As Above, So Below (2014)

Horror / Thriller

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Perdita Weeks, Ben Feldman en Edwin Hodge

Onder de straten van Parijs liggen kilometers aan gangenstelsels, de eeuwige thuishaven van talloze zielen. Wanneer een team van ontdekkingsreizigers het doolhof van botten verkent, ontdekt men het duistere geheim dat binnen deze stad van de doden ligt verscholen.

arno74 schreef:
Huh? Waar zit ik precies found footage af te kraken? Ik noem nota bene een stuk of 10 argumenten waar deze film op faalt, en found footage zit daar niet tussen.

Dus nee, deze film krijgt niet een 1* van mij omdat het found footage is, maar vanwege wat ik al schreef:

- slecht acteerwerk
- gebrek aan geloofwaardigheid
- goedkope volumetruukjes
- bordkartonnen personages
- enorm gebrek aan creativiteit

Prima hoor dat jij er wel van genoten hebt maar ga niet bij anderen woorden in de mond leggen.

Wij willen alleen maar zeggen dat we found-footage niet meer trekken. Kan er niet tegen.Neurotisch camerawerk. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat als er normaal camerawerk was geweest, het mogelijk een dijk van een film zou zijn??Found -footage is een truc, mode,om het zogenaamd nog spannender en mysterieuzer te maken. Bij Blair Witch was het top. De rest is een onnodige copy/herhaling waar een film niet beter van wordt...Zonde eigenlijk....gewoon camerawerk en je hebt een dijk van een film. Found-footage is goedkoop, het denkt iets toe te voegen ,maar slaat de plank mis. Ik vind het jammer dat ik daardoor de film niet gezien heb......O ...nog wat, de laatste tijd is het mode bij thrillers en actie films vnl in het donker te filmen, zodat je niks ziet en maar moet raden wat er gebeurt. Trek ik ook niet, zet hem uit.

avatar van Nicole_1989
Doom4 schreef:
Net weer gekeken en ik ben het nog steeds helemaal eens met het aantal sterren!

frans123 arno74 knusse stoel Nicole_1989 mikey erik1677
En voor de mensen die vooraf al roepen getver found footage, kijk er dan niet naar. Of je houd van found footage of niet, geen problemen mee maar als je weet dat het zo gefilmd is en je vind het verschrikkelijk ga het dan niet afkraken maar ga iets anders kijken. Dat is hetzelfde als wanneer ik een romantische film zou gaan kijken of een western of een 1 of andere vechtfilm, die zouden direct een 1 krijgen. Ik bedoel dit niet gemeen en ik hoef ook geen commentaar terug maar found footage is een soort van een genre, beoordeel gewoon de film over het onderwerp, de spanning, gore en acteerwerk etc. bedankt.

Serieus? Ik geef de film 4 sterren en zeg dat ik het één van de beste in zijn genre vind, en vervolgens krijg ik een reactie dat ik de film afkraak omdat het een found footage film is? Lees mijn recensie dan nog maar eens door!

Ik heb hem nota bene afgelopen week nog eens gekeken...en hij ging weer helemaal onder mijn huid zitten, kreeg er de kriebels weer van! Erg geslaagde film dus! (nogmaals)

avatar van knusse stoel
Doom4 schreef:
Net weer gekeken en ik ben het nog steeds helemaal eens met het aantal sterren!

frans123 arno74 knusse stoel Nicole_1989 mikey erik1677

Eh,....pardon?
Ik heb niets negatiefs (alleen found footage) geschreven, de film in zijn geheel: OK en 3,5*.
Alleen zoals ik al schreef, de found footage ben ik niet dol op, heb liever vaste shots maar daarmee laat ik verder de film heel. Zie onze waardering.
Graag volgende keer beter lezen, je kunt niet iemand die een opmerking plaatst over een film gelijk volledig afmaken. Zelfs bij films in mijn top 10 heb ik kanttekeningen maar vind de films op zich zeer goed tot uitstekend.

