The Dirty Dozen (1967)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Actie

geregisseerd door Robert Aldrich
met Lee Marvin, Charles Bronson en Ernest Borgnine

Het is 1944 en de geallieerde legers zijn klaar om een enorme invasie te beginnen tegen de Duiters. Voor D-Day willen de Engelsen nog een paar geheime missies laten uitvoeren door veroordeelde criminelen. Ze moeten met een parachute in het vijandelijke gebied komen en bepaalde dingen vernietigen. Maar eerst moeten de criminelen een training ondergaan zodat ze klaar zijn voor hun missie.

avatar van Justinw
Goede cast degelijke film, alles ziet er goed uit voor die tijd. En dit is zeker beter als de navolgende delen. Bronson, Savalas en Sutherland. Tog wel leuk zulke oorlogsacteurs. Ik hou van dit genre en vooral de jaren 60 en 70 WOII films. Daarom vermaakte ik me hier prima mee, alleen ik had hem al gekeken een jaar geleden. Dus ik verbaasde me nergens om. Bijna een 3.5 maar voor nu.

* * *

Avlater
Mooie klassieke film met een indrukwekkende cast.

avatar van movie acteurs
Een sterke oorlogs film. De acteurs zoals Bronson, Marvin , Savalas etc zijn lekker op dreef. De verhaallijn loopt lekker door en is niet saai. Het camera werk is fraai en de film mag er gewoon wezen. 4,0 voor deze uitstekende oorlogs film..

avatar van as
as
Weer een leuk weerzien met dit vieze dozijn. Was al wat jaartjes geleden dat ik dit inmiddels toch wel klassieke 'Men on a Mission' filmpje zag. Geweldig intro waarin een lekker stoicijns spelende Marvin zijn klote opdracht aanvaard en waarop we de groep mannen ontmoeten, met fantastische optiteling

Indrukwekkende cast en neemt de tijd om deze mannen met al hun maniertjes te leren kennen. Gebeurt tegenwoordig veel te weinig. Toch duidelijk een lekker actiefilm waarin Aldrich bijna alles perfect in de hand heeft met mooi camerawerk en een sterk script.

Laatste kwartier duurt ietwat te lang maar dat is een klein smetje op het geheel.

Dikke 4 *en

Uit de oude doos, maar is een meesterlijke film ben het met as eens:

avatar van moviemafketel
Gave oorlogsfilm met een cast waar je u tegen kan zeggen.
Een soort voorganger van Inglourious Bastards met ook een stelletje bijzondere karaktertjes die maar 1 ding willen namelijk Duitsers afmaken.
Soms lijkt de film een beetje teveel uitgesmeerd en mag er iets meer vaart in zitten. Ook begon het me een beetje te storen dat als er iemand werd neergeschoten, er geen kogelinslagen te zien waren. Alsof ze werden omgeduwd. Verder zit er genoeg actie en humor in. Het was wel opeens afgelopen voor mijn gevoel. 3 sterren.

avatar van Rmie
Zelfde soort film, mijns inziens al de kanonnen van Navaronne. In elke oorlog zijn er helden, nu ja dan, in dit soort films.

dominion
Vanavond om 00:30 op TCM .

avatar van simonvinkie
Het blijft een fijne genre, oorlog. En dan vooral van die actie/avonturen oorlog films, zo deze bijvoorbeeld. Met Robert Aldrich aan het stuur en een cast met namen als Lee Marvin, Charles Bronson, Sunderland, Savallas en Ernest Borgine kan er weinig misgaan. Dat ging er in principe ook niet, al was ik niet zo vreselijk erg onder de indruk. Maar ik heb me wel gewoon prima vermaakt hoor.

Vooral het laatste half uur was bijzonder goed. Mijn cijfer was waarschijnlijk hoger geweest als het middenstuk wat was ingekort. Maar goed, bij een herziening kan mijn cijfer wel wat omhoog, denk ik. Moet ook zeggen dat ik behoorlijk moe was tijdens het kijken. Alrich is trouwens een fijne regisseur. Moet ik eens wat meer van gaan kijken.

