Irina Palm (2007)

Verenigd Koninkrijk / België / Luxemburg / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Sam Garbarski
met Marianne Faithfull, Miki Manojlovic en Kevin Bishop

Maggie is een 60-jarige, wanhopige weduwe. Haar kleinzoontje moet een levensreddende operatie ondergaan en hiervoor is veel geld nodig. Maggie heeft haar huis reeds verkocht en bij iedereen in de buurt geld geleend. Maar daar redt ze het niet mee. Volkomen naïef stapt ze in het Londense Soho een seksshop met de weinig fantasievolle naam Sexy World binnen, in de hoop daar wellicht een baan te krijgen. Miki, de baas van Sexy World, is geïntrigeerd door Maggie en geamuseerd door de situatie, en biedt Maggie een baan aan. Hij geeft haar het pseudoniem Irina Palm. Zo begint voor Maggie een nieuw geheim leven waarin ze voor het eerst in haar leven letterlijk en figuurlijk haar handen moet gebruiken.

avatar van Erwinner
Duidelijk een film met een aparte invalshoek. Het gegeven van de film zou flink onder handen genomen kunnen worden, des te jammer dat er dan verdomd weinig mee wordt gedaan. Er hadden namelijk zoveel grappige momenten verzonnen konnen worden, heb nu maar 1 of 2 keer iets leuks gezien al weet ik niet eens meer wat dat was.
Alles was verder matig, beeld en geluid en een ondermaatse M.Faithfull, die welliswaar het één en ander probeerde op te krikken maar daar liep ik ook niet echt op warm.
Tevens waren alle karakters karig uitgediept.

Ik begrijp de hoge beoordeling (tot nu toe) wel, ik trok de film vanaf het begin wel, maar naarmate de film vorderde, trok ik het steeds minder.

Ik vond 'm goed. De film..

avatar van rvh76
Anders dan anders maar wel leuk. Film heeft me van begin tot het eind geboeid.

heerlijke engelse low-budget film

deze blijft me nog wel een tijdje bij...

Zeer sfeervolle film... Marianne Faithfull past schitterend in haar rol - aanrader wat mij betreft!

Irina Palm gaat over een oudere vrouw die de regie over haar leven in eigen beheer neemt, stond er in De Volkskrant. De film gaat over mensenlevens, keuzes maken en hoe geluk en ongeluk voortdurend van kleur veranderen. Na het zien van de film, helemaal mee eens. Marianne Faithful vind ik het sterkst in de zwijgende beelden, vol eenvoud.

avatar van b00ts
Geweldige film. Zakte heel even in, maar dat was maar heel even. Toen het theekransje met haar vriendinnen begon, schoot de film naar weer een top. Ben het met de vorige schrijver eens...... zwijgende beelden.....zeggen soms meer dan woorden.

Super film met erg leuke en diepzinnige momenten. Vooral de onredelijke zoon en de reactie van de buurvrouwen zijn fantastische reminders. Ondanks dat ie een beetje traag is heeft de film wel indruk op me gemaakt. Zo'n gat in de muur zal dat wat zijn (ha,ha)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zeer mooi ingetogen drama. De film is zeer realistisch maar toch mooi weergegeven. Lang geleden dat ik nog dergelijke emoties heb gezien. Een donker realisme dat me qua sfeer doet denken aan Manneken Pis bvb (al heeft de rest van de film daar weinig binding mee). De eerste keer dag ik Faithfull zie acteren en ik denk ook niet dat ze zal slagen in andere rollen. Hier valt ze best wel mee, al is ze niet helemaal de drijfveer in deze film. Grote troef is vooral de regisseur die hier iets moois van maakt. Zelfs de muziek (al herhaalt die zichzelf na een tijd) aangevuld met momenten van stilten is goed geplaatst. In elk geval aangenaam verrast door deze film.

avatar van Leo1954
Ik snap niets van de categorie Drama / Komedie hier gegeven. Komedie?
Prachtig drama en ik vond Marianne Faithfull een schitterende rol spelen. Als ik ga zitten muggenziften vond ik de reactie van de zoon wat ongeloofwaardig, maar dat is dan ook het enige.

avatar van MissT
Ik verbaas me werkelijk over de meningen van mensen hier over het acteerwerk van Marianne Faithfull. Slechter acteren kan bijna niet!!!!

