Barbara (2012)

Duitsland

geregisseerd door Christian Petzold
met Nina Hoss, Ronald Zehrfeld en Mark Waschke

Oost-Duitsland, de zomer van 1980. De jonge arts Barbara wil het land verlaten en heeft een uitreisvisum aangevraagd. Dit verzoek wordt door de overheid echter niet aanvaard en ze wordt zelfs naar de provincie gestuurd. Barbara moet haar arbeidsplaats in Berlijn verlaten en gaan werken in een klein ziekenhuis, ergens ver weg. Zij aarzelt en hoopt dat haar geliefde Jörg, die uit West-Duitsland afkomstig is, hun ontsnapping voorbereidt. Op het platteland installeert zij zich en wacht. Ze heeft nu een leven aan de zijlijn, terwijl zij eigenlijk weg wil om ergens anders een toekomst op te bouwen en daardoor kan ze geen gevoelens ontwikkelen voor haar omgeving, haar buren, haar collega's. Alleen voor haar patiënten in de kinderchirurgie heeft ze nog affectie. Haar baas André waardeert haar werk, maar waarom besteedt hij zoveel aandacht aan haar? Behoort hij tot de Stasi? Of is hij verliefd op haar? Barbara weet het niet en de geplande vlucht komt steeds dichterbij...

avatar van Ferdydurke
Verhaal met een aardig uitgangspunt, dat echter veel te schetsmatig, en zelfs een beetje cheesy, wordt uitgewerkt. Het potentiële drama lost zich op in een ‘dilemma’ dat – zoals het hier gepresenteerd wordt - eigenlijk die naam niet mag hebben, zo kraakhelder zijn de keuzemogelijkheden, en het geheel loopt met een sussende sisser af. Het wordt Barbara uiteindelijk veel te ‘gemakkelijk’ gemaakt om tot haar (daarom) zeer voorspelbare beslissing te komen.

Nog wel een redelijke schets van de drukkende, beklemmende en paranoïde sfeer, die er geweest moet zijn in de DDR voor met name personen die – om wat voor reden dan ook - in het vizier van de Stasi terechtkwamen, en een behoorlijke actrice in de hoofdrol.

Maar het is allemaal wat te expliciet en geconstrueerd (in de dialogen, en in de plotontwikkeling), te veel de kijker bij de hand-nemerig.

Het lijkt er op dat Petzold niet heeft kunnen kiezen tussen een echt menselijk drama, en een publieksfilm die all out gaat in het voor de hand liggende sentiment. Nu is het geen van beide geworden, en mist de film diepte, zowel in het persoonlijke, als in het maatschappelijke aspect.

Wat meer ambiguïteit en onuitgesprokenheid in de persoonlijke drijfveren van deze of gene, en wat lastiger gestelde persoonlijke en morele dilemma’s, hadden waarschijnlijk een betere film opgeleverd.

avatar van stefan dias
Bij een film als deze helpt het natuurlijk wel als je een beetje geboeid kan worden door het hoofdpersonage. Het mooie is dat deze koude vrouw mij geleidelijk aan toch wist te ontdooien.
Het verhaal wordt heel mooi, kalmpjes verteld, hoewel er natuurlijk steeds de meest verschrikkelijke drama's in de lucht hangen.
Die spanning, zonder dat er echt heel veel gebeurt, vind ik het best aan deze film. Vreselijke samenleving waar je geen greintje privacy of perspectief gegund wordt.
In dat opzicht is de eindontknoping bepaald teleurstellend. Allemaal nobel wel, tot daar aan toe, maar het duffe weerzien met André, en de suggestie van misschien toch nog een romance tussen die twee is echt niet overtuigend en bepaald overbodig. Jammer. Al wat er voor kwam wist me wel echt te overtuigen.

Mooie film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toegegeven, de film geeft een mooi beeld van Oost-Duitsland jaren '80 weer. Een tijd die we moeilijk konden voorstellen in het westen. Ik ben zelf opgegroeid in de jaren '80 en kom ook maar een uit een standaard Vlaams gezin. Maar als je dan de beelden in deze film ziet (die toch niet overdreven zijn lijkt me) waan je jezelf in de 2e wereldoorlog. Andere tijden, ander regime. Misschien wat minder doden, het is de periode van de Koude Oorlog. Maar toch een hoop regeltjes, Polizei die alsmaar controleert of je geen fouten maakt, leven met beperkte middelen (stoken op kool in de 80's...)

