[Rec] (2007)

Spanje
Horror / Mockumentary

geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza
met Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferran Terraza

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

Ik ben de eerste die dit helemaal niks vind ? 70 minuten hysterische mensen slecht beeld en spaans gelul. Trouwens de orginaliteit van zon handycam is intussen ook al wel weer achterhaald lijkt mij. 1 ster

avatar van Martijnnn
samtari schreef:

Vanwege 1 bekende film hiervoor?

zowiezo twee (blair witch) .
en ik kan even geen voorbeeld bedenken maar heb meerdere films gezien die zo uit de hand gefilmd zijn.

avatar van Martijnnn
Tja maar je kunt niet altijd alleen maar films maken zonder iets er in wat ooit een keer eerder is gedaan. Ook al is het een keertje eerder gedaan, het zorgt voor leuk vermaak, en daar gaat het om.

Trouwens er zat ook een echte flinke fout in deze film . je zit naar een camera opname te kijken en ineens spoelen ze terug en dat zie je dus. volgens mij had dan de cam gewoon op zwart gemoeten en dan even later hervatten (dat deden ze in cloverfield beter). en martijnn van mij hoeven ze niet iets nieuws te doen , maar het lijkt er nu op dat het uit de losse pols filmen mode gaat worden .

avatar van BlueJudaskiss
Dat wat jij noemt werd ook gedaan in Zusje. Inderdaad niet echt bevorderlijk voor het autenticiteitsgehalte van de film, maar mij irriteerde het absoluut niet.

avatar van J1981W
Moet deze film nog zien, het verhaal spreekt me in ieder geval wel aan.

Ik begrijp alleen dit niet zo:

Weet iemand wat hier aan de hand is? Verkeerde tekst bij de verkeerde film of niet?

neo (crew)
Dat is de remake.

avatar van Macmanus
Redelijk nutteloos ook lijkt me, zoveel ondertitels hoeven die Amerikanen niet te lezen

avatar van J1981W
Hmm is inderdaad wel erg snel... maar verder logisch. Nou ja, ga toch maar eerst deze kijken denk ik.

samtari schreef:

Een fout?
Een fout is iets wat de makers niet is opgevallen tijdens het opnemen of monteren. Dit is overduidelijk gekozen, niet? Niet echt een microfoon in beeld ofzo, dit is pure montage. Haha.

Ik houdt wel van dit. Lekker rauw en direct. Geen gelul of eeuwig gejammer, gewoon film maken zoals film bedoeld is.

avatar van xangadix
Och, leuk om een keer gezien te hebben, maar zo heel bijzonder en eng is het allemaal niet hoor.

Het zal het er wel realistischer van maken, maar op een gegeven moment had ik het met dat gekrijs wel gehad.

avatar van angerona
Echt een zwaar waardeloze film.
Echt zonde om je tijd in te steken.
Zeer slechte acteurs ook nog eens.
Jammer dat ik geen 0 kon geven,dus dan maar 0,5 van mij.

avatar van Drekskiebel
Zeer goed geacteerd, realistisch dramawerkje met een flinke scheut horror. een 4,5

Ik benieuwd hoe het namaaksel van de Amies wordt (quarantine)

avatar van Draconian
De manier van filmen is irritant. Net zoals Cloverfield. Maar zeer goede horror. Zat er vol in. Door deze manier van filmen lijkt het wel realistisch.

avatar van P8rb
In Cloverfield vond ik het camerawerk toch iets minder irritant, hier was het op sommige momenten iets te chaotisch en irritant. Spanning in deze film was zeer goed, op sommige momenten was het zelfs eng. Het gegil en gekrijs werd ik op ten duur ook wel een beetje beu. Je werd ook een beetje in spanning gehouden doordat de kijker op het begin de hele tijd niet wist waarom de politie zo onduidelijk was en waarom ze de mensen allemaal in het gebouw probeerden te houden zonder ze verder toe te lichten

Fijn dat ze bij deze films waarbij gebruik wordt gemaakt van een amateuristische opname, is dat de speelduur niet te lang is. Dit soort films moeten zeker niet langer dan 90 minuten duren, dan wordt het te veel van hetzelfde en misschien wel vervelend. Had hier redelijke verwachtingen van, moet zeggen dat die wel redelijk uit zijn gekomen. 3 Ruime sterren.

Ik keek erg uit naar deze film te gaan bekijken. Maar helaas viel het me toch tegen. Het camerawerk was zo opgezet dat het erg rommelig moest lijken, maar dit leidde nogal af van de spanning die om dat moment juist zou moeten worden opgebouwd.

De film speelde zich geheel af in een flatgebouw en hierdoor werd het nogal een langdradig geheel. Misschien moest ik 'em maar eens herzien, maar tot die tijd, 2,5*

avatar van BlueJudaskiss
Wat is nou de officiele NL releasedatum buiten het IFFR? De datum die hier op de site staat? Ik zie overal al (lovende!) recensies. Ik wil 'm erg graag nog een keer in de bioscoop beleven, maar weet iemand meer?

avatar van Halcyon
17 april 2008, niet?

avatar van Manu
Wat een overdreven hysterisch gegil van een de hoofdrolspelers zeg, wordt je echt gek van op een gegeven moment...Verder was de film niet spannend, op een moment na dan (schrik moment a la de grudge)...kijk wel uit naar quarantine, hopelijk dat hollywood het beter brengt, want het verhaal is opzich niet zo verkeerd...

avatar van otherfool
Knappe low-budget horrorflick met een paar heuse handen-voor-de-ogen scenes. Handheld camerawerk speelt de film in de kaart, het levert een paar mooie voordelen op (blurring, het offscreen houden van bepaalde zaken) en geeft de hectische sfeer goed weer.

3 erg ruime sterren.

avatar van Goodfella_90
Screenings in Groningen of wat anders?

Wat een irritante, met nadruk op irritante, film. Ik had gehoopt dat er eindelijks weer eens iets origineels zou verschijnen wbt horror, maar de uitwerking is echt ontzettend slecht. Zelfs mijn vriendin, die alleen my little pony aankan, vond het lachwekkend. Dat gekrijs, tenenkrommend irritant.

avatar van otherfool
Goodfella_90 schreef:
Screenings in Groningen of wat anders?

Dat was tegen mij? Ik heb hem op de net eventjes in de kantlijn iets minder legale wijze bekeken... sorry

avatar van Goodfella_90
Jammer dan.

Het lijkt mij een geweldige film. Alleen ik ben het niet zo met de titel eens. Naar mijn mening had de titel iets dreigenders moeten hebben. Ze hadden anders bijvoorbeeld Cloverfield en The Blair witch project ook zo kunnen noemen.

avatar van psycholamp
fanaat schreef:

Idd, maar Cloverfield vind ik ook niet echt heel dreigend klinken en door het woordje project gaat er van die andere titel ook al geen dreiging meer uit. Rec laat wmb het meest aan de fantasie over.

avatar van ralfsjam
in mijn ogen was het een leuke film film die langzaam in fases naar het einde toe ging. idd de vergelijking met cloverfield, blaitrwitch en zusje is logisch als je alleen naar het camera-gebeuren kijkt. verder hebben ze niet veel van elkaar weg. het moet je liggen zo'n bewegende film. ik heb er van genoten. had wel het idee dat je mee liep in het hele gebeuren. Manuela Velasco speelde een sterke rol en de rest van de acteurs deden het ook goed. 70 minuten is niet lang, maar wel lang genoeg voor'deze film. leuke film met een in mijn ogen een geniaal geschoten laatste 5 minuten! een dikke 4!