
W.E. (2011)
Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Historisch
119 minuten
geregisseerd door Madonna
met Abbie Cornish, Andrea Riseborough en James D'Arcy
1936, Engeland. De Amerikaanse Wallis Simpson (Andrea Riseborough) verovert het hart van koning Edward VIII (James D'Arcy). Echter, Edward krijgt van de kerk en de Minister President te horen dat hij niet met Wallis kan trouwen en tegelijkertijd koning blijven. Hij besluit af te treden voor de vrouw die hij lief heeft. Eenmaal getrouwd zijn ze bekend als de hertog en hertogin van Windsor en velen beschouwen hen als meest romantische koppel van de eeuw. Parallel aan dit verhaal loopt de romance van Wally Winthrop (Abbie Cornish) in het New York van 1998. Wanneer ze in een ongelukkig huwelijk met een succesvolle psychiater belandt, raakt ze geobsedeerd door het verhaal van koning Edward VIII. Als Sotheby's diverse persoonlijke eigendommen van de Windsors veilt, probeert ze de romance tussen Wallis en Edward te begrijpen middels de voorwerpen die het echtpaar toebehoorden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=r9g5cnCuuZI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,3 / 12109)trailer (YouTube, ondertiteld)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 6,99 / huur € 3,99huur op Pathé Thuis vanaf € 2,99Not my cup of tea in ieder geval.
make a film there's nothing to it.....
De meningen zijn verdeeld.
Volgens mij wordt de film extra door het slijk gehaald omdat Madonna de regisseur is.

