Chernobyl Diaries (2012)

2,72

Horror / Thriller

geregisseerd door Bradley Parker
met Jesse McCartney, Jonathan Sadowski en Nathan Phillips

Een groep van zes jonge toeristen besluit om - weg van de vaste en verplichte wegen - een 'extreme tourgids' in te huren. De gids brengt hen naar de stad Pripyat, de voormalige thuisbasis van de arbeiders van de Tsjernobyl kernreactor, maar nu al 25 jaar een desolate stad. Na een korte verkenning van de verlaten stad, ondervindt de groep dat ze vastzitten op deze plaats. Al snel ontdekken ze dat ze er niet alleen zijn...

218 BERICHTEN 56 MENINGEN
avatar van Sherrytjuh
geplaatst: 7 juli 2015, 04:13 uur [permalink]
Leuk voor als je een keer niks te doen hebt, maar verwacht er niet te veel van.
Was af en toe wel spannend.

avatar van Daan258
geplaatst: 15 augustus 2015, 16:45 uur [permalink]
Na 3 jaar weer is bekeken.
Geen slechte film, nog steeds erg vermakelijk maar wat had ie vele malen beter kunnen zijn.
De setting en sfeer zijn echt fantastisch in de film. Alleen jammer dat het nergens echt spannend word en niet zo veel gebeurd. Ze hadden hier zoveel meer van kunnen maken, maar al met al blijft mijn stem van 3,0* zeker staan.

avatar van K. V.
geplaatst: 22 september 2015, 21:26 uur [permalink]
'k had hier eigenlijk maar lage verwachtingen omwille van Paranormal Activity, maar deze vond 'k toch wel te pruimen.
'k vond het een goeie opbouw en toch wel boeiend verhaaltje. De onbekende cast deed het ook wel prima en de setting was ook eens iets anders.
Niet echt een horrorfilm, eerder thriller, maar daarom niet minder de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Zandadder
geplaatst: 15 november 2015, 14:56 uur [permalink]
HALVE TAMME. schreef:
Herzien zonder dat de verveling toeslaat,de 3,5* die ik
toen der tijd gegeven had blijft staan als een huis.

Geen typische zondagmiddagfilm maar idem hier.

geplaatst: 5 februari, 12:38 uur [permalink]
Geweldige locatie om zo'n film tot stand te brengen.
Vond het wel jammer dat Uri ons zo snel verliet had een grote rol kunnen hebben in het beschermen van zijn klanten.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 13 februari, 09:22 uur [permalink]
Dit viel me toch alleszins mee. Chernobyl Diaries heeft natuurlijk al een grote plus, en dat is de locatie. Intrigerend, maar vooral erg desolaat en beangstigend. Verder heeft het verhaal niet zoveel om het lijf, de acteurs zijn maar matig (wist niet dat McCartney acteerde?), en is er weinig horror te bespeuren. Maar sfeervol is het zeker en de film kent enkele spannende scènes.

3*.

avatar van A83
A83
geplaatst: 11 maart, 13:09 uur [permalink]
Typische B-film goedkope setting, acteerwerk is matig. Maar desondanks toch redelijk goed uitgevoerd.
De locatie maakt het interessant, de spannende scènes zijn ook goed.
Wel wat dommigheid in de film, bus gaat kapot, start niet meer maar de verlichting laat je lekker aan en dan ga je op zoek naar kabels! Alsof dat nog zin heeft.
De gemuteerde (mensen) krijg je niet goed te zien, wat jammer is.
Het einde is teleurstellend.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 23 april, 23:51 uur [permalink]
Het was hier horrorzondag vandaag en deze leek wel geschikt om eens goed te griezelen. Ben absoluut fan van het subgenre, hier dus extreem toerisme dat fout afloopt. Een horror is al de helft geslaagd wanneer het zich afspeelt in een desolate, angstaanjagende setting en dat heeft deze absoluut. Het barst van de sfeer met al die knappe locaties. Dusja, half geslaagd... Het matige acteerwerk kon ik nog plaatsen in de eerste helft, was op dat moment niet echt belangrijk.

Maar dan kwam ik na een halfuur plots tot de vaststelling dat ik de film al had gezien of toch stukjes ervan want ik herinnerde me vaag de scène in het appartementsgebouw. En ja, dat voorspelde niet veel goeds… Maar toch verder gekeken.

Eigenlijk moet de film het hebben van zijn sterke, eerste helft. Wanneer de vlucht begint, zakt het allemaal in elkaar en wordt het een doorsnee horror die nergens meer beklijvend wordt. Er zijn natuurlijk ook wel wat andere films verschenen in het genre waarmee kan worden vergeleken en dan moet je gewoon toegeven dat deze niet zo sterk is.

Ook de acteurs vallen door de mand wanneer ze angst en wanhoop moeten overbrengen. Vooral Uri en Paul vond ik ongeloofwaardig acteren op bepaalde momenten. Een ervaren gids die volledig uit zijn lood wordt geslagen wanneer zijn busje niet meer start en een broer die op alle mogelijke momenten een inzinking krijgt en de rest van de bende blijkbaar zo snel mogelijk eraan wil… Of misschien lag het wel aan de schrijver. Want eigenlijk is de uitwerking van het verhaal ook niet zo best.

Maar goed geprobeerd en nogmaals een pluim voor de locatie.