Elizabeth: The Golden Age (2007)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland
Drama / Historisch

geregisseerd door Shekhar Kapur
met Cate Blanchett, Clive Owen en Geoffrey Rush

Het verhaal van de kruistocht van een vrouw om liefde, het verslaan van vijanden en het behouden van haar positie in de de westelijke wereld. Wanneer de katholieke Mary Stuart, de nicht van de protestantse koningin Elizabeth I, een band schept met Phillip van Spanje voor een hogere positie op de troon, is het Sir Francis Walsingham die de koningin tegen Mary Stuart moet beschermen in een machtsstrijd om de Engelse troon. Elizabeth moet sterk in haar schoenen staan en zelfs bereid zijn een oorlog te beginnen. En terwijl iedereen van haar verwacht dat ze trouwt met een geschikte partij om zo de opvolging veilig te stellen, wordt ze heimelijk verliefd op de avonturier, ontdekker en piraat Walter Raleigh.

avatar van Blokland
De film ziet er prachtig uit, maar de plotlijn mbt sir Walter Raleigh maakt in het belachelijke laatste half uur een hoop stuk...

avatar van Fryce
Voorval mooie film, vond het drama gedeelte niet zo heel erg denderend maar al met al best een ok film.

avatar van anne J
Is dit een vervolg op de 1998 versie met Cate Blanchett (heb ze allebei niet gezien)? Als in deel 1 en deel 2. Of zijn het gewoon 2 aparte verfilmingen rond Elizabeth?

Driello
@ anne J: het is een vervolg, zoals je aangeeft, maar je kunt ze als twee losse films zien. Als je echter de kans hebt, zou ik het eerste deel eerst kijken. Dat vertelt het verhaal hoe ze koningin werd. Dit verhaal is dan, logisch, logisch, het vervolg daarop.

avatar van K. V.
Na The Other Boleyn Girl deze eens bekeken en het was geen misse film. De film duurde een tweetal uurtjes, maar kon me wel boeien tot het einde.
Cate Blanchett speelde overtuigend the Virgin Queen (het leek wel of ze tijdens de speech bij de veldslag wat problemen had met haar paard ), al deed de rest van de cast het eigenlijk ook goed.
Dit is het vervolg op Elizabeth (die heb 'k nog niet gezien), maar eigenlijk kon je wel goed volgen, dus was het niet echt nodig om deze eerst te bekijken.
The Other Boleyn Girl vond 'k wel beter, maar deze is toch ook eens het bekijken waard als hij op tv passeert.

avatar van RaoulDuke
Mijn verwachtingen van deze film waren hoog, en ik werd zeker niet teleurgesteld.
De rol van Elizabeth is Cate Blanchett op het lijf geschreven, Blanchett speelt geen Koningin, ze is het gewoon. Fenomenaal.
De schitterende beelden, en de vaak oogverblindende kleuren maken deze film verder vooral een genot voor het oog. Tevens wordt er creatief met camera-standpunten en belichting gewerkt, hetgeen de intensiteit van de filmbeleving ten goede komt. Indrukwekkend.

laundromat
RaoulDuke schreef:

avatar van marximaal
Hmm vond het teveel voor één film. Het verhaal is te complex om in twee uurtjes te verfilmen.
Was zeker wel vermakelijk maar bepaalde dingen gingen mij te snel of werd er te weinig aandacht aan besteed.

avatar van murtcelP
Jammer dat deze film wat moeilijk te volgen is. Te veel verhaallijnen, te veel niet zo goed uitgewerkte personages en het geheel is wat 'hak op de tak'.
Cate Blanchett doet het erg goed, en de film ziet er mooi uit! Goede sfeer, mooie decors en prachtige kostuums.
Wel jammer van die zeeslag, voor een film uit 2007 zijn de special effects hier toch echt te slecht!
***

na the tudors & the other boleyn girl was ik wel erg benieuwd naar hoe het anne's boleyn dochter elizabeth I verging. Ik vond deze film meer een parodie op het leven van elizabeth I met al die grapjes etc. Ook vond ik de relatie tussen Elizabeth & Bess een beetje vreemd..Het verhaal was een beetje oppervlakkig & de acteurs waren niet de acteurs die ik zou kiezen ik had liever acteurs a la the tudors gezien jonger & knapper.

avatar van m1701
Beetje langdradig.
Acteerwerk en setting was super, maar nergens boeide me het echt helaas.
Rush en "Bess" deden het goed maar Owen vond ik maar matig!

