The Boston Strangler (1968)

Alternatieve titel: Wurger van Boston

Thriller / Drama

geregisseerd door Richard Fleischer
met Tony Curtis, Henry Fonda en George Kennedy

Boston wordt geterroriseerd door een serie moorden op willekeurige vrouwen. De film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, volgt de onderzoekers in hun zoektocht naar de beruchte Boston Strangler.

avatar van Redlop
Nee ken ik niet, waarschuw me maar als ie een keer ergens op tv komt.

Meneer Bungel
SSoS: hier voor een zacht prijsje (Nl. subs).

Zinema (crew)
Dan ga ik de koptelefoon er es bij pakken de volgende keer!

Ik houd er wel van. Ben dan ook stereofiel (audiofiel is echter een beter passende omschrijving). Al heb ik tegenwoordig alles in 7.1, (ook leuk) nothing beats good stereophonic sound.

But nothing beats a good pair of headphones also, indeed sir B.!

Meneer Bungel
Zit je dan ook op MusicMeter btw? Ik vind er geen Zinema, en ook geen Luistema...

Zinema (crew)
Muziek is zoveel malen mooier dan film. Dus neen, ik ben bang dat mijn vriendin dat niet accepteert. En gelijk heeft ze, ik zou niet te stoppen zijn.

Meneer Bungel
Daar bemoei ik me maar niet mee, maar wel jammer.

Zinema (crew)
Zekers, maar als ik alleen al mijn collectie moet gaan invoeren zijn we jaren onderweg. Geen crewwerkzaamheden meer voor MM. Ik heb laatst eens uitgerekend hoeveel Audi's of Mercedessen ik aan cd's heb uitgegeven.. Ik rijd daarom in een Kia Rio.

Meneer Bungel
Mist er dan nog zoveel op MusicMeter? PM me gerust een lading titels, ik wil er nog wel wat insturen daar. Het zal echter geen hoogste prioriteit hebben, en ik kan er ook slechts 10 tegelijk insturen.

Zinema (crew)
Ik zie dat alleen Bob Marley/ Wailers al bij lange na niet compleet is en zo heb ik hier nog honderden artiesten liggen die niet eens op MuM staan en waarschijnlijk vele, vele, vele duizenden albums. Mocht ik ooit eens in een gekke bui zijn.. Maar ik durf er eerlijk gezegd niet aan te beginnen...

avatar van the spies
Geweldig psychologisch geweld met een fenomenale rol van Tony Curtis!

De eerste 45 minuten lijkt The Boston Strangler een beetje zijn vorm te zoeken. Een overkill aan split screen shots en de warrige regie zorgen er voor dat de film wat rommelig begint, hetgeen niet weg neemt dat er wel een paar geweldige visuele vondsten inzitten.

De tweede helft zoomt in op de psyche van de 'strangler' en dan wordt duidelijk hoe regisseur Fleischer dit waargebeurde verhaal wil vertellen. Tony Curtis speelt de sterren van de hemel en tilt de film naar eenzame hoogte.

Magistraal!

Aardig sfeervol filmpje, maar toch een klein beetje tegenvallend, met name omdat het nu wat gedateerd is.

Het is duidelijk een belangrijke inspiratiebron voor vele serial killer films die er na zijn gekomen, maar dat betekent ook dat je dit nu allemaal wel erg vaak gezien hebt.
Ik snap ook wel dat dit niet fair is naar deze film toe, aangezien het een heel vroege was, maar om nu nog een half uur te kijken naar hoe een gespleten persoonlijkheid verrassend moet zijn is me toch wat gortig . Dat schokeffect heeft het nu gewoon niet meer.

Wel een geweldig eindshot/einde trouwens.

avatar van jordybeukeboom
Onderschatte, originele film met een mooie, aanhoudende suspense.

Het laatste stuk van de film is wat langdradiger, maar geeft wel een erg mooi beeld van de (psyche van de) dader

Uitstekende film over een seriemoordenaar die zijn vrouwelijke slachtoffers ombrengt door wurging. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een prima opbouw en alhoewel het veelvuldig gebruik van split-screen weinig toevoegt, levert het de film wel een eigen look op. Wellicht heden ten dage minder vernieuwend, maar nog steeds heel solide. Goed acteerwerk en camerawerk. Een kleine 4.0 sterren.

avatar van Kenzomovies
Redlop schreef:
Nee ken ik niet, waarschuw me maar als ie een keer ergens op tv komt.

Zondag avond 20h30 op CAZ

avatar van Redlop
Kenzomovies schreef:

Zondag avond 20h30 op CAZ

Haha, dank je! Maar ik reageerde op Mr. Bungel die schreef:

Sweet Smell of Success (1957) nog niet gezien? Aanrader!

'k Was er destijds niet bepaald enthousiast over en ook nu (de datering maakt hem ook al niet beter, natuurlijk), bij een tweede visie, kon hij maar matig bekoren.
Vond zowel het eerste gedeelte met de vele opsporingen als het tweede met het psychologisch onderzoek te lang uitgesponnen en zonder climaxen.
Tony Curtis zet zijn rol wel heel goed neer.

Het is heel lang geelden toen ik deze film voor de eerste maal zag, maar ik kan me wel herinneren dat ik er danig van onder de indruk was.
Nu is de film misschien een beetje gedateerd, maar toch kon hij me nog steeds boeien.
Prima rol van Tony Curtis die we toch voornamelijk kennen uit komische rollen en het hier zeer goed doet in een 'serieuze' rol.
Als vanouds zijn ook Henry Fonda en George Kennedy in goede doen.
Heb dus weer genoten van deze film, waarbij de beelden regelmatig worden gesplitst in vakjes om zoveel mogelijk te tonen in één beeld, iets wat soms wel enerverend werkt en na enkele jaren toch stilaan verdween uit de films.

avatar van Pieter Montana
The Boston Strangler is een Fyncher-achtige jacht op een seriemoordenaar, dat losjes gebaseerd is op waargebeurde feiten. De sterrencast met Henry Fonda (altijd goed) en Tony Curtis in een bizarre rol reageert koelbloedig op de feiten, en de slachtoffers zijn haast nummertjes op een boodschappenlijst. Zoals vermeld, is het overvloedig gebruik van splitscreens een gok, maar wel één die goed afloopt. Zeer verfrissende manier om zo de moorden te benaderen. 3,5*

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en het was niet mis. Naar het einde toe slabakte het wel een beetje, maar voor de rest was hij wel eens het bekijken waard. Voor zijn tijd moet het wel een opmerkelijke film geweest zijn, met de vele split screens.
De cast deed het ook goed en kwam wel overtuigend over.