Untraceable (2008)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Diane Lane, Colin Hanks en Billy Burke

Jennifer Marsh is agente bij de speciale internetdivisie van de FBI. Ze brengt haar nachten door met het opsporen van oplichters, perverselingen en andere criminelen, die verscholen gaan achter de schijnbaar veilige dekmantel van het internet. Dan stuit zij met haar divisie op het lugubere killwithme.com, een mysterieuze site die bezoekers getuige laat zijn van de meest heftige martelingen, eindigend in de dood. Hoe meer bezoekers de site krijgt, des te eerder het slachtoffer overlijdt. Jennifer moet er voor zorgen dat deze bloeddorstige gek wordt gestopt, voordat er nog meer slachtoffers vallen. Dan maakt deze moordenaar het persoonlijk...

avatar van mnrk
Dit was toch nog een redelijke film....

Diana Lane was prima in haar rol als Marsh en het overige acteerwerk was ook in orde.
Het verhaal was in orde (maar we hadden de martelingen al eens voorbij zien komen in andere films), maar ondanks dat blijft het een leuke film.

avatar van nightbreed
Behoorlijk afgezaagd en voorspelbaar, maar voor 1 keertje is deze film wel te doen, ondanks een paar belachelijk slechte scenes. Net als in 234752394 thrillers wordt hier de telefoonscene 'Ik-weet-hoe-de-vork-in-de-steel-zit-maar-ik ga-je-dat-straks-wel- vertellen-als-ik-bij-je-ben-zodat- de-dader-me-kan-pakken-voordat-ik-je-kan- bereiken-zodat-de-film-lekker-spannend-blijft-scene'. Dáár gaan mijn tenen nou van krullen. Bij de openingscene laten de makers duidelijk merken dat ze ervan uitgaan dat de gemiddelde kijker een IQ van 80 heeft. Wat een dom gedoe als de collega's heel hip aan elkaar gaan 'uitleggen' waarmee ze bezig zijn, dat kan toch veel subtieler en met meer geloof in het denkvermogen van de gemiddelde kijker. En zo waren er nog een paar scenes die behoorlijk slecht waren. Tot slot: Lane kan niet acteren, punt. 1 keer kijken en heel snel vergeten.

avatar van lotteke_ik
Een goede thriller, niet super bijzonder. Het moraal blijft wel even hangen.

Eigenlijk heeft die moordenaar wel gelijk hoor. Dat is het enge. Mensen zijn nou eenmaal gefascineerd door de dood. En als je mensen vraagt iets niet te kijken, kijken ze juist. Zonder kijkers zou er niemand doodgaan, maar steeds meer mensen keken. Steeds meer mensen wilden iemand zien doodgaan. Dat vind ik echt een eng idee, dat wel goed duidelijk gemaakt wordt.

avatar van lars-pixar
‘heerlijke thriller met een beetje sweer van Saw’

Redelijk simpel verhaal die wel vermakelijk is en erg goed uit gewerkt is.
De casting was bij mij niet bekend maar het acteer werk was gewoon goed verder heerlijke thriller waar je bij mee kan denken wat wel opgevallen was dat de moorden erg op Saw lijkt. 3,0*

avatar van eavymetal
Deze thriller is zonder meer één van de betere, maar de martelingen hebben we volgens mij in de Hostel en de Saw films al een keer eerder gezien.

SlasherMovieMan
Kan Untraceable gevonden worden of is ie letterlijk onvindbaar wat automatisch slecht nieuws betekend voor het uiteindelijke resultaat?

