Michael Collins (1996)

Verenigd Koninkrijk / Ierland / Verenigde Staten

geregisseerd door Neil Jordan
met Liam Neeson, Julia Roberts en Ian Hart

Ierland 1916. Tijdens de Paasopstand slaat de Britse militie de Ierse rebellen neer. De Ier Michael Collins wint hierna aan macht en populariteit. Hij meent dat een onzichtbaar leger de oplossing is om de Britten een slag toe te brengen. Door steeds met een kleine groep aan te vallen, kunnen de Britten die groter in aantal zijn, de pijn pas voelen, in zijn ogen. Hij weet echter ook een bijdrage te leveren aan de onderhandelingen, al moet hij dit met de dood bekopen.

Zeer goede film. Misschien wat te romantisch waardoor de feiten een beetje ondersneeuwen. toch is het verhaal en de theorie zeer interessant en een aanbeveling voor mensen die zich interesseren in het ontstaan van de IRA. Ik geef hem dus een ruime voldoende

Een van mijn meest favoriete films. Het onderwerp, de strijd om de Ierse onafhankelijkheid, vind ik altijd erg boeiend. Erg gecompliceerd ook. Bovenstaande omschrijving van de film vind ik dan ook aan de magere kant en doet de persoon Michael Collins geen recht. Niet alleen uit deze film, maar ook uit andere dingen die bekend zijn over hem, blijkt dat hij welliswaar iemand was die een guerilla-oorlog leidde (noodgedwongen door de Engelse onderdrukking) maar dat deed met onzettend veel gevoel voor de mensen die dit moesten uitvoeren en die werden getroffen. Hij betreurde elke dode......hoe noodzakelijk ook.
Toen deze film uitkwam was er veel over te doen, omdat er werd gezegd dat de film propaganda was voor de IRA. Dat is echt grote onzin. Hooguit biedt de film meer inzicht in het ontstaan ervan.

Liam neeson speelt weer met heel heel gevoel een historisch persoon (zie ook Oskar Schindler). Ook de andere acteurs zijn met gevoel gecast en spelen hun rol met verve... alleen jammer dat Julia Roberts meespeelt, ik blijf haar een comedy-actrice vinden, niet voor een serieuze rol.

Verder een perfecte film ... nog altijd een van mijn favorieten.

avatar van keane
Weinig inhoud zei iemand? ? geplaatst op 4 januari 2003, 15:50 uur

Interessante film met een goeie cast (vooral Neeson), maar een beetje weinig inhoud. 3* best late reactie maar er klopt helemaal nietssss van na mijn nederige mening deze film heeft overvloed aan inhoud, sfeer, perfecte cast, mooie setting, goed verhaal, vooral het stukje van De valera dat hij Collins naar engeland stuurt wat overgens heel zwak van hem was maar ik heb de boeken gelezen de docu's gezien me geschiedenis leraar lastig gevallen maar dit is de beste weerspiegeling die ik ooit gezien/gehoort hebt Briljant behalve Julia niets slechts aan heel die film

Boeiend lesje geschiedenis over de onafhankelijkheidsstrijd van Ierland. Geen idee in hoeverre het beeld van de hoofdpersoon geromantiseerd is, en hoe accuraat de historische gegevens zijn. Was Collins inderdaad zo goed doordrongen van de dilemma’s waarvoor hij zich gesteld zag? Was de (toekomstige) president van de Ierse republiek inderdaad mede verantwoordelijk voor de dood van onze verzetsheld? Ik heb de boeken niet gelezen en de docu’s niet gezien, dus ik ga maar even af op het commentaar van mijn voorganger: ja dus. Voor wie wil, zal er trouwens genoeg informatie over te vinden zijn.

Movie_fan#
In deze film heb ik me helemaal meegeleeft in het verhaal en omgeving prachtig! Daarbij komt nog dat het acteren wel goed is en de spanning er goed in zit!

3,5* van mij dus.

Film op zich mooi maar duidelijk vanuit Iers oogpunt. Goede acteurs. Iedere betrokkenheid van De Valera bij de aanslag op Collins wordt in het midden gelaten. Volgens mij wordt dezelfde geschiedenis (inclusief de aanslag) ook in beeld gebracht in de mini-serie "Rebel Heart".
Conclusie 1: vertrouw geen Ieren (ook niet onderling!), want ze steken een mes in je rug (Braveheart: het verraad van de Ieren tegenover koning Edward I die hen had gehuurd. Hier: in 1916 was het Verenigd Koninkrijk verwikkeld in de Eerste Wereldoorlog en kon dus een opstandig gebiedsdeel in de rug niet gebruiken. Keihard optreden was onder die omstandigheden gerechtvaardigd.)
Conclusie 2: de terrorist van nu is de vrijheidsstrijder van morgen (wie door de ene partij als opstandeling, rebel, terrorist of wat dies meer zij wordt aangemerkt, is in de ogen van de ander en zeker na het bereiken van het gestelde doel - zoals onafhankelijkheid - de gevierde held, vrijheidsstrijder etc. Dit gaat heden ten dage nog net zo op als eeuwen geleden, voorbeelden genoeg.)

avatar van BlueJudaskiss
Jááááren geleden gekocht vanwege Rickman en nooit bekeken. Nu eindelijk gezien, ik vond 'm wel aardig. Niet veel over te melden. 3*

Vandernagel
Een redelijke film met een goede cast. De inhoud is echter summier en tevens is de film een beetje te overgeromantiseerd. En bij dit soort dramafilms vind ik dit een minpunt. Verder is het, bij mij dan, één van die films die al bijna zijn weggesijpeld uit mijn herinneringen.

