Crossing Over (2009)

geregisseerd door Wayne Kramer
met Harrison Ford, Ray Liotta en Ashley Judd

Max Brogan (Harrison Ford), werkzaam bij de Immigratiepolitie in L..A., hanteert met gemengde gevoelens de regelgeving tegenover de duizenden immigranten die hem passeren. Via zijn ogen, maar ook door die van zijn collega Hamid Baraheri, immigratieconsultant Denise (Ashley Judd), en haar man Cole (Ray Liotta) die voor de beoordelingscommissie werkt, is te zien hoe talloze mensen van verschillende nationaliteiten trachten de grens van L.A. over te steken, in de hoop daar een beter leven te vinden. Door de verhalen van deze mensen wordt pijnlijk duidelijk wat het verschil is tussen de Amerikaanse Droom en de harde realiteit die de vele immigranten in het L.A. van de 21e eeuw aantreffen.

avatar van Pete_033
arno74 schreef:
De weinig overtuigende scenes stapelen zich op, met als topje van de ijsberg de scene waarin Ford een 'jochie' laat gaan die mee heeft gedaan aan een roofoverval waarbij tig doden zijn gevallen. Weinig geloofwaardig, net als de rest van de film.

Dat was niet Ford maar Cliff Curtis.

avatar van Toontje G
Hele sterke realistische film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal met schitterende rollen. Met name de kinderen zetten hun rol zeer goed neer. Kippenvel!

avatar van aSMoDeuS
Prima film. Ben alleen benieuwd of we nu medelijden zouden moeten hebben van die extremistisch islamitische dochter die op het vliegtuig wordt gezet./spoiler] Ik niet iig.

avatar van Flipman
Die was juist niet extremistisch, de agente die haar arresteerde was fascistisch.

avatar van Insignificance
Collectie van verhaaltjes over illegale immigranten met veel grote shots van krioelende wegen. Zoals op de poster. Het zal iets te maken hebben met de paden die elkaar kruisen en de reizen die deze mensen ondernemen. Geen subtiele film, verre van, Kramer zet eigenlijk alles in het teken van de problematiek. Crash, die van Haggis, schoot wat dat aangaat te binnen.

Probleem met dit soort mozaïekjes is dat de afzonderlijke lijntjes nog wel eens wat te weinig brandstof krijgen om echt iets voor te stellen. Dat is hier niet anders. Dat er kort voor release een klein half uurtje is uitgeknipt, zal het ook geen goed hebben gedaan. Het centrale thema houdt de boel bij elkaar, maar een vuist maken, is er op deze manier niet of in ieder geval minder bij.

Wel een punt. Het wollige idee van de Amerikaanse Droom is hier heel ver weg en Kramers houding ten aanzien van zijn onderwerp is bedenkelijk, soms zelfs cynisch. Veel ellende afwisselen met veel vlaggen en wanneer het volkslied wordt ingezet, heeft dat een bitter bijsmaakje. The worthiness of the journey. Jaja. Hij gaat tijdens de overval wel iets te ver, maar goed.

avatar van Mike 1984
Liotta, Curtis en Ford zetten hun personage geloofwaardig neer. Niettemin vind ik niet echt een verhaal in de film. De verschillende verhaallijnen zitten wel goed in elkaar maar na het bekijken van de film had ik toch het gevoel dat ik niet wist waar nu eigenlijk de film over ging. 2,5 sterren voor de acteerprestaties maar daarmee is dan ook alles gezegd.