• 13.456 nieuwsartikelen
  • 170.814 films
  • 11.285 series
  • 32.138 seizoenen
  • 632.875 acteurs
  • 196.715 gebruikers
  • 9.201.184 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bitter Moon (1992)

Drama / Thriller | 139 minuten
3,55 618 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 139 minuten

Alternatieve titel: Lunes de Fiel

Oorsprong: Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Roman Polanski

Met onder meer: Peter Coyote, Emmanuelle Seigner en Hugh Grant

IMDb beoordeling: 7,2 (44.369)

Gesproken taal: Frans en Engels

Releasedatum: 15 oktober 1992

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Bitter Moon

"A kinky voyage with a full head of steam."

Nigel en Fiona, een degelijk Engels echtpaar, maakt een cruise naar Istanbul om hun huwelijk een nieuwe impuls te geven. Op het schip ontmoeten ze de invalide Amerikaanse schrijver Oscar en zijn bloedmooie, sensuele Franse vrouw Mimi. Oscar vertelt Nigel het verhaal van hun zinderende passie die hem op de rand van de afgrond heeft gebracht en hem zelfs invalide heeft gemaakt. Hun verhouding is vooral erotisch, waarbij ze geleidelijk aan hun grenzen van geestelijk en lichamelijk genot verlegden tot een op SM-fantasieën gebaseerd spel. Liefde en haat wisselden elkaar daarbij steeds vaker af, waarbij beiden de grenzen van wreedheid ten opzichte van elkaar aftastten. Nigel is gechoqueerd, maar tegelijk geïntrigeerd door het verhaal van Oscar en Mimi. Voor ze het beseffen, worden Nigel en Fiona pionnen in het prikkelende spel van het vreemde echtpaar.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ValAktaion

ValAktaion

  • 115 berichten
  • 96 stemmen

Weer eens gezien, mening onveranderd:

Wat de uiteenlopende rating hier waarschijnlijk deels verklaard is dat de film verre van perfect is (o.a. op plot, acteerwerk, score) maar die typische Polanski-sfeer, de fascinerende tragiek van een alles consumerende en destructieve liefde, en Emmanuelle Seigner zelf zorgen m.i. voor een unieke film.

Een film ook waar de duivel in de details schuilt en die voor de meesten vergezocht lijkt, maar waar enkelen zich pijnlijk in kunnen herkennen. All-in isolerende liefde die onvermijdelijk ver voor de eindstreep opbrandt, verslaving en afhankelijkheid, macht, pijn doen en ontvangen uit liefde - slechts enkele elementen waar Polanski mee speelt om te laten zien dat liefde een spectrum is dat breder is dan hoe de meesten haar beleven. En zoals met alles: in de extremen ligt het leven maar ook het gevaar.

4*


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1741 berichten
  • 732 stemmen

Ik heb dit wel een intrigerende film gevonden en hij is zeker de moeite waard vaker te bekijken. Een collega noemde hem een keer en vroeg of ik het einde van te voren kon voorspellen (hij wel, ik zeker niet!). Een relaas van een zieke, eigenlijk lege relatie die teveel op seks is gebaseerd, tussen 2 mensen die zich verder mislukt voelen, en daardoor uitdooft. Wat overblijft is een machtsspel. Veel interessante scenes, bijvoorbeeld die waarin Grant door Seigner bij de eerste ontmoeting uitgedaagd wordt zich meteen over te geven aan het seksuele transactiemodel en aldus haar macht daarin moet erkennen. De varkensscene is bewust pijnlijk. Maar ergens wordt ook bij conventionele stellen de sleur in hun relatie hier aan de kaak gesteld en een spiegel voorgehouden. Dat Britse stel gaat op een exotische reis om hun relatie nieuw leven in te blazen maar dat werkt natuurlijk niet. De film doet hiermee sterk twijfelen aan de houdbaarheid van het huwelijk door een levenslange monogame relatie. Inmiddels achterhaald wellicht, ingehaald door de serieele monogamie die je bijna overal lijkt te zien: wisselende partners gedurende een leven, maar (officieel) altijd eentje tegelijk.

