Closer (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Clive Owen, Julia Roberts en Jude Law

Wanneer de Amerikaanse Alice in Londen wordt aangereden, brengt Dan haar naar het ziekenhuis. Dit betekent de start van een relatie. Schrijver Dan wordt echter verliefd op de fotografe Anna, die hem afwijst. Voor de grap maakt Dan op internet een seksafspraak voor Anna. Zo leert Anna de dermatoloog Larry kennen, waarmee ze uiteindelijk trouwt. Maar Dan is Anna nog steeds niet vergeten.

• gisteren om 20:30 uur op TV (RTL8)
Regisseur Mike Nichols heeft in het begin van zijn carrière een paar prachtige films gemaakt over gespannen relaties: (...) Virginia Woolf, The Graduate. Daarna is het allemaal wat minder geworden. Dat geldt ook voor Closer over twee mannen, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, zelfs als dat ten koste gaat van de eigen liefdesrelatie. Het is een aartsdonker psychologisch drama met als enige lichtpuntje Natalie Portman. Haar slotscène in de straten van New York is “dazzling”.

avatar van El ralpho
Look closer..

Prima drama waarvan het thema wellicht niet heel vernieuwend is, maar juist omdat het zo alledaags is komt het wel sneller binnen. Veel mensen hebben op een bepaald punt in hun leven wel eens met dergelijke relatie problematieken van doen gehad, zij het als direct betrokkenen, of iemand in hun directe omgeving die hiermee te kampen had, waardoor je al sneller een binding met de personages krijgt. Een binding krijgen is sowieso al een stuk gemakkelijker als je je bedenkt dat naast dit feit je cast ook nog eens louter uit grote namen bestaat. Portman, Roberts, Owen en Law sieren dan ook de cover.

Ik heb mij in ieder geval de volle 104 minuten prima weten te vermaken met deze titel. Het toont als het ware de schaduwzijde van de utopie van de perfecte relatie die in veel Hollywood titels neergezet wordt. Het is een zwartgallige, maar tegelijkertijd frisse blik op de schaduwzijde van de relatie en laat dan ook zien dat lang niet overal alles koek en ei hoeft te zijn. De film neemt zijn tijd om dit te tonen in wat langere, uitgesponnen scene's. Hoewel niet iedereen dit zal bekoren, vond ik het een krachtig ingebracht element wat de titel mijns inziens alleen maar sterker maakte. één van de betere drama films, die ik de afgelopen tijd gezien heb.

avatar van Boenga
Na het lezen van een paar pagina's van de reacties, vrees ik dat ik alleen maar in herhaling kan vallen: die theatrale dialogen, dat is wat ook voor mij het niveau van de film naar benden haalt.
Het is te gemaakt, te onecht, te kunstmatig om er helemaal te kunnen in opgaan - voor de kijker én voor de acteurs !
Het uptempo waarmee woorden en zinnen afgehaspeld worden maakt er bij momenten een surrealistisch geheel van - en op andere momenten ook weer niet.
Nichols had een keuze moeten maken...

Met plezier naar gekeken, dat wel; maar net iets te vaak haalde de ergernis de bovenhand.

Film die beslist flirt met de tijdsduur in de diverse relaties wat het eigenlijk levendig maakt.
Wat in het sfeervolle intrige beslist belangrijk en ook heel boeiend is zijn de eigenlijk eenvoudige, maar rake dialogen, uitstekend gebracht door een stel "sterren" die perfect hun vak beheersen en waaronder ik toch de palm toeken aan een verbluffend, inteligent en gewiekst overkomende Natalie Portman.
Eigenlijk, ondanks het vaak frivool gedoe, toch eerder een ernstige kijk op wat zou moeten doorgaan als liefdevolle relatie.
Kijker mag zich ook nog even bedenken over "waarheid" en "leugen".

avatar van hutsekluts
De acteurs presteren top, maar het verhaal kan (mij) moeilijk boeien. Daarom net geen voldoende.

calimer@
Ayres schreef:
Ik ben verliefd op deze film.
Ik ook, in mijn eigen lijst heb ik genoteerd ' blijft mooi'. Ik heb hem daarom ook meerdere keren gezien. Julia Robberts vind ik in deze film een intrieste indruk maken, zelden lachen , zelden blij. De film zet je regelmatig op het verkeerde been. Alice die zich later Jane noemde loog niet. Dat blijkt als ze weer naar de VS gaat en er bij de controle bij de douane op haar paspoort wordt ingezoomd Net geen 5 sterren van mij vanwege het weinig originele verhaal vreemd gaan dus.

Goede cast, die het ook uitstekend doen.
Maar het is niet mijn genre, kon me amper boeien.

Als je al allergisch bent voor Julia Roberts, het na 20 minuten het gelijk van Kant en Nietzsche in elke seconde voelt zet je hem na 42 minuten af. Wat een draak van een film. Alice inruilen voor die onaantrekkelijke zg :sophisticated Roberts, dan wordt het tijd voor een schop onder je kont, of een goede shrink. Een verhaal over mensen die leeg van binnen zijn en dus ook lege relaties aangaan of 'vulling en Seks zoeken. ( "....het enige wat ik nog voel in het leven is een orgasme..")...Wat nog het meest opvalt en storend is ,dat ik de film stopte , omdat het hopeloos geacteerd is. Een verhaal over Niets, met Niets -acteurs en Niets -dialogen, resultaat Niets....En al die mannen die op Roberts g..len, ik kan je uit de droom helpen: . In een interview vertelde ze zonder blikken of blozen dat ze niets van seks moet hebben, zelfs al grote moeite heeft met zoenscenes in een film. Volkomen frigide dus, en die uitstraling draagt ze elke seconde met zich mee.......

