Elizabeth (1998)

Verenigd Koninkrijk
Historisch / Drama

geregisseerd door Shekhar Kapur
met Cate Blanchett, Geoffrey Rush en Joseph Fiennes

Wanneer de katholieke koningin Mary overlijdt volgt haar protestantse half-zus Elizabeth haar op. De nieuwe koningin wordt omringd door adviseurs: sommigen steunen haar, maar anderen zien liever een katholieke koningin. Ook staat ze onder druk om te trouwen en om voor een opvolger te zorgen, maar haar geliefde Robert Dudley wordt niet passend geacht.

avatar van cucciolo
koho schreef:
Alleen waarom moet Robert Dudley (Earl of Leicester) aan het einde deel uitmaken van dat complot? Om het "verraad" in de film dramatischer te maken? .

Dat was precies waar ik ook mee zat! Ik vond het zelfs ongeloofwaardig overkomen dat hij werkelijk in dat complot zat, en het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk of ie er echt in zat, of dat het hem in zn schoenen is geschoven. Als ie er echt in zat kwam dat in ieder geval niet over, want hij kwam veels te goedaardig en eeriljk over. Wat ik ook vreemd vond is de rol van de adviseur/beschermheer van Elizabeth en wat zijn motieven waren van hoe hij Elizabeth bespeelde. Hij was vanaf het begin toch al een slechterik? Toen ie zn eigen zoon (meen ik) vermoordde?

avatar van missl
Mooi verhaal over de koningin van Engeland en hoe dit en die tijd ging met gelovigen. De makers hebben dit goed uitgewerkt daar je precies wist waar men in die tijd mee bezig was en over nadacht (wat in deze tijd echt absurd is) Ik weet niet hoe waarheidgetrouw het is, mijn kennis van deze geschiedenis gaat niet verder dan de 1e en de laatste 10 min van de film. De sfeer is goed neergezet en Blanchett speelt fantastisch. Bijrol van Cassel is ook funny.

indrukwekkende film; maar het was allemaal erg heftig; zelden was het tempo of de handeling rustig. En de muziek vulde het geheel nog; blies het geheel op. groots werd grandioos, en ietwat grotesk.

Schitterende enscenering en als historisch gegeven interessant.
Over Hendrik VIII en wat er rond draaide en er op volgde geraakt men werkelijk niet uitgepraat en voor uiteraard Britse filmmakers een bodemloze bron aan gegevens en inspiratie.
In ieder geval, deze "Elizabeth" is indrukwekkender dan wat dezelfde cineast jaren later met "Elizabeth : the Golden Age" neerzette.
Zoals gezegd, schitterende decors en costumering, wonderbaarlijk geslaagde sfeerschepping (de openingsscène zet reeds de trend), prachtige fotografie en verbluffend goede vertolkingen.
Historiek dat tot leven komt.

avatar van Roger Thornhill
Prachtige film die voor mij om de een of andere reden nèt datgene mist waardoor het echt een klassieker zou zijn. Misschien omdat de film zó propvol zit met beroemde gezichten dat je soms meer op de acteurs dan op de personages let – Daniel Craig was toen natuurlijk nog niet zo bekend (om nog maar te zwijgen van de hier pas 13 jaar oude Lily Allen als hofdametje), maar Angus Deayton in een minirolletje, John Gielgud in twee korte scènes, Kathy Burke (Waynetta Slob, zegt die naam iemand nog iets?), Eric Cantona enzovoorts, het is allemaal een beetje veel van het goede. Gelukkig stijgt Cate Blanchett zoals gebruikelijk overal bovenuit, in een al met al toch wel indrukwekkende film. (En ook Geoffrey Rush is ijzersterk, maar ja, dat is dan ook zó'n lekker vileine rol...)

avatar van des1
Overweldigend mooie film, waarin alles op z'n plaats lijkt. Goed geacteerd (met name Blanchet en Rush), intrige, spanning, tragedie - het is er allemaal in overvloed. Blij dat dit soort films (historisch kostuum-drama) nog gemaakt worden. En Rush is helemaal niet zo vilein als hierboven wordt gesuggereerd, maar is tot op de letter wat Duitsers een Real Politiker noemen. Doen wat noodzakelijk is om de kroon in stand te houden, want alleen zo kan Engeland voortbestaan. Verraad van katholieke onderdanen moet gestraft worden.

avatar van Thorongil
Gisteren na 2 weken eindelijk de 4e seizoenen van the Tudors kunnen afkijken en deze (en de sequel) staat nu op het menu één dezer dagen. Erg fijn om de Engelse geschiedenis chronologisch te volgen als serie met White Queen (War Of The Roses), The Tudors enzovoort. Zelfde schrijver als The Tudors en heeft een acadamy award gewonnen dus ben benieuwd.