Hmmmm, een beetje verschillend over wat ik moet denken van Untraceable. Het is zeker niet een topper (wat ik eerlijk gezegd een beetje verwachtte) maar het acteerwerk, van met name Diane Lane, is voortreffelijk. Met name het einde is ook daadwerkelijk gewoon creepy, als het eenmaal voor de hoofdrolspeelster persoonlijk wordt, de sfeer deed me een beetje denken aan een scène uit The Silence Of The Lambs. En op het begin, de martel scènes, waren ook best wel bruut voor een misdaad/thriller. Heheheheh, dit is in ieder geval een thriller die niet bang is om brutaliteit en marteling expliciet in beeld te brengen. Ik zal zeggen dat de film goed was, maar het is zeker niet zo goed als andere gorno filmpjes zoals Saw en Hostel.

avatar van -P-
-P-
Aardig filmpie. Ondanks dat het concept niet nieuw is kijkt hij toch lekker weg!

avatar van MisssZ
take a look at www.killwithus.com !!! super gaaf

avatar van 1311811
Veronica geeft 2 sterren omdat het script te veel gericht is op exploitatie??

avatar van tukkerstein
Lompe, hersenloze thriller met zwaar overdreven plotwendingen. Dat de FBI-agente zelf ontvoerd zou worden - en op het eind natuurlijk- stond vanaf het begin al vast. Wel een aantal spannende scenes, gelukkig niet al te veel cyberbullshit maken het geheel nog wel kijkbaar. 2*

avatar van mar007
had helemaal geen verwachting bij deze film,vond het best wel een aardige film.

avatar van sharukhkhan
erg voorspelbaar, einde zeer zwak, een paar onverwachte momenten

avatar van Roger Thornhill
tukkerstein schreef:

Nou, voor mij stond het juist al vanaf het begin vast dat haar dóchtertje ontvoerd zou worden.

hoeveel van dit soort films heb ik al gezien? de seriekiller die aan het einde de hoofdpersoon gijzelt...een keer of 200 misschien?

avatar van Peterke!
Ik vond dit echt een zeer goeie film. In het begin vond ik hem vrij goed, maar de manier hoe iedereen uiteindelijk zou sterven werd steeds erger. Ik had een aantal dingen verwacht, maar de spanning zat er verder goed in. Heel goed acteerwerk ook! Echt een toppie film!

Degelijke thriller met een eveneens degelijke Diane Lane. Het verhaal is opzicht wel aardig gevonden (inderdaad met wat jatwerk van "Saw") en weet ook wel te boeien maar echt spannend wordt het eigenlijk nergens. Sterker nog het verloop was best voorspelbaar. Van de cast speelde zoals gezegd Diane Lane best degelijk maar de overige cast stelt eigenlijk weinig voor.

Goede film met veel spanning. Zaten enkele 'oplossingen' in die ik niet geloofwaardig vond en het einde van de film vond ik ook aardig vlak. Jammer, want de eerste helft van de film zit geniaal in elkaar.

avatar van Daan258
Mwah, niet heel bijzonder.
Een simpel thrillertje die eigenljik nergens echt spannend of interessant word.

Voor een B film niet onaardig. Daar is alles ook mee gezegd.

avatar van ziggy06
Een B-film wil ik het nou nog niet noemen, maar dit is iig een conceptfilm gemaakt voor de DVD (en BLu-Ray) markt. Van zo'n zijn er zovelen, de verpakking is telkens anders, maar conceptueel zit er telkens een vergelijkbare structuur in. Ik respecteer ieders mening, maar voor de échte filmliefhebber is dit niet meer dan een doorsnee wegkijker...

avatar van BlueJudaskiss
Erg dubieuze film. Prediken dat de wereld zo naar is dat we naar geweld willen kijken maar alsnog datzelfde geweld ongenuanceerd in beeld brengen. Dan deed Michael Haneke het met Funny Games toch een stuk interessanter.

Zoveelste Seven-kloon, bah.

avatar van Banjo
In het begin had ik echt niet verwacht dat ik deze film goed zou vinden.
Maar dat komt door de snelheid waar mee Gregory Hoblit door deze film snijd..
Een lekker tempo met Saw achtige elementen...
Wat ik niet sterk vond is, het gemak waar mee de hacker de internet 'specialisten'
hackt!. een dikke min punt!

maar toch nog 3 sterren.

avatar van schram101
Vanavond op tv weer een klein stukje meegepikt en toen ik mijn cijfer wilde checken tot de conclusie gekomen deze nooit beoordeeld te hebben.