Ok knusse stoel Nicole_1989frans123 arno74 duidelijk, ook heb ik wel degelijk jullie scores bekeken en de rest gelezen maar ik word gewoon al kriegel als ik direct in het BEGIN al dingen lees van.....
' dat found footage komt mij al heel lang de keel uit'
'maar ja dat found footage concept hé'..'
' het slechte camerawerk, de slechte beeldkwaliteit'
'enigste vervelende is dat camcamera gedoe'
'Inmiddels was ik aardig uitgekeken op dat handheld-camera en found-footage materiaal'

....dit is nou eenmaal found footage denk ik dan en ik heb er al heeeel veel gezien en dit is dan nog 1 die redelijk steady is hoor. Probeer het zelf maar eens na te doen als er iets engs is om dan steady te filmen ik vind dit juist een realistische en enge manier om horror films te filmen ipv gewoon te filmen.... maar goed ieder zijn mening.

avatar van mcdaktari
Toevallig gisterenavond weer eens gekeken, en ik vind het toch een prima horror film (alhoewel, horror. Ik zou het zelf meer thriller noemen) Maar het acteren is redelijk goed en de locatie is perfect voor dergelijke films. Ik ben niet snel enthousiast over horrorfilms maar "As Above, So Below" is voor mij toch één van de betere found-footage samen met The Blair Witch Project en Rec.
En natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en smaak.

avatar van knusse stoel
Doom4 schreef:
maar goed ieder zijn mening.

Hier kan ik mee leven en het ook begrijpen! Laten we voortaan geen discussies meer voeren over de stand(en) van de camera(s) maar over de inhoud van de betreffende film. Veel verstandiger lijkt mij en dat is uiteindelijk ook waar het over gaat. Ben trouwens september nog op "Cimetière du Père-Lachaise" in Parijs geweest en zoals het vaak gaat, te weinig tijd genomen om naar de gangen te informeren en te bekijken.

Catacomben van Parijs - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Tegenwoordig kan het publiek een 1,7 km lang gedeelte van de tunnels bezoeken en dat gaan we de volgende maal (herfst 2018) zeker doen. Een idee krijgen hoe we eruit zien over 250 jaar

knusse stoel nou daar zou ik niet eens heen durven maar inderdaad is wel heel tof. Ben benieuwd.

mikey schreef:
Extreem warrige rennen, vliegen, vallen en weer opstaan foundfootage crap met hilarisch slechte paranormale gebeurtenissen.

Klasse mick......heb ik ook een pokke hekel aan....Zeer goed geformuleerd. Triest he Mick als je dit goed vindt?...Dan heb je er geen cinematografische ( he wat???) kaas van gegeten....lol
Mick vind je dit ook geen film voor veertien jarigen die met een groepje ....EN Red Bull hyper op een bank zitten te kijken??

avatar van mikey
Het is mikey, niet Mick. De één is een Corleone, de ander een zanger.

avatar van horizons
De eerste 63 minuten waren nogal saai. Valt niet veel van te maken. Het laatste gedeelte gaat het tempo rap omhoog en wordt de situatie goed uitgebuit om toch nog wat goede spanning op te bouwen.

avatar van Nonamanise85
Blijf t een creapy film vinden met een interessant verhaal.
Was zeker weer de moeite vh kijken waard!

Niet direct mijn genre film maar was nu ook weer niet zo slecht. Heb gekeken omdat ik de echte catacomben nog wil bezoeken. Niet echte horror. Eerder vleugje mystiek met op einde wat opgedreven spanning. Simpel verhaal. Found footage. Wel wat sfeerbeelden en beklemmende claustrofobische scenes. Schrikmomenten lieten mij onberoerd. Na zien film kan ik al niet wachten om de real thing te zien.

avatar van RuudC
Het is jammer dat goede horrorfilms relatief lage scores hebben. Zitten ze boven de drie sterren (een zesje dus), dan mag je er al van uit gaan dat het wel in orde is. Het genre is in die zin toegankelijk dat het ook veel haters aantrekt. Het helpt natuurlijk ook niet dat er heel veel troep uitgebracht wordt. Zo blijft het toch redelijk lastig om de krenten in de pap te vinden. As Above, So Below is zo'n krent. Je kunt het makkelijk afdoen als de zoveelste found footagefilm, maar deze prent heeft echt heel veel te bieden. In de eerste plaats moet je het, denk ik, niet zien als found footage. Dat je meekijkt door handycams geeft vooral het gevoel dat je mee op reis bent met het gezelschap. Zou dit met conventionele camera's gewerkt hebben? Stukken minder. Zeker als je een claustrofobisch gevoel wilt creeëren.