Wel een aardig gegeven, maar de hele film miste bezieling. Heb ik vaker met Engelse films. Thank god voor functie dubbele snelheid op mijn DVD-speler.

avatar van Erwinner
Film Pegasus schreef:

kappeuter (moderator)
Prachtrol van Marianne Faithfull. Ik had erg veel sympathie voor haar.
Het verhaal is wat simpel, maar biedt wel alle ruimte om de personages goed uit te diepen.
Penis elbow
Aanrader voor liefhebbers van het werk van Mike Leigh!

Mooie film en goed acteer werk van Marianne Faithfull. Ik zat een tijdje in het ongewisse waar de film heen zou gaan. Wordt het echt een zwaar drama, of komt er een vleugje komedie bij. Dat laatste gebeurde wel een beetje, maar niet te. Maar het was gelukkig geen neerwaartse spiraal, zoals in bijvoorbeeld Breaking the waves ofzo. Niet dat ik daar niet van houd, integendeel, maar daar had ik gisteren geen zin in. Prima film al met al!! 3,5*

Dappere rol van Marianne Faithfull als vrouw van middelbare leeftijd die zich gedwongen voelt om in een sexclub te gaan werken, waar ze anoniem mannen aftrekt door een gat in de muur (de zogenaamde gloryhole, om in vaktermen te blijven). Sobere verhaal, maar toch met de nodige, relativerende humor. Bijvoorbeeld als ze voor de eerste keer naar haar werk gaat en haar thermoskan en broodtrommeltje meeneemt. Ook gekleed in haar werkkleding zoals een toiletjuffrouw. De zoon reageert in eerste instantie wel erg negatief, aangezien ze wel verantwoordelijk is voor de redding van haar kleinzoon.

avatar van Co Jackso
Na de eerste 30 minuten had ik het eerlijk gezegd niet verwacht, maar uiteindelijk blijkt dit toch een geslaagde film te zijn. Het eerste deel is nogal standaard, afgezien van haar baantje natuurlijk, maar de ontwikkeling van haar karakter en dat van clubeigenaar Miki werd op een interessante wijze uitgewerkt. Overigens zorgt dit niet voor een topscore, aangezien ik de rest van de film al in een groot aantal andere films heb gezien, alleen dat baantje van haar zorgt voor een iets andere invalshoek.

Goede film met een prima verhaallijn, boeit van begin tot eind. Ik lees in voorgaande kritieken, dat er weinig te lachen valt, het is dan ook een film uit de categorie : drama.
Toch is het een niet al te zwaar overkomende film, de moeite waard.......

"The harder it gets, the faster you go"

Een prima Engelse film. Mooie grauwe stadsbeelden en steeds een goede sound erbij. Overtuigende karakters, zo uit het leven gegrepen.
"Making tea and cleaning up", dat is hetgeen Maggie onder de werkzaamheden van een gastvrouw in een seksclub verstaat. Wat je naïef noemt... eerder volslagen wereldvreemd. Het sollicitatie gesprek heeft daarom al iets wrang grappigs. Oh, daarom mevrouw "Palm" trouwens, lol. De beelden van de andere zijde van de muur maken het beeld compleet.
Ik vind het toch ook een grappige film, naast dat het wat minder prettige sociale omstandigheden aansnijdt. En zelfs romantiek ontbreekt niet.

avatar van nadrin
voorteffelijk geacteerd.
Met een overtuigend en o zo menselijk verhaal.

Tarkus schreef:
Prachtige, ontroerende film met een sublieme Marianne Faithfull.
Dit had ik echt niet van haar verwacht, ik was al fan van haar om haar zangtalent, maar ze bewijst dat ze ook kan acteren en wat voor een rol dan nog, echt groots is ze in deze serieuze rol.
Hij is haar dan ook echt op het lijf geschreven.
Een aanrader deze mooie film die bewijst dat er nog mensen bestaan die echt ver gaan om anderen te helpen.

