[Rec] (2007)

Spanje
Horror

geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza
met Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferran Terraza

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

avatar van Antonev
Matig, zeer matig. Ondanks dat er best wat spannende momenten inzaten, wist deze film me niet te grijpen.

Dat wezen op het einde.... Brrrrrrr!!!

avatar van 1311811
Picker schreef:
Gezien de hoge rating had ik hier toch wel meer van verwacht. Ben geen grote fan van deze "home video" films. Het is gelukkig wel minder schokkerig als Cloverfield maar nog steeds heeft het niet mijn voorkeur. Ik begrijp niet zo goed waarom deze film nou zo'n hoge rating krijgt? Ik vond bv Afflicted een stuk beter en die heeft nog geen 3 gemiddeld?...

Ik zag de rating, ik keek de film, en dacht: "Wtf?" Totale teleurstelling - die gelukking niet zo lang duurde. Flatlining, de hele film lang.
NB 4 films in de serie...

Gijs2
Knap dat er met dit budget zo'n film wordt afgeleverd. Zenuwslopende scenes. Een film die heel veel vragen oproept en op het einde een heel creepy monster. Had ondanks het thema een hele hoge vorm van realisme en was op veel punten echt eng. Echt een aanrader deze film.

avatar van LOTR-lover
Deze stond al heel lang op m'n 'nog zien' lijstje maar vanavond kwam het er dan eindelijk van. Ondanks het feit dat veel van het plot vooraf al bekend waar daardoor de film natuurlijk al jaren uit is wist [REC] de spanning goed vast te houden. Niet alles was even geloofwaardig of goed geacteerd, maar ach, who cares bij een film als dit?

Een aantal prima geslaagde schrikeffecten en een boeiend verhaal brengen me uiteindelijk naar een prima eindcijfer.

7/10 (IMDB)

avatar van SillyBilly23
Wat denk ik bijdraagt aan de beleving van deze film is de claustrofobische sfeer die wordt neergezet en de chaos/paniek die de acteurs zo goed brengen op het scherm. Hun Spaanse temperament is wel een voordeel. Ik heb Quarantine nog niet gezien (deels omdat die zo afgekraakt wordt) maar ik kan me niet voorstellen dat de Amerikanen het beter doen op dat vlak zonder fake over te komen Want dat gevoel had ik dus niet dat het 'nep' overkwam. Goed geacteerd, beetje over the top misschien maar dat stoorde mij niet. De schrikmomenten zijn effectief, weet niet of dat ook te maken heeft met de handy cam maar ik vond het foundfootage gegeven hier wel een meerwaarde. Dit blijft één van mijn favoriete horrorfilms, ontzettend spannend. Was daarvoor trouwens helemaal geen fan van zombiefilms maar vond deze vrij realistisch voor zover zombies realistisch kunnen zijn Einde heeft idd een hoog WTF-gehalte, knappe afsluiter. 4,5*

avatar van Hannibal
Knap gemaakt, en behoorlijk spannend tussen de wat saaiere stukken door. Ik werd wel horendol van de hysterische reporter Ángela Vidal. Als ik Pablo was had ik al lang de camera aan haar gegeven met de mededeling dat ze zelf maar moet filmen. Zelfs als hij zegt dat ze stil moet zijn omdat ze anders betrapt kunnen worden (toen hij door het raampje aan het filmen was) bleef ze maar kwekken: "Wat gebeurt er? Wat zie je? Wat doen ze!?" MENS hou je klep eens!

Films met zombies zijn over het algemeen niet mijn favoriet, zo ook deze niet, maar voor een film met zombies is deze prima. Het einde is zeer goed!

avatar van Night's Watch
Een kleine tachtig minuten naar Manuela Velasco kijken is totaal geen straf, zeker niet in een film zoals deze. Naast de goedlachse presentatrice blijkt al snel dat ze een ook behoorlijke pittige kant heeft, heerlijk om te zien hoe ze uitvalt tegen de politieagent.

