

Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Mike Nichols
Met onder meer: Clive Owen, Julia Roberts en Jude Law
IMDb beoordeling:
7,2 (227.283)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 27 januari 2005
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Google Play
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Closer
"If you believe in love at first sight, you never stop looking."
Wanneer de Amerikaanse Alice in Londen wordt aangereden, brengt Dan haar naar het ziekenhuis. Dit betekent de start van een relatie. Schrijver Dan wordt echter verliefd op de fotografe Anna, die hem afwijst. Voor de grap maakt Dan op internet een seksafspraak voor Anna. Zo leert Anna de dermatoloog Larry kennen, waarmee ze uiteindelijk trouwt. Maar Dan is Anna nog steeds niet vergeten.
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Cameron
Dan Woolf
Alice Ayres
Larry Gray
Customs Officer
Taxi Driver
Car Driver (onvermeld)
Chatty Exhibition Guest (onvermeld)
Customs Officer (onvermeld)
Coughing Man (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

BBarbie
-
- 12056 berichten
- 7321 stemmen
Regisseur Mike Nichols heeft in het begin van zijn carrière een paar prachtige films gemaakt over gespannen relaties: (...) Virginia Woolf, The Graduate. Daarna is het allemaal wat minder geworden. Dat geldt ook voor Closer over twee mannen, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, zelfs als dat ten koste gaat van de eigen liefdesrelatie. Het is een aartsdonker psychologisch drama met als enige lichtpuntje Natalie Portman. Haar slotscène in de straten van New York is “dazzling”.

El ralpho
-
- 1369 berichten
- 996 stemmen
Look closer..
Prima drama waarvan het thema wellicht niet heel vernieuwend is, maar juist omdat het zo alledaags is komt het wel sneller binnen. Veel mensen hebben op een bepaald punt in hun leven wel eens met dergelijke relatie problematieken van doen gehad, zij het als direct betrokkenen, of iemand in hun directe omgeving die hiermee te kampen had, waardoor je al sneller een binding met de personages krijgt. Een binding krijgen is sowieso al een stuk gemakkelijker als je je bedenkt dat naast dit feit je cast ook nog eens louter uit grote namen bestaat. Portman, Roberts, Owen en Law sieren dan ook de cover.
Ik heb mij in ieder geval de volle 104 minuten prima weten te vermaken met deze titel. Het toont als het ware de schaduwzijde van de utopie van de perfecte relatie die in veel Hollywood titels neergezet wordt. Het is een zwartgallige, maar tegelijkertijd frisse blik op de schaduwzijde van de relatie en laat dan ook zien dat lang niet overal alles koek en ei hoeft te zijn. De film neemt zijn tijd om dit te tonen in wat langere, uitgesponnen scene's. Hoewel niet iedereen dit zal bekoren, vond ik het een krachtig ingebracht element wat de titel mijns inziens alleen maar sterker maakte. één van de betere drama films, die ik de afgelopen tijd gezien heb.
3,5*

Boenga
-
- 2297 berichten
- 1361 stemmen
Na het lezen van een paar pagina's van de reacties, vrees ik dat ik alleen maar in herhaling kan vallen: die theatrale dialogen, dat is wat ook voor mij het niveau van de film naar benden haalt.
Het is te gemaakt, te onecht, te kunstmatig om er helemaal te kunnen in opgaan - voor de kijker én voor de acteurs !
Het uptempo waarmee woorden en zinnen afgehaspeld worden maakt er bij momenten een surrealistisch geheel van - en op andere momenten ook weer niet.
Nichols had een keuze moeten maken...
Met plezier naar gekeken, dat wel; maar net iets te vaak haalde de ergernis de bovenhand.