Dat is deze film op de kop heb kunnen tikken voor amper 50 cent is echt een buitenkans, want hij is het honderdvoudige waard.
Ik vind dit een prachtig, weliswaar tragisch, verhaal met een sublieme Marianne Faithfull.

avatar van Albert S
Wat een geweldige film. Heel ontroerend allemaal. Ik was écht onder de indruk. En wat een heerlijke acteerprestatie van Marianne Faithfull. Ik ken haar nog als zangeres. Ik was tóen idolaat van haar. Ik moest wel even slikken toen ik haar postuur in de film zag. Vroeger een mooie slanke vrouw en nu ...... tjeeeee. Wat is ouder worden voor je lichaam toch erg. Ach, ik merk het zelf ook. Triest hoor. Maar even terugkomend op de film......Een hele dikke 5!! Oók vanwege de acteerprestaties van de overige acteurs én natuurlijk het ontroerende verhaal van de film!

Echt een hele leuke film, goed verhaal met grappige momenten. Wat acteer prestaties betreft vond ik het niet zo geweldig maar al met al een aanrader

Aardige film, jammer van die treurige muziek de gehele film lang. Bijzonder irritant.

avatar van Baggerman
Mooie film met een prima Marianne Faithfull in de hoofdrol. Ook een verrassend sympathieke Miki Manojlovic, die ik eigenlijk alleen maar ken van de films van Kusturica. Wel soms wat ongeloofwaardig, zoals het 'succes' van Maggie en de enorme rij voor haar 'stand'. Maar wellicht is dit wel realistisch; ik ken de scène niet en misschien staan er zulke rijen?

De muziek is minimalistisch, maar treffend.

Albert S schreef:

Ja, ik heb ook wel eens beelden gezien van hoe ze er vroeger uitzag, een ontzettend lekker ding! Jenny Agutter had ik overigens ook niet herkend. Zou ik nu ook niet meer nakend poedelend in de Australische bush willen zien drijven!

Vlotte tragikomedie over een grootmoeder, die ten behoeve van haar kleinzoon “handenarbeid” gaat verrichten in een seksclub. Tja, waar vraag is, ontstaat a.h.w. vanzelf aanbod. Of andersom.
Regisseur Garbarski houdt het ondanks het dramatisch verhaal opvallend luchtig en dat komt de film ten goede. Niettemin toch wel jammer dat naar het einde toe het drama een beetje te veel de overhand dreigt te krijgen. De film duurt bovendien een paar seconden te lang. De slotscène past naar mijn smaak slecht bij het voorafgaande.

Jaren geleden heb ik Marianne Faithfull, die ik toch vooral ken als zangeres en toenmalig liefje van Mick Jagger in de jaren 60, wel eens zien spelen in een film met Alain Delon. Ik weet daar eigenlijk verder niets meer van, maar het moet gezegd in deze film komt ze prima voor de dag. Alleskunner Miki Manojlović (o.a. Cirkus Columbia) is uitermate geknipt voor de rol van seksclubexploitant.

In weerwil van de dramatiek een geinige film.

avatar van Collins
Leuke tragikomedie, waarin de komedie en de tragedie heel beheerst worden gehanteerd.
Gezien het plotgegeven ligt vooral het smijten met doldwaze komische situaties voor de hand. Dat gebeurt niet. De humor is niet van het voorspelbare of overdreven slag.
De film houdt het lichtvoetig zonder in extreme situaties te belanden en laat zich goed glimlachend bekijken met een beheerst snottermomentje hier en een luchtig grinnikmomentje daar. De balans tussen beide is ok.
Meteen maar even opgemerkt dat de balans wat mij betreft in het laatste kwartier ietsjes te veel doorslaat naar de dwingende feelgood en alle fijne subtiliteit, die de rest van de film zo prettig kenmerkt, helaas ineens overboord wordt gezet. Die laatste minuten voelen tamelijk geforceerd en zijn niet geheel in lijn met de fijngevoelige teneur van de film tot dan toe.
Faithfull is prima gecast als hoofdpersonage. Een triestige blik, een vreemd pinguin loopje en het uitstralen van een bepaalde onverzettelijkheid doen veel in dramatisch en komisch opzicht. Het is subtiel acteerwerk dat heel effectief werkt.
Leuke film.