De film kent natuurlijk een zowel idioot als ook heerlijk uitgangspunt en dat vereist toch wel van de kijker niet de meest realistische film te verwachten. Untraceable is vooral lekker simpel. Weinig speciaal uiteraard, maar het is redelijk spannend, met een aantal prima kills, kijkt lekker weg en heeft best een aardige cast. Best logisch dat deze vrij vaak op tv langs komt.

De afloop kost de film een half puntje. Voorspelbaarheid ten top. Bah!

avatar van DragQueen
Ondanks wat redelijke momentjes toch weinig verheffend. Het verhaal bevat op zich een prima gegeven, maar is uiterst voorspelbaar uitgewerkt. Het acteerwerk is verder redelijk. 2 Sterren.

avatar van Insignificance
Kleiner van opzet dan wat we van Hoblit gewend zijn, maar misschien komt dat zo over omdat hij het nu eens zonder blikvangende acteur moet doen. Prompt komt-ie enigszins doeltreffender voor de dag. Niet met een ongewoon concept, het hangt wat tussen Se7en en Saw in en het verzandt gaandeweg weer in de gebruikelijke paadjes, maar het doet zo ongeveer wat het behoort te doen.

Een kattenkiller is natuurlijk sowieso foute boel en de sfeersetting is best aardig. Druilerig en kil via veel blauw en andere sombere kleurtjes. Erg fijn toeven is het niet in dit Portland. Wat dat betreft zonde dat de muziek inwisselbaar is, alsof het zo van een stoffig thrillerplankje is geplukt. Wanneer de website en dergelijke aan bod komt, heeft het hier en daar iets gruwelijks in petto.

Een plot dat ongetwijfeld iets te zeggen heeft, voor wie dat interessant vindt, maar het verprutst het ook een beetje. Wanneer Griffin de klos is, gaat het nog, bij de volgende wil het echter niet meer. Het zal wel spannend bedoeld zijn, maar het is een trekker waarvan je weet dat die toch niet wordt overgehaald. Al met al geen hoogvlieger, maar compact genoeg om er net mee weg te komen.

avatar van Tiany
Spannende thriller, goed verhaal, alhoewel...begrijp niet dat zo'n legubere website een hit kan worden, vind ik angstwekkend. Irriterend was als agente Jennifer haar mond open deed moest ik af en toe terugspoelen...wat had ze nu eigenlijk gezegd ? Wat bedoelde ze nu ? Voor de rest was het verhaal prima te volgen.

avatar van hutsekluts
Een echte TV-film. Hoeft overigens niks mis mee te zijn maar dit verhaal is te eenvoudig en er blijven veel vragen onbeantwoord wat betreft het recherchewerk. Af en toe wat spannende momenten maar geen enkele keer heb ik op het puntje van m'n stoel gezeten. Net geen voldoende.

avatar van Glennekeeeee
Untraceable leek op het eerste zicht zo een direct to DVD thriller die enkel nog het kijken waard zou zijn door de aanwezigheid van Diane Lane. Achteraf leek dat gevoel nog steeds te kloppen tot dat ik zag dat deze effectief in de bios gedraaid heeft en het voor dit soort films al bij al nog redelijk gedaan heeft.

