van humor wat ik wel goed vind, qua bloed en entertainment en het vliegen en openscheuren van darmkanalen zit het zeer goed. Deze gekocht voor 4euro dus mag niet klagen

avatar van FillumGek
Ik heb mezelf er toch maar aan gewaagd na al die tijd. Geen groot fan van Scandinavische films maar het tweede deel wilde ik sowieso ook graag zien. De eerste drie kwartier zijn helaas veel te saai, waardoor de film al geen topscore meer kan krijgen.

De tieners hebben geen van allen uitstraling, en grappig is het al helemaal niet. Gelukkig is de grootste troef een horde nazi-zombies zodat het toch nog vermakelijk wordt. De zombies waren overtuigend, vooral de leider. Maar de gore is toch wel echt het grootste feest. Levensecht, maar de overdreven manieren waarop mensen aan hun einde komen zorgde voor een onsmakelijke glimlach.

Hopelijk is de sequel vanaf het begin al spot on, dan wordt het een topper.

avatar van Shinobi
Dan zit je sowieso goed FillumGek. Aan mijn score te zien vind ik niets aan dit deel, maar het vervolg is van begin tot eind volop genieten geblazen.

avatar van FillumGek
Shinobi schreef:
Inderdaad, het vervolg is op alle fronten beter!

avatar van SturyNijmegen
"per ongeluk gezien" Het is niet mijn genre maar het is wel leuk gedaan allemaal, simpel verhaal met maximale horroreffecten.

avatar van Alexander1900
Het begin is wat saai maar daarna is het allemaal best vermakelijk / lekker over-de-top. Ben benieuwd wat deel 2 brengt want die schijnt nog beter te zijn.

avatar van dvdfreak123
Zoals hierboven beschreven duurt het inderdaad efkens wanneer er actie komt in het begin is het beetje saai maar wanneer de hel losbreekt was het allemaal heerlijk over the top. De gore was geweldig. Acteerprestaties zijn natuurlijk van bfilm kwaliteit maar de overdreven ledematen enzo die rondvliegen laten je dit al snel vergeten. Nazizombies zagen er wel geweldig uit vooral de leider woow die was echt cool!! Toch wel goed met vermaakt Op naar deel 2!! 6,5/10

avatar van VonThirsty
Zombiefilms zijn niet mijn ding. Hier en daar was deze wel komisch en lekker luchtig: 'ik zei toch dat we naar Sunny Beach moesten gaan!'

Misschien dat ik het tweede deel nog wel een kans geef, gezien het hogere gemiddelde. Deze geef ik niet meer dan 2,0 sterren.

avatar van Gang_Star
Een aardig eerste deel waarin een vriendengroep word aangevallen door een groep nazi zombies. Deze zombies worden vrij behoorlijk ingevuld en de leider van deze groep is ook een goed ingevulde rol.
De gore is meer dan prima, het bloed spat in het rond en de make-up is eveneens goed. De humor maakt de film compleet, waardoor het resultaat voldoende is.
Vijf jaar later kreeg de film nog een vervolg, een vervolg dat nota bene nog beter was dan dit eerste deel.

avatar van cucciolo
Had hier best wel wat van verwacht. Maar het enige wat daarvan overeind blijft is een complimentje voor het concept. Veel te langdradig allemaal. Hoop overbodige scenes in de naam van opbouw. Toen die zombies dan eindelijk op kwamen dagen had ik ze spectaculairder verwacht, terwijl ik nu zoiets had van 'Oh ok dat zijn ze dan'. Verder een hoop hele foute oneliners die totaal niet grappig waren, noch in de film pasten. Eigenlijk is het gewoon een vrij saaie horrorfilm waaraan een paar goedkope geforceerde stukjes zijn toegevoegd om het geheel als horrorkomedie te doen voorkomen, maar dat maakt het nog geen echte horrorkomedie..Het enige echte goede moment vond ik toen die man in het begin dat verhaal over die plaats vertelde, maar voor de rest snel vergeten deze prul!

avatar van Argyle
Top

Je moet in dit soort films geen hoogstaand scenario verwachten, dat deed ik ook niet.
De film heeft me precies gebracht wat ik ervan verwachtte, veel gruwel en massa's bloed, meer dan je je kan voorstellen.
Het is eens leuk om deze film te bekijken, maar dan mag je geen zwakke maag hebben !!
U bent gewaarschuwd !!!

avatar van knusse stoel
Tarkus schreef:
U bent gewaarschuwd !!!

