Freaky Friday (1976)

Alternatieve titel: Dolle Dwaze Vrijdag

Familie / Komedie

geregisseerd door Gary Nelson
met Jodie Foster, Barbara Harris en John Astin

Moeder en dochter bedenken dat het wel leuk zou zijn om voor een dagje te ruilen. Door dat deze wens ook daadwerkelijk uitkomt zitten ze echter op merkwaardige wijze in elkaars lichaam gevangen.

Prissie
Deze film heb ik nog niet gezien.Wel die van 2003

Prissie
Cool ik ben de eerste

avatar van nummervlinder
Film die je zo eens kan zien op een zondag-middag, best wel grappig = 3.5 sterren

mwa.....
soms wel erg oudbollig...
maar verder best wel grappig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die de naam familiefilm zeker waard is. Nog uit een tijd dat je geen pis of kak humor moest gebruiken om een leuke film af te leveren. Geen hyperkinetische scènes, geen irritante kinderen maar een rustige film. Geen klassieker maar in z'n genre zeker een aanrader en een verademing voor kinderfilms.

avatar van Flipman
Deze film zag ik toen ik een jaar of tien/elf was. Ik vond 'm toen 'wel grappig', want ik had vlak daarvoor ook al een film gezien met hetzelfde verhaal, alleen die was iets recenter en ging over een vader en een zoon die van lichaam verwisselden. Mede daardoor werd deze film nogal voorspelbaar.

avatar van hannes64
Blijft een heerlijke feelgood, met een schitterend spelende Barbara Harris.

avatar van alexspyforever
Ik had de remake met Lindsay Lohan en Jamie Lee Curtis al enkele keren gezien. Het origineel is hoewel oubollig toch nog een stuk leuker en grappiger. Heel leuk om Jodie Foster eens als een tiener te zien spelen. En Barbara Harris deed het schitterend om in de huid van een tiener te kruipen!

avatar van fun in acapulco
Ik vind ook dit origineel leuker als de remake, die toch ook grappig is.

avatar van soom
Bedankt, Netflix..

Ja, ik houd van Netflix. Geweldig aanbod. Ik heb al een paar keer Some Like it Hot gekeken, en elke keer weer met een (glim)lach.
Ik zag de Duff, en de Brass teapot (die laatste stond wel op de te Zien lijst) op vakantie (ja, ik kijk ook Netflix als ik op vakantie ben, ja...), en ik zag dat deze film er op stond, aan toegevoegd was of waar hij ook maar vandaan kwam wandelen. Met Jamie Lee en Lindsay in de remake ervan in gedachte, besloot ik dit te kijken.

Het is leuk, ja. Zeer zeker. Jodie Foster is, op de een of andere manier, niet zo onbevangen als dertien-veertienjarige. Het is wel duidelijk dat meisjes van dertien allemaal hetzelfde zijn, lijkt me, en er net tussen in vallen, zoals in het liedje..

Het is niet zo doldwaas aangelegd als de versie van 2003: Die stond maar een partijtje te schreeuwen (logisch ook naar de moderne tijd geschoven).
Dit is wel een slag rustiger. Maar het eind is net iets te lang, waardoor het wel een beetje gaat schuren. Een klein beetje slechts. Tja, ik zou zeggen, dat ik de remake toch net iets leuker vind in dit geval.

Barbara Harris maakt de film de moeite waard.

avatar van Smallprint84
Imo juist de performance v Jodie Foster

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De remake lang geleden gezien, deze stond al een tijdje op mijn lijstje. Beter dan verwacht zelfs! Lekkere feel-good en een aangenaam tempo.
Jodie Foster & Barbara Harris speelde hun rol met veel plezier en als geheel kijkt het allemaal erg plezierig en makkelijk weg.
Heerlijk die jaren 70 sfeer trouwens!

Binnenkort de remake ook maar weer eens kijken, het origineel krijgt in ieder geval 3,5 sterren.