[REC]³: Génesis (2012)

Spanje
Horror / Komedie

geregisseerd door Paco Plaza
met Leticia Dolera, Diego Martín en Ismael Martínez

Na de duistere nachtmerries in de twee voorgaande delen, zien we dat de actie zich in deze '[REC]³ Génesis' verplaatst van het afgesloten gebouw naar de buitenwereld. Mensen zijn inmiddels ook buiten het gebouw besmet geraakt. Dit zorgt ervoor dat het team, dat verantwoordelijk is voor de opruiming van de geïnfecteerden, een nog grotere klus te wachten staat. Nu gedeeltelijk in het angstaanjagende daglicht...

avatar van arno74
Absurdistisch filmpje dat terecht als genre komedie met zich mee draagt, niet omdat het zo grappig is, maar omdat de film zichzelf niet serieus neemt waardoor je uiteindelijk lacht om de absurde onrealistische scenes of het ontzettend slechte acteerwerk.

Een film dat makkelijk van de hand van Alex de la Iglesia kon zijn, gezien de over de top absurde scenes. [•REC]³ blijft steeds op het randje van een B-filmniveau. Als we de 20 minuten homevideo niet meetellen waarmee de film begint dan blijft er een lekker korte en onzinnige zombiefilm over.

Vermakelijk verstand op nul tijdsverdrijf voor wie de humor van al die onzin inziet. 2 ruime sterretjes.

ipman-99
"Hoy es mi día.." ... " !!!

3-de deel in de Franchise !!! 'Rec 3' is alweer het derde deel
in deze horror-reeks. Deze film slaat het een beetje over een andere
boeg. Want we beginnen ditmaal zo goed als met een huwelijk ..., wat volgt kan
je uiteraard misschien wel raden ... !
Dit is niet alleen horror, maar bij momenten ook romantiek en je kan
duidelijk zien dat er knipoogjes van slashers in verwerkt zitten !
Dat de gore ook ditmaal inorde is ... bewijst ondermeer die zalige kettingzaag (knipoogje)
waarmee onze 'stoere heldin' te werk gaat.

avatar van Zwolle84
Hold my dress

Deel 1 is de beste, deel 3 de leukste. Waar deel 2 een wat overbodige herhalingsoefening met een waarschijnlijk in 1 dag geschreven script was, is dit derde deel lekker tegendraads. Na 20 minuten begeeft de camcorder - hét idee achter de reeks - het en wordt overgeschakeld op een normaal gefilmde zombiekomedie. Wat volgt is een aaneenschakeling van flauwe grappen ("I'm SpongeJohn." " You mean SpongeBob?" "No, it's a copyright thing.") en campy oneliners. Aardig geacteerd, nergens echt goed, maar vooral heel lekker fout.

Liever dit dan wéér een overbodige herhalingsoefening die ongetwijfeld weer wat minder dan zijn voorganger was geweest.

avatar van QuentinTarantino
Leuke parodie op het genre, dat toch serieus genoeg weet te blijven om een geslaagde horror/zombiefilm te zijn. Een vleugje Shaun of the Dead met leuke personages en genoeg van de eerste twee films om spannend te blijven. Gelukkig zijn ze na de eerste minuten van de film afgestapt van de handy-cams. Fans van het genre moeten deze zeker kijken.

avatar van Dutchmeister
Wat een complete verkrachting van een redelijk potentieel concept. Dit had niks. Geen humor, geen spanning, één of ander debiel cliché en ook debiele zombies.

avatar van mikey
Heel wat beter dan de eerste 2. Ditmaal zonder found footage 'ik moet alles vastleggen maak niet uit hoe stom dat ook is'. De schrijver gaf dat zelf aan,, zie einde intro. Dat was best geestig.

Enkele amusante rollen, onzinnige motivaties en absurde actie. Vergelijkbaar met dawn of the dead in reli modus. Genietbaar voor de zombie fanaat.

avatar van mmaaxx
Dutchmeister schreef:

Precies dit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De makers deden de juiste keuze door de franchise een andere weg te laten inslaan. Franchises als Evil Dead of Dead Snow zijn voorbeelden waar een beetje humor bij de horror best wel werkt. Helaas slaagt Rec 3 daar niet altijd in. De spanning is weg, dus is die humor wel belangrijk als je nog iets wil bieden. En die humor is niet snedig genoeg. Jammer, want soms zijn de grappen wel goed gevonden, maar blijf je dan weer een tijd op je honger zitten. Wel atypisch Hollywood, en tegelijkertijd veel te braaf.

avatar van Daan258
Na ongeveer 5 jaar weer is herzien maar ook dit keer viel het allemaal behoorlijk tegen.

