Duplicity (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Romantiek

geregisseerd door Tony Gilroy
met Julia Roberts, Clive Owen en Paul Giamatti

Claire Stenwick en Ray Koval zijn twee geliefden die beiden werken als bedrijfsspionnen in het zakenleven aan Wall Street. Wanneer ze door hun respectievelijke bazen bedrogen worden en de kans krijgen een waardevol product te stelen, besluiten ze samen te werken.

avatar van david bohm
Redelijke film, ik vind Ms Roberts en Mr Owen wel een geinig stel en het scenario is best aardig.
Het geflits door de tijd vind ik wat minder en de film is hier en daar wat langdradig.
2½ sterretje

Aardige film over bedrijfsspionage waarin twee medewerkers twee bedrijven tegen elkaar uitspelen. En dat het hier om produkten gaat als shampoo en pizza, maakt het wellicht niet erg geloofwaardig, maar wel des te leuker. Stijlvol in beeld gebracht, mooie locaties en ook de twee leads doen het oke. Wel een beetje te lang, en alhoewel de twist op het einde leuk is, is het ook wel een gemakkelijke oplossing.

avatar van filmliefhebber92
2 uur onzin!

avatar van Noodless
Eigenlijk niet zo best. De film wordt nog enigszins gered door het duo Roberts en Owen.
Het verhaal wordt heel warrig en langdradig gebracht door heel dat gedoe rond spioneren van bedrijven met daarbij verschillende malen flashbacks. Uiteindelijk heeft het allemaal weinig om het lijf en boeiend is het zeker niet. 5/10

avatar van brielen
Volledig mee eens met vorige commentaren. Twee uur onzin!!

Vond deze film zeker niet speciaal ... Gilroy probeert het de kijker moeilijk te maken dmv tijdssprongen, flashbacks, bizarre montage, het scheppen van illusies
Als je niet geconcentreerd naar deze film zit te kijken ben je zo verloren.
Roberts en Owen maken met hun acteerprestatie wel wat goed

Ik was verloren, maar ook verloren voor Julia Roberts, een 2 dus

Enorm slappe film! Het verhaal is te simpel en ongeloofwaardig, iets wat niet uitmaakt indien de rest top is, maar ook de chemie is niet super en alles komt nogal warrig en in elkaar geknutseld over waardoor je als kijker niet lekker in de film komt.

Daarnaast ontbreekt het aan actie en humor, en dan blijft er eigenlijk maar verrekte weinig over. Verder ontbrak het mission impossible gevoel je hebt nooit echt het gevoel dat je met cia personen te maken hebt, het voelde gewoon niet goed aan en kwam allemaal niet geloofwaardig en natuurlijk over.

En misschien heb ik al teveel films gezien hoor, maar na een minuut of 10 weet je al precies wat er gaat gebeuren en wat het plot gaat zijn...daarnaast compleet ongeloofwaardig dat een ceo van een mega bedrijf zomaar tijdens een persconferentie gaat roepen dat hij een product heeft zonder ook maar enige verificatie naar de formule gedaan te hebben.

Al met al een verhaal en plot wat al duizenden keren voorbij is gekomen. Ondanks de bekende namen toch een echte tegenvaller. Hij kijkt wel redelijk makkelijk weg, maar kan er toch niet meer dan 1.5 ster voor geven

avatar van Fast Eddy
Toen ik begon te kijken wist ik totaal niet wat voor film het was.
Ik verwachte eigenlijk iets meer een komedie (humor) en dit zorgde eigenlijk wel dat ik wat teleurgesteld was.
Nogal langdradig en de tijdsprongen maken het nodeloos ingewikkeld.
2.5 + 0.5 uit sympathie voor Julia R.

avatar van Roger Thornhill
Wel erg geniaal: het geruzie en daarna de klappen tussen Paul Giamatti en Tom Wilkinson (plus de reacties van hun personeel) in slow-motion, echt geweldig grappig.

avatar van Dominootje
Vanavond dan maar is kijken op de buis, zeer benieuwd met al die negativiteit hiero! Wordt vervolgd

Na ongeveer een half uur afgezet. Ik verveelde me gelijk. Die spitsvondige one-liners en het zag er niet uit....enfin.....

avatar van Dominootje
Vond het best een aardige film eigenlijk, zeker na al dat commentaar hier, dan verwacht je er al niet te veel van.
Miste alleen iets meer afwerking op het einde

avatar van Aazhyd
Heel vermakelijke film over 2 experts in bedrijfsspionage die verliefd zijn op elkaar, maar elkaar toch niet vertrouwen. Beetje vreemd dat-ie zo laag scoort. De flashbacks zijn ietwat storend en voegen niets toe. Het is geen komedie, maar er zaten best grappige momenten in. Het slot vond ik alleen wat jammer. Blijkbaar kan je niemand vertrouwen, is de boodschap, maar erg geloofwaardig vond ik het niet.

avatar van Yokidoki
vond hem niet echt wow, men gedachten dwaalde soms weg, dat zegt genoeg zitten wel grappige momenten tussen, maar niet meer dan dat.....

avatar van Flipman
Niemendalletje, ik weet het. Omdat ie geregisseerd is door Tony Gilroy, maker van Michael Clayton en schrijver van The Bourne Quadrilogy -en tevens regisseur van het laatste deel- ben ik misschien een beetje bevooroordeeld in positieve zin maar de film is redelijk vermakelijk.

