The Man Who Haunted Himself (1970)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Basil Dearden
met Roger Moore, Hildegard Neil en Alastair Mackenzie

Na een traumatisch auto-ongeluk komt Harold Pelham in het ziekenhuis terecht. Tijdens een spoedoperatie gebeurt er echter iets vreemds: Pelham blijkt ineens een dubbele hartslag te hebben. Als hij eenmaal uit het ziekenhuis wordt ontslagen, krijgt hij te horen dat ze hem al de hele week met zijn vrouw hebben gezien. Heeft zijn vrouw misschien een affaire of is er ineens een dubbelganger opgedoken? Of wordt hij misschien gek?

avatar van Quentin
Komt op 12 oktober op dvd uit bij Universal. Breedbeeld, DD 2.0 en een paar extra's.

avatar van thunderball
ik heb deze afgelopen maandag aangeschaft en inmiddels bekeken.

Deze had ik in geen jaren meer gezien, als tiener vond ik er niet veel aan (ik wilde Moore als koene held zien), maar ik moet zeggen dat het als behoorlijk sinistere, beetje bovennatuurlijke thriller ijzersterk is.

Er zit een bepaalde onderhuidse spanning in, niet eens zo zeer door wat je ziet, maar meer door de steeds groter wordende verwarring en ontheeming van de hoofdpersoon.

Goed en vakkundig gemaakte Engelse horror, nog eens zonder de gebruikelijke gore en goedkope effecten.

4 sterren!

avatar van Wembleyfever
Deze film heb ik op DVD en heb em gisteravond gezien. Na het ongeluk met de auto wordt de film steeds vreemder en vreemder, maar wel erg spannend. In feite wordt er natuurlijk toegeleefd naar het moment waarop Pelham zijn dubbelganger ontmoet.

De manieren waarop duidelijk wordt dat er een dubbelganger moet zijn maken de film erg sterk. Zo belt hij op een gegeven moment naar huis en neemt 'zelf' de telefoon op! Maar genoeg verklapt, gewoon een keer gaan kijken deze film. Op tv is hij niet vaak te zien, maar gelukkig is ie verkrijgbaar op DVD voor een euro of 7. Zeker de moeite waard, ook het acteerwerk in de bijrollen! Verder wordt er creatief gewerkt met licht en met moeilijke camerahoeken.

avatar van dionj
een geweldige Britse Hitchcockiaanse thriller. Zoals Wembleyfever al zei is de film geweldig belicht en zitten er een aantal special effects in waarbij ik me afvraag hoe ze die toentertijd hebben gemaakt. Dit is Roger Moore's favoriete film, en dat begrijp ik zeer goed. Hij heeft de hoofdrol en speelt erg overtuigend. Regie is trouwens ook prima. Enkel was het wel erg vroeg duidelijk dat we te maken hebben met een dubberlganger

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
In geen tijden meer zo spannende film gezien als deze, gewoon alles leek er aan te kloppen! de opbouw,personages en Roger Moore met een erg sterke dubbel rol!
De hele film blijft maar opbouwen en de éne spannende scene wordt snel genoeg afgewisseld met een nog spannendere scene en Roger Moore lijkt helemaal op zijn plaatst te zijn in deze film!
Maar toen kwam het einde, net zoals de rest van de film erg spannend en mysterieus! maar toen de aftiteling op me scherm kwam bleef ik toch met een aantal onbeantwoorde vragen zitten, normaal vind ik dat helemaal niet zo punt maar bij deze film had ik zo einde eigenlijk helemaal niet verwacht, leek bijna wel of er gewoon snel een einde aan moest komen maar dat was vast de bedoelling hier niet mee.
snap alleen niet goed toen het echte personage van roger moore dood ging maar ook opeens helemaal verdween uit de wagen? was hij dan toch het 2de personage wat na het ongeluk kwam? want dan zou dat betekenen dat de film dus niet goed eindigt en het kwade overwint, of neemt zijn *echte* personage het weer over van zijn alter ego? aangezien je nog snel even ziet dat hij lijkt te veranderen en het kwade dus geen overwinning heeft?

