Let Me In (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Horror

geregisseerd door Matt Reeves
met Kodi Smit-McPhee, Chloë Grace Moretz en Richard Jenkins

Owen is een 12-jarige jongen uit New Mexico die op school gepest wordt. Hij raakt bevriend met zijn buurmeisje Abby, die pas in de stad is komen wonen. Vanaf dat moment vinden er verschillende 'vreemde' gebeurtenissen plaats en komt Owen langzaam maar zeker achter het verschrikkelijke geheim van zijn buurmeisje...

Ik vind originele beter, omdat het ietwat serieuzer is.

avatar van Jimske
remake was echt stukken beter dan de originele.

avatar van Stephan
Het origineel had wat mij betreft toch veel meer sfeer. De geweldige muziek voegde daar ook veel toe, iets dat me bij deze versie al niet meer bijstaat. Oskar en Eli staan me ook nog steeds op het netvlies. Hoe zagen deze twee eruit eigenlijk?

avatar van jeroentje
Herzien, en het is niet eens om de acteerprestaties, de acteurs zelf of het verhaal maar om de sfeer. Die doet het hem voor mij. Een volle vijf.

Ja, daar sta ik zelf ook van te kijken, maar dit voelde gewoon zo goed. It's stronger than I am .

avatar van Smallprint84
goede remake, maar t origineel s toch wat beter. Vooral de Zweedse setting mis ik hier.
Wat ik wel een verbeterpunt vind, is de vampier-grimage van Grace Moretz, wanneer ze 'vamps-out'.
Meer een vampier-look naar mijn idee.
Kortom deze 2 films laten zien hoe vampierfilms weer gemaakt horen te worden.
Laten we gauw die ''Twatlight''-crap vergeten.

Smallprint84 schreef:

Kortom deze 2 films laten zien hoe vampierfilms weer gemaakt horen te worden.
Laten we gauw die ''Twatlight''-crap vergeten.

avatar van Flat Eric
Ja de Zweedse was sfeervoller en meer duister.

avatar van jippie2010
Het origineel vond ik al redelijk sterk, de Amerikaanse versie vond ik nog beter.
Voor mij was deze film juist sfeervoller, en hét bewijs dat horror en drama heel goed samen kunnen.
Maar met name de uiterst sterk spelende Kodi Smit-McPhee heeft me weten te overtuigen. *4,0

avatar van misterdhdh
Had er iets meer van verwacht. Ik hou veel meer van horror dan van drama en daarom vind ik deze film geen topper, al is de combinatie drama en horror in deze film wel nog goed uitgewerkt en natuurlijk is dit zeker geen slechte film. Heb nooit de originele film gezien, dus kan hem niet vergelijken. Het verhaal op zich is wel nog leuk, al ben ik niet de grootste fan van vampierenfilms. Het acteerwerk vind ik wel super van de 2 kinderen en ze tillen de film zeker naar een hoger niveau. Van mij mocht er gewoon meer spanning en schrikmomentjes inzitten. Al heb ik me zeker niet verveeld met deze film met redelijk lange speelduur en is het zeker geen slechte film. Alleen hou ik persoonlijk meer van de pure horror. Einde was wel wat voorspelbaar
Ik twijfel tussen 3 en 3.5
voorlopig 3/5 ***

misterdhdh schreef:

Voor schrikmomenten denk ik dat je beter een haunted house film kijkt.
Wat is dan voor jou pure horror?

avatar van misterdhdh
alexspyforever schreef:

Voor schrikmomenten denk ik dat je beter een haunted house film kijkt.
Wat is dan voor jou pure horror?

Gewoon zuivere horror zonder andere genres in de film zoals horror/drama. Ik hou wel van geestenfilms/ slasherfilms... gewoon films met veel spanning en schrikmomentjes

avatar van Vinokourov
Het Zweedse origineel vond ik geen absolute topper en deze Amerikaanse versie is het ook niet. Het is al weer jaren geleden dat ik de Zweedse versie zag, maar als je Let Me In ermee vergelijkt zijn er maar bar weinig verschillen op te merken qua verhaal maar ook qua sfeer. Blijft over dat het nog wel een aardige film is en dat dit toch wat origineler is dan de gemiddelde vampierenfilm.