Movsin
-
- 7189 berichten
- 7858 stemmen
Film die beslist flirt met de tijdsduur in de diverse relaties wat het eigenlijk levendig maakt.
Wat in het sfeervolle intrige beslist belangrijk en ook heel boeiend is zijn de eigenlijk eenvoudige, maar rake dialogen, uitstekend gebracht door een stel "sterren" die perfect hun vak beheersen en waaronder ik toch de palm toeken aan een verbluffend, inteligent en gewiekst overkomende Natalie Portman.
Eigenlijk, ondanks het vaak frivool gedoe, toch eerder een ernstige kijk op wat zou moeten doorgaan als liefdevolle relatie.
Kijker mag zich ook nog even bedenken over "waarheid" en "leugen".

hutsekluts
-
- 373 berichten
- 552 stemmen
De acteurs presteren top, maar het verhaal kan (mij) moeilijk boeien. Daarom net geen voldoende.

calimer@
-
- 79 berichten
- 0 stemmen
Ik ben verliefd op deze film.

Tarkus
-
- 6407 berichten
- 5312 stemmen
Goede cast, die het ook uitstekend doen.
Maar het is niet mijn genre, kon me amper boeien.

frans123
-
- 3357 berichten
- 857 stemmen
Als je al allergisch bent voor Julia Roberts, het na 20 minuten het gelijk van Kant en Nietzsche in elke seconde voelt zet je hem na 42 minuten af. Wat een draak van een film. Alice inruilen voor die onaantrekkelijke zg :sophisticated Roberts, dan wordt het tijd voor een schop onder je kont, of een goede shrink. Een verhaal over mensen die leeg van binnen zijn en dus ook lege relaties aangaan of 'vulling en Seks zoeken. ( "....het enige wat ik nog voel in het leven is een orgasme..")...Wat nog het meest opvalt en storend is ,dat ik de film stopte , omdat het hopeloos geacteerd is. Een verhaal over Niets, met Niets -acteurs en Niets -dialogen, resultaat Niets....En al die mannen die op Roberts g..len, ik kan je uit de droom helpen: . In een interview vertelde ze zonder blikken of blozen dat ze niets van seks moet hebben, zelfs al grote moeite heeft met zoenscenes in een film. Volkomen frigide dus, en die uitstraling draagt ze elke seconde met zich mee.......

frans123
-
- 3357 berichten
- 857 stemmen
Deze film moest ik van (natuurlijk een vrouwlijke) collega maar eens zien, was erg goed volgens haar. Bij gevolg ligt deze film al van voor kerst 2006 bij mij in de kast. Drama is niet meteen mijn favoriete filmgenre en van toneel ben ik ook al niet echt weg, dus...
Closer is dan ook veel meer een toneelstuk op film. Het draait om moeilijke figuren met moeilijke onderlinge relaties die moeilijke dialogen moeten oplepelen. Dat gaat duidelijk 3 van de 4 sterren uit de film niet echt soepel af, ze krijgen een rol op de mouw gespeld die ze niet helemaal ligt. Slechts de scenes met Clive Owen zijn de moeite, al was het maar omdat hij als enige redelijk "naturel" overkomt. Helaas krijgt hij te weinig de wind van voren van zijn tegenspelers wat de kracht van die scenes al gelijk weer een stuk minder maakt.
Het geeft de film nogal iets kunstmatigs, afstandelijks zelfs. Ik miste in dit drama over liefde en sex, trouw en ontrouw erg de passie die van het scherm zou moeten knallen.
Onderkoeld, litterair toneelstuk over 4 mensen die, ipv in de Londense binnenstad, eigenlijk in een hippiekolonie hadden moeten zitten zodat ze tenminste allemaal sex met elkaar kunnen hebben. Camerawerk is best aardig overigens maar echt veel verder dan 2* kom ik toch niet.
Nu dan, nog even een manier bedenken hoe ik dit nieuws subtiel aan mijn vrouwlijke collega ga brengen...
een erg late reactie, maar je snijdt het woord aan wat in de hele film ontbreekt : PASSIE!!! tnx. ( ...en daarom ben ik hem gestopt)....de film is 1 grote leegte.

