• 8.303.992 stemmen

Met onder meer: Jesse McCartney, Jonathan Sadowski en Nathan Phillips

Releasedatum: 14 juni 2012

Plot Chernobyl Diaries

"Experience the fallout"

Een groep van zes jonge toeristen besluit om - weg van de vaste en verplichte wegen - een 'extreme tourgids' in te huren. De gids brengt hen naar de stad Pripyat, de voormalige thuisbasis van de arbeiders van de Tsjernobyl kernreactor, maar nu al 25 jaar een desolate stad. Na een korte verkenning van de verlaten stad, ondervindt de groep dat ze vastzitten op deze plaats. Al snel ontdekken ze dat ze er niet alleen zijn...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Sherrytjuh

Sherrytjuh

Leuk voor als je een keer niks te doen hebt, maar verwacht er niet te veel van.

Was af en toe wel spannend.

avatar van Daan258

Daan258

Na 3 jaar weer is bekeken.

Geen slechte film, nog steeds erg vermakelijk maar wat had ie vele malen beter kunnen zijn.

De setting en sfeer zijn echt fantastisch in de film. Alleen jammer dat het nergens echt spannend word en niet zo veel gebeurd. Ze hadden hier zoveel meer van kunnen maken, maar al met al blijft mijn stem van 3,0* zeker staan.

avatar van K. V.

K. V.

'k had hier eigenlijk maar lage verwachtingen omwille van Paranormal Activity, maar deze vond 'k toch wel te pruimen.

'k vond het een goeie opbouw en toch wel boeiend verhaaltje. De onbekende cast deed het ook wel prima en de setting was ook eens iets anders.

Niet echt een horrorfilm, eerder thriller, maar daarom niet minder de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Zandadder

Zandadder

HALVE TAMME. schreef:

Herzien zonder dat de verveling toeslaat,de 3,5* die ik

toen der tijd gegeven had blijft staan als een huis.

Geen typische zondagmiddagfilm maar idem hier.

avatar van AN3CCAHNPO

AN3CCAHNPO

Geweldige locatie om zo'n film tot stand te brengen.

Vond het wel jammer dat Uri ons zo snel verliet had een grote rol kunnen hebben in het beschermen van zijn klanten.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Dit viel me toch alleszins mee. Chernobyl Diaries heeft natuurlijk al een grote plus, en dat is de locatie. Intrigerend, maar vooral erg desolaat en beangstigend. Verder heeft het verhaal niet zoveel om het lijf, de acteurs zijn maar matig (wist niet dat McCartney acteerde?), en is er weinig horror te bespeuren. Maar sfeervol is het zeker en de film kent enkele spannende scènes.

3*.

avatar van A83

A83

Typische B-film goedkope setting, acteerwerk is matig. Maar desondanks toch redelijk goed uitgevoerd.

De locatie maakt het interessant, de spannende scènes zijn ook goed.

Wel wat dommigheid in de film, bus gaat kapot, start niet meer maar de verlichting laat je lekker aan en dan ga je op zoek naar kabels! Alsof dat nog zin heeft.

De gemuteerde (mensen) krijg je niet goed te zien, wat jammer is.

Het einde is teleurstellend.

avatar van SillyBilly23

SillyBilly23

Het was hier horrorzondag vandaag en deze leek wel geschikt om eens goed te griezelen. Ben absoluut fan van het subgenre, hier dus extreem toerisme dat fout afloopt. Een horror is al de helft geslaagd wanneer het zich afspeelt in een desolate, angstaanjagende setting en dat heeft deze absoluut. Het barst van de sfeer met al die knappe locaties. Dusja, half geslaagd... Het matige acteerwerk kon ik nog plaatsen in de eerste helft, was op dat moment niet echt belangrijk.

Maar dan kwam ik na een halfuur plots tot de vaststelling dat ik de film al had gezien of toch stukjes ervan want ik herinnerde me vaag de scène in het appartementsgebouw. En ja, dat voorspelde niet veel goeds… Maar toch verder gekeken.

Eigenlijk moet de film het hebben van zijn sterke, eerste helft. Wanneer de vlucht begint, zakt het allemaal in elkaar en wordt het een doorsnee horror die nergens meer beklijvend wordt. Er zijn natuurlijk ook wel wat andere films verschenen in het genre waarmee kan worden vergeleken en dan moet je gewoon toegeven dat deze niet zo sterk is.

Ook de acteurs vallen door de mand wanneer ze angst en wanhoop moeten overbrengen. Vooral Uri en Paul vond ik ongeloofwaardig acteren op bepaalde momenten. Een ervaren gids die volledig uit zijn lood wordt geslagen wanneer zijn busje niet meer start en een broer die op alle mogelijke momenten een inzinking krijgt en de rest van de bende blijkbaar zo snel mogelijk eraan wil… Of misschien lag het wel aan de schrijver. Want eigenlijk is de uitwerking van het verhaal ook niet zo best.

Maar goed geprobeerd en nogmaals een pluim voor de locatie.

avatar van HK Senator

HK Senator

Gefilmd op bestaande locaties. Alleen dat maakt de film al de moeite waard. Erg spannend wordt het nergens en het verhaal verloopt nogal voorspelbaar maar is toch ook een vreemde combinatie van Zombie, slasher en Nature Strikes Back.

avatar van dzjo-dzjo

dzjo-dzjo

Ik kon hier zeker van smullen... Ik hou namelijk wel van die films die gedeeltelijk gebaseerd zijn op iets waargebeurds, maar waarbij dan blijkt dat het anders zou zitten dan wij allemaal denken.

