Los Ojos de Julia (2010)

Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Guillem Morales
met Belén Rueda, Lluís Homar en Clara Segura

Julia en haar tweelingzus lijden aan een gruwelijke ziekte die ervoor zorgt dat ze langzaamaan blind worden. Op een dag wordt de zus dood aangetroffen, maar Julia is ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is dan de zelfmoord waar de politie aan denkt. Ondanks haar achteruitgaande zicht, besluit ze toch de dood van haar zus op te lossen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Klinkt wel interessant!

avatar van Boogeyman
Inderdaad! Over 3 maanden gaat deze in de premiere. Ben zeer benieuwd.

avatar van eppo349
Moet je naar de trailer kijken, heb je gelijk heel de film gezien.

Trailer: Guillermo Del Toro's Julia's Eyes Horror Film | WorstPreviews.com

Ze geven zowat alles weg.

avatar van Noodless
Lijkt me wel een goede film ! Ben benieuwd.

avatar van Bottleneck
Guillermo/Guillem goes Giallo? Niet te missen dus

avatar van RickZ
Nou, als eerste dan hierbij mijn commentaar:

De film is spaanstalig (ik heb em bekeken met engelse subs). Deze thriller houdt de aandacht goed vast, blijft redelijk spannend en gelukkig ook begrijpelijk (het einde iets minder). Slechts 1 horror-achtige scene ( naald in oogbal ), dus zeker geen horror. Nergens super, maar wel goed: 3,5*. Hopelijk komt er geen Hollywood versie van.

avatar van RickZ
eppo349 schreef:
Moet je naar de trailer kijken, heb je gelijk heel de film gezien.

Trailer: Guillermo Del Toro's Julia's Eyes Horror Film | WorstPreviews.com

Ze geven zowat alles weg.

Geen idee of dat zo is. Tip: kijk NOOIT een trailer!

Deze effectieve, onderhoudende, spannende en visueel sterke Spaanse thriller kent een zenuwslopend kat en muisspel.

bobbydigital01
Goede thriller met aardig wat spanning.
Maar had van mij net allemaal ietsie meer gemogen.
Toch een aanrader!!

Ik vond het een HELE sterke spannende thriller, vanaf het begin tot het einde pakkend.
Sterk acteerwerk en ook hele goeie opbouw in de spanning, ook het feit dat die vrouw blind werd... je voelde gewoon met haar mee en dat maakte het extra spannend.
Echt een topper, aanrader om te zien!
heb alleen 1 klein mindpuntje waarom ik het toch net geen dikke 4 sterren geef is dat ik op het eind de vraag '' waarom ?'' overhield
dus daarom een dikke 3.5*

avatar van mcdaktari
Zeer goeie en spannende Spaanse thriller die van begin tot einde de spanning erin houd.
Belen Rueda acteerd zeer goed zoals in El orfanato, eigenlijk vreemd dat ze nooit is doorgebrokken in het buitenland al weet ik niet of ze dat nou wel echt nodig zou hebben. In de Spaanse films doet ze het tot nu toe meer dan goed.

avatar van davidames00
eerlijk gezegt samen met el habitante incierto heeft deze director echt het element van angst te pakken in zijn films echt meesterlijk deze films geef ik een 5 sinds ik in lange tijd niet zulke horror films heb gezien dit is voor mij pas horror
voor el habitante incierto gek in het huis die je niet kan vinden die leeft in je huis langs jouw heen.

en los ojos julia
blind zijn en een gek langs je heen hebben die je blind will laten blijven voor zieke redenen

avatar van SaNDuTjE
Prima thriller die het meer van de mysterie dan de horror moet hebben.

Op voorhand lijkt de plot al een prima uitgangspunt voor een spannend avondje met de gordijnen dicht. En na een wat moeizaam en bij vlagen traag begin komt de film goed opgang. De spanning wordt op subtiele wijze opgebouwd door eerst rustig het verhaal uit de doeken te doen en zo de wat langere speelduur optimaal weet te benutten.
Een goede zet was het om de dader lange tijd geheel niet in beeld te brengen en zelfs wanneer dat wel gebeurde ook nog te wachten met het tonen van zijn gezicht. Vaak in dit soort films wordt dit te vroeg gedaan en verdwijnt direct de spanning.

Acteerwerk is ook goed verzorgd en overtuigend genoeg om geen afbreuk aan de spanning te doen. Rueda laat zien goed uit de voeten te kunnen met dergelijke rollen door een mooie, sterke en slimme vrouw te spelen die zo'n film kan dragen. Visueel gezien biedt de film ook mooie scenes die bijdragen aan een onheilspellende sfeer. Vooral de scene op het einde met de flitser vond ik bijvoorbeeld erg mooi gedaan.

Wederom een sterke Spaanse film die gemakkelijk boven boven het gemiddelde uitkomt.

avatar van james_cameron
Vergezochte, vrij saaie thriller die maar niet van de grond wil komen. Het script is sporadisch inventief en er zijn een aantal spannende momenten, maar de film duurt veel te lang en de personages zijn amper interessant. Visueel heeft de film ook niet echt veel te bieden. Geproduceerd door Guillermo Del Toro, maar dat is in dit geval geen aanbeveling.

