Cheaper by the Dozen (1950)

geregisseerd door Walter Lang
met Clifton Webb, Jeanne Crain en Myrna Loy

Ann Gilbreth (Jeanne Crain) vertelt het verhaal van haar vader en moeder, Frank (Clifton Webb) en Lillian Gilbreth (Myrna Loy). Haar ouders wilden graag 12 kinderen krijgen, waarvan 6 jongens en 6 meisjes, en zo gebeurde het. Vader Gilbreth is welliswaar conservatief en voedt zijn kinderen op volgens de oude stempel, maar hij houdt van zijn kroost en is trots op zijn kinderschaar. Hij heeft moeite zijn opgroeiende kinderen los te laten, maar dat zal hij toch moeten doen, zeker als hij voor een aantal lezingen op reis moet naar Europa.

hiechie
de nieuwe cheaper by the dozen is 1000000000.00000
keer leuker

avatar van Egoistico
hiechie schreef:
de nieuwe cheaper by the dozen is 1000000000.00000
keer leuker

Ga je dat nu overal mededelen? We weten nu wel dat je Cheaper by the Dozen dé beste film ooit vind... schijnbaar ben je nooit verder gekomen dan de familie- en disneyfilms.

De film is losjes gebaseerd op de memoires van twee van de twaalf Gilbreth kinderen. Het resultaat valt niet mee. Dat komt vooral door de rol van Clifton Webb, die wel erg veel gelijkenis vertoont met zijn Mr. Belvedere vertolkingen. Ongetwijfeld komisch bedoeld, maar per saldo tamelijk overdreven, c.q. irritant. Myrna Loy doet eigenlijk voor spek en bonen mee en Jeanne Crain en Barbara Bates zijn miscast, want veel te oud om geloofwaardige bakvissen te kunnen spelen. Matig.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke feel-good film die een beetje op een dubbelzinnige manier eindigt, ik snap dat ze het levensverhaal in beeld wilden brengen maar dit einde voelde helaas een beetje geknutseld en viel totaal uit de toon met de rest van de film.
Ach, heb mij hier in ieder geval mee vermaakt en geen moment verveeld, mooie kleurrijke setting ook!

Yours, Mine and Ours is wat mij betreft wel beter, maar dit kijkt ook fijn weg.