[Rec] (2007)

Spanje
Horror / Mockumentary

geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza
met Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferran Terraza

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

Ziet er wel scary uit.

Hier zie je hoe eng de spaanse bioscoop bezoekers het vinden

avatar van psycholamp
Ziet er erg cool uit. Ben erg benieuwd naar deze film.

avatar van dutchtuga
Trailer ziet er idd erg vet uit! Mooi dat reality gevoel. Kijk hier erg naar uit. Hopelijk zit er een bioscooprelease in.

Max en Joep
heeeee vet zeg!
dit ziet er uit als een film die Max en Joep eens goed in de gaten gaan houden!

toegevoegd aan mijn 'nog zien' map

Momenteel een groot succes in Spanje en naar verluidt bijzonder griezelig.

avatar van cosp
Persoonlijk vond ik het begin nogal lachwekkend. De gebeurtenissen waren weinig realistisch, waardoor ik niet echt in het verhaal kwam. Het laatse gedeelte van de film is wél eng. Leuk om de lokatie en een enkele acteur te herkennen. Jammer van de weinig subtiele beelden en het open einde. Inmiddels al gekocht voor een remake in de VS.

avatar van psycholamp
cosp schreef:
Inmiddels al gekocht voor een remake in de VS.

Dat is dan wel weer jammer.

avatar van Tabossi
Is ie al goed te downen (lees: niet-screener)? Of vloek ik nu in de kerk?

avatar van Halcyon
Fucking hell, die trailer ziet er veelbelovend uit!
*voegt [Rec] toe aan to see lijstje met hoogste prioriteit*

avatar van Macmanus
Boeiende stuff. Blair Witch meets Dawn of the Dead. Origineel is het dus niet meteen maar de film heeft zeker zijn momenten. Zag een niet al te briljante kopie, dus een echte review komt ergens in december 2008 zo te zien

Denk hem op AFFF wel te kunnen aanschouwen. Zou een gigantische misser zijn als die daar niet te zien is.

3.5* voor nu.

De film begint ergens rond het middenstuk geweldig spannend te worden tot aan het einde toe. Heb vele momenten echt in spanning gezeten met het nodige schrikwerk. Eindelijk weer eens een film die je net als the BWP de stuipen op het lijf jaagt. Ook ik had een niet al te beste versie gezien van de film. Ik heb hierdoor, voor m'n gevoel, wat dingen gemist. Ik ga hem in ieder gevast vast en zeker herzien.
3.5* (gaat waarschijnlijk 4*en worden)

avatar van cosp
Ik heb de film hier in Spanje in de bioscoop gezien. Inderdaad zijn de bezoekersaantallen behoorlijk.

In de VS is men inmiddels begonnen met de remake. De film zal daar de titel ‘Quarantined’ dragen en hij wordt geregisseerd door John Erick Dowdle.

avatar van BlueJudaskiss
Ik wil de film proberen te zien op het IFFR, ondanks de slechte recensie in de Volkskrantbijlage van de film. Ben erg benieuwd.

mental_jos schreef:
Ziet er wel scary uit.

Hier zie je hoe eng de spaanse bioscoop bezoekers het vinden

Als je naar de site van filmax.com gaat kom je op de officiele site van de film. Wel erg goed gemaakt. Kijk toch wel een beetje uit naar deze film.

avatar van Ruudje
DAMNNN..zojuist gezien op IFFR...ongeloofelijk,...ik vind horror maar zelden goed, dit was geniaal!!!
Heb de hele film in extreme spanning gezeten, en dan is extreem nog zacht uitgedrukt! Het chaotische van de camerabewegingen en het realistische acteren dragen allemaal bij aan een fantastische ervaring.
Horror op zijn best!

Sterker nog, de film blijft nog steeds zo door mijn hoofd spoken...heb hem zojuist op nr.1 in persoonlijke top10 gezet!