Het rustige begin in de brandweerkazerne komt wat saai over en wekt voornamelijk nieuwsgierigheid op naar wat er nog gaat komen, gelukkig gaat het snel over op 'actie'. De hysterie die er heerst als ze in het huis komen en die in het grootste gedeelte van de film aanwezig blijft is één van de sterke punten, de manier van filmen (en niet te vergeten het bijhorende geluid) versterkte deze hysterie alleen maar. De zolder scene is een sterke afsluiter, één van de betere horror scenes die ik gezien heb.

avatar van keimpeS
De film waarmee de gehele REC reeks mee begon, inmiddels alweer 4 delen. Het was alweer en tijdje geleden dat ik deze film voor het eerst zag, vond 'm toen erg eng. Nu een stuk minder, maar toch blijft het een hele spannende en goede film. Soms vond ik het wel 's te hysterisch, iedereen door mekaar heen schreeuwen en een schommelende camera, maarja het is ook best wel een hectische situatie. Het zit ook wel beetje in de cultuur van de spanjaarden, passie en pit! De eerste 2 delen zijn nog wel van serieuze aard, deel 3 compleet anders maar wel geweldig! Deel 4 was een deel te veel en niet zo heel veel meer aan.

avatar van robinbeckers
Hoop dat deze film nog eens op BR komt, met NL subs. Tenzij die er al is....

robinbeckers schreef:
Hoop dat deze film nog eens op BR komt, met NL subs. Tenzij die er al is....

Naast de trailer rechtsboven staat ook links daar zie dan ook waar je hem kunt kopen.

avatar van danuz
De found footage insteek is in REC toepasselijk maar niet erg spectaculair (meer). En jammergenoeg wordt het verhaal wat saai gebracht en bovendien weinig spannend - op een paar scares na keek ik er behoorlijk gelaten naar. Het voelt allemaal te kleinschalig en beperkt. Voeg daarbij veel interviewtjes en geklets, vrij onboeiende personages, en een korte film wordt eigenlijk te kort om nog echt veel spanning te bevatten. Wat rest is een best leuk gegeven en een paar aardige scares. Tegenvaller!

avatar van SmackItUp
Rec maar eens herzien, en in mijn beleving was het toch een stuk enger. Waarschijnlijk omdat ik nu wat ouder en meer gewend ben. Zoals Hannibal al aangaf voelde ik het ook.

Hannibal schreef:

Ik verlaag van 3,5 naar 3 *.

avatar van N. S.
Een erg fijn filmpje.

Ik heb het niet zo op found footage films. De verwachtingen waren dan ook laag, mede doordat het spaanstalig is, ondanks het gemiddelde.

Het begint als een dood normale dag, een tv ploeg die een dagje mee loopt met de brandweer. De uitvoering zag er gewoon realistisch uit en daarom voelde het appart aan. Eenmaal aangekomen blijkt er iets anders aan de hand te zijn. Het acteerwerk was erg goed. Een sfeervolle film met de nodige spanning leverde me soms wat rillingen op. Vooral toen ze op de derde verdieping waren, in dat kamertje met al die foto's etc. Met de gore was ook niets mis. Dat schudden met de camera vond ik wel meevallen vergeleken met die andere found footage films.

Een goede film voor als je alleen bent in het donker. Ik heb genoten, ook van Manuela. Prima geacteerd, lekker sfeertje. Toppie.

avatar van Captain.janek
Dit is een van de allerengste films die ik ooit gezien heb... En ik ik heb al wat gezien lieve mensen.
Alle Paranormal activities, The Exorcist, The Omen etc.etc.

Maar de realistische -docu-achtige sfeer waarin dit is opgenomen draagt bij aan het geheel.
Er wordt een goede spanningsboog opgebouwd en de adrenaline klotst door de vaten zo nu en dan. Het grote bloederige middendeel van de film is spannend, maar de laatste 10 a 15 minuten zijn regelrecht angstaanjagend goed gemaakt. Wat een spanning, ik ga er hier niet teveel over zeggen...

Gewoon lekker kijken, bij voorkeur op een avond laat, weinig lampen aan en laat het maar over je heen komen. Ik denk dat je 's avonds voor het slapen dan nog wel even onder je bed kijkt

avatar van calogero
Een plus voor het idee, maar een paar dikke minnen voor de uitwerking.
Te voorspelbaar, over the top en hysterisch tot aan het irritante toe.

