• 8.353.964 stemmen

Everything Is Illuminated (2005)

Roadmovie / Drama | 106 minuten

Genre: Roadmovie / Drama

Geregisseerd door: Liev Schreiber

Met onder meer: Elijah Wood, Eugene Hutz en Boris Leskin

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Everything Is Illuminated

"Leave Normal Behind."

Een jonge Amerikaan, Jonathan Safran Foer (Elijah Wood) geheten, reist naar het platteland van Europa. Slechts gewapend met een vergeelde foto gaat hij op zoek naar Augustine, de vrouw die, zo is hem verteld, zijn grootvader uit de handen van de nazi's heeft gered. Vergezeld door Alex (Eugene Hutz), zijn jonge Oekraïense tolk die behept is met een komisch spraakverwarrend accent, maakt Jonathan een donquichotachtige zoektocht door een verwoest landschap, terug naar een onverwacht verleden.

imageimage

Alex's Mother

Young Jonathan

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zeer leuke amusante roadmovie. Ik had er nog niet van gehoord en na enig opspeurwerk las ik dat de film niet in de zalen verscheen omwille van de tegenvallende bioscoopresultaten in de Verenigde Staten. Het is eveneens de enige film op het conto van Liev Schreiber, die het ook eens als regisseur wilde proberen. In mijn ogen een meer dan geslaagde poging.

Het is een vrij bizarre film. Uiteraard zit je met de locatie ergens in Oekraïne, maar de zeer aangename veelvuldig voorkomende zigeunerdeuntjes maken het fijn en luchtig. Ook de setting van de stokoude maar oerdegelijke Trabant past volledig binnen het concept.
Elijah Wood is zowat de ster van de film, maar komt er in mijn ogen toch niet helemaal uit. Het zijn vooral Alex en diens vader die zorgen voor de sfeer en diepgang. Het personage van Wood, een introverte Amerikaanse Jood die op zoek gaat naar de vrouw die zijn grootouder gered heeft van de Nazi's. Je komt erg weinig van het personage te weten behalve dan het feit dat hij vegetariër is en de eigenaardige gewoonte heeft relikwieën van van alles en nog wat aan zijn muur te hangen.

De film kent een aantal hilarische momenten. De norse vader van Alex is geweldig en het woordenboekengels van Alex levert leuke humor op. De conversaties over de hondenfobie, zijn naam, of het vegetarisme van Jonathan was super. Naar het einde van de film toe werd het een pak serieuzer en verdween de humor. Het einde laat de kijker met vragen zitten en de dood van de vader laat een leemte achter. Alles bij elkaar een geslaagd debuut van de regisseur.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

1 woord, 3 lettergrepen, 11 letters: fantastisch !!

avatar van Movsin

Movsin

"Waarom doet ge dat ?"

"Omdat ik het niet zou vergeten"

Dergelijke gekke dialogen komen wel meer voor in deze film die toch ernstige gebeurens uit WO II bergt.

Maar het is nu éénmaal een film die ge kunt verguizen of ophemelen.

Bijzonder is hij wel, eigenzinnig uitgewerkt met meerdere originele cameravondsten.

Erg mooie zichten.

Een lekker filmpje. Een leuke, lome reis door Oekraïne, met enkele grappige momenten. De film verveelde nooit en tegen het einde kwam alles bij elkaar. Zo zie je maar weer dat je niet veel nodig hebt om een goeie film te maken.

avatar van deridder

deridder

De film voelt meer als een aardige komedie dan als een diep ontroerend en humaan verhaal. Het boek is grappig, maar als bijzaak. De film lijkt niets dan grappig te willen zijn. Dat is zonde.

Het boek is 10, 20, of zelfs 30 keer zo goed. Maar dat maakt de film nog steeds prima om naar te kijken.