Dit was in ieder geval een lekker filmpje, wat prima vermaakte.

3 sterretjes

avatar van Vinokourov
Gave oorlogsfilm, waar Inglorious Basterds ergens wat weg van heeft, zij het dat The Dirty Dozen wel serieuzer aangepakt is. Twaalf gevangenen (waaronder Charles Bronson) kunnen hun vrijheid verdienen door onder leiding van Lee Marvin een gevaarlijke missie te ondernemen in Duits bezet gebied. De film wordt zorgvuldig opgebouwd met de voorbereiding en de training van dit (op eerste gezicht) zootje ongeregeld. Soms kakt de film wat in, vooral wanneer het twaalftal niet in beeld is. Maar goed, het duurt even, maar als de missie eindelijk begint, gaan alle remmen los. Al met al een mooi spektakelstuk .

avatar van fappie
Oorlogsfilm zoals ik hem graag zie. Guys on a mission .
Zag ook elementen uit IB terugkomen zoals bijna iedereen hier. Vooral in de scene dat hij voor het eerst voor de groep veroordeelden staat. Ik zag Brad Pitt al weer staan met zijn zelfde soort petje.

avatar van yeyo
Het origineel van Castellari al gezien?

avatar van yeyo
Jep. Ik had het dus voor alle duidelijkheid over IB, want ik snap dat het zo nogal verwarrend overkomt. Gewoon om te zeggen dat dat ook een geweldige 'guys on a mission'-film is à la The Dirty Dozen. Ik vind 'm zelfs veel leuker dan de Tarantino-versie.

avatar van Minotaures
Geen hele geweldige oorlogsfilm.

Had een klein beetje anders verwacht. Natuurlijk gaat het hier over het trainen van criminelen. Maar om er ruim 80 minuten erover te doen is aan de lange kant. Het eerste half uur is meer een introductie van de criminelen en het doorkrijgen van hun speciale missie. Met als laatste half uur hun belangrijke missie.

Wat ik wel vond is dat het interessant overkwam. Je volgt hun hele training en ''leert'' ze zo goed kennen, alsof je er zelf bij bent. Er is ook af en toe een beetje humor in gestopt (o.a. met Maggot (Telly Savalas) en Sutherland).

Wat ik wel nog nooit gezien of gehoord heb zijn de 'War games', ik begrijp het hele doel van de games niet. Ze schoten zelfs met scherp (de mortierbommen bijv.). Ik vond het niet bepaald nodig, vooral als ze makkelijk vals konden spelen. Moest dat ze soms klaarstomen om tegen de Duitsers te vechten? Of was het gewoon een simpel spel om welk eenheid het beste is?

De personages zijn maf, bijdehand, hardnekkig, grappig en alles behalve serieus op hun tijd. Het acteren was wel goed, al had ik af en toe het idee dat ze hun zinnen maar al te snel wouden zeggen om ervan af te komen. Het filmen was goed en volgbaar. Uniforms zagen er goed uit, wapens ook (al komen hier andere soorten wapens dan gewend in voor) en hun missie was erg spannend, het infiltreren van het landhuis ging niet al te soepel, wanneer 2 van de 3 geen Duits konden spreken. Altijd leuk om te zien.

Ik heb betere oorlogsfilms gezien uit eind jaren 60, begin 70. Maar die hadden het van hun actie moeten hebben, bij deze speelt de actie geen grote rol, meer hun training.

avatar van Spetie
The Dirty Dozen is een film die ik eigenlijk alleen van naam kende. Toevallig kon ik de film met koninginnedag voor een paar Euro op de kop tikken en nog toevalliger bleek dat het ook nog eens een film van Robert Aldrich was, met diens werk ik een aantal weken heb kennisgemaakt en die kennismaking smaakte naar meer.

