You're Not You (2014)

geregisseerd door George C. Wolfe
met Hilary Swank, Emmy Rossum en Josh Duhamel

Kate lijdt aan de ziekte ALS waardoor ze niet meer zo mobiel is. Ze besluit daarom Bec, een doelloze en zelfingenomen studente, in te huren om haar te verzorgen, ondanks de bezwaren van haar man. Wat voor Bec echter begon als een parttime baan transformeert in een levensveranderende ervaring als haar relatie met Kate haar verandert in een jonge vrouw met vertrouwen en ambitie.

avatar van De Knip
Ik schoot zelf ook vol bij de slotscene. Emmy Rossum speelde haar rol met verve:

****1/2

avatar van xmiranda26
Goed verhaal en ik schoot ook vol bij de slotscene. Alleen jammer dat het einde waarin zij overlijdt erg snel gaat en ik het niet goed kon volgen. Hele goede film verder

avatar van Ben de Hoog
Ik heb hem niet afgekeken. Te Amerikaans, te cliché met die peuk uitdrukken bij de voordeur terwijl je net op de deurbel hebt gedrukt. Het vergeten van de deksel op de mixer....zucht. Het verhaal spreekt natuurlijk wel aan, maar dan zou het beter een Europese productie moeten zijn.

avatar van bass-9
Natuurlijk een heel gevoelig onderwerp, verfilming misschien teweeg gebracht door de Ice bucket Challenge?

Ik vind het Amerikaanse sausje echter te overheersend met betrekking tot dit onderwerp. Het begin, het neerzetten van dat leventje, het neerzetten van onze Bec. Te veel filmfiguur. Het is alles bij elkaar niet meer realistisch. De dialogen vind ik bij vlagen hinderlijk en de man van Kate lijkt nog een jochie.

Toch zitten er ook hele mooie momenten in, alleen zakt het dan weer zo in en betrap ik me erop dat ik op de klok kijk. Heel lastig deze film te beoordelen. Hij roert je, maar hij verveelt ook bij vlagen. Dit onderwerp had in mijn optiek beter aangepakt kunnen worden. Wel vond ik Hilary Swank enorm goed spelen en viel Emmy Rossum naarmate de film vorderde me mee. Daarom kom ik op een ruime voldoende.

sdr
Deed me nog het meest denken aan Intouchables, alleen vond ik die 10 keer beter.

Deze is te netjes , anders weet ik het niet te zeggen

avatar van Zwolle84
Het sterke acteerwerk van beide dames tilt deze film nog net naar een voldoende, maar mijn god, wat is dit verder toch slap en cliché. Net als bij The Fault In Our Stars lijkt het de vreselijke ziekte te zijn die voor de hoge scores zorgt; de regie kan het niet zijn. Hap-slik-weg-vergeten.

avatar van Marvinleeaday
Viel mij een beetje tegen, had meer een tearjerker verwacht maar ik heb het droog gehouden.

avatar van wesley105
Mooie film, Hilary Swank prachtig in haar rol (Je zal het maar even moeten presteren)! Emmy Rossum ook weer heerlijk geacteerd! Ontroerend verhaal, het gaat geen eens om de film maar meer om de boodschap. Heb aardig wat traantjes laten vallen, deze film heeft me diep geraakt! Een aanrader voor iemand die houd van humor en drama in een gehele film! #Emoties

calimer@
Ik ken de ziekte ALS waarvan er in Nederland om en nabij 500 patiënten zijn. Het ziektebeeld in deze film gaat erg snel achteruit: Van verminderde kracht in de spieren tijdens het pianospel, naar rollator, die kennelijk wel goed vastgehouden en bestuurd kan worden, naar spraakstoornissen en de elektrische rolstoel en uiteindelijk ademhalingsproblemen. Daarnaast een echtgenoot die, jawel hoor, vreemd gaat. Maar kwam dit nou door die ziekte die Kate had of speelde dat eerder. Daarnaast de niet-begrijpende ouders. Ik vind het een loodzware film. Ik had graag wat meer van de jonge gezonde Kate gezien dan dat we ineens 1 ½ jaar verder waren. Rebecca (Bec) gespeeld door Emmy Rossum vond ik geweldig alleen vanwege haar 4 sterren.

avatar van DjFrankie
Super geacteerd, en meelevend drama. Ik vond dit een goeie film.

avatar van VincentL
You're Not You

Nadat de wereld en masse - van Angela Merkel tot Paris Hilton - bakken met ijswater over zijn kop gooide, iets waar ik overigens niet aan mee heb gedaan, kon Hollywood natuurlijk niet achter blijven met het zeer populaire onderwerp. Zo klinkt het bijna alsof Wolfe een slaatje uit andermans leed wilde slaan. Hopen dat dat niet waar bleek te zijn...

Allesbehalve, godzijdank. Wolfe zet een mooi, integer verhaal neer. Met een aardige feelgood-factor krijgt het verhaal ook nog een beetje schwung en is het, vooral in het begin, goed te volgen. De film heeft deels afgekeken bij Intouchables, daar valt niet omheen te komen. De vraag is dan of het erg is? In ieder geval drukt het een stempel op wat chronisch zieken nu willen: zo normaal mogelijk leven, zonder alle zielige poespas er omheen (uitzonderingen natuurlijk daargelaten). Uiteindelijk is het onvermijdelijke dan daar, het einde van de film. Dit einde weet echter geen waterlanders voor den dag te brengen. Misschien was daar iets te veel feelgood voor.