Ik vond het een geweldige film met prachtige decors en mooie kostuums.Het verhaal is heel droevig maar ook spannend.De eenzaamheid van Elizabeth is droevig en de komplotten,moordpogingen en moorden zijn wel spannend om te volgen.Er zijn ook enge scènes zoals de onthoofdingen,martelingen en de brandstapel.Cate Blanchet is een hele goeie actrice met veel emoties en diepgang die koningin Elizabeth heel goed vertolkt.Ook Geoffrey Rush(Sir Walsingham) en Joseph Fiennes(Robert Dudley) acteren ook fantastisch.Het verhaal zit heel goed in elkaar.
Het is een hele goede historische film met een indrukwekkende cast.Een aanrader voor iedereen die houdt van geschiedenis.

avatar van RuudC
Fijn historisch drama met een geweldige Cate Blanchett in de hoofdrol. Elizabeth vertolkt een interessant stukje Britse geschiedenis en het politieke gekonkel en de prachtige decors spelen daarbij een belangrijke rol. Het valt op dat er veel topacteurs (in spe) rondlopen. Shekhar Kapur heeft daar een neusje voor, zo blijkt. De film is ook opvallend bloederig. Zeker omdat er geen gevechten plaatsvinden. Pluspunten voor de hertog van Anjou. Man, wat het ik gelachen!

avatar van Noodless
Dit jaar ergens de film The Other Boleyn Girl (2008) gezien en door het einde van de film was ik wel benieuwd naar deze film omdat hier het verhaal verder wordt gezet van de jonge Elisabeth die ondanks heel wat politieke invloeden en tegenstanders de weg vindt om haar land te redden en uit te groeien tot een ijzersterke koningin die uiteindelijk 40 jaar weet te regeren over haar land. Een soort ijskoude heilige maagd die voor de mensen een goddelijk beeld moest dienen in tijden van onrust en oorlogen. Prima vertolkingen, vooral Cate Blanchett als koningin Elisabeth is een ware troef. Ook een pluim voor de mooie decors. 7/10

avatar van Flavio
Goed historisch drama ziet er soms prachtig uit, duidelijk geïnspireerd door Britse schilderijen van die tijd. Ook Blanchett lijkt soms sprekend op de portretten van de Virgin Queen, zij is uitstekend als aanvankelijk charmante dame en uiteindelijk trotse en statige koningin. De scene dat zij afrekent met al haar vijanden had wel wat van The Godfather trouwens. Rush is een fijne acteur en had ook een leuke rol. Ook een goede rol weer van Fanny Ardant die vaak dit soort rollen lijkt te spelen. Fiennes vond ik niet zo sterk, niet zozeer omdat er geen "chemie" tussen hem en Blanchett was, maar omdat alle emoties (gereserveerdheid, lust, liefde, twijfel) vrijwel allemaal met dezelfde droevige hondenblik werden gespeeld. En een aparte rol voor Daniel Craig - hij komt ook in deze film uit de zee lopen trouwens, zo origineel was die scene dus niet in Casino Royale.

Verder tal van bekende gezichten, waarbij dat soms wat onnodig afleidde (Eric Cantona bijvoorbeeld), maar meestal ging dat goed.

Het verhaal ging wat te veel van de hak op de tak, zelfs al heeft de regisseur gekozen voor maar een korte periode uit het leven van Elizabeth, het voelde soms toch nog te vol aan.

Elizabeth (1998)
Het mooie verhaal over de regeerperiode van Elizabeth l . Met veel spanning, actie en ook een beetje romantiek.

Regisseur: Shekhar Kapur
Belangrijkste personages:
- Cate Blanchett (Elizabeth)
- Geoffrey Rush (Francis Walsingham)
- Christopher Eccleston ( Thomas Howard)
- Joseph Fiennes ( Robert Dudley)
- Richard Attenborough ( William Cecil)

Genre: Biografie/geschiedenis/drama
Release : 14 oktober 1998

De film gaat over de protestantse Elizabeth l van Engeland. Ze wordt gekroond tot koningin nadat Mary overlijdt. De rest van de film gaat over Elizabeth die het arme Engeland zo goed mogelijk probeert te leiden. Maar dat gaat natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Er zijn namelijk heel veel andere mensen die ook graag koning/koningin wilden worden. Daarom zou ze eigenlijk de troon moeten veilig stellen. Voor nakomelingen zorgen dus, maar dat gaat niet zo makkelijk als gedacht…

Zwakke punten: soms is het verhaal wat te langdradig. Bv: als ze aan het dansen zijn of de gesprekken met de adviseurs.

Sterke punten: het leven van Elizabeth wordt heel erg duidelijk voorgesteld. Ook het leven in die tijd wordt realistisch voorgesteld. Het is heel kil en ongezellig in het kasteel, wat dan wel typisch is voor het leven in een kasteel in die periode.

Ik vond de film heel interessant maar eigenlijk ook wel saai. Er gebeurt niet zo heel veel in de film. Ik hou ook gewoon niet echt van historische films, maar dat is dan ook weer mijn mening.