Duplicity (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Romantiek

geregisseerd door Tony Gilroy
met Julia Roberts, Clive Owen en Paul Giamatti

Claire Stenwick en Ray Koval zijn twee geliefden die beiden werken als bedrijfsspionnen in het zakenleven aan Wall Street. Wanneer ze door hun respectievelijke bazen bedrogen worden en de kans krijgen een waardevol product te stelen, besluiten ze samen te werken.

Nancy1980
mayhemblik schreef:
Wat een blubber film zeg, niet uit gekeken dus geen cijfer, maar wat ik heb gezien rooide nergens op!!!

hetzelfde geldt voor mij !

avatar van alec
mayhemblik schreef:

Hmm .. het maakt niet uit.
Ik heb de film ook in 'stukjes' gezien want er was bijna geen doorkomen aan. Vreselijk omdat er gewoon geen continuïteit in zat. Het verhaal springt van hot naar her maar ..
Het venijn zit 'm in de staart. Ronduit geweldig. Met een bijna ultieme climax.
Tip: zet je er even doorheen want het eind is (spoiler)
Een *3.5

avatar van Mad_Merkje
zeker bovengemiddelde film. Kijkt lekker weg. Die twee uur zijn zo voorbij.

De reden waarom deze film slecht gewaardeerd wordt is hoogstwaarschijnlijk het feit dat hij soms te ingewikkeld om te volgen is.

Het was echt wel een goede film, alleen je moet onwijs geconcentreerd kijken. Niet laten afleiden... Sommige dingen zijn erg vaag, maar uiteindelijk blijkt het verhaal erg goed in elkaar te zitten.

Daarbij is de film ook erg leuk gemonteerd en zit er goede muziek onder... echt wel 3,5 * waard naar mijn mening.

Nexxu
Leuke film alleen soms een beetje vaag, heb de film nog even bewaard want dit is zo'n film die je meerdere keren moet kijken..

avatar van nairobi
gaaaap!! erg vermoeiende film.

De film zit goed in elkaar hoor, maar hij duurt veel te lang. je moet het 2 uur volhouden, anders snap je er helmaal niks van. Ik blijf een zwak houden voor Julia Roberts, wat een pracht vrouw. En ze zet naar mijn mening een hele sterke rol neer. De rest matig tot slecht.
Jammer,maar 2**

Bovengemiddelde thriller, maar door de (soms lastige) plotwendingen en de vele flashbacks is hij soms moeilijk te volgen. En zoals hierboven al genoemd, moet je een verhaal wel kunnen overbrengen zonder dat je er als kijker een studie van moet maken.
Ik zou neigen naar 3.5 a 4 sterren, maar daarvoor kijkt de film niet lekker genoeg weg. Daarom 3 sterren.

avatar van otherfool
Eerste uur is uitstekend en ik had goede hoop een nieuwe Michael Clayton in handen te hebben (nog altijd één van m'n favoriete films van de afgelopen jaren), maar Duplicity is te gewild vlotjes en het tempo van 1 twist per 10 minuten gaat op den duur behoorlijk vervelen.

Owen mag ik toch altijd wel graag zien in dit soort films, wat een heerlijke uitstraling heeft die man. Giamatti maar met name Wilkinson zien we eigenlijk wat te weinig, maar het is vooral het net even te slimme scenario dat de film uiteindelijk de das om doet.

Al met al niet onaardig, maar hier had meer in gezeten. Net aan 3*.

Ik vond het geen slechte film. Hij is alleen soms moeilijk te volgen. Voor mij duurde hij toch iets te lang. hij had iets korter kunnen zijn.

avatar van dikkop
Hij is zeker niet slecht. Alleen de poging om dit een hele coole film te is mislukt. Hij kwam gewoon niet natuurlijk over...

avatar van the big lebowski
Leuke entertainende film met de ene twist na de andere.
Alhoewel je de hele film scherp moet blijven, zit er ook voldoende humor in.
Alleen al de schitterende slow-motion intro, werkelijk hilarisch.

Juist doordat het ene cliché opgevolgd wordt door het andere, is deze film in mijn ogen vernieuwend in zijn soort. Zelfspot; dat hebben weinig films.

Ergens doet de film denken aan de ocean's reeks. Misschien komt dat ook door Roberts' aanwezigheid.

Een leuke film voor de Ocean's fans, maar blijf wel scherp.

Twijfelde al of ik deze film zou gaan kijken en ik ben niet teleurgesteld. Een lekkere misdaad/spionage-film met wat romantiek erbij. De twee uur zijn zo voorbij en ik heb dan ook geen minuut verveeld.