The Dirty Dozen is absoluut een fijne film, waar ik best van heb genoten. Het verhaal is fijn en de film draait uiteindelijk vooral om de training van de groep, iets dat erg goed uitgewerkt wordt in de film. De film barst van de grote bekende namen, zoals o.a. Charles Bronson, Lee Marvin, Ernest Borgnine, John Cassavetes en Donald Sutherland. Het acteerwerk van de cast is goed, al zijn het vooral Bronson, Cassavetes en zeker ook Marvin die er duidelijk bovenuit springen. Wat ik vooral zo leuk vond aan de film, is dat de film aan de ene kant hard is, maar aan de andere kant ook behoorlijk wat humor kent. Vooral Cassavetes komt af en toe erg grappig uit de hoek. Daarnaast is het leuk om te zien, hoe het smerige dozijn, dat ontzettend van elkaar verschilt, uiteindelijk op een geloofwaardige manier toch een vrij hecht team wordt.

Uiteindelijk is oorlog geen pretje, zo blijkt ook in deze film. Na de lange, maar uiterst prettig aanloop, moet de missie uiteindelijk toch uitgevoerd worden. Ik was benieuwd of deze zou slagen en wie het uiteindelijk zou overleven. De missie op het nazi-chateau was uiteindelijk ook behoorlijk spannend. Erg fijn ook van Aldrich om hierbij goed gebruik te maken van het probleem dat er maar eentje Duits kan praten, wat de spanning gelijk al groter maakt als ze in het kasteel Duitsers tegenkomen.

Ik heb me prima vermaakt met dit “smerige twaalftal” en wederom genoten van een film van Aldrich. De film is avontuurlijk, humoristisch en blijft ondanks sommige vergezochte zaken toch altijd geloofwaardig.

avatar van Angelo2
Heerlijke oorlogs/actie klassieker vaak met me vader gekeken. Vond hem destijds erg spannend en zat vaak met bewondering te kijken naar de karakteristieke koppen van de meeste acteurs, Had ik bij Once Upon A Time In The West trouwens ook. Geweldig gecast. Top vermaak.

avatar van Robertdeniro
Mooie film. Verhaal is wat dun, maar de acteurs, de kleuren en de dialogen gecombineerd met de altojd weer leuke hierarchische verhoudingen in het leger maken de film meer dan de moeite waard. Ga nummer 2, 3 en 4 in ieder geval kijken.

avatar van The One Ring
Aan de ene kant een typische soldaten-op-een-missie-verhaal waarvan er veel gemaakt werden in de jaren '60, maar aan de andere kant ook weer heerlijk anders doordat dit de film is die geen enkel respect heeft voor het militaire systeem en al helemaal niet voor zijn leiders. Dus hier geen patriottisme, maar soldaten die meedoen om hun eigen hachje te redden, die allemaal iets op hun geweten hebben en waarvan er tenminste twee psychopathische neigingen hebben (Cassavetes en vooral Savalas). Mensen die problemen hadden met de smerige actie op het einde waarin weerloze, opgesloten mannen en vrouwen levend verbrand worden hebben de hint van de rest van de film niet begrepen, want dit was nooit een spelletje dat netjes gespeeld ging worden. Dat maakt de opening al duidelijk. Het luchtige middenstuk wekt onze sympathie voor het dozijn, maar vergis je niet dat dit toch vooral een gemene film is. Een boze film zelfs, door zijn anti-autoritaire houding. Ik stond er ook van te kijken dat de climax zo hard was, maar ik vond het wel in de geest van het voorafgaande. Ergens had ik het in dat opzicht het nog leuker gevonden als op zijn minst één van de psycho's het ook overleefd zou hebben (liefst Cassavetes' Franko), maar helaas wordt toch gekozen om drie van de meer onschuldige karakters het einde te laten halen.

Verder vooral een vaardig gemaakte oorlogsthriller met veel humor. Soms is het wat flauw en aan overacting is geen gebrek (hoewel dat vaak ook wel goed werkte, zoals bij Cassavetes), maar het is de gehele speelduur boeiend en vermakelijk. Gek eigenlijk dat hier nog geen remake van is, want die ligt wel erg voor de hand. Of daar veel eer uit te halen valt is een tweede vraag, aangezien dit toch al bijzonder geslaagd is, ondanks wat onhebbelijkheden, waaronder de onbegrijpelijke keuze om Robert Ryan de slappe generaal te maken (zo'n acteur plaats je bij het dozijn).