Het wordt gewoon nergens echt een hoogvlieger, dat heeft Duplicity gewoon niet in zich. Als komedie veroorzaakt ie een grinnik en een glimlach maar zorgt nooit dat ik in een deuk lig. Het bedrijfsspionageplot zou niet misstaan hebben in een degelijke thriller waar Gilroy, getuige Michael Clayton, wel degelijk toe in staat is. Het leek een voorproefje of een concept maar het is echt niet genoeg voor een degelijke film.

Wel voor een vermakelijke. Maar hoe goed het plot ook in elkaar steekt en de acteurs op elkaar inspelen, komt zelfs de ontknoping niet tot zijn recht, helaas.

Erg jammer. Maar boeiend genoeg voor een keertje, zeker wegens de vertelvolgorde.

avatar van lars-pixar
Naar mij idee een erg matig film, maar wel met de zekere goeie bedoelingen er achter.
Het verhaal is leuk bedacht en is daarom ook erg aantrekkelijk en interessant.
Als eenmaal het verhaal gaat opbouwen krijg je als kijker veel te maken met terugblikken naar weken, of maanden geleden (zoals een flashback)
Helaas zorgen de terugblikken niet voor spannende moment, dit wordt op zo manier meer tegen gehouden.
Het kat en muis spel word er dan ook niet echt interessanter op, de twee uur die je kan zit te kijken is puur vermaak wat de film wel is.
Aan de acteur ligt het trouwens niet, want Roberts en Owen spelen gewoon goed!

avatar van kevin_vp
Het verhaal is nog behoorlijk goed maar de uitwerking hiervan is barslecht.
Het van de hak op de tak is zo hatelijk! Ik ben soms voorstander van tijdsprongen als dit overzichtelijk is (Pulp Fiction) wat in deze film dus niet het geval is.
1,5* voor het leuke verhaal

avatar van arno74
Een soort Mr. & Mrs. Smith (2005) maar dan in het bedrijfsleven. Juist dat aspect (het bedrijfsleven) kwam bepaald niet overtuigend over. Om het boeiend te houden worden er zoveel draaien aan het verhaal gegeven dat je de draad (wie werkt nu weer waar en spioneert voor wie) snel kwijt bent als je aandacht even verslapt. Of misschien moet je juist verstand op nul zetten en het over je heen laten komen.

Hoe dan ook een film dat heel matig uitgewerkt is met een onrealistische basis en evenzo onrealistische en bijna ontelbare twists. Wel vermakelijk, maar flinterdun en erg onzinnig. Ruim 2* vooral vanwege het vermakelijke aspect. Had beter gekund.

per ongeluk in de bios gezien. na 30 minuten weggelopen en niet meer teruggekomen. 0,5?? doe maar -1 miljard.

irritante waardeloze film

Een ironische, charmante en luchtige romantische spionagekomedie, met een vrij gecompliceerd, maar ook ambivalent verhaal, over twee professionele leugenaars die elkaar niet konden vertrouwen. Het verhaal werd aan de ene kant met vaart verteld, maar kwam ook enigszins moeizaam over en zal vol met tijdsprongen en plotwendingen. Tussen Clive Owen en Julia Roberts was zeker sprake van chemie.

avatar van missl
Owen en Roberts spelen leuk maar het verhaal is zo dun en makelijk vertelt dat het niet kan boeien. Het tijdspringen is ook best irritant. De chemie tussen Roberts en Owen is wel goed.

Het om elkaar heen draaien in de Drama / Romantiek film "Closer (2004)" beviel Clive Owen en Julia Roberts schijnbaar zo goed, dat ze het nog eens overdoen in deze vermakelijke Misdaad / Romantiek film.

In dit verhaal draait het om Ray Koval (Clive Owen) en Claire Stenwick (Julia Roberts), die na hun mooie carrières bij de Amerikaanse en Britse geheime diensten, waarin ze elkaar zowel letterlijk als figuurlijk tegen het lijf liepen, overgestapt naar bedrijfsspionage. Dan zien ze een gouden kans: kunnen ze hun respectievelijke bazen niet bedriegen en er vandoor gaan met een enorme som geld ? Waarna al snel de vraag rijst of ze elkaar wel kunnen vertrouwen.

Het charmante verhaal zit best leuk in elkaar en weet ook wel te boeien, maar wordt wel onnodig ingewikkeld verteld (mede door tijdsprongen en plotwendingen), waarbij de vraag steeds is wat gemeend is en wat gespeeld. De sterke chemie tussen Clive Owen en Julia Roberts is een pluspunt, waarbij ze allerlei slimme trucs uithalen die effectief in beeld worden gebracht. Ondanks dat ze elkaar voor geen cent vertrouwen in het verhaal, voelen ze zich wel gigantisch tot elkaar aangetrokken en dat was natuurlijk zeer clichématig.

Buiten de bekende Clive Owen en Julia Roberts, zien we verder ook de bekende acteurs Tom Wilkinson (in de rol van Howard Tully, die de CEO is van "Burkett & Randle") en Paul Giamatti (in de rol van Richard "Dick" Garsik, die de CEO is van "Equikrom").

Al met al leuk om eens gezien te hebben deze Misdaad / Romantiek film en dan vooral vanwege de sterke chemie tussen Clive Owen en Julia Roberts, die deze film volledig dragen.