Kong Bu Fen Zi (1986)

Alternatieve titels: The Terrorizers | 恐怖分子

Taiwan / Hongkong

geregisseerd door Edward Yang
met Cora Miao, Bao-ming Gu en Wang An

De film gaat over de toevallige interactie tussen drie groepen van mensen in Taipei: een jonge vrouw en een stoere criminele bende bestaande uit inheemse Taiwanese boeven. Een arts en zijn vrouw die schrijft voor een vrouwenblad. En een jonge fotograaf die het leven observeert en de stad observeert.

avatar van Querelle
De film begint afstandelijk en gefragmenteerd. Personages wisselen elkaar af, maar laten lange tijd geen karakteristieke indruk achter. Langzamerhand komen de relaties samen. relaties van menselijk terreur. Ze voelen geen liefde voor de ander en daarom geen begrip of empathie.
Het gaat mis. Een boek baseert zich op de werkelijkheid, en wordt werkelijkheid, of toch niet?
Alleen het verdriet blijft over. De huilbui veranderd echter totaal onverwachts in een lachbui d.m.v. een prachtig, ridicuul eind shot.
Zeer aparte, koele en afstandelijke film, met kunde en precisie gemaakt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het IFFR heeft het gemiddelde van deze Edward Yang geen goed gedaan: van 4,21* naar 3,94*.
Vond zelf dat Yang erg behoedzaam te werk ging. Misschien iet té. De woorden die Querelle gebruikt 'afstandelijk', 'kunde' (vooral de kadrering was prachtig - vooral in de scènes met de fotograaf (ook het enige sympathieke personage) dat klopt, maar ik miste een beetje de warmte en het gevoel waarmee hij zijn andere films inkleurt.

Sterkt alleen maar de indruk dat een filmfestival niet zo'n beste plek is om films te kijken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Denk niet dat het veel uitmaakt, heel rustige voorstelling, begin van de dag (half twaalf), op nostalgisch 35mm.

avatar van McSavah
De Jang Jin die ik zag op 35mm was alleen wel verkeerd geframed. Onder het doek liep het beeld nog een stuk door. Toch wel een fijne look, al zal de blu-ray toch minstens een even sterke representatie van het origineel zijn.

Jang Jin?

avatar van Mochizuki Rokuro
Door het IFFR komt de film nu wel binnen in de tiplijst zie ik nu.

avatar van The One Ring
Een kenner van de Taiwanese new wave ben ik niet bepaald, maar ik zag er twee binnen 8 dagen, deze en Three Times van Hou (of is die te laat om nog bij de beweging te betrekken) en ik zag een onverwachte overeenkomst. Kennelijk hebben die new wavers een enorme affectie voor het liedje Smoke Gets In Your Eyes van The Platters, want in beide films komt die prominent voor. Mooi melancholisch nummer wel, maar niet iets wat ik zo 1-2-3 zou verwachten in meerdere projecten uit Taiwan.

Dit is ook pas mijn tweede Yang, na Yi Yi. Dat maakt me niet echt een kenner van zijn werk en ik vind het moeilijk een link te leggen tussen die en The Terrorizers. Wel deed dit me meer denken aan die andere bekende nieuwe golf: die van Frankrijk in de jaren '60. Dit heeft in veel opzichte hetzelfde gevoel als veel vroege Godards. Het voelt wat losjes en ruw aan, bijna geïmproviseerd, maar toch met een goed oog voor compositie. Verder enkele scènes die er qua bijvoorbeeld geweld of een gekke gebeurtenis uitspringen, maar grotendeels vooral veel dialogen en relatieproblemen. Als verhaal vond ik het niet bijzonder bevredigend of boeiend en de huwelijksperikelen die het grootste deel van het middenstuk vormden waren niet al te pakkend. Het zijn toch vooral de stijl en enkele maffe momenten (die fotograaf en dat half-westerse meisje zorgen verreweg voor de beste scènes), die dit maken.

Ik vind het moeilijk om dit echt briljant te noemen, daarvoor is het me wat te onevenwichtig. Echter, het is ook wel een goed voorbeeld van een vroege film van een regisseur, waarbij je aanvoelt dat er nog grote dingen in het verschiet liggen. The Terrorizers is vooral iets dat meer belooft en afgaande van Yi Yi kregen we later ook meer van Yang.

avatar van mjk87
Het zag er allemaal fraai uit, schitterend soms zelf, met sterke kadreringen, mooi gekleurd licht steeds en soms heel fijne rustige scènes van het gewone leven. Die beelden op straat, prachtig gewoon. Maar anders dan Hou, die andere Taiwanese New Wave-regisseur, vind ik Yang nog geen goede verteller in deze film. In het begin veel te fragmentarisch om ook maar ergens binding mee te krijgen, en de inhoud te gescript en daarmee voor mij niet boeiend. En zo werd het een lange zit. 3,0*, al is dat nog aan de hoge kant.