3,0 sterren

avatar van BjornV
Ondanks de goeie cast met Liam Neeson (en ik meende zelfs even Alan Rickman, Severus Snape in Harry Potter, te zien) vind ik het verhaal erg traag... Er zitten grote stukken geschiedenis tussen de actie, en dat moet je liggen...

Mij ligt dat niet, maar goed, dat is ieder zijn smaak.

Het is zeker geen slechte film, filmtechnisch en inhoudelijk zelfs zeer de moeite waard, maar qua verloop (snelheid) van de film vind ik 'm maar matig, maar dat hoort wellicht bij het genre... 3 uit 5.

avatar van J. Clouseau
Wat een onderwaardering voor deze meesterlijke film.

Om te beginnen is er al het feit dat Neil Jordan bewijst dat hij kan regisseren. Na miskleun The Crying Game, gewoon een aaneenrijging van lukraak gefilmde shots, was ik mijn hoop in die jongen volledig kwijt, maar deze film stelt me weer volledig gerust. Michael Collins is prachtig geregisseerd. De schimmige avond- en nachtscènes, de intense vuurgevechten, de prachtige Ierse landschappen, ... Meesterlijk.
Het verhaal gaat soms wat snel over de dingen heen en is een beetje te geromantiseerd, maar biedt een perfecte mix tussen geschiedenis en actie. Regie, art direction en acteurs maken alles goed. Het Ierland van begin 20e eeuw wordt magistraal in beeld gebracht. Gebouwen, kostuums, auto's, treinen, ... Alles is perfect verzorgd.
Liam Neeson geeft het beste van zichzelf en ook Julia Roberts en Aidan Quinn zijn zeer goed. Alan Rickman speelt een beetje te eentonig (hij kan beter) en Stephen Rea is even vlak en houterig als in The Crying Game.
Dan is er ook nog de muziek, echte Ierse trad die alles afmaakt, met extra couleur locale.
Afgezien van die paar minpuntjes is dit boeiende epos een bescheiden meesterwerk, jammer dat zo weinig mensen deze kennen.

avatar van hdehoon
Prachtige historische film, oog voor detail, maar vooral in het begin gaat het een beetje te snel en daardoor kun je je als kijker niet helemaal identificeren met de gevoelens van de mensen. Maar dat wordt steeds beter naarmate de film vordert en m.n. de tweede helft van de film is meeslepend. Mooi is de scene waarin Julia Robberts haar bruidsjurk past en in de spiegel kijkt: dan lijkt ze een moment te beseffen dat ze hem nooit zal dragen.

Alan Rickman lijkt verbluffend op de echte Eamon de Valera. Alleen zijn Ierse accent voelt wat ongemakkelijk aan; Rickmans prachtige stem lijkt erdoor vervormd. Daarom vind ik dit niet zijn meest aangrijpende rol. Het lijkt alsof hij ook weinig ruimte heeft gekregen van de regisseur om zich te profileren. Het feit dat hij huilt als hij hoort dat Collins niet wil meewerken en zegt ´May God forgive us´, doet mij vermoeden dat hij opdracht gaf op Collins te schieten.

Technisch ziet alles er top uit, zeer mooie muziek ook, de oorlogsscenes zien er zo levensecht uit dat je je afvraagt of er nog een gebouw heel was in Dublin na de opnames.

avatar van Filmkriebel
Mooie film over de Ierse onafhankelijkheidsstrijd. The Wind that Shakes the Barley bekeek het conflict vanuit het oog van de gewone mens. De biografische film van Neil Jordan toont de politieke kant en zet zowel Collins als Eamon De Valera historisch terug op hun plaats. Terwijl Collins de man van het compromis was en een geleidelijke weg naar de vrijheid voor zich zag, weigerde De Valera om de wapens neer te leggen.

De personages komen geloofwaardig over en acteerden opperbest. Enkel Alan Rickman irriteerde me in de manier waarop hij te veel "Hans Gruber" achtig deed in zijn manier van praten. De cast is natuurlijk top : Liam Neeson, Julia Roberts, Stephen Fry, Aidan Quinn. Sterk verhaal ook dat op een eenvoudige manier verteld wordt en genoeg actie en variatie kent. Dat was een eerste herziening en hij blijft wat mij betreft trots overeind staan als één van de beste films over de Ierse geschiedenis en de beginjaren van het Ierse verzet. Een historische topfilm die veel te weinig bekeken wordt.

avatar van Arnforpresident
Heel erg mooie film. Ik kwam eigenlijk bij deze film omdat Bart De Wever in een interview had verteld dat Elio Di Rupo bij hun eerste ontmoetingen zei dat hij eigenlijk weinig wist van het nationalisme. De Wever grapte dat hij eens de film van Michael Collins moest bekijken. De volgende dag bleek Di Rupo hem al bekeken te hebben en merkte hij op "Hij heeft wel veel mensen vermoord he".