In elk geval is er niks waar ik me echt aan gestoord heb. Het acteerwerk is overtuigend genoeg. De decors zijn uiteraard fenomenaal. Het verhaal komt mooi op gang en je leert de personages op een snelle, maar effectieve manier kennen. Nogmaals, door de cams is het net alsof je deel uitmaakt van het groepje. Dat het beeld vaak schudt, neem ik voor lief.

Dan heb ik nog niet eens benoemd wat As Above, So Below echt goed maakt. Ten eerste het plot. Heel zorgvuldig, maar vooral op een fijn subtiele wijze, worden klassiekers aangehaald hier. Door enkele scenes, maar ook de ongedwongen sfeer in Parijs boven de grond, moest ik nog wel eens terugdenken aan oudere Europese films. De satanische cult in de catacomben, lijkt ook zo weggelopen uit een seventies horrorfilm. Hierin is de film niet per se eng, maar wel lekker naargeestig en sfeervol. Uiteraard zijn de catacomben zelf een perfect decor.

De belangrijkste klassieker die aangehaald wordt, is Dante Alighieri's La Divina Commedia. Het zal niet heel verrassend zijn dat de hoofdpersonen steeds verder in de problemen raken. De negen hellen zijn lastig te ontcijferen in deze film, maar dat het steeds erger wordt, mag duidelijk zijn. Let vooral op hoe ingespeeld wordt op de zonden van de personages en wat in een aantal gevallen de consequenties zijn. Het wordt natuurlijk ook steeds enger, waarbij het laatste half uur van de film echt ontzettend naar is. Eerlijk gezegd vind ik dat deel interessanter dan de zoektocht naar de steen der wijzen. Anyway, wie hier moppert dat het script niet goed is, is compleet ongeloofwaardig. Ik kan eigenlijk geen horrorfilms bedenken met een beter plot. Ik durf zelfs al voorzichtig te spreken van een klassieker. Samen met The VVitch het beste van het genre wat ik de laatste jaren gezien heb.

avatar van dzjo-dzjo
Ik zat eigenlijk vanaf het begin direct al in de film.. hij had ook echt een sfeertje die mij aansprak.
En gelukkig bleef de film in mijn ogen ruim voldoende!

Daarom geef ik deze een goed verdiende 3,5*

avatar van BlueJudaskiss
Het found footage gedeelte is niet meer dan een cosmetisch trucje, maar het leverde uiteindelijk wel een film op waar ik lekker met het zweet in m'n handen naar heb zitten kijken. Nog een lekkere nakomeling van the Da Vinci Code, maar in een found footage jasje, met een heerlijk gotische sfeer. Wat schoonheidsfoutjes in het verhaal hebben bij mij de lol er absoluut niet minder om gemaakt.

avatar van TornadoEF5
Niet slecht. Geloofwaardig is het (gelukkig) niet, maar qua sfeer raakt hij wel de juiste snaar. Al denk ik dat ik de catacomben ook een mooie locatie vind, en ik ben wel vrij claustrofobisch. Tempo zit er goed in, en dat vind ik een pluspunt. Kleine 3.5*

avatar van TornadoEF5
Ik vind hem eigenlijk qua sfeer toch zalig, dus laat die "kleine" maar achterwege. Misschien verhoog ik hem zelfs nog naar 4.0*

avatar van mjk87
Nee, dit vond ik niks. Film begint nog wel aardig, soms sfeervol gefilmd en in die eerste scène werkt dat found footage nog wel. Daarna, als de eigenlijke plot begint, is het vooral een trucje. Het is ten eerste niet consequent doordat uiteindelijk er ook een montage aan te pas zit van de filmmakers, anders dan bij een Cloverfield of Blair Witch waar de montage veel natuurlijker is. Daarmee stoort het simpelweg. Daarnaast is de shaky cam irritant, zeker als de film steeds meer een ren-, vlucht- en schreeuwfilm wordt. Saai zelfs en spannend kan het nooit echt worden doordat je niet even duidelijk ziet wat er gebeurt. De flauwe jumpscares doen de film ook geen goed. 1,5*.

avatar van IH88
'Abandon all hope, ye who enter here.'

