Los Ojos de Julia (2010)

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Guillem Morales
met Belén Rueda, Lluís Homar en Clara Segura

Julia en haar tweelingzus lijden aan een gruwelijke ziekte die ervoor zorgt dat ze langzaamaan blind worden. Op een dag wordt de zus dood aangetroffen, maar Julia is ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is dan de zelfmoord waar de politie aan denkt. Ondanks haar achteruitgaande zicht, besluit ze toch de dood van haar zus op te lossen.

avatar van Mac Hammer Fan
Wow, deze horrorthriller was veel sterker dan "El Habitante Incierto" van dezelfde kineast. De knappe Belén Rueda steelt de show met haar ijzersterke vertolking. Een beklemmend verhaal dat je aan je stoel genageld houdt tot het einde.

avatar van Noodless
Prachtige film !
Sfeervol, goede opbouw, spanning en mooie beelden. Wat moet een thriller nog meer doen ?
En wat gezegd van het schitterend acteerwerk van Belén Rueda.
Maar dat is geen verrassing, want ze was ook al geweldig in El Orfanato.
Het slot kent ook een sublieme scène ( ook al is het niet origineel ).
De film lost mijn hoge verwachtingen totaal in. 8,5/10

avatar van Mindsick
Ik heb hem net af, en wat een heerlijke film was dit. Rueda speelt heerlijk (ook een mooie verschijning om te zien) en de spanning zit er constant in, heb me geen moment verveeld.

avatar van elfredro
Deze film is echt een top! Spannend, en een super verhaal meer moet dit niet zijn.
Ook wel even bij vermelden dat de acteurs gewoon fantastisch waren!
El Orfanato was al top maar deze is zelfs nog beter.

avatar van Shinobi
Interessante film om te zien, kent alleen wel een erg lange aanloop voor het naar mijn mening echt spannend begint te worden.

Ook goed dat de dader lange tijd niet in beeld wordt gebracht, want de werker geeft zich uit als Ivan en in het ziekenhuis zie je ook al een Iván. Maar dat blijkt hem dus niet te zijn, want Iván ligt in de vriezer bij de dader thuis. Alleen wel raar dat Lía zo onduidelijk in beeld wordt gebracht, als ze dood is zie je op zich nog wel een glimp van haar, maar dat is het dan ook wel.

De laatste paar scènes zijn erg spannend, met het lichtinval van de camera. Niet origineel, maar houd de spanning er toch in en de sfeervolle laatste scène dat Julia het universum ziet had toch wel wat vind ik.

Overigens meer thriller dan horror, afgezien van een paar scènes na zoals de naald in de oog scène.

Als je deze film leuk vind zeker ook de vorige film van de regisseur kijken: Habitante Incierto, El (2004) Die vond ik persoonlijk toch net iets beter en hij haalt wederom hetzelfde trucje uit door de actrice twee rollen te laten spelen en je ziet ook dat de sfeer ongeveer hetzelfde is als in deze film.

4,0 Sterren.

avatar van perceived
Redelijk.

Film kwam maar langzaam op gang en duurde me iets te lang. Absoluut geen topper. Wel mooi in beeld gebracht en prima geacteerd. 6/10*

avatar van henkula
veel te lang en langdradig voor een thriller, voor mij mochten er wel 30 minuten af, misschien meer.

Aardig.

De film verdrinkt echter wat in degelijkheid. Los Ojos de Julia kan verder wel genieten van een fijne Spaanse afwerking. Visueel soms mooie plaatjes, ietwat te dik aangezette maar verder wel effectieve soundtrack en een boeiend gegeven. Alles wordt verder ook stijlvol gebracht.

Maar daarnaast is het toch wel erg braaf ook. Echt spannend wil het niet worden, visueel iets te voorspelbaar allemaal. Plotgewijs moet je maar een hoop voor lief nemen, sommige zaken zijn ook zeker te ver gezocht.

En zo blijft de film lekker voortkabbelen. Aardige momenten wisselen filler af, slecht wordt het niet, echt geweldig ook nergens. Fijn wegkijkertje dus dat uiteindelijk wat te lang duurt en toch wat power mist, maar ondanks enkele duidelijke minpunten verteert het allemaal erg makkelijk.

Had er uiteindelijk iets meer van verwacht, iets spannender (een Ils weet een soortgelijke angst veel beter te verbeelden) en iets strakker, maar verder een leuk filmpje.

Ja, ik sluit me daar eigenlijk volledig bij aan. Het basisidee, de afhankelijkheid als je niet kunt zien, biedt genoeg mogelijkheden, maar je kunt niet zeggen dat daar hier écht heel originele zaken mee gedaan worden.

Paar leuke scenes, vrij stijlvol gefilmd, een prachtige hoofdrolspeelster en nogal wat scenes die me aan Silence of the Lambs deden denken.

avatar van dutchtuga
Vooral het eerste uur erg fijn en mysterieus, maar naarmate de tijd vordert wordt dit steeds meer en meer een dertien in een dozijn thrillertje. Jammer.

avatar van EliasZ
Goede combinatie van horror/thriller.

