[REC] 4: Apocalipsis (2014)

Alternatieve titels: [REC] 4: Apocalypse | Rec 4 Apocalypse

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Jaume Balagueró
met Manuela Velasco, Mariano Venancio en María Alfonsa Rosso

De jonge verslaggeefster Ángela Vidal (Manuela Velasco) wordt door de brandweerlieden gered uit het besmette gebouw en naar een olietanker gebracht om onderzocht te worden. De soldaten weten echter niet dat ze het zaad draagt van een mysterieus, demonisch virus.

avatar van Glacius
Teveel actie, te weinig spanning (horror), flauwe twist. Deel 3 was al een behoorlijk tegenvaller met veel actie en komedie elementen, en alhoewel de komedie iets achterwege gelaten is, is de overdreven actie nog steeds prominent aanwezig. Deel 1 was mij betreft een pareltje door de realistische insteek. Wat mij betreft is de reeks gestopt bij deel 1. (Deel 2 is alleen interessant als tussenfilm in een trilogie. Helaas is de conclusie met Apocalypse een behoorlijke tegenvaller.)

avatar van Glacius
Corcicus schreef:
de bezetingsthese wordt vrijwel geheel verlaten, plots is het een insect

Dit was in de eerste film ook al zo, alhoewel er eigenlijk sprake is van beide.

Leuke film.

Deel 1 en 2 waren toch de beste.
Ten eerste rec had gewoon found footage moeten blijven, waarom heet het anders rec???
Ondanks dat het een vervolg was op deel 1 en 2, kreeg ik niet het gevoel dat het een vervolg was met name door de found footage. Net zoals deel 3 vind ik dit nog steeds een goeie film maar lang niet zo goed als deel 1 en 2. Toch allebei 1 van mijn lieveling films. Helaas.

avatar van Noodless
Oef, de aanpak van het derde deel is gelukkig achterwege gelaten. Weg met die flauwe humor die bij deze reeks totaal niet past. De found footage wordt hier helaas ook niet toegepast. Niet altijd een meerwaarde, maar wel bij Rec. Sfeer en spanning is nu toch matig vergeleken met de eerste twee delen. Toch is het in ieder geval terug een verbetering. De locatie is goed gekozen en de gore is voldoende aanwezig, ook al moet je er even op wachten. Ook de make-up is prima. Het verhaal heeft wel wat mankementen zoals een aankomende storm waar nadien niet meer over wordt gepraat, personages die zomaar ergens opduiken, vanwaar komen die geïnfecteerden allemaal vandaan ?, de omwenteling in de opvatting over het bezeten zijn van iets en nog andere foutjes.
Maar ach, daarentegen zijn er ook pluspunten zoals de samenhang tussen de verschillende delen (ook de bruiloft) , het wederzien van hoofdrolspeelster Manuela Velasco uit het eerste deel, een paar heerlijke scènes zoals het aapje in de pan, de verrassende gastheer en de buitenboordmotor. Natuurlijk is deel 1 een paar levels hoger qua niveau, maar vergeleken met andere horrorfilms is dit toch weer een leuk, bloederig spektakelstuk. 7/10

avatar van ambrosini
Als ik 'Apocalipsis' lees dan is mijn verwachting extra hoog..

het besef dat ze allemaal verzamelen in een boot geeft al een idee hoe het film eruit gaat zien. Dus mijn verwachting wordt dan weer minder..
deel 1 en 2 hebben een open einde achtergelaten en naar mijn verwachting kun je hiermee een super horror film van maken.. maar helaas heeft men voor een makkelijke weg gekozen..

jammer.. veel voorspelbaar en maar acteurs waren goed..

3 sterren..

avatar van Daan258
Alweer het 4e deel uit de REC reeks.
Helaas is dit deel weer ongeveer op hetzelfde niveau als het 3e deel.
Spanning was totaal niet aanwezig, geen sfeer, geen leuke kills, weinig gore en net als het 3e deel was dit geen found footage film meer wat juist erg tof was aan de eerste twee REC films.
Wel weer leuk om Angela terug te zien in deel.