Het jammere is dat het door de sfeer de boel zo kil aanvoelt. Dat is natuurlijk de bedoeling, maar het slaat bij mij nauwelijks aan. Ook heb je van die lange scenes waar vrij weinig gebeurt totdat er weer een gruwelijk feest losbarst. Dit is vast nodig in het kader van spanningsopbouw, maar ook dat deed me dit keer niets.

avatar van Tiany
Goede film in zijn genre. Het verhaal in zijn totaal was prima, behalve de "vampier-momenten", vooral het bewegen, dat zag er zeer nep uit, net een figuur uit een klei poppenfilm.
Ik wist op voorhand niet dat het over een vampier ging, anders was ik deze film nooit begonnen, heb hem uitgekeken en viel dus al bij al goed mee.

misterdhdh schreef:

Ben wat laat met mijn reactie maar denk niet dat er zoiets als zuivere horror bestaat, dat ligt voor iedereen anders. Waar jij misschien van rechtveert blijf ik misschien onbeweeglijk zitten in mijn stoel. Niets tegen schrikmomenten maar er is precies een hele nieuwe generatie die denkt dat horror enkel nog daar om draait. Er is best wel veel meer dan slasher en geestenfilms in horror, veeeeel meer. Slasher is trouwens pas veel later gekomen toen horror al heel lang bestond.

avatar van Zwolle84
Waar Let The Right One In me bij elke herziening minder bevalt, bewandelt Let Me In juist de andere weg door steeds meer in m'n achting te stijgen. Het is dan ook een van die zeldzame gevallen waar de (Amerikaanse) remake beter is dan het (Europese) origineel.

Zo ziet Let Me In er allereerst vele malen mooier uit dan de Zweedse variant. De warme, romantische beelden bevatten veel meer sfeer dan het lompe "camera erop en draaien maar" van het origineel. Sleutelscènes als dat eerste slachtoffer dat ondersteboven aan de boom hangend leegbloedt, de creepy tunnelscène en het finalestuk in het zwembad komen door het sterke camera- en belichtingswerk veel krachtiger over dan in de originele film.

Bij de term "Amerikaanse remake" denk je, zéker in de horror, al snel aan vervlakking en goedkoop vermaak, maar Let Me In is juist vrij anti-Hollywood. De film is (op een goede manier) traag en de drama komt zowaar nog beter over dan in het origineel. Met zo'n "vader" van het "meisje" leefde ik in Let The Right One In bijvoorbeeld niet mee; hier wel.

Het acteerwerk is hier bovendien ook minstens even sterk. Het scheelt dan ook dat dit nog de schattige variant van Moretz was, jaren voordat we erachter kwamen dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed kan acteren. Zo'n rol als schuchter tienermeisje past haar veel beter dan wat ze tegenwoordig allemaal speelt.

Visueel erg mooi, sterke soundtrack, spannende opbouw, oprecht emotioneel, goed geacteerd; Let Me In weet me bij elke kijkbeurt opnieuw te verbazen. Ik verhoog van een 7 naar een 8.

avatar van panax
bijzondere film !

avatar van n00r
Vond dit een beetje te langdradig en had ook moeite om hem af te kijken.. Jammer had wel wat meer spanning verwacht

Geen slechte film, maar ik kan het nauwelijks horror noemen.

avatar van horizons
MishimaH schreef:
Geen slechte film, maar ik kan het nauwelijks horror noemen.

Weet je meteen waarom ik de film dus wel goed vind.

avatar van Capablanca
Na een sterk begin zakte hij flink voor me in door dat vamierenverhaal. Van een sterke thriller naar een hoop onzin.

Zeker niet onaardig, maar voegt wel echt bitter weinig toe aan het origineel..

avatar van Shadowed
Erg leuk.

Ik heb het origineel nog niet gezien. Maar aangezien die volgende week vrijdag op NPO 3 komt na de cursus van Koolhoven ga ik die zeker kijken. Deze remake kwam pas een jaar later, wat opzicht vrij onnodig was, maar dat vond ik zeker niet erg.

Het acteerwerk van McPhee en Moretz is erg sterk. Verassend voor de twee kinderen, later zou ik ze nog steeds goed vinden acteren. Vooral Moretz is erg knap en erg goed geworden. Visueel is de film ook leuk gedaan, de sneeuwige landschappen bijvoorbeeld.

Sommige scenes zijn ook knap geschoten. De film is best knap gemaakt. Ik heb zeker genoten. Tijd om het origineel te bekijken, die krijgt namelijk nog betere recensies en reviews.