IFFR'08, tot nu toe 3 films gezien met daarover een gemiddelde van 4,5! Nog 11 films te gaan, vraag me af of dit niveau vol te houden is!

avatar van Martijnnn
Pff waarom zijn al die filmfestivals in het westen van het land, ik wil ook de wat meer onbekendere films hier.

avatar van Goodfella
Kan me goed vinden in de positieve reacties hier (net in Rotterdam ook massaal applaus na afloop). Film wisselt in hoog tempo af tussen totale hectiek en effectieve schrikeffecten, doorspekt met een aardig complotplotje. Gebruik van de cameraman als extra personage werkt bovendien erg goed, en wanneer de camera wordt gebruikt als middel om te overleven (zoldertje/duisternis) is het zelfs meesterlijk. Heerlijk energieke, en op de juiste momenten doodenge film.

avatar van feanaro surion
Wat een heerlijke film dit. Voor mij dé verassing van het festival(dacht ff een luchtig filmpje voor het einde van de avond te nemen, was het beste wat ik zag). Super-eng, sfeervol, hectisch en spannend. 4.5*(langer stukje volgt)

avatar van feanaro surion
Goodfella schreef:
doorspekt met een aardig complotplotje.

dat ze in het huis opgesloten worden bedoel je? Totaal logisch toch dat de politie zo reageert hoe lullig 't ook is voor iedereen die binnen is...

avatar van james_cameron
Nogal chaotische horrorfilm, duidelijk geïnspireerd door The Blair Witch Project. Wel slim gedaan, en het moet gezegd worden: het geheel is behoorlijk intens, eng en spannend.

Bas I.
Ga hem zaterdag eindelijk zien op het IFFR, met Diary Of The Dead als toetje. Ik kan werkelijk niet wachten. Vandaag alvast opwarmen met Haute Tension.

Interessante beleving. Ik houdt er wel van. We worden net als de cameraman en de journaliste van het een op het andere moment in een complete chaos gegooid waar niemand echt weet wat er nu aan de hand is. De manier waarop de camera deze chaos vastlegt is precies zoals wij het zien.

Erg tof hoe het bijna voelt alsof er totaal geen montage aan te pas is gekomen. Zo wordt bijv. de tape een keer teruggespoeld omdat de journaliste iets terug wilt zien. Of wordt meermaals de camera gebruikt om te overleven in donkere ruimtes. Nog toffer wordt het als deze cameraman zijn camera weglegt en zelf een handje moet helpen.

Heerlijke belevenis vol [camera]geweld en schreeuwende mensen.
4.0

avatar van Verhoeven
Vierde film van de vierde dag filmfestival sloeg in als een bom en werkte bij mij op elk emotioneel vlak. Ook al was ik lichtelijk teleurgesteld geraakt van wat ik de afgelopen dagen had gezien op een enkeling na dan. Enerzijds lag het aan mezelf door verkeerd te boeken van films en anderzijds stel ik vragen bij de programmeurs van sommige films op het filmfestival. Ik was al op de hoogte van REC die behoorlijk gehypt was op het internet buiten dat waren de rechten van de film alweer opgekocht door Hollywood. De fabriek ruikt weer geld, helaas.

De film zelf was een ware Spaanse achtbaanrit door hel. Ik moet bekennen dat ik niets heb met het horrorgenre maar wil van tijd tot tijd erin duiken maar daar kom ik meestal onbevredigd uit. REC heeft daarentegen alles wat ik zoek in het genre. Het verhaal is kort en bondig gehouden als je al tijd hebt om op het verhaal te letten?! Een filmploeg bestaande uit cameraman en vrouwelijke reporter gaat een avondje mee met de plaatselijke brandweer wat uitloopt in een eerste klas hel. Wat heel grappig en educatief in het begin leek werd het steeds duister, enger, smeriger totdat ik compleet bezweek van het kijken erna. Niet alleen voel je de film, hij gaat in je hoofd spoken, hij speelt met je eigen realiteit. Meesterlijk origineel en buitengewoon eng. Nog nooit een dergelijke film zo intens meegemaakt dan deze simpel gemaakte film uit Spanje. Terwijl de twee Spaanse regisseurs alleen maar suggereren dat wij als publiek naar opgenomen videomateriaal kijken. Een soort van ‘’The Blair Witch Project’’ qua visualiteit en verhaalstructuur maar dan duizend keer beter.