Van dit soort horrorfilms kan ik altijd wel genieten. As Above, So Below is een combinatie van Tomb Raider en The Descent, en gelijk vanaf het begin in Iran wordt de toon gezet. Het acteerwerk is niet al te best (Perdita Weeks is wel een sterke hoofdrolspeelster) en het verhaal is natuurlijk onzinnig. Maar bij horrorfilms maakt dat niet veel uit, en vooral de scènes ondergronds zorgen voor veel spanning en een ijzingwekkende sfeer. Daar gaat het uiteindelijk om, en wat dat betreft is As Above, So Below een voltreffer.

avatar van alexspyforever
Als ik op voorhand weet handcam en found footage stijl dan heb ik mijn twijfels want eigenlijk ligt dat shaky gedoe me helemaal niet. Het valt eigenlijk op zich nog wel mee met een fijne protagoniste in de vorm van Perdita Weeks (het kleine meisje uit The Cold Light of Day jaren 90). Het lijkt een soort kruising tussen The Descent en Indiana Jones met een aantal warrige scènes zoals die met de telefoon.. Ik vond het eigenlijk nog wel interessant en bij vlagen best spannend tot de schat wordt gevonden en eigenlijk het doel van de avonturiers is bereikt. Dan valt het eigenlijk in elkaar alsof de regisseur niet meer wist wat hij nu moest doen. Wilde hij iets psychologisch maken of toch een rampenfilm of een combinatie. Plots werd ik herinnerd waarom ik deze stijl van filmen niet leuk vind. Het werd het typische Blair Witch Project gevlieg en gekrijs. En zoals eerder opgemerkt is er montage aan te pas gekomen waardoor het geen natuurlijke found footage meer was.

Vermakelijk filmpje wel. Ik vond hem nergens echt eng worden maar naarmate de film vordert wordt de spanning goed opgebouwd. Het handycam gebeuren vond ik niet heel storend behalve in de eerste scene in Iran.

avatar van Shadowed
Mwa.

Uiteindelijk is het een horrorfilmpje dat wel griezelig is soms, maar uiteindelijk niet heel griezelig weet te zijn. Daarvoor mist het simpelweg een ingrediënt. En dat ingrediënt is dreiging. Nergens voel ik maar een beetje spanning of dreiging.

Qua acteerwerk weet ik weinig toe te voegen. Veel karakters weten weinig te doen en dat ligt natuurlijk aan de manier van filmen. Iedereen staat dicht op elkaar en weet weinig toe te voegen qua acteren. Van alle was het wel ok, en dat is het dan ook wel.

Film duurt lang voordat ze de grotten binnenstappen, maar als ze binnen zijn begint de echte horror al tamelijk snel. Het eerste ongeluk was er al snel. Dan volgen de horrormomenten rap op, maar geen van alle maken veel indruk.

Eenmaal in het laatste half uur gaat het compleet los en wordt het vooral chaotisch. Er komt zo veel snel achter elkaar dat je je afvraagt waarom de personages nog van die domme dingen doen. Het is simpelweg te veel achter elkaar, waardoor het buiten de found-footage nog een stuk chaotischer wordt.

Maarja, het vermaakt er wel mee. Soms een eng momentje, maar dat was het dan ook wel weer eigenlijk. Wel grappig dat dit daadwerkelijk in de Catacomben van Parijs was gefilmd.

arno74 schreef:

- gebrek aan geloofwaardigheid
- goedkope volumetruukjes
- bordkartonnen personages
- enorm gebrek aan creativiteit

....Je schrijft ""'slecht camerawerk en slechte beeldkwaliteit".....Gevolg van found footage dus....Praat je hier maar uit... lol

avatar van joolstein
Dat het acteerwerk slecht is, je het camerawerk niet goed vond en dat daardoor de beeldkwaliteit minder was, kan ik best snappen. Found Footage is nu eenmaal een goedkope vorm van filmen en horror in het algemeen zijn dit vaak ondergeschoven onderdelen. En zijn die wel goed dan gaat vaak om films waar echte Horror veel minder aanwezig is.

Simpele dialogen je heb gelijk maar het zijn elementen waar alleen niet (geen grote) horror-fans over kunnen vallen.

