Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Alternatieve titel: Lunes de Fiel
Oorsprong:
Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Roman Polanski
Met onder meer: Peter Coyote, Emmanuelle Seigner en Hugh Grant
IMDb beoordeling:
7,2 (45.712)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 15 oktober 1992
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Bitter Moon
"A kinky voyage with a full head of steam."
Nigel en Fiona, een degelijk Engels echtpaar, maakt een cruise naar Istanbul om hun huwelijk een nieuwe impuls te geven. Op het schip ontmoeten ze de invalide Amerikaanse schrijver Oscar en zijn bloedmooie, sensuele Franse vrouw Mimi. Oscar vertelt Nigel het verhaal van hun zinderende passie die hem op de rand van de afgrond heeft gebracht en hem zelfs invalide heeft gemaakt. Hun verhouding is vooral erotisch, waarbij ze geleidelijk aan hun grenzen van geestelijk en lichamelijk genot verlegden tot een op SM-fantasieën gebaseerd spel. Liefde en haat wisselden elkaar daarbij steeds vaker af, waarbij beiden de grenzen van wreedheid ten opzichte van elkaar aftastten. Nigel is gechoqueerd, maar tegelijk geïntrigeerd door het verhaal van Oscar en Mimi. Voor ze het beseffen, worden Nigel en Fiona pionnen in het prikkelende spel van het vreemde echtpaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Oscar
Mimi
Nigel
Fiona
Mr. Singh
Amrita Singh
Steward
Bridge Player
Bridge Player
Dado
Video's en trailers
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Eens. Maar ik ben het er ook mee eens dat het anderzijds hilarisch is. Mooie scene die tegenstrijdige gevoelens op roept. Doet me ergens wel aan Happiness denken. Ik vind Last Tango in Paris trouwens niet minder exploitatief dan Bitter Moon. Bovendien is de film van Polanski als geheel stukken beter.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dit zou je wat mij betreft beter bij Last Tango kunnen plaatsen. Bovendien neemt die film zich bloedserieus, terwijl Bitter Moon alles met een dikke knipoog brengt.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Eens. Maar ik ben het er ook mee eens dat het anderzijds hilarisch is. Mooie scene die tegenstrijdige gevoelens op roept. Doet me ergens wel aan Happiness denken.
Ik weet niet of je je mijn uitvallen tegen 'happiness' nog herinnert... En nu je het zegt, formuleer ik exàct dezelfde verwijten bij 'bitter moon' die ik reeds oprakelde bij 'happiness'. Wérkelijk niet mijn type film, om me zacht uit te drukken. Heb met 'Bitter moon' evenveel gelachen als met 'Happiness'; niét. Twee monsterlijke films die ik graag zou verdringen naar het diepste van mijn onderbewustzijn...
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Dit zou je wat mij betreft beter bij Last Tango kunnen plaatsen. Bovendien neemt die film zich bloedserieus, terwijl Bitter Moon alles met een dikke knipoog brengt.
In een diepe studie van een neergaande relatie die uitdraait op dood en verderf zit ik écht niet te wachten op een dikke knipoog. Ja, 'last tango in paris' neemt zich ook bloedserieus, maar naar mijn gevoel heeft die film tenminste een zinvolle filosofie en karakteruitdieping!
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Zie objectief daarin geen verschil, behalve dat Last Tango gewoon op het bloot "speelde". Dus nog erger dan jij beweerd. Van een fatsoenlijke filosofie vond ik daar geen sprake, te opleggerig gedoe, misschien hou je meer van films waarin alles DUIDELIJK wordt uitgelegd.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Over kleinerend gesproken. Thanx FisherKing! Neen, ik hou niet perse meer van films waarin alles 'duidelijk' wordt uitgelegd. Ik zeg alleen dat ik in 'bitter moon' niets uitgelegd vond, omdat er niets uit te leggen vàlt. De symboliek die jullie zien, is er enkel en alleen maar als excuus om foute seksscènes op het scherm te programmeren. Heb altijd getwijfeld of er zoiets bestond als 'functioneel/disfunctioneel naakt', wel in 'bitter moon' kan ik met gerust hart zeggen dat het volslagen disfunctioneel is. De prent hopt van ene seksscène naar de andere, maar wat Polanski ermee eigenlijk wil zeggen, is mij een groot vraagteken. 'Last Tango' bevat veel meer mysterie, veel meer psychologische diepgang, veel meer visuele grandeur, veel meer klasse, veel minder clichés (die dialogen uit 'bitter moon' zijn om je haren uit je hoofd te rukken!), veel meer subtiliteiten en nuances en een véél betere hoofdrolspeler (brando vs coyote? Een op voorhand uitgevochten strijd!). Mag ik vragen wat je bedoelt met 'op het bloot spelen'?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...'Last Tango' bevat veel meer mysterie, veel meer psychologische diepgang, veel meer visuele grandeur, veel meer klasse, veel minder clichés...
Dat was wat ik hoopte aan te treffen bij 'Last Tango'...maar juist het tegendeel bleek het geval.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Mag ik vragen wat je bedoelt met 'op het bloot spelen'?