Ook vond ik het fijn dat de film je aandacht vasthoudt. Je moet tenslotte wel, anders volg je het niet meer. Het einde vond ik een beetje wazig, maar het is mij ondertussen duidelijk geworden.

Clive Owen, Julia Roberts, Tom Wilkinson en Paul Giamatti spelen allemaal hun rollen goed. Ook de bijrollen waren prima. Op het acteerwerk is niets aan te merken.

Het verhaal is niet altijd even waarschijnlijk en ook op punten niet helemaal sterk. Maar ach... het verhaal was wel boeiend en hield je aandacht vast.

Een fijne film, als je eens een tussendoortje wil, waarbij je wel je hersenen moet gebruiken. Die vind je niet vaak! Duplicity is er één van!

3,5 sterren.

Pffff...lastig te volgen film voor mij, al kwam ik er halverwege de film meer in. Toch vind ik dat de film te moeilijk gemaakt is, het had veel simpeler gekund en de vele plotwendingen maakten het er niet beter op. De film duurde ook nog eens te lang.

Wat een draak van een film. Het verhaal had zo leuk kunnen zijn, maar het resultaat is een rommelige, saaie langdradige film, welke maar niet op gang kan komen. Het plot is best leuk, maar de zit die je daarvoor moet overhebben is wel heel erg lang. Het acteerwerk van beide hoofdrolspelers vond ik ook niet geweldig.
Geen aanrader wat mij betreft. Omdat het plot nog wat had :

2.0

drie sterren voor het serieus proberen dit een goede film te maken, maar het was net wat te chaotisch en daardoor kwam het niet over.
Maar het had een hele goede kunnen worden.

avatar van AmazingPP
Ingewikkelde misdaad-film die niet iedereen zal inpakken, waaronder mij. Ik heb hem uitgekeken, maar vond de film te rommelig. Dan ga je weer drie jaar terug, dan is het ineens vorige week etc. De ontknoping echter is dan weer wel leuk. Roberts zet een gedegen rol neer, als die vrouw lacht straalt het scherm! Owen vond ik hier een beetje saaie pief. Niet mijn film, niet echt goed, maar ook niet echt slecht. 2,5 *

avatar van palingroker
Erg sterke film die je in het begin niet direct pakt, maar dit zorgt er uiteindelijk wel voor dat de rest van de film je geen moment zal vervelen. Ik hou van films waar het plot uiteindelijk niet te voorspellen is, en dit is er dus één van.

avatar van DragQueen
Vervelend saaie film. de regisseur wist volgens mij niet precies welke richting hij op wou met deze film. het acteerwerk van roberts en owen, is een pluspunt van de prent. het verhaal daarintegen springt van de hak op de tak, en is bij vlagen erg onoverzichtelijk. 2 sterren.

avatar van De GeuS
Saaie, slaapverwekkende film, waarin vage scene na vage scene op de kijker wordt afgevuurd om het 'ingewikkeld' te maken; 2*

Op de vertolkingen van Julia Roberts en Clive Owen, en de andere leden van de cast is niets op aan te merken.
Maar de film valt me in zijn geheel toch tegen, ze hebben er wel een rommeltje van gemaakt en om er aan uit te raen denk ik dat je de film meer dan één of zelfs meer dan twee maal moet zien.
Zonde eigenlijk dat men er zo'n ingewikkeld zootje van heeft gemaakt, want het plot is zeker niet wat je zou verwachten.
Het verbaasd me ook niet dat de film in de bioscoop niet tot het verwachtte succes heeft geleid.

Geen touw vast knopen aan het verhaal en de hoofdpersonen zijn allebei over hun piek: mooi geweest. Tja, daar valt dus ook al geen plezier meer te beleven. Niet voor niets de bioscoop niet gehaald.

palingroker schreef:

ik sluit me aan bij palingroker. 4

avatar van erpunited
Ik vond het wel een goede film. Maar ik geef hem maar 3 sterren omdat het door het springen in de film, redelijk lang onduidelijk is. Waardoor je echt in de film moet komen. Het lijkt ofdat je naar een lange inleiding zit te kijken. Erg jammer. Het einde is goed en het acteerwerk mag er ook wezen

avatar van mnrk
erpunited schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan....ik denk dat veel mensen een beetje moeite hebben met het "heen en weer springen" in deze film.