Maar wat ik niet snap zijn de opmerkingen over simpele script en enorm gebrek aan creativiteit. Dit klopt dus niet... In deze film zit een vernuftig bedachte uitleg. Echter mis je die als je alleen bij de film op de aspecten let die bij horror en zeker bij Found Footage niet heel goed zijn.

Er zit namelijk nogal wat verwijzingen in; Dante's Inferno, Alchemie, vrijmetselaars, Ra, Hermes enz. De titel is bv. Een verwijzing naar Matthew 6:10
Our Father in heaven,
Reveal who you are.
Set the world right;
Do what's best – as above, so below
Wat weer te maken heeft met de Emerald Tablet. Waarbij je uitkomt bij Alchemie en Hermes Steen der Wijzen

Hier één van de vele uitleggen:
AS ABOVE SO BELOW (2014) Ending Explained + Analysis - YouTube

Dit is geen verwijt dat je de film een laag cijfer geef! Dat interseert me eigenlijk niet eens. Het is ook niet speciaal gericht tegen iemand. Maar meer in het algemeen tegen een ieder die deze film wil afrekenen op een te simpel verhaal want er is hier wel degelijk een zeer doordacht script te vinden.

avatar van BlueJudaskiss
Een bericht van meer dan anderhalf jaar geleden quoten, verder alles goed hoor

Ik vond de film erg vermakelijk. Het is echter wel een soort genre waar je van moet houden. Mij kun je voor dit soort films wel wakker maken.

Wat bij heel veel horror voorkomt is dat het nogal voorspelbaar is. Dat vond ik bij deze film nou juist niet het geval. De gedeeltes met het (nog thans goed bewaarde) lijk hebben ze in verschillende opzichten niet voorspelbaar aangepakt. Zo laten ze je normaliter bijvoorbeeld snel merken wat het antwoord is op een vraag die door verschillende personages worden gesteld in korte tijd en ontdek je iets wat je zelf moet zien, waar verder in de film niet meer over wordt gesproken.

Bijzonder aparte film wat het naar mijn mening een goede film maakt

avatar van Easily Annoyed
Het hele verhaal rondom alchemie vind ik mooi, as above so below is ook een van de Hermetische axioma's in de Kybalion. Goed uitgangspunt voor een film en ik vind 'm op zich ook echt goed te doen. Het enige waar ik me telkens weer aan erger is dat ze meerdere keren onder water gaan, maar nooit nat rondlopen. Echt zo suf

avatar van Filmkriebel
Meestal beginnen deze handheld cam films nog aardig om dan geleidelijk aan te verzanden in een lawine van clichés. Deze is hier "aan de oppervlakte" geen uitzondering op. Ware het niet dat Dowdle met een intrigerend doch vergezocht uitgangspunt komt aanzetten. Ik vond dat enige voorkennis over Dante's interpretatie van de hel wel nodig was om het fijne ervan te snappen, want het is uiteindelijk een redelijk gecompliceerde film. Ik geef toe dat ik toch nog 's een Youtube filmpje "movie explained" heb gekeken om de details en de gelaagdheid beter te vatten. Achteraf bekeken denk ik niet dat één kijkbeurt voldoende is om het plaatje te snappen.
Zo worden de personages allemaal geconfronteerd met zonden uit hun verleden (bvb Scarlett en haar vader die zelfmoord pleegde) en is hun kalvarie door de "hel" een beproeving om hun zielen te zuiveren van deze zonden (in het vagevuur of purgatorium). En uiteindelijk worden ze op het einde terug uitgekakt op aarde . Origineel is het wel, alleen jammer dat ik dat pas achteraf moest inzien, en ook jammer dat zo'n origineel idee dan verpakt is op zo'n clichématige wijze. Claustrofobisch en spannend weet de film wel te zijn maar er zijn betere found footage films.

Ik heb echt mijn best gedaan om ‘in’ de film te komen maar werd behoorlijk afgeleid door het camerawerk. Als dit bij Found Footage hoort is dat gewoon niet mijn ding. Natuurlijk is er altijd wel wat te zeggen over de acteerkwaliteiten maar ik betrapte me er niet op dat ik naar een B-film zat te kijken. Goed dat ik ‘m gezien heb, het zal alleen de enige keer blijven.