En zo is het maar net!
Een leuke film om eens voor te gaan zitten, popcorn op schoot (lust ik niet) een colaatje op tafel (lust ik ook niet) en kijken maar, met het verstand op 0,5. (voor het onverwachte)

avatar van alexspyforever
Brengt deze zombiefilm iets nieuws? Buiten het sneeuwlandschap kan ik er niet meteen iets bedenken. Ja zelfs nazi-zombies hebben we al eerder gehad in Shock Waves (1977). Die film was al niet geweldig maar kwam toch nog origineler over dan deze. Deze speelt gewoon leentje buur bij een hoop andere films. Een soort mix tussen zombiefilms als Evil Dead, Braindead en volgens mij zit er ook duidelijk het thema van The Fog van Carpenter zeker als ik het einde bekijk van beide films. Bij momenten is de film wel over de top gore maar non-stop zoals sommige beweren nah. Dat ze eerder voor comedy gingen dan voor horror lijkt me wel duidelijk. Dat angsthazen ineens veranderen in zombiebestrijders omdat ze zombiefilms hebben gezien tja en het dan precies ook nog leuk vinden, dat is al het bewijs. De opbouw met activiteiten en flauwe grappen van studenten die er op uit trekken in de middle of de nowhere om zich te amuseren interesseert me geen moer. Misschien leuk als je zelf nog student hebt of nostalgie hebt naar die tijd, maar mij verveelt het enkel en draagt niet bij om sympathie voor heb te hebben. Karakterontwikkeling is er nauwelijks. In feite is het gewoon wachten tot ze worden afgeslacht en gokken wie de laatste overblijver is. Gewoon andere land en landschap maar maakt niet uit, uiteindelijk is het gras niet groener aan de overkant.
Goede effecten dat wel.

avatar van Left4Dead
Ben zelf geen fan van de zombie films/series/games die er in overvloed de wereld in geschoten zijn. Ook dit eerste deel van Dead Snow kan me weer niet echt bekoren. Maar heb deze weer bekeken omdat ik deel twee aan de tand wil voelen. Die krijgt heeft een hoger cijfer hier op MM dus wie weet.
Aan de zombies ligt het niet in deze prent, die zien er geweldig uit. De zogenoemde komedie moets ik ver zoeken, dat kwam maar in lichte mate op weinige momenten naar boven drijven.

Ik kan niet anders zeggen ,maar dit is een Superfilm!!

Kijkt heerlijk weg en het bloed vloeit er rijkelijk, en zeg nou eerlijk,wie wil er nu geen bloed zien.
vooral die scene waarin een gebeten slachtoffer met een kettingzaag zijn eigen arm afzaagt en dan lachend een gebaar maakt van daar doen we niet moeilijk over,het is toch maar een armpje haha
is echt master.

van zulke films kan ik geen genoeg krijgen en moeten ze er veel meer van maken en op tv uitzenden. minstens elke week. van mij krijgt deze film meer dan een hele vette 10

avatar van Hollywood007
Ik wist niets over deze film toen ik hieraan begon. Ook niet dat het een horror-comedy was. Ik was dan ook verrast toen de toon halfweg ineens omsloeg. Mijn eerste gevoel was dat dit echt afbreuk deed aan de film. Misschien gewoon omdat ik me had ingesteld op een echte ruwe horror. Maar naarmate de film vorderde moest ik meer en meer lachen met bepaalde dingen en begon ik me best te amuseren. Zoals bijvoorbeeld wanneer de nazi van de snow scooter wordt gegooid door de tak en zeker wanneer het 'hoofdpersonage na net zijn arm te hebben afgezaagd, in zijn kruis wordt gebeten.

Alles is op zich leuk in beeld gebracht, al was de cgi niet altijd van de beste Quality.

Ik zet deze zeker nog wel eens terug op. Misschien niet echt een aanrader voor wie op zoek is naar een serieuze horror, maar best wel tof voor wie een fan van horror-comedy is.

Oh ja, net ook de trailer van de opvolger bekeken. En na het zien van deze eerste + de trailer van nummer 2 vraag ik me toch af of het aan mij ligt of dat de regisseur een affectie met darmen heeft?!

avatar van Shadowed
Matige slasher.

Tja, het concept is ook niet erg origineel. De zombies zelf misschien wel en een nieuwe locatie dan dat ik meestal zie. Maar het verhaal zelf is natuurlijk flinterdun. Paniekerende groep vrienden die dan omringd zijn en een manier moeten vinden om terug te vechten.

Niets nieuws, en soms ook een beetje saai. Maar blij vlagen zitten er brute en zeer vermakelijke scenes in. Met als voorbeeld Een sneeuwscooter met mini gun en een gezicht dat open gerukt word door zombies. en die scenes maken deze film wel een voldoende.

Het vervolg was verrassend beter

avatar van BlueJudaskiss
Dit was... saai. Het tweede deel scoort gigantisch hoog bij mij in mijn beste-horrorfilms-aller-tijden-lijstje, hier heb ik me echt verveeld. Ja goed, een paar geinige momenten en het idee is en blijft heerlijk, maar ik had heimwee naar het grote spektakel van Red vs Dead.

avatar van Phantasm
Vermakelijke zombifilm die lekker wegkijkt. Prima vermaak als je hiervan houdt.