Vanuit elke hoek worden we geterroriseerd, denk aan een volgende scene: camera valt, beeld is weg, doodse stilte heerst, duisternis, uit het niets gaat het beeld aan, zien we iemand vaag keihard schreeuwen, ik schrik me rot, spring een meter uit me stoel, hervind mezelf om er beter voor te gaan zitten en plots rent een hoofdrolspeler naar de camera toe, en met alle geweld probeert ze andere te doden. Haren overal op mijn lichaam begonnen omhoog te staan, rillingen vanaf me kleinste teen tot aan mijn oren, ik begon heftig te transpireren, overal zweterig. Heftig, zeer heftig niet te verworden in cijfers, sterren of woorden. Wat er allemaal gebeurde in me hoofd en met mijn lichaam had ik nog nooit meegemaakt met een horrorfilm. Deze film was voor mij zo intens dat mijn hart op hol sloeg, op een compleet ander ritme begon hij als een gek te keer gaan. Ik kon niet meer normaal ademen, continu schrikken, afschuwelijke beelden, in me linkeroog sprong een ader. Het acteerwerk is vrij naturel tja wat kan ik er eigenlijk wat over zeggen, ze speelden hun rol uiterst geniaal. En dit alles duurt nog geen anderhalf uur samen. De tijd vliegt om en voor je het weet gaan de lichten aan en kijk je om je heen en iedereen is het met elkaar eens. Wat wij gezien hebben, hadden ze allemaal nog nooit eerder gezien. Dit is wat ik zoek in een horrorfilm, me meenemen naar een wereld waar mijn kijk op de realiteit wordt veranderd en ik iedere minuut knock-out wordt geslagen. Dit low budget MEESTERSTUK mag zich nu al in hoofdletters geschreven worden. Ik raad nooit wat aan maar ga dit zien op het grote scherm met het gepaste geluid en laat je meegaan in de beelden en geluiden. First ticket to hell!

lol ik zie dat Verhoeven de smaak van een goede shocker begint te waarderen. Kan me wel in zijn verhaal vinden. Paar mooie vondsten in het camera werk en script. Zeer sterke acteer prestaties van de bewoners van de flat. Sterke geluids effecten (stond wat te hard in het oude Luxor van Rdam)

Kortom een typische adrenaline drive in een punjte van je stoel horor met veel gevoel voor humor.. (dat was het enige wat vin verhoeven zijn verhaal ontbrak)

een aanrader voor fans van het genre en ook voor mindere 'fans' (zie Verhoeven hehehe), wel eentje die het vermoedelijk beter doet in een volle bioscoop zaal.

schitterend die heen en weer schitende ogen na de voorstelling!!

he,he het heeft lang geduurd voordat er weer eens een spannende,akelige en originele horror uitkwam!
Maar ik ben bang dat we in de toekomst weer overspoeld worden met dit soort films.

neo (crew)
Wat bedoel je met dit soort films? Horrorfilms waarbij een cameraploeg betrokken is? Dat is sinds The Blair Witch Project in, maar volgens mij geen eens overdreven veel gebruikt. Wel handheldcamera's in het algemeen in de gehele cinema, maar dat zal niet persee door eerder genoemde komen.

Misschien ligt het aan mij, of misschien aan de ( te ) hoge verwachtingen die ik van deze film had.
Ik vond hem namelijk behoorlijk tegenvallen.
Had enorme schrikmomenten verwacht afgaande op trailers en beelden van opspringend biospubliek.

Zo'n beetje 95 % van alle schrikmomenten zag ik echter mijlenver aankomen. de vallende brandweerman was zo'n beetje de enige onverwachte, en die was nou niet bepaald eng te noemen

Zelfs het einde voldeet precies aan mijn verwachting.
Daar tel ik bij op zo'n geschatte 20 minuten aan wazig beeld, uiteraard om het idee dat het met een cameraploeg gefilmd is te versterken.
De "spannende " scenes worden er mijns inziens op deze manier echter niet beter op. Er valt simpelweg te weinig te zien.
De vaart kwam er voor mijn gevoel ook pas rond 20 minuten voor het einde in waarbij er tijdens de film zelfs wat saaie momenten ontstaan.

Heb ook het idee dat de film wat gehypt is.
Originaliteit scoort hij hoog mee, wat mij betreft is het simpelweg Blair Witch in een slechter jasje.

Misschien de volgende keer wat minder verwachtingen hebben,of wat minder trailers kijken en me simpelweg laten verrassen.
Tot die tijd 2 *

10 minuten geleden de film afgekeken... Ik durf er gif op in te nemen dat dit nu al de engste film van 2008 gaat worden.
Horror/Terror in zijn puurste vorm... Juweeltje!