Pff... als er nou één film berucht is om het "op bloot spelen", dan is het wel jouw top 10 film Betty Blue. Of zoals Ebert het zo mooi zei: "Betty Blue" is a movie about Beatrice Dalle's boobs and behind, and everything else is just what happens in between the scenes where she displays them...
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Blijf maar in julie ivoren torens zitten. 'Bitter Moon' is je reinste mentale masturbatie. Een sm-film voor een bende pseudo-intellectuelen die niets anders wensen dan gewoon een banale seksfilm te zien 'maar dan cultureel verantwoord'. 'Betty Blue' op bloot spelen? Een rip-off? 'Last Tango' banaal? Zeg wat je wil, '37°2 le matin' en 'Last Tango' heben de tijd een pàk beter overleefd dan het bijna vergeten 'Bitter Moon'. Gelukkig heeft de Tijd wel smaak.
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Blijf maar in julie ivoren torens zitten. Zeg wat je wil, '37°2 le matin' en 'Last Tango' heben de tijd een pàk beter overleefd dan het bijna vergeten 'Bitter Moon'. Gelukkig heeft de Tijd wel smaak.
Zonder de films te willen vergelijken, moet ik zeggen dat je dit volgens mij toch niet kan hardmaken. Bitter Moon heeft op MM bijna dubbel zoveel stemmen als de andere 2, zeker geen lager gemiddelde, heeft meer recente stemmen dan de andere 2, en bijna geen extreem lage stemmen (slechts één user heeft minder gegeven dan de 2* die je gaf).
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Euhm... ik concludeer dat niet uit het aantal stemmen of de score maar uit het feit dat '37°2' en 'last tango' te boek staan als onverwoestbare filmklassiekers en dat kunnen we nu niet bepaald zeggen over jullie geliefde 'bitter moon'
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
dat kunnen we nu niet bepaald zeggen over jullie geliefde 'bitter moon'
Volgens welke bron ?
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Nu ja, of je Bitter Moon een klassieker vindt of niet, dat maakt me weinig uit.
Waar ik meer moeite mee heb is je gebruik van de term "foute scene". Dit geeft me de indruk dat je je het recht aanmatigt een moreel oordeel over een scene te hebben, en dergelijke kortzichtige principes hebben in het verleden al dikwijls aanleiding tot censuur en dergelijke gegeven.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Maar goed Olivier, je hoeft Bitter Moon ook niet goed te vinden hoor. Ik kijk iig liever naar een seks-beladen scène met inhoud omdat ik inmiddels achtergronden en de karakters ken en met ze meeleef, dan dat ik in de openingscène al meteen geconfronteerd wordt met een kreunende actrice die daarna alleen maar wat doelloos door beeld loopt om nog maar eens haar borsten te laten zien.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou, nou, nou, nou.... dit wordt mij allemaal een beetje te triest olivier. Ik had meer van je verwacht. Dat arrogante geklepper moe nou maar eens afgelopen zijn. Dat je de film niks vindt daar kan ik mee leven, maar die lage dunk die je hebt tav de hoogstemmers schiet me in het verkeerde keelgat.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het lijkt wel een uit de hand gelopen versie van mezelf. 
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Mijn excuses moest ik een beetje persoonlijk zijn geworden, was niet de bedoeling. Om één of andere reden haalt 'Bitter Moon' in mij een uiterst agressieve kant boven die me al kwaad maakt als ik alleen maar dénk aan de film (zoals alleen 'Happiness' dat verder kan). Waarschijnlijk net daarom dat ik de film alsnog beloon met een zeer milde 2* Sorry guys, wasn't personal!
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Zo wreed was het toch allemaal niet? Ik vond het wel een boeiende film. Je krijgt verschillende gevoelens bij deze film: Het start heel zeemzoeterig, heel romantisch; Het gehele SM-stuk was redelijk geil en tegelijkertijd ook hilarisch (denk maar aan dat stuk met het varken); dan pas wordt de film heel wreed en rauw: je begint je hoofdpersonage echt te haten: Oscar vernedert de vrouw keer op keer en elke keer harder en harder, tot wanneer hij ze wegstuurt. Als ze dan terugkomt gaat zij hem vernederen, en dan had ik zoiets van: "Wat nu? Moet ik haar nu beginnen haten? Is het zijn verdiende loon?"
Ook de pointe van de film is ver te zoeken. Mijn beste gok is dat Oscar z'n fout wil 'rechtzetten' door het jonge koppeltje aan te tonen dat elkaar uitdagen geen oplossing is, het tegengestelde om exact te zijn.
Maar met echte zekerheid durf ik dat nou ook weer niet zeggen.
Ik denk ook dat het daarom is dat de film zo moeilijk te waarderen valt voor sommigen. Het is geen gewone film.
Love it or hate it.
Het enige nadeel dat ik ondervond was de duur van de film, een te kort verhaal voor 134 minuten.
Verder alles in orde: 4.0*
