Los Ojos de Julia (2010)

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Guillem Morales
met Belén Rueda, Lluís Homar en Clara Segura

Julia en haar tweelingzus lijden aan een gruwelijke ziekte die ervoor zorgt dat ze langzaamaan blind worden. Op een dag wordt de zus dood aangetroffen, maar Julia is ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is dan de zelfmoord waar de politie aan denkt. Ondanks haar achteruitgaande zicht, besluit ze toch de dood van haar zus op te lossen.

avatar van tattoobob
Zeer geslaagde spaanse thriller die van het begin tot eind blijft boeien...
Ja zeker een aanrader!!

avatar van Thomas83
Had een pure bovennatuurlijke thriller/horror verwacht, maar dat bleek de film toch niet echt te zijn. Het begin is lekker sfeervol, maar echt heel bijzonder vond ik het allemaal niet, tot het ongelofelijk spannende en sterke laatste deel. Dan wordt het bovennatuurlijke horror-element overboord gegooid en blijkt het grote gevaar een gestoorde stalker te zijn, die heel goed wordt vertolkt door Dani Codina. Hij heeft ook gewoon een beetje een eng gezicht in de film.

De film bevat ook meerdere aardige twists, die je nooit totaal overdonderen maar toch goed hun werk goed. Hier en daar komen de nodige clichés voorbij, maar het was allemaal goed te verdragen. De vaak lekker overdreven soundtrack kon ik ook wel waarderen, en wat ik niet had verwacht was een nog best expliciete scène op het einde, waarin je een naald in iemands oog ziet gaan. Bah.

De acteurs doen het prima. Codina vind ik dus echt uitblinken, maar de rest doet het ook niet slecht. Op Rueda na misschien, die af en toe wel een uitglijder heeft. In visueel opzicht is de film af en toe een beetje gladjes, maar het ziet er allemaal ook lekker donker en sfeervol uit, en het trucje met Julia's ogen is meer dan een flauwe gimmick. Het einde is een beetje sentimenteel naar mijn smaak. Misschien ook wat raar om zo'n soort film nog een beetje op een bitterzoete romantische feelgoodmanier te eindigen, al kan dat ook komen doordat Isaac als personage me weinig deed. 4.0*.

avatar van knusse stoel
Mooi verhaal, is niiet een "echte horror", tenminste wat sommigen daaronder verstaan.
Wel is er continu een onderstroom van spanning aanwezig en ook de kijker weet meestal net als Julia niet waar hij/zij aan toe is.

Goed gemaakt en gespeeld maar dat hadden we ook niet anders van deze regisseur verwacht.
Het enige wat we niet hadden verwacht is dat er Frans in de film wordt gesproken i.p.v. Spaans.

Redelijke film waarin een vrouw die langzaam haar gezichtsvermogen verliest, twijfelt dat de dood van haar zus zelfmoord was. Een mysterieus verhaal met flink wat wendingen. Echter wordt niet alles even goed afgerond en is het soms opvallend manipulatief met wat je niet te zien krijgt. Alles wordt wel sfeervol in beeld gebracht waardoor de film er wel mooi en donker uit ziet.

avatar van tattoobob
In mijn versie word er alleen spaans gesproken hoor ..

avatar van Spetie
Zeker niet slecht, maar ik had vooraf het idee dat dit weleens een topper zou kunnen zijn. Dat gevoel, kwam echter niet uit.

Los Ojos de Julia is in ieder geval erg sfeervol. Het begin is redelijk mysterieus en de gedachte dat eriets bovennatuurlijks aan de gang is, kan echter al vrij snel in de richting van de prullenbak. Het verhaaltje is niet onaardig, maar vooral op het gebied van spanning wordt er bij lange na niet het maximale uitgehaald. Ook zitten er hier en daar wat missers tussen, wat de film niet erg deert, maar er wel voor zorgt dat het nooit echt heel goed wordt.

Het einde is ook redelijk slap, al is het kwartier daarvoor juist weer wel erg goed. Mooie scene ook metde naald in het oog.Verder is het acteerwerk naar behoren, net als de rest van het geheel. Het kijkt verder lekker weg, is misschien niet top, maar de Spanjaarden zijn hier vaak wel goed in.

avatar van david bohm
Sfeervolle Spaanse thriller die uiteindelijk toch wat teleurstelt omdat de clou al vrij gauw duidelijk is.
De film is wat wisselvallig, het begin is echt sterk maar richting het einde wordt het allemaal wat cliché.
Redelijk tot goed en dan met name door de mysterieuze sfeer die wordt neergezet.

avatar van Picker
Zoals hierboven al meer aangegeven, redelijke Thriller met naar mijn mening net iets te veel toevalligheden/ foutjes om een 3 te geven.

avatar van arno74
Thriller die sterk begint, maar in een toch wel teleurstellend en ongeloofwaardig afloop uitmondt. Tot het moment dat Julia blind wordt lijkt het van hoog niveau, maar vanaf dat punt wordt het allemaal behoorlijk ongeloofwaardig en vergezocht. Ook gaat de film weinig subtiel te werk met de hints over het mysterie.

