• 10.519 nieuwsartikelen

Met onder meer: Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferrán Terraza

Gesproken taal: Japans en Spaans

Releasedatum: 17 april 2008

Plot [Rec]

"One witness. One camera."

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

Alle Media

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Opnieuw bekeken omdat ik druk bezig ben met slasherhorrors van deze eeuw opnieuw te zien. [REC] hoort daar zeker bij, echt een waanzinnig boeiende film. Wat de film zo goed doet is geen tijd verspillen aan oninteressante verhalen of onnodige emoties. Nee, je krijgt een minuutje uitleg over wat ze gaan doen en daarna gaat het los. En behoorlijk heftig mag je wel zeggen. De film weet een moordend hoog tempo te houden, zonder dat de boel in kakt. En dat laatste kwartier is zo zinderend goed op die zolder. Ik heb opnieuw ademloos meegekeken. De film haalt dat zelfde naargeestige gevoel dat bv The Blair Witch Project ook bij mij op wist te wekken.

Ondanks alles verlaag ik wel een halfje, dat komt doordat ik in dat eerste uur af en toe wel een tikje moe werd van de camera en ik het gekrijs ook soms op mijn zenuwen vond werken.

4* (was 4,5*)

avatar van mrklm

mrklm

Ángela Vidal [Manuele Velasco] tv-journaliste die met cameraman Pablo [Pablo Rosso] een nacht meeloopt met de brandweer in Barcelona. 70% van de oproepen betreft iets anders dan een brand en dat blijkt wanneer Angela onder begeleiding van Manu [Ferran Terraza] en Álex [David Vert] meegaat na een melding van iemand dit vastzit in haar appartement en daar een gruwelijke ontdekking doet Regisseurs Balagueró, Plaza en co-scenarist Luiso Berdejo nemen de tijd om het hoofdpersonage neer te zetten en Velasco is charismatisch en volstrekt geloofwaardig in de openingsscènes waarin ze op vrolijke en innemende wijze de brandweerkazerne verkent, zich hult in een brandweerpak en kennis maakt met de aanwezige brandweerlieden. De scenes in het appartement lijden weliswaar aan de schokkerigheid die hoort bij het ‘found footage’- genre, maar de goed getimede schrikmomenten zijn zeer effectief en komen vaak op momenten dat je ze niet verwacht. Succesvolle Spaanse horrorfilm kreeg drie vervolgen, te beginnen met [REC]².

avatar van pjmj

pjmj

Zenuwslopende nagelbijter die een realistische indruk maakte met veel vaart erin.

avatar van 110!

110!

troep pleegt geen coupe

avatar van frans123

frans123

pjmj schreef:

echt???? ik verveelde mij de takken..

avatar van frans123

frans123

Vervelend footage filmpje waar je dood moe wordt van hand camera en geschreeuw en gegil.........

avatar van Basto

Basto

Na Cannibal Holocaust de beste found footage film met een van de sterkste schrikeffecten ooit.

Goed van opbouw, lekker kort en relevant avant la lettre.

Maar je moet wel in de stemming zijn voor de hectische stijl. Bij mij stond de blu ray van Arrow ook al enige tijd te wachten op herziening. Maar dan wel onwijs goed!

avatar van Skuller

Skuller

Na herziening een punt er af , van 5 naar 4 sterren.ik werd echt bloed nerveus van dat hysterische gegil van voornamelijk dat mokkel.

Skuller schreef:

avatar van Skuller

Skuller

DoctorMovie

Die Spanjaarden praten zo snel dat ik de ondertiteling nauwelijks op tijd kan lezen

Mag ik ff hard lachen

DoctorMovie schreef:

Mag ik ff hard lachen

Zeker, dat deed ik ook om de eerdere opmerking. Overigens moet ondertiteling altijd een x aantal seconden blijven staan dus het ligt niet aan het spreektempo maar alleen aan jouw leestempo.

Mag ik nog een keer ff hard lachen

DoctorMovie schreef:

Mag ik nog een keer ff hard lachen

Leef je uit, lachen is gezond.

BlueJudaskiss schreef:

Leef je uit, lachen is gezond.

Lekker mokkel !

avatar van MBSL

MBSL

Knap gemaakt en realistisch door het format van een documentaire. Ondanks dat alles zich afspeelt in een beperkte ruimte blijft de film boeiend tot het einde.

avatar van shrink

shrink

• 1967 berichten

Zeer goede film. Heb me erg vermaakt. Vooral het einde is super.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Qua opbouw vind ik het met de deur in huis vallen en daarom niet zo spannend als het had kunnen zijn. Het is allemaal druk en recht in het gezicht. En ook moet je als kijker aanpassen aan de meest zeezieke camera ooit. Ik kwam eigenlijk nooit echt in de film maar had steeds het gevoel naar een film te kijken. Ironisch omdat het zogezegd gaat om camera footage.

De kracht van een Blair Witch Project lag net in het suggestieve terwijl men hier gaat voor een heel andere benadering die misschien een noodzakelijke update is voor het grote publiek. Voor mij is het echter meer een soort flipperkast dan een film. Als je nog geen adhd hebt, dan zou je het van deze film krijgen.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Sterke found footage die niet perse vernieuwend is, maar vooral uitblinkt in uitvoering. Het claustrofobische appartementencomplex zorgt samen met de intense shots en geloofwaardige zombies voor een beklemmende sfeer. De continue stroom van schokkende camerabeelden en hysterisch gekrijs zijn alleen iets teveel van het goede. Wanneer je dat echter omarmt en niet vies bent van een paar goede jump scares, dan is REC uitstekende rec-lame voor het subgenre.

3,5 * Beklemmende found footage

avatar van Warning

Warning

Er werd teveel gescheeuwd en gegild, vooral door jongedame Vidal. Geen geluid maken, dat kwam niet in ze op. Dom laten bijten, (politieman staat een meter voor het meisje, kijkt de andere kant op en wordt dan gebeten). Nee, dit is 'm niet voor mij.

avatar van mrkos

mrkos

Het acteren in deze film voelt juist zo echt. Maar dat heb ik wel vaker met Spaanse films, haha.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Oké.

Heel erg origineel is de aanpak van [Rec] niet echt, maar het is wel goed gejat. Als found footage-gegeven doet het wel een stuk onder voor The Blair Witch Project, waar de cameravoering veel beter tot suspense leidde. Dat gebeurt hier slechts spaarzaam. De shaken cam houdt het vooral chaotisch, maar dat is eigenlijk sowieso al het geval met al die luide, hysterische mensen. Het eerste gedeelte vind ik niet bijster sterk.

Het is het tweede gedeelte, en dan vooral de opstap naar de finale én de finale zelf, dat de film toch een stuk beter maakt. Dan is het mysterie toch al weg, maar gaat de film gewoon los. Helaas komen er een paar domme horrorclichés voorbij, maar oké. De shaken cam heeft opeens wél z'n nut en wordt vooral opeens wél goed gebruikt. Heerlijk laatste kwartier, ook de enige scène dat de film echt suspense kan creëren. Tof, maar een film van nog geen 1u20 mag geen steken laten vallen.