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Geweldige film; begin Polanski steeds beter te vinden. Grant is leuk als sullig slachtoffer en Seigner is heerlijk om naar te kijken. Uitmuntend verhaal, dat werkelijk geen seconde verveelt. Geweldig hoe Polanski je met een dubbel gevoel achterlaat.
Dik 4*.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Mijn beste gok is dat Oscar z'n fout wil 'rechtzetten' door het jonge koppeltje aan te tonen dat elkaar uitdagen geen oplossing is, het tegengestelde om exact te zijn.
Ik denk dat dat heel ver van de waarheid zit. Volgens mij doet Oscar enkel en alleen zijn verhaal omdat er anders geen film zou zijn en hebben zijn verhaal-aan-hugh-grant-scènes geen enkele narratieve waarde
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Jaren geleden de film gezien en nu weer.
Ik vond persoonlijk de film nu tegenvallen, terwijl ik hem destijds voor de eerste keer toch wel goed vond.
Ik kan niet echt argumenten aandragen waarom ik de film matig vind, omdat bij mij het gevoel over een film goed moet zijn.
Ik ben wel een Polanski-fan, maar vind de films Chinatown en The Pianist stukker beter, hoewel ze niet te vergelijken zijn met Bitter Moon.
Sommige films wil ik wel meerdere keren zien, maar deze Bitter Moon niet.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Olivier is gewoon flauw aan het zeiken.
Gelieve je te gedragen. Mijn mening is absoluut gestoeld op argumenten. Heb vanavond deel van de film opnieuw gezien en mijn mening blijft als een paal overeind. Zijn mijn argumenten subjectief? Sommige zeer zeker, net als die van jou trouwens.
007
-
- 202 berichten
- 170 stemmen
maar ik heb het gevoel dat de seksuele lading van deze film enkel en alleen tot doel heeft om de aandacht van de kijker er alsnog bij te houden, om te camoufleren dat 'bitter moon' helemaal niets over het leven te zeggen heeft.
Wel misschien is dat wel zo, misschien heeft die seksuele lading wel tot doel om de aandacht van de kijker bij te houden, maar dat vind ik juist 1 van de belangrijkste dingen van een film. Dat hij de kijker geboeid kan doen blijven kijken. En uiteindelijk heeft die seksuele lading toch zijn functie. Ze gaan geen verhaal over sexuele lusten en dergelijke vertellen zonder een seksscene te tonen. Oké er zit misschien wel veel bloot in de film, maar waarom zouden zat dat verminderen? Als je dat nodig hebt om een verhaal te vertellen dan kun je dat beter in de film houden, en ik denk huis niet dat Polanski dat gedaan heeft omdat zijn film verder niet interessant zou zijn, het heeft volgens mij ook vooral met visie te maken en die is bij iedere regisseur anders. Als Polanski het nodig vond om zoveel seksueel getinte scenes te laten zien dat doet die dat toch gewoon, hij gaat zijn visie verfilmen, niet die van jou of van iemand anders.
En ik denk juist wel dat de film iets over het leven te zeggen heeft, over relaties dan, en hoe snel die kunnen stuklopen, hoe snel je je tot iemand anders aan getrokken kan voelen en dus hoe snel je leven verziekt kan worden. Net zoals partners elkaars leven kunnen beinvloeden en verzieken.
René Abrahams
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Wat is het toch verschrikkelijk als een ware liefde uitloopt op een hel.
Een echt goede film is meer dan entertainment maar is een vehikel dat aanzet tot denken.
Het is de abstractie van een kunstwerk dat middels refereren aan het collectief bewustzijn de geest prikkelt zodat denken en voelen in elkaar overgaan.Film is niet alleen figuratief dat blijkt middels dit werk tot en met de happy new year wens van dat kind aan het slot.
hinie
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
In deze film gaat de liefde wel heel ver!
Ik denk dat wanneer je dit zelf zou meemaken je ook helemaal gek zou worden van zoveel liefde van haar kant.
De rol van Hugh Grant vind ik meer tot de realiteit behoren, een man die zijn huwelijk dood laat bloeden en de liefde( of spreekt men van spanning?)ergens anders gaat zoeken.
De film bleef boeien al had hij van mij een stuk korter gemogen!
Sam Stofferis
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
héél vlotte film van Polanski. Goeie cast!
Het laatste nieuws

Goed beoordeelde dramaserie 'Rivals' krijgt een tweede seizoen dit jaar: wat weten we erover?

HBO Max-kijkers vol lof over eerste aflevering 'A Knight of the Seven Kingdoms'

Netflix breidt komend jaar het Koreaanse aanbod flink uit

Slasher 'I Know What You Did Last Summer' plaatst zich hoog in de Netflix Top 10
Bekijk ook

Father and Daughter
Animatie / Drama, 2000
10 reacties

Le Locataire
Thriller / Horror, 1976
161 reacties

Night and the City
Misdaad / Film noir, 1950
49 reacties

Night on Earth
Komedie / Drama, 1991
113 reacties

The Hill
Oorlog / Drama, 1965
45 reacties

Frances
Drama, 1982
8 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









