ad

Genre: Komedie / Misdaad

Geregisseerd door: Peter Yates

Met onder meer: Robert Redford, George Segal en Moses Gunn

Over The Hot Rock

"How many times does it take to steal the same diamond?"

De meesterdief Dortmunder (Robert Redford) is nog maar net buiten de gevangenispoort of hij wordt alweer benaderd door zijn zwager Kelp (George Segal) voor een nieuwe klus. Hij neemt hem mee naar Dr. Amusa (Moses Gunn), die namens zijn Afrikaanse volk een waardevolle diamant die in een museum ligt, terug wil laten stelen. Hij betaalt de onkosten en als de roof slaagt zal hij hen een flink geldbedrag uitkeren. Dortmunder bedenkt een ingewikkeld plan, maar het loopt allemaal niet zoals gepland...

imageimageimage

avatar van hannes64

hannes64

Dit was een heel goeie film, tenminste......toen ik em nog op vhs zag.

Een lekkere rustige "inbreekfilm".

Zal nu wel ietsjes verouderd zijn, maar dat valt nog te bezien als ik em nog `s zag.

Kijk....zulk soort films zijn niet op dvd te krijgen.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

hannes64 schreef:

Kijk....zulk soort films zijn niet op dvd te krijgen.

Klik.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Wat een geweldig onopgemerkt filmpje is/was dit! Ik heb echt zitten lachen bij sommige scenes. Die kop van die advocaat, en het karakter van die dokter (waarvan ik hem al kon uit Shaft (1971)) Redford steelt verder de show met zijn "coole image" en zijn handlangers zijn ook best leuk in te vullen.

Erg van genoten!

*3.5

Zeer leuke film. Achterover zitten en kijken ....

avatar van mrklm

mrklm

Eén van de leukste heistfilms ooit gemaakt, waarbij het niet zozeer gaat om een ingenieus plan als wel om de incompetentie van de bandieten. Dortmunder [Robert Redford] wordt direct nadat hij een celstraf heeft uitgezeten benaderd door zijn zwager, die hem in contact brengt met Dr Amusa [Moses Gunn], die bereid is er flink wat geld tegenaan te gooien om een waardevolle diamant in bezit te krijgen. Het is aan Dortmunder en zijn handlangers om dat voor elkaar te krijgen en het lukt ze... alleen moeten ze de diamant verstoppen wanneer het alarm afgaat. Daardoor moeten ze de diamant dus opnieuw stelen!

Redford speelt zijn rol volstrekt serieus en dat versterkt de vele komische elementen in deze bij vlagen hilarische misdaadkomedie, waarin elk nieuw plan complexer, waanzinniger en niet te vergeten veel duurder wordt. Zero Mostel is subliem als een derde partij die probeert zijn slaatje te slaan en Gunn speelt zijn toenemende ongeduld en frustratie met de waanzinnige materiële eisen van de dieven op sublieme wijze. De montage door Frank P. Keller en Fred W. Berger leverde het duo (terecht) een Oscarnominatie op en Quincy Jones zorgt voor een heerlijke soundtrack.

avatar van Lakte

Lakte

Zeer goede vergeten Robert Redford/Heist film uit de jaren 70.

Hoort zeker wel aan de top van de Amerikaanse jaren 70 films vind ik, is allemaal erg leuk gedaan!

Het is vooral Redford die de show steelt.

Ook een mooie soundtrack, houd de aandacht er goed bij bij de heist-scenes. Hier en daar was wat nodige actie, film er erg goed onderhoudend.

Zonde dat de film in Nederland helaas niet uit is met Nederlandse ondertitels. De film is in Amerika wel uit op bluray. Heb hem gezien vanaf een oude ex-rental VHS met Nederlandse ondertitels die nog in een hele mooie staat was.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Wel aardig misdaadfilmpje. Leuke cast, iets teveel herhaling in zetten waardoor ik ergens halverwege een gevoel kreeg van "nu weet ik het wel". De humor was wisselend tussen prima en kinderachtig. Mijn derde Yates komt ook uit op een 3**. Een 6,5/10.

Niet slecht maar ook niet heel bijzonder, prima popcornmaterie.

Zal deze met één kijkbeurt dan ook in de ijskast zetten, daarmee denk ik dat er geen 2de kijkbeurt inzit.

avatar van Collins

Collins

Een leuke en droge misdaadkomedie van Peter Yates. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Donald Westlake, die meer komische misdaadverhalen schreef over het personage dat in deze film de hoofdrol heeft, John Dortmunder.

Donald Westlake heeft behoorlijk wat scripts voor films geleverd. Ook zijn verhalen zijn vaak verfilmd. Ik had nog nooit van Donald Westlake gehoord. Ook niet van John Dortmunder trouwens. Ik kan ter verdediging aanvoeren dat ik mij in boeken of in films niet vaak in de pure misdaadhoek bevind. Toch maar eens gekeken naar het rijtje films met de naam Westlake erop geplakt. En het klopt. Ze zeggen mij amper iets.

John Dortmunder dus. Hij is een planner. Iemand die minutieus een overval plant. In deze film gaat het om de diefstal van een diamant uit een museum. De film heeft een originele aanpak. In plaats van veel tijd te besteden aan het plannen en uitvoeren van de diefstal, bemoeit de film zich met mislukking. De running gag en rode draad van de film is dat de diamant meerdere keren moet worden gestolen en Dortmunder meerdere keren wordt uitgedaagd om zijn creativiteit bot te vieren op steeds weer andere omstandigheden waaronder de diamant moet worden bemachtigd. En dat is bijzonder vermakelijk.

De verwikkelingen zijn grappig. De personages zijn branieachtig, schreeuwerig, impulsief en wat onnozel. Eigenlijk zijn ze prettig nietszeggend. Prima materiaal om je als kijker mee te vermaken. John Dortmunder wordt gespeeld door Robert Redford. Die doet dat wat cooler dan zijn maten. Maar ja, hij is dan ook het brein achter de diefstal. Redford speelt hem serieus maar geeft hem tegelijkertijd een schelms laagje. Ook leuk.

The Hot Rock is prima vermaak. Gemakkelijk te verstouwen kost die nergens zwaar op de maag ligt en dientengevolge ook weer gemakkelijk is verteerd.