The Lady Vanishes (1979)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Romantiek

geregisseerd door Anthony Page
met Elliott Gould, Cybill Shepherd en Angela Lansbury

Remake van de Hitchcock uit 1938. Een Amerikaanse reist naar Engeland vanuit Duitsland, waar ze weggaat vanwege de nazi's. Onderweg raakt ze bevriend met een Engelse vrouw, die echter spoorloos verdwijnt. Samen met een fotograaf probeert de vrouw haar vriendin terug te vinden.

neo (crew)
het origineel van hitchcock vind ik fantastisch maar is deze remake nog wat?

het origineel van hitchcock vind ik fantastisch maar is deze remake nog wat?

Mwoa.

avatar van Redlop
Ik vond deze remake leuker. Minder origineel natuurlijk.

Het viel me nog mee, maar deze film is nog niet half zo charmant en boeiend als het meesterwerk van Hitchcock.

avatar van Guyke
Op de DVD die ik in mijn bezit heb staan beide versies. De remake is een vrijwel exacte kopie van het origineel, maar dan in kleur. De film wijkt slechts in enkele details af van zijn voorganger. In 1979 kon men onverbloemd de nazi’s als de bad guys voorstellen wat uiteraard in 1938 moeilijker lag. Ik vond de vertolkingen van Cybill Shepherd en vooral van Arthur Lowe in deze film beter dan in het origineel.

Guyke schreef:

Da's niet zo moeilijk, want ze spelen niet in het origineel.
(ja ja, ik begrijp dat je bedoelt: beter dan de acteurs in het origineel)

avatar van The One Ring
Dit is een zeer gemakzuchtige remake. Op een paar kleine wijzigingen na is dit een exacte kopie van Hitchcocks' meesterwerk. Het is dan ook zo dat alles wat goed is aan deze film rechtstreeks uit de versie van Hitch komt. Verwacht dus al geen verrassingen als je het origineel al kent. De wijzigingen die gemaakt zijn zijn eigenlijk nergens beter dan in de andere versie. Met uitzondering van het feit dat de verdwenen Lady hier geen echte spion blijkt te zijn. Dit is iets geloofwaardiger.

Levert deze versie dan een goed alternatief voor degene die het origineel niet gezien hebben en niet willen zien om wat voor reden dan ook? Nee! Deze film deed me erg goed beseffen hoe sterk Hitchcocks' regie was. De camera brengt alles veel zorgvuldiger in beeld dan je op het eerste gezicht denkt. Als je deze op ongeïnspireerde wijze geregiseerde film ziet zul je weten wat ik bedoel. Ook de vechtscène in het bagageruim is hier erg knullig. De vijand wacht hier te duidelijk met aanvallen zodat de twee hoofdfiguren opmerkingen kunnen maken of flauwe trukjes kunnen uitproberen. Zo zijn er wel meer knulligheden.

De acteurs zijn ook lang niet zo goed hier. Cybill Shepherd is zelfs vreselijk slecht en spreekt alle zinnen duidelijk ingestudeert uit. Gould en Lom proberen er iets van te maken, maar het wil maar niet lukken. Lansbury doet gewoon wat ze moet doen. Het plezier dat de acteurs in het origineel leken te hebben ontbreekt hier, net als elke vorm van chemie. Alleen de twee Britten weten wel een beetje het niveau van de andere versie te halen, maar doen dit wel met precies dezelfde grappen.

2 sterren. Ga liever het origineel kijken!

avatar van italian
Verschrikkelijke remake en in geen tijden zo'n slechte film gezien...

Na deze rotzooi bekeken te hebben, besef je pas echt hoe goed gestructureerd het verhaal van het origineel wel is waar drama, avontuur, mystery en komedie zonder moeite perfect werden gedoseerd en op elkaar werden ingespeeld en waar elke scene een nut heeft in het verhaal, gedragen door een uitstekend gemaakte spanningboog.
Wel, in deze troep is daar niets van te merken ! Rommelig verteld, een té gewone cinematografie en een vre-se-lijk irriterende Cybill Sheperds. Waarom kon het karakter niet gewoon hetzelfde blijven ? Waarom, in hemelsnaam, een rijkluiskindje ? Om daarvan een mooi steretiepetje te maken of om Cybilletjes talenten tentoon te stellen? Ook de andere spelers waren verre van goed...
De film stevent stuurloos als een op hol geslagen trein voort en wat als een mysteriefilm moest doorgaan, wordt een halve farce met zelfs autoparodiërende inslag... Hitchcock zou zich in zijn graf omgedraaied hebben !