Maar gelukkig maakt het acteerwerk van alle acteurs veel goed in deze film.

avatar van Norma
Duplicity heeft één sterk pluspunt en dat is Owen, die uitstekend gecast is als sympathieke, charmante oplichter. Hij houdt de boel levendig en komt op een natuurlijke manier komisch uit de hoek. Het verhaal wordt helaas wat te geforceerd hip in beeld gebracht en na de tientallen twists was mijn interesse in de uitkomst (die bovendien eerder flauw dan goed gevonden is) zo goed als nihil.

Milan07
Wat een slaapverwekkende film. Het was uitzitten en eigenlijk had ik na 1 uur al het idee dat de film niet naar een interessant dialoog toe zou toewerken. Ik vind de flashbacks niet zo erg maar het ging steeds meer vervelen. Jammer had er meer van verwacht zeker met een goede cast. Dat zegt dan weer niet alles. Oordeel zelf zou ik zeggen, maar ik raad de film niemand aan.

BS
Goede film maar wat ingewikkeld om te volgen.

Naast de goede acteerpresaties ( en Julia Roberts mag er met haar 40+ nog zeker zijn ! ) draait de film om het verhaal.
Het verhaal is tegen-spionage. Dat maakt dus dat je van hetzzelfde verhaal 2 kanten moet volgen. Daarbovenop komen de flash-backs die je een beetje uit koers brengen, de veranderingen die dat meebrengen en de twists op het eind die het bemoeilijken.

Eigenlijk zo op 3 kwart van de film zit je op het meest verwarrende punt en daarna kon het voor mij maar een paar duiderlijke kanten opgaan.

Het einde was dus kwa verhaal niet echt een verassing voor me, wat wel verassend was is dat ze voor dat einde gekozen hebben. Goede keuze opzich ook, anders was het wel erg slap geworden voor een film ( en cast ) van dit kaliber.

Ik denk dat de manier van filmen en verhaal-vertellen veel mensen tegenhoud omdat je er echt ff voor moet gaan zitten wil je het allemaal "goed" kunnen volgen. Ben je wel gewent aan een beetje meedenken dan is het best te doen.
Hierbij doel ik niet op dat het verhaal heel ingewikkeld in elkaar zit, hierbij doel ik op de ingewikkelheid van de personages en hoe hun tegenover elkaar en mekaar staan. Dat veranderd ieder half uur onderhand!

Omdat het zo "stroef" gaat kan ik wel zeggen dat ze alles uit het verhaal hebben gehaald wat ze konden, maar ik kan niet zeggen dat het nu een geniale film is. Das jammer en had opzich beter gekunnen .. maar .. dan is het niet dezelfde film meer en zak je denk ik weg in een gewone thriller-achtig verhaaltje waar niemand op zit te wachten.

Nu heb je een film die lastig is te volgen en daarom een ander publiek trekt dan de gemmiddelde kijker. Als dat de bedoeling was, dan hebben ze het best goed gedaan

Al met al heb ik me gewoon 2 uur handig vermaakt en heb me geiriteerd ( wat de bedoeling was ) maar zeker niet verveeld ( wat ook de bedoeling was )

edit - oh ja, klein tipje. Als je de film gezien heb, ga dan even terug naar de vecht-scene met de 2 vliegtuigen. Dan snap je die scene ook ineens

avatar van MovieHolic
Waar doet me dit toch aan denken.... Mr. and Mrs. Smith.
Dat was een toffe film. Misschien toch maar eens overwegen deze te kijken

avatar van breedbeeld
Tamelijk tegenvallende film. Had gelezen dat het verhaal ingewikkeld was dus dacht goed opletten ( mag wel eens een keertje ) . Maar wat bleek het is would be ingewikkeld , heeft nauwelijk iets met het plot te maken want dat is een volledige Deus ex machina. Het gedoe met dat zoveel jaren, maanden enz. eerder is echt nodeloos. No way dat een crême-, sorry ik bedoel lotionfabrikant twéé profs zoveel jaren van te voren al in de luren begint te leggen, laat staan dat het lukt.
Slotsong ( Being Bad van Bittersweet ) kwam me bekend voor maar dan nog swingender en pakkender, kan me niet herinneren uit welke film en welke song.
Anyway , teleurstellende film met twee halve sterren extra omdat Robins en Owens prima werk leverden.

Ik ben het wel met breedbeeld eens.
Onnodig ingewikkeld door de diverse sprongen terug in de tijd.
de twists zijn redelijk voorspelbaar, maar maken de film wel net ff interesanter. De filmscore beviel me trouwens voor geen meter