• 8.254.917 stemmen

Geregisseerd door: Gary Nelson

Met onder meer: Jodie Foster, Barbara Harris en John Astin

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot Freaky Friday

"Annabel and her Mother are not quite themselves today - in fact, they're each other!"

De 14-jarige Annabel vindt dat haar moeder erg bemoeizuchtig is, terwijl zij zich juist ergert aan haar slordige dochter. Beide denken ze dat de ander een gemakkelijk leventje heeft. Als ze op een dag allebei denken om voor een dag te ruilen, komt deze wens tot hun grote schrik uit. Ze zitten in elkaars lichaam gevangen en moeten noodgedwongen de dag zien door te komen.

imageimageimageimageimageimage

Prissie

Cool ik ben de eerste

avatar van nummervlinder

nummervlinder

Film die je zo eens kan zien op een zondag-middag, best wel grappig = 3.5 sterren

avatar van RomeijnLand

RomeijnLand

mwa.....

soms wel erg oudbollig...

maar verder best wel grappig.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film die de naam familiefilm zeker waard is. Nog uit een tijd dat je geen pis of kak humor moest gebruiken om een leuke film af te leveren. Geen hyperkinetische scènes, geen irritante kinderen maar een rustige film. Geen klassieker maar in z'n genre zeker een aanrader en een verademing voor kinderfilms.

avatar van Flipman

Flipman

Deze film zag ik toen ik een jaar of tien/elf was. Ik vond 'm toen 'wel grappig', want ik had vlak daarvoor ook al een film gezien met hetzelfde verhaal, alleen die was iets recenter en ging over een vader en een zoon die van lichaam verwisselden. Mede daardoor werd deze film nogal voorspelbaar.

avatar van hannes64

hannes64

Blijft een heerlijke feelgood, met een schitterend spelende Barbara Harris.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19536 berichten

Ik had de remake met Lindsay Lohan en Jamie Lee Curtis al enkele keren gezien. Het origineel is hoewel oubollig toch nog een stuk leuker en grappiger. Heel leuk om Jodie Foster eens als een tiener te zien spelen. En Barbara Harris deed het schitterend om in de huid van een tiener te kruipen!

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Ik vind ook dit origineel leuker als de remake, die toch ook grappig is.

avatar van soom

soom

Bedankt, Netflix..

Ja, ik houd van Netflix. Geweldig aanbod. Ik heb al een paar keer Some Like it Hot gekeken, en elke keer weer met een (glim)lach.

Ik zag de Duff, en de Brass teapot (die laatste stond wel op de te Zien lijst) op vakantie (ja, ik kijk ook Netflix als ik op vakantie ben, ja...), en ik zag dat deze film er op stond, aan toegevoegd was of waar hij ook maar vandaan kwam wandelen. Met Jamie Lee en Lindsay in de remake ervan in gedachte, besloot ik dit te kijken.

Het is leuk, ja. Zeer zeker. Jodie Foster is, op de een of andere manier, niet zo onbevangen als dertien-veertienjarige. Het is wel duidelijk dat meisjes van dertien allemaal hetzelfde zijn, lijkt me, en er net tussen in vallen, zoals in het liedje..

Het is niet zo doldwaas aangelegd als de versie van 2003: Die stond maar een partijtje te schreeuwen (logisch ook naar de moderne tijd geschoven).

Dit is wel een slag rustiger. Maar het eind is net iets te lang, waardoor het wel een beetje gaat schuren. Een klein beetje slechts. Tja, ik zou zeggen, dat ik de remake toch net iets leuker vind in dit geval.

avatar van Wouter

Wouter

Barbara Harris maakt de film de moeite waard.

avatar van Smallprint84

Smallprint84

Imo juist de performance v Jodie Foster

avatar van Mescaline

Mescaline

De remake lang geleden gezien, deze stond al een tijdje op mijn lijstje. Beter dan verwacht zelfs! Lekkere feel-good en een aangenaam tempo.

Jodie Foster & Barbara Harris speelde hun rol met veel plezier en als geheel kijkt het allemaal erg plezierig en makkelijk weg.

Heerlijk die jaren 70 sfeer trouwens!

Binnenkort de remake ook maar weer eens kijken, het origineel krijgt in ieder geval 3,5 sterren.

avatar van arno74

arno74

Op zich een aardige Disney, al is het wel een ontzettend verouderd en overdreven seventies, of misschien wel sixties. Het beeld van de vrouw wat hier wordt neergezet is nogal ouderwets, een vrouw die kookt, de was doet, werkt als secretaresse en typeles volgt is erg cliché, zelfs voor die tijd. Ik kende alleen de matige remake uit 2003 die ik compleet vergeten was (2,5*), en de nieuwste remake uit 2018 die best aardig is mits je van musicals houdt en de eigentijdse Disney-puberstijl kunt uithouden (3*). Kleine 3* voor het origineel.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Verschrikkelijk oubollige film die leunt op écht maar één grap. Goed spel van vooral Barbara Harris maar wat duurde deze film láááááng. 2,0*