Voor mij is het niet zozeer het acteerwerk maar eerder de filosofie erachter die het interessant maakt, Pascal Bruckner heeft zich duidelijk veel gebogen over het onderwerp van liefde en naar typisch Franse traditie zijn filosofische bespiegelingen in een roman gegoten.

Misschien is voor anderen het veel luchtiger My Last Five Girlfriends (2009) - MovieMeter.nl geschikter, dat is gebaseerd op Alain de Botton's Essays In Love.


avatar van de grunt

de grunt

  • 4324 berichten
  • 1573 stemmen

Eindelijk aangekondigd!


avatar van scorsese

scorsese

  • 12558 berichten
  • 10644 stemmen

Uitstekende film waarin een man die samen met zijn vrouw een bootreis maakt bevangen raakt door het verhaal van een medepassagier. Mooi en vooral ook meeslepend verteld door flashbacks. Een liefdesdrama met een scherp randje waarbij de verschuivende verhouding tussen de geliefden sterk uitgewerkt is. Emmanuelle Seigner zet een uiterst verleidelijke rol neer in één van de betere Roman Polanski films.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4754 berichten
  • 5040 stemmen

Sterke Polanski met een paar schoonheidsfoutjes. Het verhaal bestaat grotendeels uit een terugblik op het leven van Oscar en Mimi, verteld door Oscar (Peter Coyote in een van zijn betere rollen) en aangehoord door Hugh Grant die vastzit in een wat uitgebluste relatie met Kirstin Scott Thomas. De intrige over seks en macht die een relatie langzaam vergiftigen blijft boeien, en lijkt vooral te willen tonen dat een relatie die alleen maar gebaseerd is op fysieke aantrekkingskracht gedoemd is te mislukken.

Emanuelle Seigner is geloofwaardig als zowel zwoele vamp als als breekbaar muurbloempje -wat een slecht kapsel en dito kleding al niet kan doen- ze heeft wel altijd een licht-waanzinnige uitstraling.
Wat de foutjes betreft: de scène dat Mimi van Oscar een kreupele maakt vond ik niet zo sterk, wat er nou precies gebeurde of de bedoeling was? Nog vreemder dat Oscar haar dan maar accepteert als verzorger en later echtgenote, als bemiddeld man had hij ook een privé-nurse kunnen betalen lijkt me. En hoewel hij fysiek hulpeloos was, hij had die literaire agent toch wel kunnen terugbellen?

Het zijn niet heel belangrijke details, Bitter Moon is sterk geacteerd en ondanks de lange speelduur blijft het tot het sterke slot boeiend. Af en toe ook erg grappig trouwens.


avatar van kikondo

kikondo

  • 46 berichten
  • 32 stemmen

Als de arme Oscar hulpeloos over de grond schuift, lijkt de grandioze telefoon waarmee Mimi aan het bellen is zijn vernedering nog eens extra te benadrukken. Wat een briljant staaltje symboliek, je kunt niet anders dan grote bewondering hebben voor het meesterschap van Polanski.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9271 berichten
  • 1223 stemmen

Flavio schreef:

Wat de foutjes betreft: de scène dat Mimi van Oscar een kreupele maakt vond ik niet zo sterk, wat er nou precies gebeurde of de bedoeling was? Nog vreemder dat Oscar haar dan maar accepteert als verzorger en later echtgenote, als bemiddeld man had hij ook een privé-nurse kunnen betalen lijkt me. En hoewel hij fysiek hulpeloos was, hij had die literaire agent toch wel kunnen terugbellen?