Niet heel bijzonder maar zeker wel goed!
Soms ietwat traag, had wat korter gekund

3.5 STERREN*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Griezelige geluidsband.

Dat deze thriller volgens het ‘van dik hout zaagt men planken-principe’ is gemaakt, doet er weinig toe. De blinde vrouwen in deze film zien er bijvoorbeeld uit als heksen, en de geluidsband wordt gevoed door een subaanjager waar zelfs muzikant James Blake jaloers op zou zijn. Niets wordt aan het toeval overgelaten, hier moet worden gegriezeld.

Ook de setting van het huis met onheilspellende kelder levert genoeg voedingsbodem op voor angst. Al is het verhaal, waarbij het gegeven van een langzaam blind wordende vrouw die wordt achtervolgd door een psychopaat, natuurlijk de meest zenuwslopende gedachte. Niet alles werkt dankzij de regelmatig ontbrekende logica en nogal wat andere thrillerclichés, maar voldoende spannend is een en ander desondanks wel.

Goed.

avatar van komerad
Lijkt me wel wat. Op m'n lijstje.

avatar van K. V.
'k vond het een goeie film, die het niet moet hebben van de special effects, maar van een boeiend en spannend verhaal. De cast was ook goed. Voor de rest vond 'k het wel een puike film.

avatar van komerad
Inmiddels gezien, kan mij aansluiten bij Zinema & onderhond.

avatar van blurp194
Spannend.

Wel achteraf misschien een paar rammeltjes in het plot, tijdens de film zelf was me daar niet echt veel van opgevallen. Daar is het toch te spannend voor. Leuk ook dat lange tijd onduidelijk blijft hoe de vork in de steel zit, en daarna blijft het nog een hele tijd in het ongewisse hoe het afloopt. En het einde is dan best mooi - en zeker de oerromantische laatste scene dan nog. Leuk gevonden.

avatar van Hollywood007
Zeer spannende film. Dit was voor mij (een liefhebber van dit genre) echt zalig om naar te kijken.
Enkele kleine opmerkingen misschien. Het blijft raar dat hoewel de moordenaar gewoon menselijk bleek te zijn, door niemand herinnerd wordt. Ook de rol van het buurmeisje had ik graag wat beter uitgewerkt gezien.
Maar al bij al doet dit niks af aan het verhaal en de spanning.
Ik zat tot op het laatste moment op het puntje van men stoel. En ik moet zeggen dat ik op een moment echt een schreeuw heb gelaten van het schrikken.
Dus: superfilm, echt een aanrader.

avatar van komerad
Onze hersenen slaan gezichten op als karikaturen. Waardoor je je gezichten makkelijk kan herinneren. Gezichten die je als "doodnormaal, gewoontjes" zou kunnen omschrijven kan je je moeilijker herinneren dan gezichten met minstens 1 uitgesproken kenmerk.

avatar van Hollywood007
klinkt aannemelijk

avatar van Montorsi
Wat een cijfers her en der. Vond het echt een hele matige film.

Om te beginnen is de film zo ontzettend langdradig en gerekt dat ze zowaar tot twee uur (!) zijn gekomen. Film had met wat beter snijwerk makkelijk binnen de anderhalf uur gekund. Maar toegegeven, dit is typische kritiek als je al niet echt in de film zit. Maar dat was dus niet het geval.

Een behoorlijk concept, maar met het uitgangspunt dat het hoofdpersonage langzamerhand haar zicht verliest wordt bijna niks gedaan, allerlei plotelementen worden er bij gehaald die verder ook totaal niet uitgewerkt worden. De man had een verhouding met de zus... oke interessant al is het wat afgezaagd, maar dat is het dan ook gewoon, het blijft bij de mededeling. Net als dat de badguy de zoon van dat ouwe vrouwtje blijkt te zijn, wat je al van ver zag aankomen, maar waar elke relevantie ontbreekt. En zo zit er wel meer opvulling om het plot optisch wat meer de moeite waard te maken, maar eigenlijk is het allemaal een behoorlijk flauw en veel te langgerekt verhaaltje. Het allerslechtste moment van de film zat helemaal aan het einde, dat je ineens de sterrenhemel zag met belachelijk geforceerde muziek. Beschamend dik aangezette cheesy onzin...

Een van de weinige pluspunten was dat er in het begin nog wel redelijk spannend was, maar de afwikkeling was ook wel een stuk minder effectief. Verder was het motief van de slechterik nog wel origineel, maar ook niet meer dan dat. Audiovisueel was het ook niet al te boeiend.

