Hard Candy (2005)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Slade
met Patrick Wilson, Ellen Page en Sandra Oh

Een 32-jarige man maakt contact met een 14-jarig meisje op het internet. Hij maakt een afspraak met het meisje en neemt haar mee naar huis. Al snel blijkt echter dat de verhoudingen wat anders komen te liggen dan de man had gedacht.

avatar van Donkerwoud
Hypocriete moraal op zijn Amerikaans. Eerst een overgeseksualiseerde opbouw waarmee de camera een meisje van veertien neerzet als een begerenswaardig lustobject, maar dan natuurlijk wel met een wraakplot erin gebouwd waarin de vieze vuile pedofiel eens even flink wordt aangepakt. Kunnen de mannelijke kijkers tevreden geilen op minderjarig schoon en toch het schuldgevoel afgekocht zien voordat de aftiteling over het scherm gaat.

Op zich ben ik absoluut niet vies van een beetje exploitation op zijn tijd, maar het irriteert wel als mensen gaan doen alsof hier nou complexe morele vraagstukken worden behandeld. Eigenlijk is het namelijk vooral een aartsconservatieve film die een shockerende inhoud suggereert door pedofilie centraal te stellen. Jammer eigenlijk dat een beladen onderwerp als pedofilie in 2005 niet behandeld kon worden op een niveau dat zelf het puberale overstijgt.

Goeie film! Gister gezien en moet er nu nog af en toe over nadenken, als je dat hebt dan heb je persoonlijk een goeie film te pakken.
Ik had het toch ook met de man te doen omdat het voor mij niet 100 procent vaststond dat hij een dader is
Ik ga deze film zeker nog een keertje bekijken!

avatar van Mr-Mcmovie
Na heel lang uitstellen toch gezien.

Prachtig acteerwerk van Patrick Wilson, en zeker ook de piepjonge Ellen Page.
Wat mij echter stoorde was het rommelige camerawerk, ok het is het typische David Slade camerawerk, maar was voor mij te bedrukkend (had ik ook bij 30 Days)
Wel een fantastisch plot, en entertainend en spannend genoeg om te blijven kijken, maar ik denk eenmaal ik de film herbekijk is het er een beetje af vandaar twijfelde ik voor een 3,5 of 3,0
Maar na even denken hou ik deze Hard Candy op een dikke 3,0 sterren zeker wel , maar had veel meer van deze verwacht.

avatar van ambrosini
goed verhaal
goed acteerwerk..

zeker een goede film en ook ik had regelmatig te doen met zowel de man als het meisje. Stemt tot nadenken over pedofolie ( niet elke pedofiel handelt naar zijn gevoelens ) maar ook over het recht in eigen handen nemen, wat het meisje deed. Bovendien vind ik het onvoorstelbaar dat een meisje van 14 zulke dingen doet en het ook volhoudt als het eea misloopt. Maar goed, het is dan ook een film

avatar van flaphead
Een film met pedofilie als thema en leidraad, heeft durf. Het is een controversieel onderwerp, waar iedereen een scherpe mening over heeft. Bij de eerste scene hield ik dan ook mijn hart vast waar dit heen zou gaan.
Daarna komen de hoofdrolspelers in beeld en na een minuut ben ben ik het al kwijt; Hayley zou een 14-jarig meisje moeten zijn, dat er ouder uitziet en zich volwassener gedraagt. Dat laatste klopt zeker (daarover later meer), maar Ellen Page ziet eruit als een 10-jarig jongetje. Het is mij een volslagen raadsel waarom ze zo neergezet wordt als het karakter duidelijk anders voorgesteld wordt.
Mede daardoor kom ik niet in de film. Zodra het niet geheel onverwachte kantelpunt geweest is, wordt het van kwaad tot erger. Wraakfilms zijn er genoeg, ook met daarin karakters die zich van verschillende kanten laten zien. Maar Hayley gedraagt zich als mínstens haar dubbele leeftijd, met haar sarcasme, intelligentie, analytisch vermogen, noem het maar op. Het is een psychisch gestoord kutwijf. Het is zo verschrikkelijk ongeloofwaardig dat het onmogelijk wordt het gebrachte thema tot je te laten doordringen. In het script wordt dan maar gestopt dat de doktoren haar blijkbaar al gek vinden, zodat alles verklaard zou worden. Gewoon nee.
Als ik objectief probeer te kijken, ligt er feitelijk zo'n dik Amerikaans moraal overheen. Ook daar worden we niet vrolijk van. Nogmaals, het is een gedurfd thema om te behandelen, maar het vliegt erg de bocht uit. Het mist een goed uitgesponnen diepte. De achtergrond wordt ook vaag gehouden. En ook al klopte haar karakter niet, Page speelt subliem. Tegenspeler Wilson verdient ook een pluim, want een makkelijke rol was het niet.

avatar van SmackItUp
Donkerwoud schreef:

Mee eens. Had gehoopt op een wat minder platvloerse uitwerking.

Eerder ongeloofwaardig, vond ik, temeer dat het thema van een jonge, geniale tiener die een volwassene verstandelijk op vele vlakken overbluft, weer wordt aangevoerd.
Nietemin, filmisch zeker in orde en vermits de cineast ons een heel tijd over één en ander in het ongewisse laat, is spanning voortdurend aanwezig.
Ellen Page en Patrick Wilson schitteren in hun rol. Page was al enkele jaartjes ouder dan 14 toen de film werd opgenomen.

De film is behoorlijk ongeloofwaardig en soms langdraderig. Maar het thema vergoed veel, op een bijzondere wijze wordt de verschrikkelijke handelingen van pedofielen via het internet 'aangepakt'