The One Ring schreef:

Ernest Borgnine bedoel je waarschijnlijk (?) Dat was de enige generaal tenminste en van Robert Ryan zou ik niet snappen waarom die bij het dozijn zou horen.

Een klassieker deze film, die redelijk goed is.
Zoals dat wel meer gebeurde in de jaren '60 oorlogsfilms met een vleugje humor op z'n Amerikaans.
Prachtige cast in deze prent ook, maar niet iedereen overtuigde.
Maar de prent is, ondanks dat het een oorlogsverhaal is, wel eens leuk om te zien.

avatar van Beertje45
Een film boordevol met heel sterke acteurs. Lee Marvin, Charles Bronson, Ernest Borgnine, George Kennedy, Donald Sutherland, Telly Savalas, Jim brown en dan vergeet ik er vast nog een deel. Helaas vond ik dat de film in het midden vaak slaapverwekkend flauw was. De climax was dan weer wel aardig. Leukste rollen waren van Savalas en Sutherland.

avatar van Dogie_Hogan
Teleurstellende Blu-ray release: The Dirty Dozen Blu-ray

Die scène waarin Sutherland generaal speelt. Briljant. Youtube heeft juist dat stukje ook. Ik kijk 'm nog weleens. Erg leuk.

Die twee koppen tegen die blauwe hemel. Als Sutherland met tong uit de mond achterom kijkt.
Dat beeld is een klassieke foto.

avatar van Left4Dead
Na 1 uur en 45 minuten was het dan eindelijk zover, lang gewacht op de daadwerkelijke opdracht. Tot die tijd deed het me aan Dad's Army denken, flauwe humor met soms een leuke grap ertussen.
Ja de cast is geweldig en ja ik ben door velen aangezet om deze film te gaan kijken.. maar nee ik ben niet erg enthousiast.

Heb me wel vermaakt en de film keek ook nog redelijk snel weg ondanks zijn behoorlijke speeltijd. kom echt niet verder dan 3**.

Aardige Oorlog / Actie film maar ook een behoorlijk langdradige (had van mij rustig 30 minuten korter mogen duren). De uitvoering is wel goed en vooral leuk en dat is vooral te wijten aan de sterrencast in de vorm van o.a. Charles Bronson, Telly Savalas en Donald Sutherland. Ze spelen overigens niet echt de hoofdrol, maar ik vond ze wel het leukste in deze film. Omdat de opbouw behoorlijk traag en langdradig is, is het een lange zit om deze film in één stuk uit te kijken. Gelukkig wordt dit lange zitten wel beloond met een fraai slotstuk waarin ook nog eens veel actie zit. Deze film wordt overigens nog wel eens uitgezonden door TCM of MGM.

avatar van Richard_Voorhees
Inmiddels al meerdere keren gezien en hij blijft goed. Een film die de tand des tijds prima heeft doorstaan. 3,5* voor deze sterke oorlogsfilm.

avatar van Insignificance
Feed the French and kill the Germans! Een oorlogsfilm met een onzinnig plot, eentje die tegen van alles aanschopt en allerlei smerige streken uithaalt. Wat knap is, is dat Aldrich ondanks de ver uiteenlopende elementen de toon van de film ten allen tijde onder controle heeft. Van psychopaten tot lolbroeken, van luchtig gedoe tot staalhard geweld, het zit nog redelijk naadloos in elkaar.

Marvin is de baas van de film met zijn stoere voorkomen en donderende stem en Sutherland kan prima uit de voeten met komedie. Zo lopen er nog wel een aantal kerels rond die er toe doen, maar zo gezellig en leuk vind ik het niet meer in het trainingskamp. Dan begint de forse speelduur vanzelf eens ergens op te spelen. Het duurt simpelweg te lang eer de derde akte van start gaat.