memorable
-
- 150 berichten
- 1425 stemmen
Clive Owen heeft iets stuitends. Hij speelt hier de sociale hork (die natuurlijk op de keper beschouwd lang niet zo slecht is) en hoewel hij dit op het eerste gezicht met verve doet, gaat het er bij mij moeilijk in. Het is allemaal net iets té. Het moet allemaal heel erg indringend en choquerend overkomen, maar Owen drijft zijn personage op het karikaturale. Dat is jammer, want van hem moet komen. Hij is de troef van regisseur Nichols in dit relationele drama. Dat hij mij niet weet te overtuigen (al moet ik ruiterlijk toegeven dat hij weet te vermaken) haalt dus meteen een flinke hap van mijn waardering voor deze film af. Jammer dat het Nichols niet gelukt is om een bestaanswaardige, moderne versie van zijn Who's afraid of Virginia Woolff, weet af te leveren. Gelukkig kwamen in Charlie's Wilson War drie jaar later zijn onmetelijke talenten beter tot hun recht. Hij gaat niet zo onvergetelijk de pijp uit als Sidney Lumet met zijn Before the devil knows you're dead wist te bewerkstelligen, maar dit slotstuk mag er wezen.

The Equalizer
-
- 1 berichten
- 3 stemmen
Een film die me toch deed nadenken over dé liefde, over hoe waarheid toch niet altijd een metgezel van de liefde hoeft te zijn ...
Geen top, toch een subtoppertje ( 'tje)

93.9
-
- 3122 berichten
- 4193 stemmen
Wat een verschrikkelijke film!
Al die walgelijk zelfingenomen mensen. ??

Boenga
-
- 2297 berichten
- 1361 stemmen
Al die walgelijk zelfingenomen mensen.
Je weet 't natuurlijk nooit helemààl zeker, maar: ik denk dat ze maar aan het acteren waren. Daar worden ze tenslotte voor betaald en dat is hun werk.
En als je elke film moet afkeuren waarin (een) onsympathiek(e) personage(s) zit(ten)....

93.9
-
- 3122 berichten
- 4193 stemmen
Mag ik zeggen dat ik niet graag kijk naar slechte films met zelfingenomen mensen?
Dat die rollen vertolkt worden door een paar vreselijke Amerikaanse actrices maakt het allemaal nog zelfingenomener.
Goede films met zelfingenomen mensen staan hier natuurlijk van buiten.
Als ik zou zeggen goede film, maar al die zelfingenomen mensen.. Dan zou je een punt hebben.

Boenga
-
- 2297 berichten
- 1361 stemmen
Uiteraard !!
Maar uit je bericht leidde ik af dat je de personages zelfingenomen vond, en de acteurs zelf; vandaar m'n opmerking.
Excuses voor de interpretatie.

93.9
-
- 3122 berichten
- 4193 stemmen
Zou anders betekenen dat ik mijn nummer 1 film slecht zou vinden vanwege onsympathieke hoofdrolspelers?

Boenga
-
- 2297 berichten
- 1361 stemmen
Zou anders betekenen dat ik mijn nummer 1 film slecht zou vinden vanwege onsympathieke hoofdrolspelers?
Daar volg ik je helemaal in !!

Etienne Kerkhof
-
- 10 berichten
- 11 stemmen
De film is uiteraard voorspelbaar, maar wat Mike Nichols presteert zullen weinig andere cineasten kunnen. De spanning tussen de relaties die menigeen zelf ooit eens heeft meegemaakt. De vlucht uit de realiteit, de erotische lading. Het kiezen tussen samen wonen, trouwen of alles los laten en verder gaan. De waarheid of de leugen. Het is een maatschappelijk thema dat een half eeuw geleden zelfs ondenkbaar was. Als het toneelstuk ooit eens speelt ga ik er zeker naartoe.

Elchapo
-
- 1008 berichten
- 1925 stemmen
Redelijk sterke film,vooral Nathalie Portman schitterd als vanouds....3.5 stars.