Helaas een erg matig 4e deel waar de horror ver te zoeken is.

avatar van Fortune
Jammer dat er na [Rec] 1 en [Rec] 2 gekozen werd voor het melige, maar nooit écht grappige 3e deel. Daarna was het hopen dat het 4e deel zich zou herpakken voor een stevige horror wat helaas resulteert in een goedkoop, inspiratieloos filmpje.

Eigenlijk kan je alleen al aan de poster zien dat het gewoon [Ruk] gaat worden. Lijkt wel een poster voor een slechte game op de Dreamcast. Mijn verwachtingen waren dus al niet hoog maar had toch hoop dat het wel een uitstekende intense zombiefilm zou worden met een matige poster.

Maar de poster zegt het eigenlijk allemaal. De poster zegt: dit gaat niet al te best worden hoor! Had ik maar naar de poster geluisterd. We gaan een boot op met z'n allen en maken gebruik van slechte CGI want het budget is al opgegaan aan het matige schrijfwerk van deze film. Het is gewoon een B-film geworden waar alles wat het eerste en tweede deel goedmaakt aan de kant is geschoven voor een voorspelbare, spanningsloze maar vooral inspiratieloze 96 minuten durende matigheid op een boot.

Ik kan me nog altijd een teaser of een kort filmpje herinneren van vroeger waarin hetzelfde wordt gehanteerd als in de eerste twee films maar dan buiten in het zonnige Spanje. Ik wacht nog steeds op een intense [Rec] waarin de zombies naar buitengaan.

jeetje, dat geschreeuw van de hoofdrolspeelster..
ze schreeuwt dr longen kapot op het moment dat ze een deur opentrekt of een motorboot aantrekt .

Met name in deel1 vond ik haar toch stukken beter acteren.

avatar van Zwolle84
Wat een afkeer van het derde deel hier. Die vond ik een stuk leuker en frisser dan het standaard "bijna hetzelfde maar uiteraard net weer iets minder dan de eerste" tweede deel. Ook qua stijl, hoe het zichzelf én de hele serie op de hak neemt. Dat zie ik veel liever dan al die uitgemolken horrorseries die met elke film een stuk(je) minder worden.

Deel 4, dat wel degelijk een vervolg is op deel 3; er wordt vaak naar de bruiloft verwezen, staat wat mij betreft achter de eerste en derde delen maar vóór 2. Leuke nieuwe omgeving, wederom verrassende camerakeuzes en bij vlagen best spannend. Echt eng en claustrofobisch wil het echter nergens worden. Dat vind ik wel een serieuze misser, want de setting schrreuwt erom.

Desalniettemin: erg leuke reeks die nu hopelijk wel echt op zijn einde is.

avatar van Kondoro0614
[REC] 4: Apocalipsis

Ik ben persoonlijk erg fan van de REC reeks. Vooral deel 1 en 3 vond ik erg gaaf en heb ik van genoten. De reeks begint naar mijn mening op zijn eind te lopen maar helaas met dit open eind verwacht ik in korte tijd een deel vijf. Deze horror film kent weer veel bloed, actie en zombies en begint vroegtijdig met de actie scènes. Voorzien van een zombie aap die het virus verspreid in het schip. Voor mij is dit een beetje ver gezocht. Toch is het verhaal slap maar het concept is wel leuk bedacht. Leuk voor tussendoor prima zombie filmpje.

avatar van Boeikens
Ten opzichte van het vorige deel begint hier de actie gelukkig al meteen. Verder is het een aangepaste locatie met eenzelfde verhaal, sfeer en actie.
Persoonlijk ben ik blij dat die handcam beelden eruit zijn, wat niet wil zeggen dat de beelden niet soms heel flitsend en schokkerig zijn. Wederom het snelle zombiegenre met voldoende rondspuitend levenssap, gehak en geslash, zonder echt gore te zijn, waar ook de soms nogal donkere belichting toe bijdraagt.
Van deel 1 tot hier is er een redelijke bocht getrokken, wat voor sommige eerste uurs rec-fans minder zal aanslaan, maar voor de genrefan zeker een aanradertje.

avatar van leatherhead
Amusant.