Madecineman schreef:
Deze film moest ik van (natuurlijk een vrouwlijke) collega maar eens zien, was erg goed volgens haar. Bij gevolg ligt deze film al van voor kerst 2006 bij mij in de kast. Drama is niet meteen mijn favoriete filmgenre en van toneel ben ik ook al niet echt weg, dus...

Closer is dan ook veel meer een toneelstuk op film. Het draait om moeilijke figuren met moeilijke onderlinge relaties die moeilijke dialogen moeten oplepelen. Dat gaat duidelijk 3 van de 4 sterren uit de film niet echt soepel af, ze krijgen een rol op de mouw gespeld die ze niet helemaal ligt. Slechts de scenes met Clive Owen zijn de moeite, al was het maar omdat hij als enige redelijk "naturel" overkomt. Helaas krijgt hij te weinig de wind van voren van zijn tegenspelers wat de kracht van die scenes al gelijk weer een stuk minder maakt.
Het geeft de film nogal iets kunstmatigs, afstandelijks zelfs. Ik miste in dit drama over liefde en sex, trouw en ontrouw erg de passie die van het scherm zou moeten knallen.
Onderkoeld, litterair toneelstuk over 4 mensen die, ipv in de Londense binnenstad, eigenlijk in een hippiekolonie hadden moeten zitten zodat ze tenminste allemaal sex met elkaar kunnen hebben. Camerawerk is best aardig overigens maar echt veel verder dan 2* kom ik toch niet.

Nu dan, nog even een manier bedenken hoe ik dit nieuws subtiel aan mijn vrouwlijke collega ga brengen...

een erg late reactie, maar je snijdt het woord aan wat in de hele film ontbreekt : PASSIE!!! tnx. ( ...en daarom ben ik hem gestopt)....de film is 1 grote leegte.

Clive Owen heeft iets stuitends. Hij speelt hier de sociale hork (die natuurlijk op de keper beschouwd lang niet zo slecht is) en hoewel hij dit op het eerste gezicht met verve doet, gaat het er bij mij moeilijk in. Het is allemaal net iets té. Het moet allemaal heel erg indringend en choquerend overkomen, maar Owen drijft zijn personage op het karikaturale. Dat is jammer, want van hem moet komen. Hij is de troef van regisseur Nichols in dit relationele drama. Dat hij mij niet weet te overtuigen (al moet ik ruiterlijk toegeven dat hij weet te vermaken) haalt dus meteen een flinke hap van mijn waardering voor deze film af. Jammer dat het Nichols niet gelukt is om een bestaanswaardige, moderne versie van zijn Who's afraid of Virginia Woolff, weet af te leveren. Gelukkig kwamen in Charlie's Wilson War drie jaar later zijn onmetelijke talenten beter tot hun recht. Hij gaat niet zo onvergetelijk de pijp uit als Sidney Lumet met zijn Before the devil knows you're dead wist te bewerkstelligen, maar dit slotstuk mag er wezen.

avatar van The Equalizer
Een film die me toch deed nadenken over dé liefde, over hoe waarheid toch niet altijd een metgezel van de liefde hoeft te zijn ...
Geen top, toch een subtoppertje ( 'tje)

avatar van 93.9
Wat een verschrikkelijke film!
Al die walgelijk zelfingenomen mensen.

93.9 schreef:

Al die walgelijk zelfingenomen mensen.

Je weet 't natuurlijk nooit helemààl zeker, maar: ik denk dat ze maar aan het acteren waren. Daar worden ze tenslotte voor betaald en dat is hun werk.
En als je elke film moet afkeuren waarin (een) onsympathiek(e) personage(s) zit(ten)....

avatar van 93.9
Mag ik zeggen dat ik niet graag kijk naar slechte films met zelfingenomen mensen?
Dat die rollen vertolkt worden door een paar vreselijke Amerikaanse actrices maakt het allemaal nog zelfingenomener.
Goede films met zelfingenomen mensen staan hier natuurlijk van buiten.
Als ik zou zeggen goede film, maar al die zelfingenomen mensen.. Dan zou je een punt hebben.

Uiteraard !!
Maar uit je bericht leidde ik af dat je de personages zelfingenomen vond, en de acteurs zelf; vandaar m'n opmerking.
Excuses voor de interpretatie.

avatar van 93.9
Zou anders betekenen dat ik mijn nummer 1 film slecht zou vinden vanwege onsympathieke hoofdrolspelers

93.9 schreef:

Daar volg ik je helemaal in !!

avatar van Etienne Kerkhof
De film is uiteraard voorspelbaar, maar wat Mike Nichols presteert zullen weinig andere cineasten kunnen. De spanning tussen de relaties die menigeen zelf ooit eens heeft meegemaakt. De vlucht uit de realiteit, de erotische lading. Het kiezen tussen samen wonen, trouwen of alles los laten en verder gaan. De waarheid of de leugen. Het is een maatschappelijk thema dat een half eeuw geleden zelfs ondenkbaar was. Als het toneelstuk ooit eens speelt ga ik er zeker naartoe.

avatar van Elchapo
Redelijk sterke film,vooral Nathalie Portman schitterd als vanouds....3.5 stars.

vandaag om 18:10 uur