Brideshead Revisited (2008)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Julian Jarrold
met Matthew Goode, Emma Thompson en Ben Whishaw

Op de universiteit van Oxford ontmoet Charles Ryder bij toeval Sebastian Flyte, zoon van Lord Marchmain. Ze raken bevriend en Sebastian nodigt Charles uit voor een bezoek aan het familielandgoed: Brideshead Castle. Daar wordt Charles bij binnenkomst bedwelmd door de extravagantie en luxe van de Britse high society. Maar eenmaal gewend aan zijn nieuwe omgeving merkt hij dat behalve veel geld en een titel, de Marchmains de nodige complexe familieproblemen hebben. Hij raakt verstrikt in het tragische lot van deze familie.

avatar van Ayres
Ik was zeer onder de indruk, maar na venetië vond ik het minder. Toen Sebastian weg wasvond ik het kaal, ik miste hem.
Maar toch een mooie film.

avatar van james_cameron
Wanneer je de tv-serie uit 1981 reeds kent voegt dit niet veel toe, behalve een veel hoger tempo, maar op zich is deze uiterst verzorgde versie van het boek van Evelyn Waugh redelijk geslaagd. Een degelijke cast, fraaie locaties en het verhaal blijft natuurlijk mooi en meeslepend. De tv-serie blijft superieur, maar dit is een goed alternatief wanneer je geen tijd hebt om tien uur te investeren.

avatar van nadrin
Best aangenaam maar waarom deze film bij Telenet de kwotering 16 jaar meekreeg is me een raadsel

Niet zo overtuigend als dat we gewoonlijk van de Britten mogen verwachten wanneer ze gaan grasduimen in een met obstakels gekruid romantisch verhaal van een pak jaren terug.

Ondanks de goede cast met name vooral Emma Thompson, kon het verhaal me toch niet in de ban houden , ik vond het erg langdradig en verloor toch wel een beetje de interesse van deze film

avatar van Dominootje
Na herziening kleine verhoging, intrigerend!

Het is volgens mij ondoenbaar het epische boek van Evelyn Waugh in het keurslijf van een reguliere speelfilm te persen. Regisseur Jarrold doet een lovenswaardige poging, maar in weerwil van de lange speelduur is het noodzakelijkerwijs grote stappen, gauw thuis. Jammer. Jammer ook dat de regisseur nogal in de steek wordt gelaten door de cast, van wie sommigen maar matig presteren. Een uitzondering geldt voor de altijd degelijke Emma Thompson. Deze Engelse literaire klassieker verdient beter, maar of dat mogelijk is betwijfel ik.

avatar van Ayres
BBarbie schreef:

De tv serie!! Die vind ik vele malen beter dan het boek. De tv serie is perfectie.

avatar van K. V.
Het boek noch de serie kende 'k, maar me wel eens aan de film gewaagd. 'k wist eigenlijk niet wat te verwachten, maar 'k vond het toch een boeiend verhaal. De film duurde iets meer dan twee uren, maar gelukkig werd het nooit saai en er viel toch genoeg te gebeurden.
Het acteerwerk was prima en de film zag er goed uit.
'k vreesde nog dat het een saai kostuumdrama ging zijn, maar dit viel reuze mee en vond het toch de moeite om eens gezien te hebben.

lezertje
Prachtige verfilming van Evelyn Waugh’s gelijknamige roman drama over een broer en zus uit de betere kutholieke kringen die beide verliefd worden op een atheïstische studiegenoot van de eerste, uit de lagere klasse. Sterke, maar kleine rol van Emma Thompson als de zeer religieuze moeder van de twee.