Maar het is absoluut een indrukwekkende en interessante film. Ik weet eigenlijk niet heel veel over de Ierse onafhankelijkheidsstrijd en vond deze film daarom heel verrijkend. Liam Neeson zette een schitterende rol neer! Ik vond wel de stem van Rickman nogal irriterend (Ik dacht eigenlijk dat hij als Snape in Harry Potter een stemmetje deed, maar blijkbaar is het zijn echte?). Bovendien vond ik hem eigenlijk weinig charismatisch overkomen.

4,5!

avatar van mnrk
This is to inform you, that any further collaboration with the forces of occupation will be punishable by dead ! You have been warned.....The Irish Republican Army

Wat is dit een geweldige film...Liam Neeson zet een geweldige Michael Collins neer !! Ook de overige rollen worden goed ingevuld door Aidan Quinn , Stephen Fry , Alan Rickman en in wat mindere mate Julia Roberts.

De film wordt op een uitstekende manier gebracht en ook de gehele setting/locatie's zorgen ervoor dat de film zeer overtuigend en interessant overkomt.

avatar van Ditto
Zonder twijfel een zeer knappe film. Alles behalve zonder inhoud, zoals een paar mensen blijkbaar vinden, ik kan echt niet begrijpen hoe je de massa inhoud in deze film kan missen. Volgens mij is hij ook niet te romantisch. Deze film is veeleer dramatisch (zoals de realiteit ook geweest moet zijn) dan romantisch.

Leuk weetje trouwens wat Arnforpresident wist te vertellen.

Boeiend onderwerp en goed in beeld gebracht. Waardevolle film.

avatar van moviemafketel
Wat hebben weinig mensen op mm deze film gezien zeg. Het is toch wel degelijk een aanrader. Film wordt geen enkel moment saai. Neeson speelt uitstekend en je krijgt meteen een goede les in het hele Brits/Ierse conflict. Erg om te zien dat de Ieren een burgeroorlog kregen, juist op het moment dat de Ieren iets meer te zeggen kregen over hun eigen republiek.

Er is duidelijk veel geld uitgegeven aan de hele setting. De moorden komen expliciet in beeld, wat het allemaal nog wat echter laat overkomen. De film laat je trouwens niet echt met een fijn gevoel achter, maar dat vind ik juist wel een pluspunt.

avatar van eavymetal
Overmorgen wordt deze film door HBO uitgezonden, en omdat ik via mijn vrienden en vriendinnen veel goede dingen over deze film heb gehoord ga ik de film zeker bekijken.

avatar van Rickazio
Geweldige film, gisteren weer gekeken op televisie. Brengt goed in beeld hoe wreed de Britten waren en hoe zwaar de Ieren hebben moeten vechten voor hun onafhankelijkheid.

avatar van Banjo
Dit was een prima film!, met goed acteren en het snel verloop van de film is een plus punt je verveeld je geen moment. En je had er ook echt stukken er tussen zitten die indrukwekkend en hard waren. Zo uit het leven gegrepen..
1 klein Min punt vond ik toch wel dat het inhoudelijk niet echt diep ging anders gaf ik het een vier!
nu 3 1/2 ster

Nog even een kleine kanttekening: die Tank die dat voetbal veld op reed en veel doden maakten is dat waargebeurd?

3 1/2 ster.

Aan de hand van dit gepassioneerde, tragische, gevoelige en terughoudende (al was er sprake van het nodige geweld) biografisch drama, over de Ierse vrijheidsstrijder, werd een brok geschiedenis van Ierland (over een tijdsbestek van zes jaar) verteld, vol met treurige misverstanden. De productie moest het toch vooral van de zeer goed spelende cast hebben.

Aanrader, een sterke film over de begindagen van de IRA, prima geacteerd en de periode lijkt mij overtuigend neergezet.

De engelstalige wikipedia gaat in op enkele historische onvolkomenheden (en blijkbaar zijn daar geen grote fouten gemaakt in de zin van propaganda voor de IRA).

Over de tank op Bloody Sunday: 'In the Croke Park scene an armoured car opens fire on the crowd. In reality an armoured car was never used at Croke Park. In actual fact, it was members of the Auxiliary Division and the Royal Irish Constabulary who opened fire.'

TMP
Gedegen film over de Ierse vrijheidsstrijder Michael Collins, een aardige rol van Liam Neeson, en de begindagen van de IRA. Een aardig historisch portret met degelijk acteerwerk. De film kijkt prettig weg, maar laat geen onuitwisbare indruk achter.