Leuk voor 1 x

In vergelijking met het eerste deel (sinister en donker) is de regie meer alledaags, maar er blijft genoeg te genieten. Het historische drama is prachtig gemaakt, de kostuums zijn verblindend, de locaties groots (inclusief de massascènes) en het verhaal is krachtig. Cate Blanchett speelt het intrigerende karakter van de Britse vorstin Elisabeth I (als vrouw en als koningin) indrukwekkend en emotioneel (je krijgt er af en toe kippenvel van)

"You never know who's on whose side... till the game ends"

Een prachtig kostuumdrama, het is genieten van de gehele styling, kostuums, make-up, zo ook van de locaties en decors. Mooie teksten en een prachtige score erbij, precies goed.
Acteren is intens en dramatisch en de sfeer is daarmee ook intens.
En erg romantisch, van het 'sehnsucht' soort.
Hier kijk ik graag naar. Het is voor mij ongeveer gelijkwaardig aan The Duchess.
De (actie) beelden tegen het eind, van de Armada en de oorlog + strategieën zijn ook erg mooi.

avatar van Fran
Visueel gezien een hele mooie film. Je krijgt allerlei prachtige beelden voorgeschoteld en het ziet er allemaal tot in de puntjes perfect uit. Je ziet een pracht en praal aan kostuums voorbij komen en ook de gehele omgeving is schitterend om te zien.

Het verhaal zelf vind ik soms wat minder. Op zich zit het verhaal wel goed in elkaar maar ik mis een beetje emotie. Ik kan het niet precies uitleggen waarom maar het dramatische gedeelte pakte mij niet altijd. De scène waarin ze erachter komt dat de man waarop ze verliefd is een kind krijgt met haar bediende is wel weer erg sterk. Hier zie je het verdriet dat Elizabeth op dat moment voelde. Ook de emoties die ze ondergaat als ze haar nicht ter dood heeft moeten veroordelen voor verraad was heel indrukwekkend om te zien.

Het acteerwerk vond ik ook ijzersterk. Wat geeft Blanchett hier een krachtige vrouw weer. Een echte koningin die zich met hand en tand verzet tegen degenen die haar willen afzetten. Heel erg goed gedaan. Ook al miste ik af en toe dat menselijke, toch heeft ze het heel erg goed gedaan. Wat mij betreft net zo goed als deel 1. Misschien nog wel nèt iets beter.

avatar van valtalor
mooi vervolg op the tudors

avatar van panax
prachtige film,en cate blanchett is zoals altijd top !!

avatar van nilserr
Zeer matige film. Cate Blanchett is zoals altijd overtuigend, maar visueel gezien en vooral verhaal technisch schiet The Golden Age tekort. Vooral de zeeslag op het eind ziet er niet uit. Clive Owen en Geoffrey Rush spelen hun saaie rollen volledig op de automatische piloot. 2,5 sterren.

avatar van stefan dias
Saaie hagiografie die voor film moet doorgaan, waar vooral in kathedralen rondgedraald wordt en met een ongelofelijk opdringerige en irritant kleffe filmmuziek; bah. Slechte, toneelmatige regie. Kostuums en verblindende schoonheid van Blanchett zijn de enige lichtpuntjes.

Wij moesten deze film bekijken voor school. Als je niet zoveel achtergrondkennis hebt, is deze film verschrikkelijk moeilijk te volgen. Maar al bij al is deze film mooi. De prachtige decors, adembenemende kostuums en goede acteurs maken veel goed! Het verhaal op zich is wat gecompliceerd, maar wel interessant. Het is niet saai omdat je veel moeite moet doen om de film te volgen. De acteurs die meespelen zijn stuk voor stuk 'toppertjes'! Deze film is zeker een aanrader voor 'Elizabethfans' en mensen die willen genieten van een prachtig staaltje acteer- en naaiwerk! Wij geven deze film een 3.4/5. Zeker het bekijken waard! Groetjes F,E,H,J&T Sint-Janscollege 2015.