De wargame is lekker anti van alles, maar tegen die tijd is de puf er uit en dan weet zoiets niet meer erg te boeien. Dat doet het pas weer als de missie van start is gegaan en het scenario vuurwerk en nog een paar opvallende en ook pittige fratsen in petto heeft. Vooral rondom Savalas en een kelder. Wat dan wel weer jammer is, is hoe het met het gros van dit dubieuze dozijn afloopt.

avatar van royals
Erg goede oorlogsfilm die voor mij aan het einde beter en avontuurlijker wordt. Ik zie ook wel Guns Of Navarro invloeden hier en daar.

avatar van W.V.
Dirty Dozen is een zeer goede oorlogsfilm, die juist wat afwijkt van de rest. Er zijn niet veel oorlogsfilms waarin aandacht aan de karakters wordt besteed, in DD gebeurt dat wel en dat gaat weliswaar ten koste van de lengte en tempo van de film, maar draagt ook bij aan het begrip voor de moordmissie die ze moeten volbrengen. De opening is ijzersterk in de gevangenis waarin het dozijn een voorstelrondje krijgt.
Dirty Dozen is ook een rauwe oorlogsfilm
Hierboven werd het al een keer benoemd, in de scene in de kelder waarin niet alleen de militairen om het leven worden gebracht, getuigt nu niet bepaald van heroïsme, de wijze waarop dat gebeurt geeft tevens dan ook aan dat de deelnemers aan deze missie geen genade kennen.
De film leunt heel erg op het acteren van onder andere Marvin, Jeackel, Bronson en Cassavetes. De show wordt naar mijn mening gestolen door Sutherland, alhoewel hij geen typische “oorlog” acteur is, weet hij van al zijn militaire rollen iets aparts te maken. Marvin kon zijn ervaring als marinier in WO 2 hier goed kwijt en duidelijk is te zien dat hij prima op zijn plaats is.
Er is voldoende actie aanwezig, zo ook suspense, denk daarbij maar aan de truc die ze tijdens de oefening willen uithalen, vergeet niet dat het mislukken betekend voor het dozijn terug naar de bak en/of executie. Ook het binnendringen van het kasteel en daarbij de rol van Savalas, zal hij wel of zal hij niet??
Uiteindelijk draait het in een oorlogsfilm, meestal, om de actie en die is ruimschoots aanwezig.
In de jaren 80 toen de video industrie zijn opmars deed kwamen er vervolgen op deze film, ga deze niet kijken want ze zijn bijna lachwekkend, houdt het bij het origineel.

avatar van mrklm
De zogeheten ‘grandaddy-of-them-all’, al lijkt de huidige generatie actieregisseurs deze film nooit te hebben gezien. Ik zag ‘m gisteren opnieuw, voor het eerst in misschien wel 15 jaar, en wat mij het meest opviel is dat de actie eigenlijk grotendeels beperkt blijft tot het laatste half uur! Maar dat neemt niet weg dat dit wel degelijk een actiefilm is, omdat “The Dirty Dozen” alle ingrediënten bevat van de ultieme aktiefilm, te beginnen met een indrukwekkende cast. De formidabele Lee Marvin, die een jaar eerder een Oscar had gewonnen voor zijn rol als een dronken scherpschutter in Cat Ballou, is hier op het top van zijn kunnen. Robert Ryan en Ernest Borgnine zijn perfect gecast: er zijn maar weinig acteurs van die generatie te bedenken waarvan je kunt geloven dat Lee Marvin er ontzag voor heeft. Regisseur Robert Aldrich is bovendien een absolute vakman die altijd het beste uit zijn acteurs weet te halen en een sobere, maar effectieve stijl gebruikt die past bij deze film.
“The Dirty Dozen” verwijst naar een groep zware criminelen – waaronder een aantal ter dood veroordeelden - die tijdens WO II kans krijgen op amnestie door deel te nemen aan een intensieve militaire training onder leiding van majoor Reisman [Lee Marvin], die ze voorbereidt op een levensgevaarlijke missie waarbij ze een chateau moeten binnendringen waar een groot deel van de Duitse militaire top bijeen komt voor een bespreking. Het doel is zoveel mogelijk van deze top-officieren uit te schakelen, in de wetenschap dat de kans klein is dat ze het zelf overleven. De twaalf vrijwilligers zijn aanvankelijk eigenlijk een zootje ongeregeld, met de recalcitrante Victor Franko [John Cassavetes] als de grootste dwarsligger en met Archer Maggott [Telly Savalas] als de gevaarlijkste, meest onevenwichtige van het stel. Charles Bronson, zanger Trini Lopez en American Footballster Jim Brown zijn de andere bekende namen in de cast. Er is ook een rol voor de dan nog onbekende Donald Sutherland, voor wie dit een doorbraak betekende.

