Those Magnificent Men in Their Flying Machines, or How I Flew from London to Paris in 25 Hours 11 Minutes (1965)

Alternatieve titels: Those Magnificent Men in Their Flying Machines | Die Knotsgekke Kerels in Hun Vliegende Kratten

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Ken Annakin
met Stuart Whitman, Sarah Miles en James Fox

In 1910 organiseert de rijke, Britse krantenmagnaat Lord Rawnsley een vliegrace tussen Londen en Parijs. De deelnemers aan de race komen uit alle windstreken. Natuurlijk tracht iedereen op zijn manier te winnen, eerlijk of niet. Ondertussen vechten de Engelse deelnemer Richard Mays en de Amerikaanse Orvil Newton ook om de affecties van Patricia, de mooie dochter van Lord Rawnsley.

Heel erg leuk.

Ik heb hem vroeger wel eens gezien, ik herinner mij hard gelachen te hebben.
En prachtige muziek, de humor is er gewoon in verwerkt.
Is deze uit op dvd?

avatar van Purmerend
Those Magnificent Men in Their Flying Machines, or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes

Is dit de langste Film Titel?

Volgens het Guinness Book of World Records is de huidige recordhouder op dit vlak de Italiaanse film: "Un Fatto Di Sangue Nel Commune Di Sculiana Fra Due Uomini Per Causa Di Una Vedova Si Sospetano Moventi Politici. Amore-Morte-Shimmy. Lugano Belle. Tarantelle. Tarallucci È Vino." van Linda Wertmuller met o.a. Sophia Loren.

Heb 'em zelf nog nooit gezien overigens .

avatar van otherfool
Jeugdsentiment, vergelijkbaar met, maar wel inferieur aan, The Great Race uit hetzelfde jaar. Gewoon erg grappig (ook voor kinderen), een aanrader. Voor fans is verder nog het vervolg Monte Carlo or Bust aan te raden.

3,5*.

Prachtige amusante film, vooral op het grote doek. Kan niet stuk.

In Nederland (nog) niet te koop. Voor de liefhebbers van oude "vliegtuigen" is de DVD met deze in Duitsland te koop met Engels gesproken taal en MET Nederlandse ondertiteling.
Hij heet daar: "Die tollkühnen Männer in ihren fliegenden Kisten".

orbit
Heerlijke film, beslist de rol van de onovertroffen Stuart Whitman

Een maat van mij zei dat ik deze moest zien.
Of hij had een andere in gedachten of het was een grap.
Wat een slechte film.
Heb hem helemaal uitgekeken dacht er komt vast nog wel iets grappig,s.
Maar nee wil je slapstick kijk dan Laurel en Hardy.
Die hebben het al veel eerder veel beter gedaan.

*0,5

avatar van Betamax
Ik vond vooral de pauze in het midden vreemd op een DVD.
Zelfs met pauzemuziek er bij.
Voor zo'n oude film erg mooi scherp beeld.
Verhaal erg langdradig en veel flauwe moppen.
Voor op een regenachtige dag als je echt niets te doen hebt (zo als ik vandaag) gaat het wel.

Betamax schreef:
Ik vond vooral de pauze in het midden vreemd op een DVD.
Zelfs met pauzemuziek er bij.

Dat deed men toen wel vaker. Zie bijv. Dr. Zhivago uit datzelfde jaar of Lawrence of Arabia uit 1962. Voor die tijd niks vreemds dus, die minutenlange muzikale intro's en interludes of intermezzo's of hoe die dingen ook mogen heten. Op zich wel handig als urineerpauze.

Heel leuk en vooral heel grappig. Had aan het begin wellicht iets vlotter gekund, maar wanneer de vaart er in zit is het zooitje ongeregeld die elkaar het leven zuur probeert te maken (en soms ook wel lief voor elkaar zijn) uitemrate vermakelijk.

avatar van Knisper
Die knotsgekke kerels in hun vliegende kratten ook.

Bizarre titels soms hier. Is die echt hier onder die titel uitgebracht destijds?

Dit is jeugdsentiment en nog leuk ook. Bijzonder vermakelijke film die geen moment verveelt met prima muziek die er precies bijhoort.

avatar van Noodless
Alleen al om die titel zou ik de film wel willen zien.

avatar van Phantasm
Leuke, grappige film die lekker wegkijkt.

avatar van BlueJudaskiss
Lieve hemel wat een oubolligheid. Toen de race na volgens mij zo'n anderhalf uur begon was mijn aandacht allang ergens anders. Had een soort Cannonball Run-achtige film verwacht - misschien wat flauw maar toch grappig - maar nee... Saai!!