Je mag ook niet vergeten dat het een vrouwenfilm is. Dat kan ook een oorzaak zijn van de negatieve recensies.
Abel Korzeniowski's filmmuziek kan je ook bewonderen bij de film 'A Single Man'.
W.E. Trailer NL versie
Arianne Phillips is genomineerd in de categorie Best Achievement in Costume Design.
Wat mij aan de acteurs vooral opvalt is de - vrij kleine - rol van Richard Coyle. Die ik toevallig in de vorige film ook al langs zag komen, en die we vooral kennen uit de serie Coupling - en misschien als Moist von Lipwig. Vooral dat laatste toch absoluut geen sterke rol. Maar kennelijk heeft Madonna als regisseur onvermoede talenten - en niet alleen hier, de andere acteurs vallen me zeker ook niet tegen. Abbie Cornish en Andrea Riseborough zijn best overtuigend als bijna-dubbelrol.
Historisch verantwoord is het allemaal niet echt, een korte blik op de wikipedia geeft toch wel een iets ander beeld dan wat je in de film te zien krijgt. Zowel sterk geromantiseerd als toch wel wat in een bepaalde richting gestuurd, lijkt het me - hoewel ik er niet echt in terugzie welke richting dat is, en waarom. En dan nog de idioterie met de tijdfoutjes - de Sex Pistols aan het hof in 1935 - wat voegt het toe, vraag ik me dan toch echt af. Daar word je in Engeland alvast niet heel populair mee - vanwaar misschien de toch wat erg lage score op imdb. Maar misschien speelt daar ook de relatief moeilijk te vatten hoofdrol in mee - wie is die troelala Wally, wat zoekt ze, en waarom moet haar verhaal verteld worden dwars door dat van Wallis heen? Wat hebben die vrouwen precies gemeen? Wat ik er van snap toch niet zo heel veel. Waar het nu wat op lijkt is dat de film zich richt tot vrouwen die in de situatie van Wally steken. Da's - hoop ik tenminste - niet een heel grote doelgroep.
En toch heeft de film dan af en toe wel z'n moment weer. Verdient best het voordeel van de twijfel.
Jammer want op zichzelf is het een intrigerend stukje geschiedenis, waar een prachtige bioscoopfilm over te maken moet zijn.
De film kent twee verhalen, eentje in het heden en het andere in het verleden.
Beide zijn erg mooi uitgewerkt in elke zin van het woord.
Acteerwerk is subliem, de manier van filmen erg mooi gedaan en de score een ware lust voor het oog.
Maar daar hield het bij mij nog niet mee op. Ook het oog voor detail was goed gedaan. Denkend aan de kleding en de locaties waar er gefilmt is.
Het enige minpuntje is het begin, waar ik erg veel moeite had om te weten wie nou eigenlijk wie is, en wat de bedoeling van het verhaal was.
Wat een voorganger beschreef als hinderlijk ( de voice-over), vond ik dat juist weer niet. Ondersteunend met de score was het in mijn ogen wel een meerwaarde.
Tja, liefde blijft liefde in wat voor vorm je het ook giet. Het komt min of meer allemaal op hetzelfde neer.
Terug komen op het filmen, de shots worden soms op een apparte manier (noem het rommelig) genomen. Ik vond het wel iets hebben!! Apart kun je wel zeggen. De combinatie van haarscherpe blu-ray beelden, naar zwart-wit weer terug naar real-time shots en hier en daar wat "over be-pixelde" shots. Het maakte de film een eigen karakter maken.
Graag wil ik de film 5 sterren geven, maar gezien de moeite die het mij koste om in het verhaal te komen en de personages uit elkaar te houden (alle vrouwen lijken wel een beetje op elkaar) heb ik besloten om er een 4,5* van te maken.
Deze film gaat zeker behoren tot een van mijn favorite van dit jaar en een tweede bezichtiging waardig.
Aplaus voor madonna.
Het verhaal van Wallis en Edward is welbekend, maar de film toont het verhaal op een wel heel speciale manier, en het beviel me enorm.
De vertolkingen zijn uitstekend en ook de regie is dat, Madonna kan dus meer dan alleen maar zingen, er is totaal geen reden om deze film op voorhand af te breken omdat zij de regie hiervan doet, als het goed is mag dat gezegd worden (ik vind haar trouwens ook een uitstekende zangeres).
Ik kende het ware verhaal van Wallis en Edward wel, maar deze film draagt ertoe bij dat je toch nog iets meer te weten komt, en daarom dat deze film me echt wel kon bekoren.
Het begin is misschien een beetje verwarrend door de verschillende tijdsprongen, maar dat went na een tijd.
De aftiteling gaat gepaard met een prachtige song van regisseuse Madonna herself...
Warm aanbevolen !!
Ja, in het begin is het wat rommelig. Ja, in het begin vraag je je af wat die 'jonge' Wally ertoe doet. En ja, het verhaal van de 'oude' Wallis is boeiender en spannender (en uiteindelijk erg ontroerend). Maar omdat je telkens meer van de 'oude' Wallis wil weten, geeft dit ook een mooie trigger aan het geheel.
Ik vind het erg goed gelukt (mooie muziek ook!) en heb er ontzettend van genoten.
De film heeft een schitterende stijl en is prachtig vormgegeven. Heel strak maar toch heerst er een spannend en toch ook ouderwets sfeertje. Heel mooi gedaan. Het had wel een beetje weg van haar "Vogue" clip. Heel stijlvol en smaakvol gedaan.
Het verhaal deed me ook wel wat. Ten eerst de eenzaamheid van beide vrouwen in een liefdeloos huwelijk vond ik heel mooi weergegeven. Ook al zijn het twee totaal verschillende huwelijken in de gevoelens tussen de mannen en de vrouwen en de manier waarop ze samenkwamen, toch was daar de grootste overeenkomstigheid de eenzaamheid van beide vrouwen.
Misschien liepen de twee verhalen in het begin wat veel door elkaar heen maar ik heb eigenlijk nergens last van gehad dat ik het niet meer kon volgen. Wat mij betreft een absolute aanrader !!
We hebben de kern van deze film een dik jaar geleden nog maar gezien, en alles ligt dan ook nog vers in het geheugen. Hierdoor wordt deze film direct vele malen minder interessant.
De abdicatie was in die film slechts bijzaak, daar die film vooral over George ging. Er was dus toch nog enige hoop voor deze film. Als het de juiste details in beeld zou brengen, dan zou het best nog interessant worden.
Maar dat doet het dus jammer genoeg niet….