Ik heb dit nooit als foutjes gezien, het is me zelfs altijd logisch over gekomen. Maar nu je het schrijft besef ik me je scepsis.
Voor mij was het altijd dat Mimi en Oscar een relatie hadden waarin overheersen en overheerst worden centraal stond, tot het de spuigaten uit liep.
Na de breuk was het duidelijk dat Oscar de overheersende partij was, omdat Mimi alles en nog wat deed om Oscar terug te winnen. Toen Oscar eindelijk de Rubicon (voor de tweede keer) overstak, en Mimi in het vliegtuig liet zitten, was er een andere situatie ontstaan. Eens Mimi terugkwam in Oscars leven en hem meteen tot overheerste partij maakte, schikte Oscar zich daar vrijwel direct in, zonder het leuk te vinden, maar omdat het bij zijn seksuele karakter hoorde. Hij kon niet anders. Ook het slachtoffergedrag bij het telefoontje van de uitgeefster past daarin. Hij schikte zich in zijn rol als overheerste.
Pas aan het eind van de film weet hij daar uit te breken,
en breekt hij uit beide rollen.
Dit was hoe ik het me al de eerste keer dat ik de film zag interpreteerde.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9915 berichten
  • 5364 stemmen

Erg fascinerende film over wisselende jagers en prooien gekruid met een erotisch getint sausje. Een film over de passie dievoorbij gaat en eindigt in dominantie, vernedering, frustratie en onbevredigbare fantasieën.

Los van het intrigerende plot staan ook Coyote en Seigner erg sterk in hun schoenen. Beiden leveren een glansprestatie af in de complexe relatie die hen bindt. Zowel in voor- als in tegenspoed, als jager en als prooi, als dader en als slachtoffer ...

Prima dialogen, boeiend plot en ook de vertelstructuur via flashbacks kwam goed tot zijn recht. Visueel niet altijd top, maar dat stoorde me nauwelijks. Knappe film met verschillende psychologische lagen. Mooi!


avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

  • 3193 berichten
  • 4607 stemmen

Verantwoorde erotische film zonder expliciet beeldmateriaal voor kenners van de zogenaamde betere films

Ach, je moet iedereen iets gunnen. Een Titanic-verhaal waarbij niet het schip schipbreuk lijdt. De enige tegenvaller was voor mij Hugh Grant. Maar dat is waarschijnlijk omdat hij naar mijn mening zo'n stijve, Britse vent is die telkens overkomt als een pathetische natte dweil. De film deed me een beetje aan "Nine 1/2 Weeks" denken en Emmanuelle Seigner mocht zelfs een geslaagde "Basic Instinct" move doen tijdens een erotisch dansje. Het was niet meer dan een verfilmd voorleesuurtje voor volwassenen waarbij allerlei erotische fantasieën de revue passeerden (inclusief golden shower). Maar nogmaals. De beelden moet je er zelf bij fantaseren Dat het centraal thema "Intense liefde kan destructief werken" is, had ik wel door. Zo betoverd was ik nu ook weer niet door de sensuele vertelsels

3*


avatar van de grunt

de grunt

  • 4324 berichten
  • 1573 stemmen

Hoop dat deze parel ooit eens in de Criterion catalogus komt


avatar van alexander038

alexander038

  • 947 berichten
  • 1288 stemmen

de grunt schreef:

Hoop dat deze parel ooit eens in de Criterion catalogus komt

Ik heb zelf de Duitse blu-ray en de Nederlandse dvd maar een goede 4K remaster vooral

van de OCN zou wel te gek en ook wel nodig zijn.

Ik denk dat een verhoging van mijn waardering er dan ook wel in zit.

Trouwens nu we het toch over "moon" hebben, er mag er eindelijk ook wel eens

één van China Moon komen!


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9271 berichten
  • 1223 stemmen

alexander038 schreef:

(quote)

Ik heb zelf de Duitse blu-ray en de Nederlandse dvd maar een goede 4K remaster vooral

van de OCN zou wel te gek en ook wel nodig zijn.

Ik denk dat een verhoging van mijn waardering er dan ook wel in zit.

Ik heb gewoon een simpele DVD van deze film. Dat is toch goed genoeg? Deze film hoeft het niet te hebben van schitterend heldere kleuren en scherpte, maar van de dialogen, de verhaalwendingen en de ijskoude demasqué.