Uiteindelijk vond ik het vooral veel te langdradig en flauw, veel te veel lijntjes terwijl er vergeten wordt het concept zelf degelijk uit te werken. 2*

avatar van Drs. DAJA
Puik werkje wat regie-technisch enkele geweldige vondsten bevat en wiens keuzes voor perspectief tot soms waanzinnige horror/thriller-cinema leidt, dat deze vaak komen uit een leentje-buur bij mensen als Argento en Hitchcock is de film vergeven. Wat echter minder vergeven is is de gebrekkige grip op het verhaal. Er worden talloze pijnlijk clichematige twists gegeven om toch nog maar weer even spanning op te bouwen. Als de film eerder was gestopt had ik hem hoger gewaardeerd.

avatar van VanRippestein
Aangename maar degelijke film. Hij doet wat ie moet doen: spannend zijn, maar mistte voor de rest toch een beetje uh, een eigen feel ofzo. Dat neemt niet weg dat het een fijne kijk was.

avatar van Number23
Erg spannend en leuk gegeven voor een film waar het camerawerk en de belichting in de spotlights kunnen staan. En dan doen ze dan ook met slim gefilmde scenes en het spelen met licht. Zeer vermakelijk en spannend waardoor de casting niet eens zo belangrijk was. Maar de acteurs doen het goed. Vooral een van mijn favoriete Spaanse acteurs: Lluis Homar. Ik noem hem altijd de Spaanse Frasier (Kelsey Grammer).
Maar goed, het lijkt alsof elke film waar Guillermo del Toro zijn naam aan verbindt een succes is voor mij.

avatar van quinten1
Mooi opgebouwde film, die spannend blijft tot aan het eind. Een aanrader !

avatar van Daan258
Erg lekkere thriller.

Hij komt erg langzaam opgang waardoor ik in het begin helamaal niet veel van had verwacht.
maar zodra ff een tijde bezig is, begint die erg leuk en spannend te worden.
Het verhaal zat best leuk in elkaar en ook een paar hele erge goeie scene's vooral de scene's dat: julia haar doek van haar hoofd doet en weer kan zien maar doet alsof ze nog blind is tegen Angel. dat was echt heel erg goed.

Al met al een erg leuke thriler.

avatar van Pazmaster
Goed thriller. Het begint al gelijk erg goed, de eerste 20 minuten zijn dan ook het best van de hele film, maar de rest van de film wordt de spanning redelijk vastgehouden. Het einde had wat mij betreft iets beter gekunt maar is ook niet slecht. Verder goed geacteerd ook. Prima filmpje dus. 3,5 ster

Erg goede film, beter dan ik had gedacht.
Een spannende sfeer was de hele film te voelen en af en toe zat ik op het puntje van mijn stoel.
Af en toe voorspelbaar, maar zolang dit wordt afgewisseld met onverwachte momenten is dit geen probleem. Dat was dus het geval bij deze films.
Verder zeer goed geacteerd.
Ik kijk erg veel Horror/Thriller-films, dit was sinds een hele tijd weer een topper.
Ik heb deze film gedownload (...), en kwam er later achter dat ze Spaans horen te praten i.p.v. Frans (wat ze deden bij de gedownloade versie). Graag zou ik de originele versie (in het Spaans) zien. Heeft iemand een idee waar deze film te koop is? Heb al behoorlijk gezocht op Internet, maar tot nog heeft dat niets opgeleverd.

avatar van sinterklaas
Goed uitgewerkt concept. Alleen met een paar genadeloze stoorzenders.

Het begint allemaal helemaal goed doch vrij typisch: Het is nacht, onweer, regen, huis, waar we dan ook gelijk kennis maken met de blinde Sara, die voelt dat er iets niet pluis is in der huis, wat al een heel goed en spannend begin was. De sight-seeing is ook weer erg meeslepend en versterkt de spanning.

Dan maken we kennis met Julia, de zus van Sara, die ook de erfelijke ziekte heeft en ook langzaam blind begint te worden. Een hele aangrijpende situatie wat hier ook prima aan Julia af te lezen is. De comfrontatie met een dode zus is natuurlijk ook geen kattenpis. Maar was die dood nou werkelijk zelfmoord, of zit er meer achter? En zo komen we al aardig in de film, word de situatie dreigender en Julia's naasten vragen zich af of Julia niet gewoon spoken ziet.

We komen al aardig in de horror sfeer dat kwa montage lekker donker en met het passende onweersbuitje is neergezet. Maar de grote valkuil is nou toch wel die bombastisch orkestische soundtrack die de spanning onherroepelijk verneukt. Ongelofelijk wat was dat een foute keuze van de regisseur. Maar ondanks dat blijft de plot en de ontknoping wel weer erg sterk en mooi in elkaar gezet en veranderd de film in een psychothriller.

Alleen het einde....

Al met al een zeer prima Spaanse horrorfilm met een paar behoorlijke deuken. Maargoed desondanks nog zeker wel te kijken.

avatar van jippie2010
komerad schreef:

Dan ben ik niet knap, maar wel makkelijk te onthouden!

avatar van DMF
DMF
Begint erg sterk, om vervolgens wat in te kakken en het laatste halfuur weer flink uit te pakken. Veel twists in dat laatste halfuur, waardoor het beklemmende sfeertje extra tot uitdrukking komt. Belén Rueda droeg daar met een prima vertolking ook aan bij. Het had wat korter gemogen en de slotscène ligt er net wat te dik bovenop, maar verder een erg fijne thriller.

* * * *