Het verhaal is simpel, maar de film toont vooral hoe Reisman tegen alle verwachtingen in – en met onbedoelde hulp van de rebelse Janko – deze twaalf totaal verschillende individuen weet om te trainen tot een éénheid. Het is wellicht verrassend dat hij daarbij niet eens zozeer zijn toevlucht hoeft te nemen tot geweld en intimidatie. De training kenmerkt zich vooral door humor, veelal in de vorm van leedvermaak wanneer Reisman één van de twaalf rekruten voor schut zet. Geen R. Lee Ermey-achtige donderpreken dus, maar een veel menselijkere en, dat wil ik wel geloven, een veel effectievere aanpak, aangezien Reisman het respect van zijn rekruten moet winnen omdat hij de leiding heeft over de operatie. De overgang naar de uiteindelijke operatie is briljant. Aan het einde van een geslaagde militaire oefening, bedoeld om te bewijzen dat “The Dirty Dozen” klaar zijn voor voor hun operatie, krijgen ze een uitgebreide warme maaltijd voorgeschoteld. Ondertussen neemt Reisman het plan in 17 stappen, dat hij heeft geformuleerd in rijmvorm, voor de zoveelste keer met de mannen door. De mannen lachen en het sarcasme druipt eraf bij het begin... dan snijdt Aldrich opeens naar het vliegtuig waarin de mannen onderweg zijn naar het chateau waar de mannen, in de beleving van de kijker dan, hun rijm voortzetten. Maar nu klinken de stemmen serieus, staan de gezichten strak en zien we een combinatie van concentratie en doodsangst.

Het is een geniaal middel om flink vooruit te springen in het verhaal, bovendien versterkt het contrast in de emoties van de mannen het gevoel van spanning en suspense bij de kijker: nu gaat het werkelijk beginnen! Alle acteurs hebben hun gouden moment tijdens de finale, die overigens een aantal voor die tijd erg indrukwekkende explosies bevat en die – doordat we de karakters bijna 2 uur lang van dichtbij hebben gevolgd tijdens hun training – meer dramatische impact heeft dan veel van de tientallen klonen die deze film heeft gehad. Een voortreffelijke cast, een perfecte balans van drama, humor en actie en een spectaculaire finale maken dit tot een must-see voor de liefhebbers van actiefilms en oorlogsfilms in het bijzonder.

avatar van John Milton
Ik wou dat ik zo positief was.

Mijn derde Aldrich na Kiss Me Deadly (1955) en What Ever Happened to Baby Jane? (1962), en de eerste die ik geen 4* waardering geef. De ensemble cast is leuk om te zien, maar verhaal, uitwerking, acteerwerk en soundtrack schoten voor mij toch wat tekort. De humor lag mij ook niet helemaal en de finale duurt net iets te lang.

Wel een mooie set, indrukwekkende explosies en behoorlijk nasty business voor die tijd.

Zagen jullie ook een brede versie van Don Draper in deze film, of ligt dat aan mij?

3,5* afgerond naar boven.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/komedie/thriller/oorlog film...
Prima verhaal...
Goede film...
Ouderwetse klassieke muziek
(wel Dolby Digital aanwezig)...
Ouderwetse opname (geen HD aanwezig)...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende jonge acteurs Lee Marvin, Charles Bronson, Ernest Borgnine,
George Kennedy en Donald Sutherland...
Heel goed!