Hilary Swank speelt een alleraardigste rol. Deze deed mij nog het meeste aan Eddie Redmayne denken uit The Theory of Everything. Natuurlijk zijn de parallellen te trekken tussen beiden. Swank doet echter niet onder voor Redmayne.
Emmy Rossum is de Omar Sy van dit verhaal. Als straatsletje speelt ze aardig en ze is tot op zekere hoogte bekoorlijk. Als nietskunnende thuiszorgmedewerker is ze echter wat minder. Als haar personage dan ook meer kan en een band met Swank ontwikkelt lijkt ze beter in haar rol te komen. Dan speelt ze nog aardig.
Josh Duhamel en Jason Ritter zijn twee heren die in een vacuüm tussen beide dames invallen. Ze weten dan ook geen moment goed van de grond te komen - ze zijn immers bijzaak. Hierdoor krijgt hun prestatie een behoorlijk nutteloos gevoel.

De film is eenvoudig, maar bevat tot op zekere hoogte sfeer. Toch weet de hybride-vorm van The Theory of Everything en Intouchables geen duidelijk pad te kiezen. Het zweeft tussen drama en feelgood en dat geeft een apart geheel. Daarbij komt dat de film nergens visuele uitspattingen heeft, zoals met name Intouchables wel heeft. Hierdoor krijg je een middenweg die niet goed noch slecht is.

You're Not You is zeker een film van bovengemiddeld niveau, maar het had beter gekund. Swank speelt goed, maar qua sfeer had het beter gekund.

avatar van nightbreed
Zwolle84 schreef:

Precies, heel erg cliché en oppervlakkig (met name de karakters).

Goed drama, sterk geacteerd.

avatar van geezoes
Uitgezet na 15 minuten. Sorry. Zo slecht. Dat trek ik niet.

avatar van geezoes
Ben de Hoog schreef:

En dan het "Hey...wie speelt er hier piano?" of "Hoe oud worden mensen met ALS? 2 tot 5 jaar?" Kom op! Niemand is zó ontactisch lomp! Meteen uitgezet. Tenenkrommend slecht.

Ik vond dit wel een redelijk goede film.
Tragisch verhaal evenwel.
Goede vertolkingen van de ganse cast, met Hilary Swank en Emmy Rossum voorop.
Het kon me wel boeien.

Goeie film over een vrouw met ALS die een jonge, chaotische vrouw inhuurt om haar te verzorgen. Het is niet zozeer de ziekte die hier centraal staat, maar meer de vriendschap tussen de twee vrouwen. Dit komt op het begin wel wat geforceerd over. Verder een mooi, ontroerend verhaal en een overtuigende rol van Hilary Swank.

Bij tijd en wijle aangrijpende film met als centraal thema de onwaarschijnlijke relatie tussen een ALS-patiente en een eigenzinnige, feestvierende studente. De tegenstellingen tussen twee personages kunnen niet groter zijn en daarom spreekt de manier waarop de twee tegenpolen naar elkaar toegroeien mij bijzonder aan. Dat is vooral te danken aan het indrukwekkende acteerwerk van Hilary Swank en Emmy Rossum. Macho’s zullen dit wel niks vinden, maar voor dramaliefhebbers is het zonder meer een aanrader.

MarcieMarc
Wat een mooie film...wow...en de meestte berichten hier zijn cliche ga toch weg dutch zeikerds

avatar van Daan258
Naast dat de film inderdaad best wat lijkt op Intouchables was dit zeker geen slechte drama film.
Ik heb me uitstekend kunnen vermaken met deze film.
Het verhaal is erg mooi en best ontroerend. Ook waren de acteerpresentaties behoorlijk goed.
Vooral Hilary Swank en Emmy Rossum, maar met name Hilary Swank weet een zeer goede en overtuigende rol neer te zetten.
al met al een goede drama film.

avatar van wimaroca
Inderdaad teveel afgekeken van The intouchables ,Maar lang niet zo goed,
Toch 3 sterren,omdat Swank en Rossum zo goed acteren

maar zeker ook flauwe stukken in, zoals haar moeder oa.

traantjes...

avatar van Decec
Een mooie drama film...
Ontroerend verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Hilary Swank speelt goed..
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Na "Intouchables" is de impact van deze "You're not You" veel minder. Niet dat het onderwerp van de film niet droevig genoeg is, maar eigenlijk raken deed het amper. Misschien zijn de verhaallijnen naast het drama te opslorpend.
Hilary Swank overtuigt wel in haar rol.

avatar van keukenzout
'Intouchables' met ballen.

avatar van m1701
Wow wat een film...acteerwerk was echt geweldig en pakkend!!!
Vond deze pittiger/emotionele dan Intouchable. Denk vanwege leeftijd persoon

YSV
Begrijp dat deze film met Intouchable wordt vergeleken. Doe ik eerlijk gezegd ook wel een beetje..
Maar dat is eigenlijk niet helemaal terecht. Intouchable was een tragi-komedie en dit is een drama
De verhalen zijn heel verschillend . Ook het doel van het verhaal.
Ik vond het een hartverwarmende film met uitstekend acteerwerk.