Red Dog: True Blue (2016)

Alternatieve titel: Blue Dog

Australië
Familie

geregisseerd door Kriv Stenders
met Levi Miller, Jason Isaacs en Bryan Brown

Australië, eind jaren 60. Een jongen genaamd Mick (Levi Miller) groeit samen met zijn hond op op een boerderij in de Pilbara, een enorm groot afgelegen landschap. Mick bereidt zich voor op een saai en zwaar leven. In plaats daarvan vindt hij avontuur en vriendschap met een bastaardhond maar tevens unieke puppy die zijn leven voorgoed zal veranderen.

avatar van Filmkriebel
Niet zo goed als Red Dog (4*) waar de dramatische impact sterker was, maar wel even mooie natuurlijke settings. In de vorige film stond de hond meer centraal. Hier gaat het meer om de jonge Mick en de tijd die hij doorbracht bij zijn grootvader. Blue, zo heet de hond, maakte deel uit van dat bestaan in de Australische outback. Er is een leuk rolletje voor John Jarratt weggelegd en ook de oude lokale legendes worden eventjes bovengehaald. Echt emotioneren deed het pas op het einde, al moest dat er gewoon bij om een afgewerkte film te hebben.

Redelijk, maar wat onopvallend vervolg op een meer dan verdienstelijk origineel. Mooie Australische locaties, mooie hond, leuke grappen in den beginne maar qua verhaalvertelling had het wat steviger, minder braafjes en minder melancholischer mogen zijn. De hond zelf speelt trouwens maar een bijrol, bijna alle aandacht gaat uit naar de wat alledaagse belevenissen van de jonge Miller op de boerderij van zijn grootvader(good old Bryan Brown). Verwacht geen vuurwerk, maar een lome maar fraai in beeld gebrachte familiefilm, en dit is wellicht je ding.