Daarbij vond ik de uitwerking van de film ook goed gelukt.

Deze film geef ik 3,5 ster

avatar van dzjo-dzjo

dzjo-dzjo

Herstel!! ik geef de film toch 4 goed verdiende sterren!

avatar van Jimske

Jimske

ik verhoog mijn ster ook naar 3,5. ik heb bij momenten op het puntje van mijn stoel gezeten!!! een van de betere "found footage" de laatste tijd. wat een naar einde ook. beangstigende sfeer en locatie.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Poeh dit was meer lachen dan schrikken, het verhaal is wel aardig bedacht maar de uitpak hiervan is verre van minder. Het is echt zo'n film die je na het zien ervan snel weer bent vergeten hoppa.

avatar van knoflikari

knoflikari

Deze horrorthriller is beslist de moeite waard vanwege de ongebruikelijke setting; de verlaten radioactieve spookstad Pripjat, waar in 1986 de kernreactor van Tsjernobyl ontplofte en een radioactieve wolk vrijkwam.

Een groepje jonge toeristen besluit met Yuri mee te gaan in een gammele bus naar de verboden zone in Pripjat. De bus krijgt pech, Yuri gaat op in rook en daar zit je dan met elkaar in een doodenge spookstad.

Ik blijf het een amusante horrorthriller vinden waarbij beelden van het echte Pripjat in de film gemonteerd zijn,

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Heb deze film al een paar keer gezien en had vandaag weer zin om te kijken. Ik blijf het toch een geslaagde film vinden. De locatie is perfect voor een dergelijke film en het verhaal plus uitvoering was ook wel te pruimen. Leuke horrorfilm die ik ongetwijfeld nog vaker zal kijken. Er zijn zo van die films die ik regelmatig kan kijken. Mede doordat ze ook makkelijk wegkijken. En daar is "Chernobyl Diaries" er ook één van.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film in de stijl van [Rec] en The Descent met een cliché cast. Het idee is simpel, je weet dat minstens een groot deel van de groep het einde niet zal halen. Het is ten slotte een horrorfilm. De opbouw is wel mooi gedaan met schrikmomenten die op het eerste zicht telkens niet veel betekenen. Maar wel genoeg werken om sfeer op te bouwen. Het is geen vernieuwende horror, maar de sfeer zit wel goed en de cast past mooi in het verhaal. Liefhebbers van het genre zullen hier best van genieten.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2021 stemmen

Film Pegasus schreef:

Een film in de stijl van [Rec] en The Descent

Noem het maar gewoon 'Found Footage' maar dan net een tikkeltje schoner .

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Kondoro schreef:

Noem het maar gewoon 'Found Footage' maar dan net een tikkeltje schoner .

Het is meer dan dat. Op de affiche stond dat het gemaakt werd door de makers van Paranormal Activity, maar het is toch anders qua verhaal dan dat. De film is trouwens niet helemaal found footage. Gelukkig maar.

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Geschreven door Oren Peli, waar ik helaas niet erg warm van raak. De Paranormal Activity-reeks vond ik nou niet de meest enge reeks die er is. Gelukkig was deze Chernobyl Diaries een frisse wind in het genre, alhoewel het niet dezelfde opzet kent als PA. Daar ben ik ook blij om, want dat heeft deze film niet perse nodig.

De film begint redelijk traag, maar saai is het nooit. De inleiding is alleen relatief ruim en de film begint meer als een soort avonturenfilm. Amerikanen in Rusland is natuurlijk een garantie voor wat flauwe kritiek, en ondanks dat die wel aanwezig is gaat de film er niet al te veel op in. Ik ben daar wel blij mee want het blijft een beetje makkelijk.

Ondanks dat de film zich in Rusland moet afspelen is het vooral opgenomen in Servië. Eerlijk gezegd vind ik het heel erg lijken op Chernobyl zelf en de locatie is daarmee lekker ijzig, somber en kil. Een bijna ideale setting voor een horrorfilm. Er hangt hierdoor direct een soort onderhuidse spanning en die zit er eenmaal de boel wat loskomt ook best degelijk in.

Uiteindelijk wordt de film nooit echt doodeng, maar de spanning wordt regelmatig aardig opgebouwd. De locatie wordt goed gebruikt en regisseur Parker gaat enthousiast te werk met zijn materialen. In de tweede helft van de film breekt de boel ook echt goed los en volgen de horrorscenes elkaar in rap tempo op om uiteindelijk het laatste half uur enkel en alleen uit horror te bestaan.

Het tempo ligt uiteindelijk zo extreem hoog dat het moeilijk is om je nog te vervelen. Het camerawerk is uitstekend hier en daar en de montage snel genoeg. Acteerwerk is niet al te bijzonder, maar het voldoet wel. Verder is de CGI soms matig en zijn de mutanten die uiteindelijk om de hoek komen kijken niet een hele enge dreiging.

Gelukkig weet Chernobyl Diaries met enkel 90 minuten op de klok goed te vermaken. Doodeng wordt het nergens, maar het tempo ligt lekker hoog en de spanning mag soms wel aanwezig zijn. Vermakelijk tussendoortje die soms wel iets meer wil zijn dan nodig is, maar in het algemeen erg vermakelijk is.