Aardige poging, maar geen hoogstandje wat mij betreft.

avatar van Rickyman
Goede acteurs, prachtig sfeervol gefilmt, spannend en boeiend tot eind. De speelduur van bijna twee uur vliegen voorbij. Een goede thriller dus .

Madigral
Deze film is op zijn meest interessant wanneer je als kijker nog niet helemaal door hebt hoe de vork in de steel zit. Vanaf het moment dat het plot voor iedereen zichtbaar wordt valt een groot deel van de spanning weg. Men probeert dit dan te compenseren door de ene plottwist na de andere op je af te sturen. Het verhaal wordt er bijgevolg niet geloofwaardiger op.

avatar van bjerik76
Begrijp niet dat dit een horror is
Het is gewoon een spannende ( iets te lange) thriller.
redelijk om naar te kijken, ik heb betere gezien.
Belén Rueda speelde veel beter in El Orfanato, dat was een fantastische film.

avatar van Left4Dead
De hand van Guillermo Del Toro heeft hier inbreng bij gehad. Maar er wordt vaak een bekende regisseurs naam ge/misbruikt om publiek te trekken, tel maar eens hoe vaak de naam Quentin Tarantino gebruikt is om een film te promoten. Toch had ik zin in dit werk omdat de Spaanse horror mij eerder al menigmaal verrast heeft.

Het begin is in ieder geval intrigerend, het verhaal van de tweeling is best wel aardig te noemen.
Er wordt rustig gewerkt met gegevens waardoor het puzzelen is geblazen, my cup of tea.
Wat meteen opvalt is dat er erg veel energie gestoken is in de settings, men heeft echt hele goede locaties gevonden om de spanning sterk op te schroeven. Daarnaast helpt de soundtrack ook enorm om de spanningsboog flink op te krikken.

Prima prent maar hij deed me zo nu en dan iets te langdradig aan. Dat neemt niet weg dat er een goede spanning was en alles prima op beeld en geluid stond. Het aller sterkste vond ik de timing, spot on allemaal daarbij verdienen de editors ook genoeg lof. Ook het acteerwerk was prima in orde, niks op aan te merken.

Ikzelf zou de prent niet onder het genre horror willen onder brengen, dit is hier ook al vaker gemeld.
Nee los Ojos de Julia is een mooie Spaanse thriller die zeker een 7 waard is.
3.5**

avatar van Filmkriebel
Suspense van hoog niveau. Verwarring troef; als kijker weet je helemaal niet wat er aan de hand is of waar het allemaal naartoe gaat. Vooral het idee dat een blinde vrouw in gevaarlijke situaties wordt geplaatst bood heel wat interessante mogelijkheden die bovendien ook worden benut onder de vorm van enkele zenuwslopende momenten. Goed idee ook om het gezicht van de verzorger te verbergen ... vanuit het standpunt van Julia kan zij ook alleen maar een stem horen. En dat levert zonder meer een prima thriller op waar (behalve dat het allemaal wat ver gezocht is) weinig op aan te merken valt en waar ik heel tevreden mee was... Die Spaanse thrillers blijven me bevallen.

Een donkere sfeer in deze film en voortdurend enige spanning. De ontknoping aan het eind was wel voor de hand liggend en ik heb het idee dat er meer uit te halen was geweest.

avatar van Kondoro0614
Los Ojos de Julia

Heerlijke Spaanse Horror/Thriller die toch met veel vermaak heb uitgezeten, hoewel het niet echt ‘eng’ was zat de film in een heerlijk ritme en kende de film een bepaalde sfeer. Guillem Morales brengt Los Ojos de Julia op een heerlijk mysterieuze wijze, die je in het begin al vrij snel met vraagtekens laat zitten, die misschien na een tijdje te snel al geraden konden worden. We wisten al wel dat de ‘verpleger’ van Julia de moordenaar was. Toch is het voor mij nog een beetje onduidelijk waarom iedereen blind moest worden, was de moordenaar zelf ook blind?, Zag hij ook nog goed of , hij wou zijn slachtoffers echte angst laten voelen.

We beginnen de film al lekker, vrijwel een korte introductie met de hoofdrolspeelster die een ziekte heeft waardoor ze blind word. Wanneer haar zus opgehangen is door een mysterieuze man gaat ze in eerste instantie achter de man aan waarbij later lijkt dat deze persoon ook achter Julia aan zit, en haar het liefste ook vermoord.

Julia komt de moordenaar een paar keer tegen, en gaat hem een paar keer achterna om hem te grijpen. Wanneer Julia naar een dokter gaat omdat ze elke dag minder gaat zien, word ze onder begeleiding gesteld met Ivan. Wanneer ze het moeilijk heeft is hij er om haar te begeleiden en komt haar ten Nouwen nood ter hulp. Wanneer het Julia te heet onder haar voeten word komt ze er achter dat Ivan daadwerkelijk de moordenaar is en probeert zowel te vluchten. Ze komt uiteindelijk bij de moeder in het huis terecht die de politie daarna belt. Ook de moordenaar weet zijn moeder te pakken en zorgt er wederom voor dat ze ook blind word.