Ondanks dat dit deel niks met de vorige delen te maken heeft verwacht je toch wel een een leuke zombieflick, maar nee.
Het verhaal stelt sowieso al niet veel voor maar dat kan ik altijd wel naast me leggen bij dit soort films. Maar man, man wat is de film vreselijk traag zeg. Er gebeurd het eerste uur nauwelijks iets en is de gore, zombie's/infected, spanning etc. ver te zoeken. Dan het laatste half uurtje zitten er letterlijk maar 2 leuke scene's tussen maar ook dit weet de film absoluut niet te redden.

Al met al blijft mijn stem van een kleine 2,0 staan.

Mocht er een deel 5 komen hoop ik echt dat ze het niveau van de eerste 2 delen weer een beetje kunnen oppakken.

avatar van Maarten0402
De film begint interessant net als voorgaande 2 delen met found footage stijl. Alleen nu als een soort prequel op deel 1 waar een hint naar deze situatie werd gegeven. Leuke opbouw hier ook naar uiteindelijk de scene waar het allemaal misgaat met die oom.
Maar op ongeveer 18 min. nadat de man van Clara in een keuken de camera kapotslaat en dan overgaat naar speelfilm (widescreen) stijl ondersteund door spanningsmuziek... wat een vreemde keuze, gaat het voor mij echt helemaal de verkeerde kant op en slaat het concept nergens meer op.

Heel simpel, de stijlovergang is in hevig contrast met hun eigen titel: [REC].

avatar van Kondoro0614
Ook REC 3 was gisteren aan de beurt om maar weer eens herzien te worden, een film welke ik in de serie nog met een mening moest bestempelen en welke ik ‘vroeger’ blijkbaar nog erg leuk vond. Echter was de zit gister wat moeilijker, en wist deze REC ons niet meer te bekoren tijdens het kijken. We hebben natuurlijk een heel andere setting als de voorgaande twee delen die zich voornamelijk afspeelden in een appartement en dit was wel een totaal andere wending. Jammer dat de verhalen eigenlijk niet op elkaar door lopen, maar eigenlijk bijna allemaal stand-alone’s zijn, al weet ik niet of dit ook het geval bij het eerste en tweede deel was, volgens mij niet.

Ook deze mening gaat kort worden aangezien er eignelijk vrij weinig over te vertellen is, ook zit ik hopelijk vandaag de laatste dag opgescheept met de laptop van mijn moeder waarmee ik geen fijne meningen mee kan uittypen, de mening van mijn vorige film die ik heb gezien heeft bijna twee en een halve uur gekost omdat de laptop zo traag is dat het opzoeken van informatie, linkjes etc. langer duurt dan het daadwerkelijke tikwerk..

Rec 3 kende een prima cast, waarmee Leticia Dolera de show wel begon te stelen zeker wanneer ze haar trouwjurk deels afzaagt . Zonder dollen, ik ken niemand van de cast en dat leek me althans ook niet bepaald vreemd, want ik ben niet zo in de Spaanse cinema verder. Leticia Dolera speelt een leuke rol als de vrouw die gaat trouwen en samen met Diego Martín vormt ze een leuk team, samen vechtend tegen de zombies..

De film draait om zombies, en niks anders. Dat word ook snel duidelijk waarna een man aangeeft gebeten te zijn door een hond, en er veel aanleidingen zijn van dit tafereel. Het leven lijkt leuk in het begin, met een trouwerij, feest en heerlijk eten tot dat de oom van Koldo een beetje vreemd doet, spuugt bloed en is niet meer helemaal aanwezig op de wereld. Dronkenschap word er al snel gedacht, maar bij het zien van de mannen in gele pakken en de politie wist ik al wel weer genoeg en is het eigenlijk nog maar wachten op het moment dat de eerste zombies omhoog springen en weet je vrij snel dat de film hersenloos gaat worden.

Dat moment komt best snel, als we zien dat iedereen feest viert en daarna de oom van Koldo boven op de eerste verdieping op de rand zien zitten, verder van de aarde af dan ooit en vervolgens naar beneden kegelt waarna hij zijn eigen vrouw in de nek bijt . Voor de rest hoef ik niks te vertellen denk ik, buiten het feit om dat ik de zombies er nog wel redelijk gaaf uit vond zien maar daar blijft het dan ook wel bij vond ik zelf, want nergens werd het echt leuk maar eerder héél cliché, jammer is dat. Echter vond ik de zombies nog best geslaagd in deze film waarmee ik toch ook wel zo’n beetje alles heb gezegd.

Al om al, redelijk derde vervolg van de [REC] reeks maar het word saai, slecht en er totaal niet beter op. Sterker nog, ik vond het einde leuk bedacht dat ze buiten staan en dat Leticia dan bloed begint te spugen en niemand de hele boel overleefd maat het was het allemaal net niet.