Knotsgekke film met een erg lange titel dito speelduur. Een variant op The Great Race, maar
dan met primitieve vliegtuigjes, gemotoriseerd weliswaar maar ik moest automatisch aan
de pioniers van de luchtvaart de gebroeders Wright denken. De lange speelduur wreekt zich
op den duur wel een beetje, vooral ook doordat lang niet al de grappen geslaagd zijn. Maar
al met al prettig kijkvermaak.

Na de al te lange slapstick-aanloop met niet altijd geslaagde gags, volgt dan het veel betere werk : de race.
Cinematografisch OK, met mooie shots en deze keer echt grappige scènes (vliegtuig op trein,...) en af en toe wat Britse-flair-humor, Franse verleiding, Italiaans temperament enz...
De passende internationale cast brengt het er goed van af.

Leuke komedie, met een aantal bekende namen.
Maar ik had het gevoel het allemaal al eens gezien te hebben, er zijn in de jaren '60 wel meer van dit soort films gemaakt.
Maar als tussendoortje is het wel prettig om eens naar te kijken.

Laatst gezien met de kerst bij omroep max, zowel het jaargetijde als de zendgemachtigde is in dit geval wel kenmerkend. Typisch een jaren zestig film, doet qua opzet denken aan bijvoorbeeld It's a Mad Mad Mad Mad World of The Great Race: groots opgezette avonturenfilms, met de nodige, vaak kinderachtige humor. Erg luchtig qua toon en vaak zitten dit soort films volgepropt met bekende namen. Bij deze valt dat laatste trouwens mee, rolbezetting is wat magertjes bezet. Jammer van Those Magnificent Men is dat het spektakel van de race pas na anderhalf uur losbarst, en maar een klein half uurtje duurt. Voor de rest krijg je een wat klef maar acceptabel liefdesverhaaltje over twee deel deelnemers die vechten om de hand van Miles en moet de humor verder zitten in het uitvergroten van de stereotypen der deelnemers uit alle verschillende landen.Moet wel gezegd worden dat de film er visueel en qua aankleding er, zeker voor die tijd, schitterend uitziet. Alles bij elkaar gewoon erg vermakelijk.

In deze vermakelijke typische jaren 60 Avontuur / Komedie film (de belachelijke lange filmtitel is al lachwekkend en hetzelfde geldt voor de Nederlandse filmtitel), welke te zien was op de televisie via de televisiezender "NPO 1", moet een vliegrace (georganiseerd door de rijke Britse krantenmagnaat Lord Rawnsley) van Londen naar Parijs bewijzen dat de Engelsen het luchtruim beheersen.

Een internationale groep, bestaande uit de Engelse Richard Mays (James Fox), de Amerikaan Orvil Newton (Stuart Whitman), de Duitse oogglas dragende kolonel Manfred von Holstein (Gert Fröbe), de Italiaanse Graaf Emilio Ponticelli (Alberto Sordi), de Franse Pierre Dubois (Jean-Pierre Cassel) en de Japanse officier Yamamoto (Yujiro Ishihara), gaat van start in waanzinnige creaties. Het verhaal speelt zich af vlak voor de Eerste Wereldoorlog, zodat de vliegende vindingen primitief zijn en er een overschot aan intriges is. Het verhaal bevat prachtige stunts, hilarische momenten en romantiek (vanwege Sarah Miles in de rol van Patricia Rawnsley, de mooie dochter is van Lord Rawnsley).

De film is ruim een halve eeuw oud, maar nog steeds goed voor een hoop vermaak. De luchtscènes waren destijds spectaculair, maar doen nu gedateerd aan. Visueel gezien ziet alles (decors, aankleding, locaties en de vliegende vindingen) er wel fraai uit. Al met al leuk om eens gezien te hebben (duurt met circa 135 minuten behoorlijk lang) deze ouderwetse Avontuur / Komedie film, maar omdat het scenario uiteindelijk toch iets te weinig grappen bevat en het ook allemaal wat langdradig is, blijft deze film steken tot de middelmaat.

P.S. de bekende Engels komiek Benny Hill, heeft ook een rol in het verhaal als "Fire Chief Perkins".