Peter Coyote is hier de baas hoor, maar ook de rol van Hugh Grant is geweldig, terwijl hij eigenlijk een typische Hugh Grant-rol speelt. En toch zo anders dan anders. De vrouwen doen het ook subliem.


avatar van alexander038

alexander038

  • 947 berichten
  • 1288 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Ik heb gewoon een simpele DVD van deze film. Dat is toch goed genoeg? Deze film hoeft het niet te hebben van schitterend heldere kleuren en scherpte, maar van de dialogen, de verhaalwendingen en de ijskoude demasqué.

Peter Coyote is hier de baas hoor, maar ook de rol van Hugh Grant is geweldig, terwijl hij eigenlijk een typische Hugh Grant-rol speelt. En toch zo anders dan anders. De vrouwen doen het ook subliem.

Het is niet alleen kleuren en scherpte maar ook detail en vooral diepte.

Ik denk dat je de film dan nog meer zou waarderen.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9271 berichten
  • 1223 stemmen

alexander038 schreef:

(quote)

Het is niet alleen kleuren en scherpte maar ook detail en vooral diepte.

Ik denk dat je de film dan nog meer zou waarderen.

Dan zou ik eerst een nieuwe televisie moeten kopen ook, denk ik. En dan nog denk ik niet dat ik de film meer waardeer.

Ik waardeer mijn tapes van Joy Division uit de jaren '80 namelijk ook niet minder dan de weergave op veel betere apparatuur via CD van later.

Voor mij zijn de technische aspecten blijkbaar minder belangrijk dan voor anderen. Waar ik overigens geen waardeoordeel aan vastplak, voor die discussie weer gaat komen. Ieder zijn ding.


avatar van alexander038

alexander038

  • 947 berichten
  • 1288 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dan zou ik eerst een nieuwe televisie moeten kopen ook, denk ik. En dan nog denk ik niet dat ik de film meer waardeer.

Ik waardeer mijn tapes van Joy Division uit de jaren '80 namelijk ook niet minder dan de weergave op veel betere apparatuur via CD van later.

Voor mij zijn de technische aspecten blijkbaar minder belangrijk dan voor anderen. Waar ik overigens geen waardeoordeel aan vastplak, voor die discussie weer gaat komen. Ieder zijn ding.

Geen discussies hoor, je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Laten we allemaal gewoon genieten van goede films, muziek en in mijn geval ook boeken


avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

  • 748 berichten
  • 353 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dan zou ik eerst een nieuwe televisie moeten kopen ook, denk ik. En dan nog denk ik niet dat ik de film meer waardeer.

Ik waardeer mijn tapes van Joy Division uit de jaren '80 namelijk ook niet minder dan de weergave op veel betere apparatuur via CD van later.

Voor mij zijn de technische aspecten blijkbaar minder belangrijk dan voor anderen. Waar ik overigens geen waardeoordeel aan vastplak, voor die discussie weer gaat komen. Ieder zijn ding.

Wie zal de naam joy division wat zeggen vraag ik mij af.ben het verder volkomen met de stelling eens dat het niet uitmaakt wat voor apparatuur je gebruikt.zou bijna zeggen integendeel,want wat was het een tergende teleurstelling voor mij om toen de cd uitkwam joy division te horen.veel te veel hoge toon,en de bass klonk niet zo als ik gewend was op lp of tape.na mijn idee heeft het cd tijd perk veel verknald.geef mij maar de still dubbel lp van joy division in witte hoes met blauwe letters.niet die met hard karton grijs tint,dan noemen we de mis persing.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9271 berichten
  • 1223 stemmen

blondiefilmfreak schreef:

(quote)

Wie zal de naam joy division wat zeggen vraag ik mij af.ben het verder volkomen met de stelling eens dat het niet uitmaakt wat voor apparatuur je gebruikt.zou bijna zeggen integendeel,want wat was het een tergende teleurstelling voor mij om toen de cd uitkwam joy division te horen.veel te veel hoge toon,en de bass klonk niet zo als ik gewend was op lp of tape.na mijn idee heeft het cd tijd perk veel verknald.geef mij maar de still dubbel lp van joy division in witte hoes met blauwe letters.niet die met hard karton grijs tint,dan noemen we de mis persing.