Barbara is de hoofdfiguur in dit verhaal waarbij ze niet enkel hoopt om haar geliefde terug te zien, maar ook haar geliefde land in het westen. Daarbij wordt ze zowel geconfronteerd met de harde wereld van het oosten maar evengoed met de realiteit en de menselijke kant van het verhaal.

Mooi idee, mooie setting, maar helaas niet altijd even boeiend. Ik had toch iets meer verwacht. Ofwel ga je volop voor de sfeer, maar dan mag het toch ietsje meer zijn.

avatar van Tanita
Hele mooie film van Christian Petzold met prachtrollen van Nina Hoss en Ronald Zehrfeld. Wat dit drama, gesitueerd in 1980 in de DDR, zo goed maakt is het subtiele spel, en vooral de alledaagsheid en de terloopsheid van het leven. Ik lees op IMDB dat deze film vergeleken wordt met Das Leben der Anderen (2006), maar dat is onzin. Dat is een expliciete film die ook in de DDR speelt, wat de enige overeenkomst is.

De sfeer in 'Barbara' is treffend, zonder franje, met mooie fotografie en effectief geluid (zonder soundtrack). Dat zorgt ervoor dat je je compleet in de wereld waant, met de Oostduitse-dictatuur, medische problematiek en amoureuze gebeurtenissen. Het leven is 'kiezen' en het einde is daarom prachtig. 4*

avatar van ralfsjam
Goede film waar het allemaal net niet in gebeurd. Klinkt gek, maar zo was het. Prima acteerwerk, aardig verhaallijn en lekkere sfeer. Toch gebeurde het allemaal net niet. En zat je constant te wachten... Drama, dat was het echt. Beetje romantisch drama
3.5

avatar van james_cameron
Fijn klein werkje uit Duitsland, een subtiel uitgewerkt romantisch drama tegen de achtergrond van het grijze en grauwe Oost-Duitsland van 1980. Ingetogen gespeeld en spaarzaam qua dialogen en emoties, maar na een wat stroef begin wordt je als kijker toch meegesleept in de gebeurtenissen. Vooral de ogenschijnlijk vredige maar langzaam verstikkende sfeer is goed getroffen.

in een woord:prachtig..

avatar van nadrin
De film is voor mij iets te traag. Maar wel heel leuk om te bekijken. Een mooi tijdsbeeld en een kant van Oosduitsland die toont hoe het er toen was met algemene achterdocht en wantrouwen tegenover iedereen en alles

De woorden van Tanita kan ik volledig onderschrijven. Daaraan toevoegend dat vooral het onderkoelde acteerwerk van de bovenste plank was en de lange stiltes adembenemend trefzeker de onderliggende spanning invoelbaar maakte.

Het is bekend dat vele Oostduitsers ten tijde van de Muur zochten om naar West-Duitsland te vluchten.
Het hoofdpersonage uit deze film is daar één van en daar gaat de film over maar heel duidelijk is het niet altijd. De houding van Barbara kan ik moeilijk verklaren. Iemand in haar geval stelt zich toch totaal anders op dan een apathische, verdachte houding tov haar omgeving.
Eigenlijk niet zo veel spankracht.

We zouden het kunnen vergeten ... In 1980 (in die periode speelt het verhaal van deze film zich af)
heersten in Oost-Duitsland nog het communisme.
Barbara wil naar het Westen, naar de vrijheid. Maar dat loopt niet zo vanzelf. Intussen werkt ze als dokter in een ziekenhuis. Daar geraakt ze zo betrokken dat een en ander nog moeilijker wordt ...
Zeer beheerste film. Er wordt niet enkel gepraat, maar de regisseur laat de beelden meermaals voor zich spreken. Mooie stukjes echte cinema!
De film was een verrijkende ervaring. Een tijdsbeeld dat niet mag worden weggeveegd.