Bah, meer woorden wil ik hier niet aan vuil maken 2*

avatar van italian
italian schreef:
Hitchcock zou zich in zijn graf omgedraaied hebben !

In zijn ziekebed dan, want hij was in 1979 nog niet dood... kleine flater

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bij vlagen vermakelijke remake van Hitchcock's klassieker. Absoluut niet zo sterk als het origineel maar wel onderhoudend. Echt goed wordt het echter niet. Gemiddeld.

Waarom maakt m'n een film die exact hetzelfde is als het orgineel? Nee, als je het orgineel hebt gezien hoef je deze niet meer te bekijken. Tenzij je het eens wilt zien in kleur.

avatar van Kuck-x
Een remake die niets toevoegt, wat moet je ermee. Shepherd verpest het in het eerste half uur al zo voor zichzelf dat ik met geen mogelijkheid nog sympathie voor die bitch op kon vatten. Van Lansbury was ik toch al geen fan en dat is er niet beter op geworden. De scène waarin ze haar naam op het beslagen raam schrijft is door beiden waanzinnig slecht nagedaan ten opzichte van het origineel. Arthur Lowe is leuk, maar redt dit product ook niet.

avatar van aburex
Goede remake van Hitchcock's meesterwerk uit 1938. Vond deze ook wel leuk

Dick2008
Lang geleden dat ik beide films heb gezien. En heb eigenlijk geen zin in die oude versie dus ook geen vergelijk.
Deze film is ook niet bijster maar te doen en de cast is ok. Het heeft wat weg van een tv-film. Shepherd leek me destijds een veelbelovende actrice maar uiteindelijk is daar niet zo veel van terechtgekomen, bovendien vond ik Moonlighting niet leuk. Elliott Gould ben ik tijdens herkijken van films dan wel weer tegengekomen (A bridge too far, Escape to Athena, Falling in love again en (MASH)) maar is ook al niet zo heel erg ver gekomen. Maar hij doet het in deze film best weer leuk. En deze twee hebben de hoofdrol, Lansbury een stuk kleinere rol en Arthur Lowe heeft ook niet zo'n grote rol. Ik geloof dat ik deze film vroeger wel leuker heb gevonden maar ging nou ook nog best. Dit komt vooral door het enthousiaste spel van de acteurs, schitterende opnamen van o.a. de trein, wat leuke (actie)momenten en een lekker tempo. Alleen nergens spannend, (in hoeverre dat belangrijk is). Heb een vermoeden dat hij volgende keer toch weer wat beter gaat worden, nu ik hem na lange tijd weer eens heb gezien 3.0/4.0

Dick2008
Dick2008 schreef:

Dit vroeg al heel snel om een herkijkbeurt. De film kent een behoorlijk lange aanloop naar het eigenlijke verhaal. Wel over de hele linie sfeervol gefilmd, met mooie camera-shots, opgenomen in Pinewood Studios en op locatie in Oostenrijk. Leuke cast, Shepherd is wel wat over the top bezig, met haar gegil. Gould leek me aanvankelijk ook tegen te vallen. Lansbury is leuk. En de combinatie tussen die drie werkt aanstekelijk. Zo wordt het verhaal langzaam opgebouwd, met wel veel onwaarschijnheden. Werd halverwege tegen verwachting toch weer verdraaid amusant, ondanks soms onbedoeld maar vaak ook gewoon heel grappige momenten. Wel jammer dat het eerste gedeelte wat langdradig is, maar verder toch plezierige oude film. Voelde dit keer ook weer echt aan als een oude tv-film, maar zo worden ze niet meer gemaakt. De film was destijds geen succes. 3.0/5.0

avatar van 93.9
Lage cijfers vooral berust op vergelijking... Jammer want het is een prima film.

avatar van jono
Nazi-Duitsland, 1939. Een Amerikaanse rijkeluisdochter (een bijzonder irritante Cybill Shepherd, wie heeft haar ooit wijsgemaakt dat zij kan acteren?) reist per trein van München naar Basel. Daar ontmoet ze een Britse gouvernante (Angela Lansbury), die vlak daarna spoorloos verdwijnt. Omdat de trein niet is gestopt, moet ze zich nog in de trein bevinden. Vreemd genoeg kan geen van de medepassagiers zich deze dame herinneren.

Deze film is een haast exacte remake van de Alfred Hitchcock-klassieker uit 1938 en voegt wat mij betreft weinig toe aan het origineel. Overbodige remake dus. 2*