Prima film en uitstekend vermaakt!

avatar van joolstein
De film is een prachtige visuele traktatie en opent sterk met de 'zelfmoord' van de tweeling-zus van de hoofdrolspeelster Julia. Een fantastisch sterke rol van de al op leeftijd zijnde maar nog steeds erg mooie actrice Belén Rueda. Regisseur Guillem Morales weet goed de angst en spanning van het verliezen van je gezichtsvermogen weer te geven. Samen met het feit dat het gevaar werkelijk in elke hoekje of schaduw kan liggen te wachten, maakt het dat je soms naar het puntje van je stoel kruipt. Ik vond de film op sommige momenten ook wel wat weg hebben van een moderne Giallo. Zeker toen die ene scene langs kwam die bijna niets anders kon zijn dan een ode aan Mario Bava's oog-fetisj. Echter als we verder in het verhaal raken, komen er ook wat onregelmatigheden naar voren, zowel in het verhaal als ook in het de manier waarop de spelers reageren. En kwam bij mij een beetje het gevoel naar voren dat het blind zijn meer een excuus was, dan dat het goed was uitgewerkt. Wat ook nog eens werd onderstreept door het afwezig zijn van een goede reden van de moordenaar Iets wat toch jammer was! Met een body-count van rond de zes kills kan je niet echt spreken van een volbloed slasher maar door de heerlijke claustrofobische sfeer en met de sterke performance van Belén Rueda, die ons wanhoop, vastberadenheid, angst, intelligentie, verdriet en kracht voorschotelt, worden we getrakteerd op een zeer fijne thriller.

avatar van Alathir
Prima film weer van Spaanse bodem. Een film die misschien iets voorspelbaarder is dan gelijkaardige films als Contratiempo en El Cuerpo maar die met dezelfde stijl wordt verteld. Ik dacht dan ook dat de scriptschrijver dezelfde persoon is. Alleen is deze dus geregisseerd door Morales, waar ik nog niets van gezien had.

Belen Rueda doet het zeer goed, hier en daar heb ik ze betrapt om toch degelijk iemand aan te kijken. Enerzijds logisch natuurlijk, zo heel de tijd voor je uit staren lijkt me zeer moeilijk maar ook best irritant. Het is altijd eng als iemand onbekend inbreekt in je huis, laat staan dat deze persoon onzichtbaar zou zijn. Plus natuurlijk ook het feit dat Julia blind is, geeft een extra dosis spanning mee aan de film.

Ook de soundtrack vergroot de spanning. Dus van een thriller kan je zeker spreken. Horror misschien van ver door een afzichtelijke scène hier en daar. Het einde is dan ook nog eens een beetje emotioneel maar zeker niet overdreven aangezet. Op zich vind ik ook dat de film, vooral in het begin, wat langdradig aanvoelde maar ik denk wel dat de meeste scènes gerechtvaardigd zijn. Dus als je houdt van Spaanse thrillers en twists moet je deze ook eens gezien hebben.

Nog niet gezien , binnenkort maar eens kijken

avatar van alexspyforever
Ik maak het mij gemakkelijk en ga mee in de recensie van joolstein ook qua waardering. Het is niet het soort film dat ik vaak zou opzetten maar het heeft mij toch weten te boeien van het begin tot het einde. Wel leuk dat we enkele personen niet meteen het gezicht te zien kregen zodat daar de verdenking op viel. Heeft me aangenaam verrast ondanks dat een herziening wellicht niet meer aan de orde zal zijn. Als ik toch een puntje van kritiek mag geven, is dat de film nog iets te lang door ging eens de identiteit van de moordenaar bekend geraakt. Maar ik ben heel positief en dat zal Kondoro0614 ongetwijfeld graag horen.

avatar van wibro
Deze film duurde voor mijn gevoel eindeloos lang en dat is uiteraard geen positief teken. Echt een arthouse drama, audiovisueel allemaal zeer povertjes en bovendien slaagde ik er maar niet om mij in de personages in te leven. Horror kan ik het bovendien amper noemen. Neen, dit soort films zijn nu niet bepaald aan mij besteed. Ik heb bovendien ook weinig vertrouwen in die andere film die ik van deze regisseur op mijn pc heb staan "El Habitante Incierto". Maar misschien kan die alleen maar meevallen in vergelijking met deze voor mij zeer teleurstellende film.

Waardering: nog net een 2,0*

avatar van Filmkriebel
dit is een arthouse drama???

avatar van arno74
wibro schreef:
Even je verwachtingen resetten dan want die is juist best goed.

Los Ojos de Julia zie ook ik trouwens totaal niet als arthouse. Gewoon een commerciële thriller(tje).

Heb nu de dvd gekocht, nieuw voor 7,50€ inclusief verzendkosten via het buitenland , is hier bijna niet te vinden.
Ben zeer benieuwd naar de film , ik hou van spaanse mysterie films

Was niet slecht, maar had wel wat meer verwacht.
El orfanato was beter.