Maar goed, hoe dan ook heb hier erg van genoten en vaak genoeg op het puntje van me stoel gezeten!
Toch ga ik net niet voor een 4,5, en dat heeft toch een beetje te maken met het einde misschien wordt hij juist wel beter bij een 2de kijkbeurt

avatar van Wembleyfever
Andere goede film met Moore: Crossplot. Nergens op DVD te krijgen in NL! Heeft iemand deze film?

Wembleyfever schreef:

Yep! Via ebay, Engelse of Amerikaanse import.

Meneer Bungel
Inmiddels ook bovenaan via het 'kopen'-kopje te vinden.

avatar van thunderball
Het ging natuurlijk WEL om Crossplot en die is niet zomaar in Nederland te krijgen.

Ah, juist...

avatar van Mischa
Soms, op zo'n onbewaakt moment, vraag je je weleens af: "Hoe kwam Roger in Godsnaam ooit op RADA terecht?!?" Dan kijk je deze film, en wordt het meteen duidelijk

Meneer Bungel
Het heeft de allure van een betere giallo; echter zonder messen, moorden, zwarte handschoenen e.d., maar nog wel één welgevormde sexy jonge schone. Het verhaal kan maar twee kanten op, zou je denken: of de tweede persoon is echt, of niet... Lange tijd kabbelt het wat door, maar met de intrede van de gekke psych wordt het interessanter. De ontknoping kwam mij echter niet voor als ontknoping, en wat de film nu eigenlijk wil vertellen, is mij een raadsel (moest af en toe even denken aan Teorema). Best een mooie finale, dat wel.

Roger Moore vind ik hier echter maar matig spelen, hoewel hij naar het einde toe toch wel aardig de wanhoop weet te vertolken. En zoals gezegd kabbelde het goeddeels maar wat voort door te spelen met de dubbelgangerpraktijken, maar zonder dat er echt iets opgebouwd werd, laat staan dat het tot een adequaat einde gebracht werd. Misschien heb ik wat gemist, maar ik vind dat nergens terug (hier, dan wel op imdb).

2,5* à 3,0*, maar net niet genoeg voor een voldoende.

avatar van knusse stoel
Wat een prachtfilm en wat een opbouwend spannend verhaal! Kijk alleen eens naar de reacties, het zijn er niet veel maar allen zijn ze zeer positief met als laagste waardering 4 sterren!!
Om eerlijk te zijn is dit voor mij een van de betere films uit het begin van de carrière van Sir Moore, zelf was ik nooit een grote fan van Mr. Bond.
Nee echt, een goede film die boeit vanaf het begin en de aandacht vasthoudt tot aan het verbijsterende einde..

Aardige film over een man die sterk het vermoeden heeft dat er een dubbelganger van hem rondloopt. Een leuk gegeven voor een thriller en ook redelijk goed uitgewerkt, vooral de uiteindelijke confrontatie en het einde zijn goed. Wel wat eentonig en het heeft wellicht de tand des tijds niet helemaal doorstaan.

avatar van wendyvortex
Laatste film van regisseur Basil Dearden, vooral bekend van de horror-klassieker "Dead of Night" uit 1945.
Zeer Britse doppelganger-thriller waarin Roger Moore ontdekt dat iemand zich voor hem uitgeeft en op jacht gaat naar zijn dubbelganger. Dat gaat allemaal zeer beschaafd, maar het blijft onderhoudend en zo rond het einde gaan de thrills echt goed loos.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zonder twijfel ook bij herziening 1 van de leukere thriller classics, hier en daar doet het een beetje denken aan Hitchcock. De opbouw van de spanning en het steeds groter wordende mysterie houd je als kijker geboeid van begin tot eind. De film heeft wel een paar langzame momenten maar maakt dit daarna ook weer ruimschoots goed.

4 blijft 4.

avatar van wihu61
Hm, je denkt naar een thriller te kijken, en dan zo'n vreemd "bovennatuurlijk" einde. Net als bij "The Prestige", waar een historisch drama plotseling Star-Trek-achtige vormen aanneemt, kon mij dit niet echt bekoren, hinkt op twee gedachten eigenlijk.