avatar van Collins
De gruwelijke en duistere nachtmerrie uit de synopsis valt in beeldend opzicht wel wat mee. Weinig angstaanjagende spanning te bekennen. De meeste spanning wordt kunstmatig opgeklopt door wilde camerabewegingen en door een niet aflatend hoog geluidsvolume.
Het meerendeel van de gebeurtenissen in beeld is inhoudelijk nogal leeg en toont vooral veel hysterische beweging zonder dat er iets aan de hand is. Trapje op. Trapje af. Zoom in hier. Zoom uit daar. Gehijg, overslaande stemmen en gegil. In feite gebeurt er de meeste tijd niets. Opgeklopte spanning dus.
Een enkele keer gebeurt er daadwerkelijk iets. En dat enkele schaarse enge beeld of enge effect wordt vervolgens onmiddelijk minder eng vanwege de omlijstende geluidsoverlast, die al heel snel heel irritant is. Opgeklopte spanning door hysterie. Zonde dat met name dat geluidsvolume zo'n devaluatie van die paar goed gelukte shots veroorzaakt. Er is echt geen subtiliteit te bekennen.
Heb [Rec] ² (2009) hier ook nog liggen. Die zal wel onbekeken blijven.

avatar van alexspyforever
Found footage stijl van filmen ik hou er niet van om de eenvoudige reden omdat die steeds weer het excuus gebruiken om zo weinig mogelijk te tonen zodat ik als kijker het zelf maar moet invullen. Een film mag mij als kijker gerust mee laten denken, maar als het zo gefilms is a la Blair Witch Project waar je uiteindelijk meer zelf moet invullen (met bovendien enorm irritante karakters) dan heeft het kijken van een film geen nut meer. De film moet mij een verhaal vertellen en niet omgekeerd.
Goed dan toch eens een FF film die wel eens duidelijker toont wat er aan het gebeuren is. Wat begint als een vrij rustige documentaire over de brandweer met een leuke journaliste en koelbloedige cameraman ontaardt langzaamaan in paniek en tot slot hysterie. De setting van het appartement met de vele trappen wordt goed gebruikt. Er waren zelfs een aantal schrikmomenten. Jazeker, als een koele kikker als ik meer dan eens schrikt, dat vind ik wel straf. Ok dat verhaaltje met het bezeten meisje aan het eind had misschien niet gehoeven, maar al bij al vermakelijk. Korte speelduur, kort en krachtig like it that way! WardT na dat vreselijke Calvaire was dit wel een goede tip, thx.

avatar van mrmojorisin123
Sinds Los Sin Nombre bouwt regisseur Jaume Balagueró aan een oeuvre dat het vooral van sfeer moet hebben. Dat is voor [Rec] niet anders. Dit keer stort hij zich op de (non-)esthetiek van The Blair Witch Project en voegt er een flinke scheut expliciete horror aan toe.

Een lokale tv-ploeg in Barcelona volgt één nacht lang het brandweerkorps in de stad. De eerste oproep lijkt nogal banaal wanneer een oude dame zichzelf in haar appartement heeft opgesloten. De vrouw bijt echter zonder verwijl een stuk uit de hals van een van de brandweermannen en van zodra zijn collega de stakker naar het ziekenhuis wil voeren, blijkt de politie het gebouw afgesloten en verzegeld te hebben. Ook de gewonde brandweerman ontpopt zich tot een bezetene, wat het begin inluidt van een hysterische uitputtingsslag waarbij de ene na de andere aanwezige in het huis wordt besmet door de geheimzinnige en erg besmettelijke ziekt die hen in agressieve zombies verandert.

De Blair Witch-aanpak kenden we al van Cannibla Holocaust, nu voert Balagueró het idee terug naar zijn gore roots. Hierbij drijft hij de claustrofobie van het huis clos waarin we samen met de cameraploeg zijn beland tot het uiterste. Hij slaagt er echter nauwelijks in om enige spanning op te roepen. Het feit dat de cameraman en zijn collega tot op de allerlaatste momenten blijven filmen terwijl de dood in hun nek ademt, is volkomen ongeloofwaardig. Dat alle psychologie overboord wordt gegooid ten voordele van een wurgend tempo is begrijpelijk, maar ter compensatie had men tenminste op een creatieve manier mogen omspringen met de ruimtes waarin de ongelukkigen opgesloten zitten. Balaguerós enige wapen is de mokerslag. Die komt nu en dan (vooral naar het einde toe, wanneer het uitzichtloze van de situatie pas echt tastbaar wordt) hard aan, maar levert in de eerste plaats veel gimmick en weinig body op.

avatar van knusse stoel
Een iets chaotische film maar wel voldoende spanning in het verhaal.
Wat wij wel jammer vonden is dat er te veel duister in de film voorkomt waardoor je (vooral in het begin) bepaalde stukken niet goed kunt zien. Werpt wel een duister sfeertje op! Een 7 als waardering.

avatar van baspls
Een cameraman en een presentatrice volgen de lokale brandweer een nacht lang. Ze worden opgeroepen naar een appartementencomplex om een oude vrouw te helpen. Uiteindelijk zitten ze in het gebouw ingesloten en gaat het van kwaad tot erger.