Het enige waar Untraceable nog enigszins niveau kan houden is de cinematografie. Alles strak gefilmd en veel uit perspectief van beelden waarin we door een camera, computer of andere zien wat past bij het thema van de film. Anderzijds dramt de film het thema (klote maatschappij waarin mensen kikken op sensatie en dit enkel nog zal toenemen) dit zo in je hoofd, of wil het dat toch doen, dat het irritant word. Diane Lane is geen slechte actrice, integendeel, alleen kiest ze er toch vaak matige producten uit en dat is niet anders het geval. Van medecollega Billy Burke kan je dit nog begrijpen aangezien die man heeft toegezegd om in die verrekte Twilight Saga mee te spelen. Nu, op deze cast is voor dit soort films niet veel aan te merken. Met de zo doorsnee geschreven personages die zwak en clichématig zijn uitgewerkt viel hier ook niet meer mee te doen. De film voelt aan als een soort Saw, maar door een dader met een hart. Het is te loven aan de makers dat de film niet gekozen hebben voor een simpele horrorfilm maar er eerder een soort van cyberthriller van hebben gemaakt die terwijl nog wat steelt van de concepten à la Death Race en andere. Alleen zijn de spanningsmomenten, die enkel ontstaan op de momenten waarop de slachting bezig is, zo schaars dat de film te regelmatig inzakt. Daarbij komt nog dat dat persoonlijk worden met het hoofdpersonage door de dader zo veel gedaan is dat het echt wel je strot uitkomt. Zeker omdat het hier nogal plotsklaps komt terwijl de vorige slachtoffers nog een redelijk geloofwaardige connectie hadden en de dader wel te snappen viel. Dat gaat dus volledig weg vanaf het persoonlijk word en de finale is dan ook niet echt een bijzonder slotstuk.

Untraceable is een film die enkel de zalen heeft gehaald door een aantrekkelijke opzet en enkele gekende gezichten/namen in de cast. Want inhoudelijk is dit een film waar zelfs vele direct to dvd - films gemakkelijk qua niveau kunnen overstijgen

avatar van kelama3
kelama3 schreef:
wat de anderen ook zeggen, het was eens een keertje geen slap aftreksel van saw! wat een film! en wat kunnen mensen ziek zijn... deze film laat goed zien dat de wereld gek geworden is.... dit is geen fantasie dit soort dingen zijn juist heel realistisch. alles kan op internet! ik was in ieder geval onder de indruk van het idee , je zal maar op zo'n verhaallijn komen, de film is spannend misselijkmakend soms en liet me weer nadenken over de maatschappij... een aanrader!!!!

avatar van n00r
Spannende film ja alleen jammer van het einde..

avatar van IH88
Untraceable

Erg matig. Sfeervol en gruwelijk is het allemaal wel, maar het verhaal is slecht en voorspelbaar en de dader straalt totaal geen dreiging uit. Jammer dat hij zo snel in beeld komt want daardoor is de spanning totaal weg. En vanaf het begin weet je eigenlijk wel wie er ontvoert gaan worden en hoe de film gaat eindigen. Gelukkig is Diane Lane er nog die heel wat van haar rol weet te maken en de film nog het aanzien waard maakt. Een fabelachtige prestatie.

Tarkus schreef:
Goede film met een goed scenario, maar toch had ik er, na het zien van de trailer, meer van verwacht.
De acteerprestaties zijn wel goed, maar het einde is me wat te voorspelbaar.
Het doet ook allemaal een beetje aan de 'Saw'-filmen denken, maar dan iets minder gruwelijk in beeld gebracht al zijn de moordvallen niet minder gruwelijk, maar wordt meer aan de verbeelding overgelaten.
Het is geen topfilm maar ik heb toch met spanning deze film uitgekeken, maar het einde is, zoals reeds gezegd, wel voorspelbaar.

Opnieuw geboeid gekeken, na 10 jaar een tweede keer dus.
En blijf bij mijn eerste mening goede film maar het einde was te voorspelbaar.
Wat ik 10 jaar geleden nog niet wist, Colin Hanks is de zoon van...

avatar van Left4Dead
Maar weer eens gezien, blijft een prima werk. Hoblit heeft een aantal prima werken gemaakt en deze past goed in dat rijtje thuis. Niet te overdreven, best interessant en voor die tijd origineel. Goed acteerwerk, een goed script en dito regie. Leuk verhaal dat je pakt en de clue tot bijna op het einde bewaart laat.

Prima werk, meermaals gezien en blijft goed.
7,5/10, hier 3,5**