De film zou meer nadruk kunnen leggen op het karakter van Edward, die nooit echt een koningstype geweest is. In het personage Wallis zien we dan net iets meer diepgang. (Ah, het is en blijft een vrouwenfilm zeker?).
Een ander probleem dat deze film kent is dat het 2de verhaal (het heden) oninteressant, en zelfs overbodig, is. We krijgen hier wel diepgang in de personages, maar wat ben je er mee als je dat geen fuck kan schelen?
In het begin krijgen we bovendien veel te vaak onlogische bokkensprongen. Het gaat op 3 minuten tijd van 1936, naar 1998, om terug naar 1934 te gaan. Bijgevolg wordt het moeilijk om het verhaal rond Edward en Wallis - dat al gebrekkig is – te volgen.
Hierdoor kan het zijn dat ik het moment gemist heb waar de vonk op de personages over slaat. (Of zat dat moment gewoon niet in de film?). De ene moment zijn het complete vreemden voor mekaar, en wat later zijn ze direct smoorverliefd; alsof ze al jaren een relatie hebben.
Bovenop het bovenstaande zooitje komt nog eens dat het laatste half uur behoorlijk overbodig is. Conclusie: Een totaal overbodige film (?).

Misschien wel overbodig, maar dat doet niets af aan de geleverde kwaliteit:
- Het acteerwerk is over ’t algemeen dik in orde, al laten ze soms eens een steek vallen. Het is alsof sommige scéne’s opgenomen werden terwijl de acteur in een heel slechte dag zat.
- De film zit gewoon goed ineen. De muziek en de beelden zijn goed verzorgd, en het geheel is goed gemonteerd. De film is vrij aangenaam om te bekijken.
Het is vrij duidelijk dat Madonna genoeg omringd was door vaklui.

Ik hoor trouwens dat ze nog een film plant. Hopelijk weet ze er dan wel een deftig verhaal uit te kiezen. In combinatie met dezelfde uitwerking als hierop, kan dat wel een semi-topper worden.
Bij deze blijf ik jammer genoeg steken op een magere 2,5*
Die Abbie Cornish ben ik al niet zo kapot van, die komt al vervelend op me over zonder dat ze iets gedaan of gezegd heeft, maar ook haar verhaal vond ik niet zo boeiend. Ik zag ook niet zo erg de overeenkomst tussen haar personage en Wallis; je werk opgeven omdat je trouwt met een rijke kerel die vervolgens niet helemaal mee wil gaan in je obsessie om een kind te verwekken vind ik niet helemaal dezelfde opoffering als die van iemand die in schande moest leven omdat zij de oprechte geliefde van een koning was. Natuurlijk zat ze in een vervelende situatie,maar ze leek enorm met zichzelf te doen te hebben en dat ging me een beetje tegenstaan.
Gelukkig maakte Andrea Riseborough weer veel goed in haar rol van Wallis. Ik had meer nog van dit verhaal willen zien, de sprongen in de tijd waren nu soms zo groot dat ik eerst zelfs helemaal niet doorhad dat Wallis inmiddels met echtgenoot nummer twee was.. Mooie beelden en muziek en een dilemma dat ik veel interessanter vond dan het verhaaltje in het hier en nu; jammer dat naar dit laatste zoveel aandacht uitging, deze kapstok was helemaal niet nodig geweest.
"You have no idea how hard it is to live out a great romance."
Madonna heeft hier wellicht zelf ook iets in herkend want ze heeft dit gegeven niet onverdienstelijk verfilmd, al vind ik wel dat je aan een “grootse romance” dan best een hele film mag wijden.
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect klassieke muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Jammer dat die niet echt bekend is!
Ja oké, het is wel je ding of niet, geldt dat niet voor alles, maar hoe het met elkaar verbonden was, moooi! Wat ik me nu afvraag en direct even ga opzoeken (King's speech, stotterende koning, broertje van?)(Nope..)
De muziek was oon een uitstekende aanvulling!
Zij mist mijns inziens gewoon de diepgang.

Dit fenomeen wordt in de film sterk benadrukt. Het was de tijd waarin "het hart" geen kans maakte tegen moraal en fatsoen...
Madonna's film is ambitieus en in een zin grillig en het deze grilligheid in het begin als de beide verhaallijnen wat bruusk op je worden losgelaten die de kijker mogelijks wat parten speelt. Achteraf zijn er nochtans momenten genoeg om je te verkneukelen in de mooie stijl van de film en het ijzersterk acteren van de hoofdpersonages.
Abbie Cornish speelt het hoofdpersonage in het omkaderende heden, een ongelukkige echtgenote die zich gaat identificeren met Simpson. Er zitten een paar fantasiescènes in waarin heden en verleden elkaar ontmoeten. De muziekkeuze is nogal eclectisch.