Still is geweldig. De instapper voor iedereen die Joy Division wil leren kennen. En de live versie van Digital is magisch.

Pas na de tapes die ik kreeg kocht ik, ruim in de jaren negentig ondertussen, de twee CD's van JD. De restjes kwamen nog later.

Maar wat opnamekwaliteit betreft is het natuurlijk allemaal gewoon maximaal jaren '70, en dat interesseert me niks. Geluid zit in je hoofd, beelden zitten in je hoofd en dialogen, nou ja, die zitten ook in je hoofd.

Het medium is alleen maar een trigger om je eigen waarneming te finetunen.


avatar van El  Loco

El Loco

  • 729 berichten
  • 2062 stemmen

Polanski's ultieme meesterwerk

De laatste tijd heb ik werk gemaakt van een aantal herzieningen van Polanski's betere werken met Repulsion en Le Locataire. Ondertussen was het alweer meer dan 10 jaar geleden dat ik die films gezien had en ook deze Bitter Moon was na bijna 12 jaar dringend toe aan een nieuwe kijkbeurt. Zeker omdat ik deze sindsdien als het beste werk van Polanski beschouwd heb.

En het is een fantastische herziening geworden. Repulsion en Le Locataire kunnen me enorm fascineren vanwege de voyeuristische manier van filmen van Polanski, maar hier gaat hij een heel stuk verder. Van de eerste minuut tot het einde zijn wij als kijker een voyeur die een inkijk krijgen op de (seksuele) relatie tussen Oscar en Mimi. De manier waarop Hugh Grant gebruikt wordt als een soort tussenpersoon om het verhaal te vertellen is geweldig gevonden. In het begin had ik net zoals Hugh Grant het gevoel, 'waarom zou een wildvreemde man zijn relatie uit de doeken willen doen?'. Maar naarmate de film vordert, raakte ik meer en meer gefascineerd en wilde ik net zoals Hugh Grant steeds terugkeren om het vervolg te horen. Fantastisch hoe Polanski hiermee speelt.

Waar de film om draait is de relatie tussen Oscar en Mimi, die steeds meer en meer destructieve vormen aanneemt. In het begin krijgen we een nogal romantisch verhaaltje voorgeschotelt (de ontmoeting op de bus en het etentje na de lange zoektocht naar Mimi), maar naarmate de tijd vordert, komt er een bepaalde sleur in hun relatie, ookal proberen ze met seksuele experimenten hun relatie overeind te houden. De film krijgt meer en meer een donker randje wanneer het duidelijk wordt voor Oscar dat de relatie ten einde loopt. De manier waarop hij Mimi steeds weer weet te vernederen, is erg pijnlijk om te zien. Maar ook de vernederingen van Mimi t.o.v. Oscar wanneer hij in de rolstoel komt te zitten (door haar toedoen), zijn erg wreed.

Het personage van Mimi wordt overigens op een fenomenale manier neergezet door Emmanuelle Seigner. Echt een prachtige vrouw die perfect gecast is voor deze rol. Ze heeft een enorme aantrekkingskracht en weet dit in zowat iedere scène perfect uit te spelen. In het begin is ze een typische jonge, speelse, ietwat naïeve vrouw, maar ze ontwikkelt zich tot een echt volwassen vrouw die stevig de touwtjes in handen neemt en uiteindelijk de macht overneemt in de relatie. Peter Coyote zet hier ook een heel erg sterke rol neer. De manier waarop hij het verhaal vertelt, wist me net zoals Hugh Grant enorm te fascineren.

Uiterst fascinerende film en toch wel een unieke film als je het mij vraagt. Ik kan niet meteen een gelijkaardige film voor de geest halen en voor mij is dit het beste werk van Polanski.

4.5*