avatar van RuudC
Een prima film waarin toch wel een wat tragisch beeld geschept wordt van Elizabeth. Zeker met de vorige film in gedachte, zie ik toch vooral een koningin hoger gevoel voor plichtsbesef dan eigenbelang. Je ziet aan haar dat ze liever oud en gelukkig wordt met de man van haar dromen, maar is simpelweg in de verkeerde familie geboren. Niet alleen in het liefdesaspect zie je dat, maar ook hoe ze met Mary Stuart moet afrekenen.

Golden Age begint overigens wel met een vieze smaak, nadat geclaimd wordt dat Engeland de enige natie was die tegenstand bood tegen de Spanjaarden. Onze toenmalige Republiek wordt even lekker over het hoofd gezien. Dat je het geringe Nederlandse aandeel in het verslaan van de armada niet ziet, is de filmmaker wel vergeven. Ja, de armada. Eindelijk een goede reden om het Engeland van Elizabeth ook van buiten de paleizen te zien. De eerste film speelt zich naar mijn smaak toch teveel binnen de muren af. Door de gebeurtenissen op zee, trek je als kijker er ook meer op uit, maar blijft het politieke gehalte mooi op peil. Het wordt nergens echt spectaculair, al zitten er wel een paar interessante scenes bij. Tot een echte zeeslag komt het nergens (de Engelse vloot kon met geen mogelijkheid op tegen de Spanjaarden in een directe confrontatie). . Al met al een fijne historische film.

De film was wat moeilijk te volgen want er waren verschillende verhaallijnen en er werd vaak van de hak op de tak gesprongen. Het verhaal was wat langdradig maar de goede acteurs zorgden ervoor dat het toch interessant was. De rol van Elizabeth werd heel goed uitgevoerd, ook haar kostuum en de decors waren spectaculair. De film is een echte aanraden als je van historische drama houdt, maar wij geven deze film 3,5 sterren. Grtjs Sint-Janscollege: S, K, M en R

avatar van Noodless
Vorig jaar zijn voorganger gezien, nu dus de opvolger. En ik moet zeggen dat deze film niet veel moet onder doen betreft zijn voorganger. Integendeel. Hier zit toch wat meer vaart in en het verhaal is ondanks de verschillende verhaallijnen goed te volgen. De kostuums en decors zijn prachtig. Maar de troefkaart van deze film en ook bij zijn voorganger blijft de geweldige performance van Cate Blanchett.
7/10

Tarkus schreef:
Fantastisch vervolg op 'Elizabeth' (1998), met alweer een sublieme Cate Blanchett, die zowat mijn favoriete actrice is geworden.
Ik heb haar nu al in vele rollen gezien, en niet in één kan ik haar op een slechte prestatie betrappen, deze dame weet wat acteren is.
De eerste Elizabeth was al indrukwekkend en deze overtreft dat nog eens meerdere keren.
Ook Geoffrey Rush, die ook in de eerste meedeed is wederom zeer goed, evenals nieuwkomer in deze prent Clive Owen.
Maar natuurlijk zijn, samen met Cate Blanchett , de grootste troeven van deze prent, de beelden, decors, locaties, kostuums en verder die voor een indrukwekkende vertoning zorgen.
Alleen al de opbouw en het uiteindelijke vernietigen van de Spaanse Armada is een lust voor het oog, zo realistisch alsof je midden in de actie zit.
Ik kan deze film dan ook, aan iedereen die van geschiedenis en tegelijk een prachtig en spannend verhaal houd, ten zeerste aanraden.

Prachtige film die je kan blijven herbekijken.
Warm aanbevolen !!!

Wij vonden het een heel mooie film! Ze illustreren de oorlog tussen Spanje en Engeland op een spannendere manier, zodanig dat het niet te saai is en dat vonden we heel positief aan deze film. In het begin ging het wel iets te snel om alles te kunnen volgen. Het was moeilijk om al helemaal mee te zijn met het verhaal maar naarmate het verhaal vorderde werd alles wel duidelijk. Ook de duur van de film viel goed mee.