The Hunting Party (2007)

Verenigde Staten / Kroatië / Bosnië-Herzegovina
Thriller / Komedie

geregisseerd door Richard Shepard
met Richard Gere, Terrence Howard en Jesse Eisenberg

De wat uit de gratie geraakte verslaggever Simon Hunt (Richard Gere) ziet een kans op eerherstel wanneer hij op het spoor komt van een Servische oorlogsmisdadiger. Samen met zijn oude vriend, de cameraman Duck (Terrence Howard) en de leergierige beginnende journalist Benjamin (Jesse Eisenberg) trekt Hunt met gevaar voor eigen leven de bergen van Servië in. Maar de misdadiger, die bekend is onder onder de bijnaam 'The Fox' geniet bescherming en aanzien onder de lokale bevolking. Daarnaast worden de journalisten door de VN-waarnemers tegengewerkt en moeten ze met veel gebluf en lef hun gevaarlijke missie zien te voltooien.

"Het wachten is op een vervolg waarin Osama Bin Laden uit zijn grot wordt gesleept door ijzervreters als Silvester Stallone en Chuck Norris", las ik in een recensie. De kritiek op deze film kan niet kernachtiger worden samengevat. Ondanks dat deze politieke actiethriller scènen herbergt die indruk maken en beangstigend zijn en dat de jagers op deze oorlogsmisdadigers te maken hadden met vijandige blikken, een ijzig zwijgen en onverholen bedreigingen door de locale bevolking. Maar de routinematige Hollywood elementen (een combinatie van een romantisch drama/ondeugende zwarte komedie/spannende avonturenverhaal) in deze film zijn te groot om het geheel geloofwaardig te laten zijn.

avatar van lars-pixar
jammer, gemist

avatar van depri83
Helaas, niet gemist.

Film die niet kiest tussen actie, humor en een politieke boodschap waardoor je van alles niks overhoudt (Als je serieus wilt doen door de genocide aan te klagen moet je geen dwerg en reus als bad guys in je film planten). Stuitend echter was het uitleggerige geblaat en de tenenkrommende close-ups van glimlachende acteurs.

avatar van ILDIB
Pfff. Een zware B-film vol met stereotiepen met hier en daar een zweem van kwaliteit. T belooft een hoop, maar per saldo is t niet heel best. Vooral veel waardeloze acteurs en een wel heel erg simpel gedoe.

avatar van Alonzo
Simpel verhaal die gebaseerd op waar gebeurde feiten en ook nog eens een hele goeie film.
Men heeft het verhaal goed kunnen neerzetten met goed acteerwerk.
Ik heb de film inmiddels al een paar keer gezien en hij blijft steeds goed!

Als je houdt van films die gebaseerd zijn op waar gebeurde feiten dan moet je de film zien.

Maar goed zoals alle oorlogen heb je dirty games en machtspelletjes en belangen.
En niet vergeten dat onze Dutchbat een groot aandeel heeft gehad in deze genocide! Met Karremans voorop.

avatar van Dominootje
Er gebeurde allemaal net iets te weinig en er was te veel emotioneel gedoe..
Jammer.

avatar van Brabants
Deze film is voor mij een zeer aangename ervaring geweest en zit qua verhaal echt super sterk in mekaar. Het is enerzijds een soort van politiek activisme en anderzijds donkere satire. In hoeverre de film een afspiegeling is van de oorlog en wat daar historisch juist aan is, dat vind ik niet interessant in deze. Iemand die in deze film geloofwaardigheid zoekt, zal de film niet begrepen hebben en voor de kijker die de elementen kan plaatsen zal het een aangename verrassing zijn. Verder beschikt de regisseur over een sterke cast die samen een knappe prestatie neerzetten.

avatar van Antonev
Gemiste kans. Hier had je een spannende en beklemmende thriller van kunnen maken. In plaats daar van is het een film geworden die van alles heeft, maar van alles net niet genoeg. Zaten wel een paar aardige passages in.

Wel oké.

't Is eigenlijk niet zo makkelijk om juist te pinpointen waar het foutgaat met deze film. Op het eerste zicht is het best een fijn filmpje zonder al te veel opvallend negatieve punten.

Vlot en onderhoudend verteld, af en toe een leuk stijlelement, Howard en Eisenberg zijn beiden op dreef en het verhaal (inclusief cynisch toontje) gaat er makkelijk in. Maar in dit geval is de optelsom minder dan de afzonderlijke delen.

Misschien omdat de film net iets te kritisch wel zijn, maar dat vanwege het wel erg luchtige toontje niet helemaal kan waarmaken. Misschien omdat Gere net wat te licht uitvalt voor z'n rol. Misschien omdat de dramatische flashbacks wat gewicht missen. Het resultaat is gewoon niet snedig en scherp genoeg.

Zeker geen vervelend filmpje om een keer te kijken, maar er zal weinig van blijven hangen.

Een haperende mix van thriller en zwarte komedie. Met uitzondering van het optreden van Terrence Howard is het geheel tamelijk ondermaats. Net als Triage (2009) is de film gebaseerd op een verhaal van oorlogscorrespondent Scott Anderson, maar dat is een veel betere film.

avatar van Toontje G
Doorsnee film, niets bijzonders maar ook niet onaardig.

avatar van IH88
“...putting your life in danger is actual living - the rest is television.”

The Hunting Party heeft een wat vreemde mix van een oorlogsdrama, humor, thrillerelementen en zelfs wat romantiek. Het werkt grotendeels wel, maar dat komt vooral door het sterke spel van Gere, Howard en Eisenberg, en het feit dat veel gruwelijkheden buiten beeld worden gehouden. Want het ene moment zit je te kijken naar genocide in Bosnië, en het andere moment is er een scene waarin de drie acteurs zich op komische wijze voordoen als CIA agenten. Het is misschien het beste als je The Hunting Party ziet als een avonturenfilm waar Kuifje zich niet voor had hoeven schamen. Met humor en tja, ook genocide...

Goede film en goed geacteerd! Alleen wat een domme naam, deze titel doet mij denken aan een slechte actiefilm.