• 8.482.573 stemmen

Releasedatum: 17 april 2008

• Google Play Bekijk via Google Play
  • meJane Bekijk via meJane

Plot [Rec]

"One witness. One camera"

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Opnieuw bekeken omdat ik druk bezig ben met slasherhorrors van deze eeuw opnieuw te zien. [REC] hoort daar zeker bij, echt een waanzinnig boeiende film. Wat de film zo goed doet is geen tijd verspillen aan oninteressante verhalen of onnodige emoties. Nee, je krijgt een minuutje uitleg over wat ze gaan doen en daarna gaat het los. En behoorlijk heftig mag je wel zeggen. De film weet een moordend hoog tempo te houden, zonder dat de boel in kakt. En dat laatste kwartier is zo zinderend goed op die zolder. Ik heb opnieuw ademloos meegekeken. De film haalt dat zelfde naargeestige gevoel dat bv The Blair Witch Project ook bij mij op wist te wekken.

Ondanks alles verlaag ik wel een halfje, dat komt doordat ik in dat eerste uur af en toe wel een tikje moe werd van de camera en ik het gekrijs ook soms op mijn zenuwen vond werken.

4* (was 4,5*)

avatar van mrklm

mrklm

Ángela Vidal [Manuele Velasco] tv-journaliste die met cameraman Pablo [Pablo Rosso] een nacht meeloopt met de brandweer in Barcelona. 70% van de oproepen betreft iets anders dan een brand en dat blijkt wanneer Angela onder begeleiding van Manu [Ferran Terraza] en Álex [David Vert] meegaat na een melding van iemand dit vastzit in haar appartement en daar een gruwelijke ontdekking doet Regisseurs Balagueró, Plaza en co-scenarist Luiso Berdejo nemen de tijd om het hoofdpersonage neer te zetten en Velasco is charismatisch en volstrekt geloofwaardig in de openingsscènes waarin ze op vrolijke en innemende wijze de brandweerkazerne verkent, zich hult in een brandweerpak en kennis maakt met de aanwezige brandweerlieden. De scenes in het appartement lijden weliswaar aan de schokkerigheid die hoort bij het ‘found footage’- genre, maar de goed getimede schrikmomenten zijn zeer effectief en komen vaak op momenten dat je ze niet verwacht. Succesvolle Spaanse horrorfilm kreeg drie vervolgen, te beginnen met [REC]².

avatar van pjmj

pjmj

Zenuwslopende nagelbijter die een realistische indruk maakte met veel vaart erin.

avatar van 110!

110!

troep pleegt geen coupe

avatar van frans123

frans123

pjmj schreef:

echt???? ik verveelde mij de takken..

avatar van frans123

frans123

Vervelend footage filmpje waar je dood moe wordt van hand camera en geschreeuw en gegil.........

avatar van Basto

Basto

Na Cannibal Holocaust de beste found footage film met een van de sterkste schrikeffecten ooit.

Goed van opbouw, lekker kort en relevant avant la lettre.

Maar je moet wel in de stemming zijn voor de hectische stijl. Bij mij stond de blu ray van Arrow ook al enige tijd te wachten op herziening. Maar dan wel onwijs goed!