Red Dog (2011)

Australië
Familie

geregisseerd door Kriv Stenders
met Josh Lucas, Rachael Taylor en Keisha Castle-Hughes

Dit familiedrama toont de impact die een zwerfhond heeft op het leven van een groep ruige mijnwerkers. Red Dog brengt een gemeenschap samen tijdens een periode wanneer een klein afgelegen stadje uitgroeit tot een grote mijnbouwstad. Red Dog komt voor het eerst in de stad wanneer hij slim genoeg is om mee te liften door de Australische achterlanden. Op zijn beurt wekt Red Dog moed op bij sommige mannen, redt het leven van anderen, en biedt een troostend oor wanneer het het meest nodig is. Hoewel de mijnwerkers hem liefhebben proberen de beheerders van het woonwagenpark waar ze allemaal wonen Red Dog te verjagen. Uiteindelijk zal hij het op moeten nemen tegen zijn aartsvijand, Red Cat.

avatar van Filmkriebel
Sometimes you pick your dog... sometimes the dog picks you...

Ik heb een zwak voor films met dieren dus deze mocht ik dan ook als viervoeterlievende burger niet missen. Veel vrolijker van toon dan Hachiko, uitstekend ondersteund met muziek en mooi verteld met enthousiast en spontaan acteerwerk. Je ziet dat alle acteurs er plezier aan beleven, alsook de kwispelende hond. Om dan nog maar niet te spreken van de prachtige beelden van Australië, met rood stof en kraakheldere hemel. Jong en oud zullen hier plezier aan beleven. De discussie Hachiko - Red Dog zou ik niet aangaan want ze lijkt me nogal zinloos. Beide films eren de beste vriend van de mens zoals het hoort, de één met wat meer drama dan de ander.

Waarom rookt er niemand in deze film? We hebben het over de jaren '70!
Is dit een nieuwe vorm van censuur?

Overigens wel genoten van deze film. Aanrader.

Mooie, emotionele en ook wel grappige film.
De vergelijking met Hachiko, die andere film over een trouwe hond, is wel logisch, alleen vond ik Hachiko beter en geloofwaardiger dan deze prent.
Maar het is een mooi verhaal, een beetje tragisch weliswaar, maar wat de tragiek is van het verhaal verklap ik niet, dat is de essentie van het verhaal.
Kijken dus, het is een goede familieprent, dus de kindjes kunnen gerust mee kijken en net als de ouderen hun traantjes de vrije loop laten als dat nodig is.

avatar van sean-penn
Ik heb deze film in mijn persoonlijke top tien zitten dus het wordt tijd voor een paar woorden.

Wat een prachtfilm is dit zeg!! Al mijn zintuigen, nooit geweten dat ik er 5 had, maar bij het zien van deze film werden ze allemaal tegelijk geactiveerd. Men kon het Australisch landschap voelen, ruiken, zien, horen en zelfs het rode zand proeven. Het bezorgde me zo'n lekker en euforisch gevoel dat ik serieus overwoog om m'n vriendin te dumpen, werk op te zeggen, huis te verkopen en te emigreren naar Australië.

En dan de hoofdrolspeler, de hond Red Dog. Laten we eerlijk wezen, zijn dialogen zijn te verwaarlozen maar gloeide goden, de dingen die hij niet zegt zijn geniaal. Mimiek, uitstraling en uiterst knuffelbaar maken van hem de ideale tegenspeler. De showdown tussen Red en pussycat mogen nu al de boeken ingaan als het meest memorabele moment in filmgeschiedenis. Vergelijkbaar met Once Upon a time in the West waar Charles Bronson en Henry Fonda elkaars reflexen testen.

Ja, echt genoten van deze film. Sommige mensen hier vinden Hachiko beter maar Crikey, it really isn't mate !!

avatar van Gazi
"Hachiko" van Australië Red Dog, mooie film!

Aardige film waarin een hond zonder baasje wordt opgenomen door een kleine gemeenschap bestaande uit gastarbeiders. Nogal fragmentarisch van opzet en het waargebeurde verhaal is nogal voorspelbaar. De film oogt wel redelijk fris vanwege de vlotte montage en de locatie (Australië). Een kleine 3.0 sterren.