Ik heb het niet zo op found-footage. Over het algemeen is het gewoon een trucje om niet goed te hoeven filmen en om het verhaal flinterdun te houden. The Blair Witch Project is daar een goed voorbeeld van. Hier is op zijn minst echt wat te zien op te beelden. Mischien zelfs wat te veel, want voor een film die in vrijwel alles realisme nastreeft vind ik dat ze wel overschatten hoe makkelijk een cameraman achteruit kan lopen in een gebouw dat hij niet kent.

De film begon als een reportage en begon uiteindelijk steeds meer mijn interesse te trekken. Uiteindelijk werden er echter steeds meer clichés bijgehaald en halverwege was mijn interesse weer nagenoeg weg. Aanvankelijk gaat het om een doorgedraaide gestoorde vrouw dan komen we ineens in een Epidemie-horror met allerlei paranoia, om vervolgens om te slaan in Zombie-horror en alsof dat nog niet genoeg was wordt er ook nog eens duivelsbezitting en Mengele-achtige experimenten bijgehaald. Een beetje te geëscaleerd en waar The Blair Witch Project veel te weinig prijsgeeft, spelt [Rec] het allemaal veel te veel uit. De spanning zit hem vooral in het feit dat er uit het donker ineens bezetenen opdoemen.

Al met al dus weer geen geweldige film, maar voor een found-footage nog best onderhoudend.

avatar van Shadowed
Beklemmend.

Spanje is een land dat mij vaak heeft verrast met zijn films. Neem als voorbeeld Pan's Labyrinth. Hierdoor ging ik ook onderzoek doen naar Spaanse horrorfilms en ik vond deze met flink hoge ratings. Hierdoor heb ik hem dus maar aangezet.

Een aangename verassing was het ook, het duurt een beetje lang maar gelukkig niet zo lang voordat er de spanning is. De spanning word wel beklemmend en bij vlagen realistisch weergegeven, ook al zijn zombies dat natuurlijk nauwelijks.

Dit eindigt in een goede en gelukkig niet al te schokkerige found footage film. Leuke uitkijker, en ook best spannend vooral aan het einde.

avatar van Fisico
[Rec] is best een aangename horror uit Spanje nota bene. Het concept met een held camera is niet nieuw, maar is een typisch trucje om sfeer en chaos maximaal te uiten in een donkere benepen ruimte waardoor een claustrofobisch effect ontstaat. Ook de idee om te starten met een soort reality show "Het leven zoals het is" maakt het best interessant om te volgen.

De film duurt met minder dan 80 minuten erg kort. De aanloop is daarom best lang en na het eerste incident valt de film wederom een beetje stil waarbij de tijd gedood wordt met wat interviews. De personages doen het op zich niet slecht. Zombies dus, niets nieuws, maar onder het genre zal hij zeker zijn mannetje staan. Ondanks de voorspelbare clichés blijven de schrikmomenten wel overeind en dat is toch een pluspunt voor een horror. Door de camera te laten focussen op het bovenlichaam krijg je ook veel emoties en mimiek te zien. Het komt het angstgevoel ten goede. Qua montage en regie zeker meer dan in orde. Het is allemaal niet bijster origineel te noemen, voorspelbaar zelfs, maar de regisseurs gaven toch een eigen twist en eigenheid mee met de film. Leuk!

avatar van IH88
“Good evening, this is Angela Vidal speaking. Tonight, as usual, we will share this time...”

Geweldige horrorfilm. IJzingwekkend, bloederig en nagelbijtend spannend, bij [Rec] zat ik de gehele speelduur met een misselijk (vooral door de schokkerige camerabeelden) maar ook gelukzalig gevoel naar de film te kijken. Fijn dat er nog dit soort horrorfilms worden gemaakt, en Paco Plaza en Balagueró hebben er een Spaans horrorpareltje van gemaakt.

Ik zeg het vaker, maar je hebt geen groot budget of wereldsterren nodig om een spannende horrorfilm te maken. Actrice Manuela Velasco is goed gecast, en ook de andere acteurs weten hun rol goed te spelen. Het is ook een uitstekende keuze om alles af te laten spelen in een appartementcomplex, want het zorgt voor een claustrofobische en ijzingwekkende sfeer.