Beetje raar wel om de hele found-footage stijl uit het raam te gooien, bij nader inzien slaat de titel nu eigenlijk ook nergens meer op, om maar even te muggenziften. Verder niet echt belangrijk natuurlijk, slechts een opmerking langs de kantlijn. Voor de rest staat ook dit deel garant voor avondje horrorvertier. Borduurt veeleer voort op het elan van deel drie dan die van de andere delen, al is de humor hier - hoewel bij vlagen zeker aanwezig - gedoseerder.

De boot is een prima locatie, visueel ziet het er verzorgd uit, maar het hoogtepunt blijven toch de virulente 'infected' zelf. Lekker spastisch en dreigend, temeer omdat ze toch niet zo makkelijk de pijp uitgaan als dat ze normaliter gaan in dit soort films. Eens het virus zich gaat manifesteren op het schip is het dan ook weer vanouds genieten geblazen.

Vernieuwend is het verder natuurlijk niet, het b-gehalte ligt aanzienlijk hoog, en het bombastische einde voelt nogal obligaat aan. Maar vermakelijk is het zeker, best een solide reeks, dat [REC]. Ruime 3,0*.

avatar van Zwolle84
En nog een halfje erbij. Al met al een heerlijke reeks, met twee mooie achten (1 en 3) en twee solide zevens (2 en 4).

Goed ook dat het nu klaar is en deze serie niet is uitgemolken; elk deel heeft z'n eigen plekje en bestaansrecht.

avatar van sinterklaas
Jawel... doe de vierde deel er ook maar bij. Met de eerste twee delen konden Plaza en Balaguero het geloof ik nog wel met elkaar vinden... na deel drie van Plaza kwam daar waarschijnlijk een eind aan... of nee... nu is het Balaguero's beurt om deel 4 te maken.

Deel 3 viel niet echt goed bij de fans maar ik had er van genoten en enkele keren ook krom gelegen van het lachen. Dat dat niet de bedoeling was in het hele REC-concept was me wel duidelijk. Net als deel 3 is deel 4 ook geen Found Footage en verplaatsen we ons naar een vrachtschip... waar overlevenden van de twee uitbraken (die in Barcelona en die op dat bruiloft) streng in de gaten worden gehouden. Een van de gevangenen is Angela uit deel 1... deel 4 eindigt dan weer waar deel 2 eindigt... of was het nou deel 1... met een politieagent die Angela bevrijd heb... Hij zit ook gevangen... ofzoiets. En dan is er ook nog iets met proefdieren omdat er een paar malloten het leuk vonden om een virusmonster te testen op een paar aapjes....

En dat is vragen om problemen... en nu zitten ze daar op een open zee als ratten in de val en weten we onszelf weer anderhalf uur te vermaken met de vraag wie er wel of niet besmet zou worden, kogelregens, gevechten met de zombies waarbij je bij sommige afvraagt hoe het mogelijk is dat ze elke beet of krab weten te ontwijken... ohja... die schoonmoeder van het bruiloft uit deel 3 is ook een van de gevangenen... Die parasiet, en een soort van romance tussen Angela en die klunzige bewakingsman... hele leuke bloedbaden verrichten met een bootschroef en... welja... een happy end. Toch? Om over de bombastische muziek te zwijgen die je veelal in Amerikaanse blockbusters terughoort.

Achja... ook dit kan je haast niet naast de eerste twee delen plaatsen en wil de onzinnigheid nog wel eens om de hoek kijken. Maar toch wist ik me wel weer prima te vermaken met deze episode.

Komt er nou nog een deel 5 ook?

avatar van Maarten0402
Deze een beetje uitgesteld, omdat ik de vorige film [REC]3 niks vond en ook al wist dat in deze film gekozen is voor het widescreen en spanningsmuziek effect... maar toch viel me deze wat meer mee dan de vorige. Het was wat donkerder, ruwer en de setting meer afgelegen. Ook de muziek als spanning vond ik hier dan weer beter. [REC]3 kwam meer over als een over the top slasher (nadat de film van 16:9 naar 2.35:1 over gaat).

avatar van perceived
Weinig opvallende afsluiter van de reeks. Vind het ook de minste.

avatar van eierhoofd1
Deel 1 en 2 waren echt goed. Vond deel 3 al wel slecht maar 4 eigenlijk toch nog slechter.