IQ160
gauke schreef:
Ach.

mug13
bobbydigital01 schreef:
Goede thriller met aardig wat spanning.
Maar had van mij net allemaal ietsie meer gemogen.
Toch een aanrader!!

Niks aan toe te voegen.

avatar van De Knip
SaNDuTjE schreef:

Dat was hoogst irritant dat die persoon de hele tijd half in beeld kwam.
Je wist toch al wie het was??!!

Dat halfweglopen van zo'n beetje elke bijrol, maakte het maar een matig verhaaltje.
Ik vond het maar een rommelig plot:

**1/2

Heel goede Thriller/Horrorfilm. Moet even op gang komen, maar dan heb je ook wat. Goed acteerwerk en je voelt de sfeer. Het uitstekende camerawerk draagt daar ook aan bij.

Een toppertje voor thriller- maar ook voor horrorfans!

avatar van AmazingPP
Ik, als groots horror-fan (ik kijk alles in dit genre, zelfs de grootste troep), had best wel iets verwacht van deze film. Maar helaas, hij viel een ietwat tegen. OK, het camerawerk e.d. is in orde evenals het acteerwerk, maar ik vond het verhaaltje te mager om er echt in te komen. Dus ben ik het inderdaad met bobbydigital01 eens: Van mij had het ook allemaal net ietsie meer gemogen! Het leek wel of de film steeds niet op gang kwam, of zoiets. Jammer, gemiste kans.
2,5 *

Belén Rueda was weer prima net zoals in Orfanato, El (2007) in deze uitstekende Spaanse thriller.

avatar van ble582
Armoedig. Net als bij El habitante incierto lukt het Morales naar mijn mening niet om een goed idee om te smeden tot een goede film (en zeker niet eentje van bijna 2 uur zoals Los ojos de Julia). De aanvankelijke spanning ebt al snel weg, waarna een rommelige potpourri van suspence-cliches overblijft.

avatar van Rodger
kort gezegd, een frans toppertje.. veel schrik momenten, maar wel een goede thriller...
3.**

Spaans...

avatar van Rodger
kos schreef:
Spaans...

Inderdaad,.. Spaans Toppertje..
Maar ik heb gisteren de franse versie gezien.. denk ik,..

avatar van Bottleneck
Bijzondere thriller met jammergenoeg een te lange aanloop, maar het wachten wordt beloond.

Ben wel onder de indruk van een paar zenuwslopende stukken pff. Erg fraai hoe Julia moet strijden in het duister tegen iets dat bovennatuurlijk lijkt. Haar beperkte zicht draagt veel bij aan de sfeer en je leeft behoorlijk mee vanuit haar point of view (of het gebrek aan view).

De setting in het huis en de muziek zorgen voor een benauwend sfeertje. De dader heeft iets ongrijpbaars en ook om andere personages hangt een zweem van wantrouwen. In het begin zijn er zwakke (achtervolgings)momenten maar later springen een paar scenes er dik boven uit. Het moment dat de dader bekend raakt is intens: dat hoofd... en het mes bij d'r ogen waarbij ze haar lichamelijke instinct moet onderdrukken

Ook de finale - het licht-donker trucje - is nagelbijtend, hoewel niet voor het eerst toegepast in films maar de originaliteitsprijs hoeft het ook niet te winnen. Alleen ben ik niet kapot van enkele platte plotwendingen en de uiteindelijke reden van de dader. Het grootste minpunt is de lange opbouw van de film. De openingsscene is weliswaar prima maar daarna suddert het door met af en toe een opleving.

Pas na dik een uur ofzoiets barst het kat-en-muisspel echt los. Als je een enkele domme beslissing van Julia voor lief neemt is dat spel erg goed uitgevoerd. Een paar fijne horror-scenes schudden je op en komen extra hard aan omdat de eerdere traagheid verlammend werkte. De slotscene is vervolgens duf maar dat mag de pret niet drukken.

Leuk trouwens hoe geflirt wordt met enkele giallo-kenmerken.

avatar van Keane1983
SaNDuTjE schreef:
Prima thriller die het meer van de mysterie dan de horror moet hebben.

Niets, maar dan ook helemaal niets aan toe te voegen/

Ook van mij een 3,5*

avatar van Fryce
Een spannende en krachtige film vol mooie beelden en goed spel.

avatar van b00ts
Jammer, ik had me er meer van voorgesteld toen ik de vorige reacties gelezen had. Ik vond de film matig geacteerd. Op zich een leuk verhaal, maar voorspelbaar.

avatar van Vascago
Spannende thriller, die helaas af en toe wat inkakt, maar verder de hele tijd weet te boeien. Mooi verhaal, goed geacteerd en een prima soundtrack ook. Erg fijn dat je de killer pas in het laatste stuk te zien krijgt, anders was het funest geweest voor de spanning. Op het eind dacht ik even dat de film een beetje de mist inging, dat mes achter zijn broekriem was echt te simpel maar gelukkig herpakt de film zich en krijgen we nog een heel aardig einde voorgeschoteld.

Rodger schreef:

Inderdaad,.. Spaans Toppertje..
Maar ik heb gisteren de franse versie gezien.. denk ik,..

Die versie is er idd, maar daar zat ook gewoon de originele taal bij

Maar het was een top thriller, en uitstekend in beeld gebracht.