Capablanca
-
- 964 berichten
- 1388 stemmen
Goede cast, ongeloofwaardig verhaal, of ik heb echt een supersaai leven...

stefan dias
-
- 2206 berichten
- 1255 stemmen
Ik had wel eens zin in een melige romantische film op vrijdagavond, maar ik kwam bedrogen uit. Dit was zoveel beter! Schitterende, vlijmscherpe dialogen die té goed zijn om realistisch te zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Het is tenslotte film.
De openingsscène was meteen grandioos. Daarna bleef heel de film hetzelfde hoge niveau halen.
Ben niet zo'n enorme fan van Julia Roberts, maar de flirt- en versierscène bij die eerste fotosessie met Jude Law was verschroeiende hot stuff. Alle acteurs doen het goed op hun manier.
Het was even wennen aan de onaangekondigde tijdssprongen maar na een tijdje… euh, wende dat wel. Met alle relatiesprongen had ik op een geven moment wel het gevoel naar een Woody Allenfilm zonder Woody te kijken. Maar ik miste hem geenszins, integendeel. Mooie film.

kissyfur
-
- 317 berichten
- 476 stemmen
Prima. Alleen jammer dat Julia Roberts gecast was. Law en Portman degelijk, Owen beter maar soms over het randje. Zitten een paar sterke scènes in, vooral de break up scènes . Maar op de een of andere manier kakt het soms ook f in.
Herziening waard.

martijn011
-
- 1880 berichten
- 1277 stemmen
Deze film kent veel dialoog, wat natuurlijk erg logisch is omdat het een verfilming is van een gelijknamig toneelstuk.
De sterrencast, want zo mag je dat wel noemen met vier grote namen, is overwegend overtuigend, maar toch niet alles kon me bekoren eerlijk gezegd.
Clive Owen gaat richting het einde naar het ongeloofwaardige toe, Jude Law werd er ook niet beter op en bepaalde keuzes die gemaakt werden waren verre van overtuigend.
Toch is dit als geheel genomen een degelijk drama met over het algemeen prima acteerwerk. Julia Roberts is de absolute ster van deze film, klasse actrice blijft dat toch.
Voldoende.

Donnie Vallermee
-
- 222 berichten
- 203 stemmen
Een goeie film! Gewoon een 10
Maar was dat nu met dat op einde Alice eigenlijk al lang dood is ?? Dat ze dus wél Jane heeft?? dat snapte ik niet...
Wie helpt mij ?
Wees gegroet

Cbc95
-
- 21 berichten
- 19 stemmen
Op basis van de hoge score had ik hogere verwachtingen dan de film uiteindelijk kon waarmaken. Nu ik naderhand de reacties lees kan ik me daar meer in vinden. Er wordt op zich prima geacteerd en het is een interessant thema, maar het verhaal en de relaties trekken me niet mee. De keuzes die de personages maken kwamen voor mij vaak onverwacht en ik kon me er niet goed in verplaatsen. Ik vond het eerder frustrerend. Ik denk dat ik diepgang mistte bij de karakters. Ik begrijp bijvoorbeeld echt niet waarom Anna weer terug naar Larry gaat, hij heeft zoveel lelijke kanten laten zien.
Wel drie sterren, omdat ik het sterk geacteerd vond en het verhaal origineler en authentieker dan de meeste romantische drama's.

Cbc95
-
- 21 berichten
- 19 stemmen
Een goeie film! Gewoon een 10

Maar was dat nu met dat op einde Alice eigenlijk al lang dood is ?? Dat ze dus wél Jane heeft?? dat snapte ik niet...
Wie helpt mij ?
Wees gegroet
Ja dat klopt. Het paspoort komt in beeld, en dan blijkt het karakter van Natalie Portman eigenlijk Jane Jones te heten. Waarschijnlijk had ze de naam Alice Ayres gezien bij het monument en op een later moment zei ze tegen Dan dat ze zo heette.

charmie
-
- 205 berichten
- 0 stemmen
Ja dat klopt. Het paspoort komt in beeld, en dan blijkt het karakter van Natalie Portman eigenlijk Jane Jones te heten. Waarschijnlijk had ze de naam Alice Ayres gezien bij het monument en op een later moment zei ze tegen Dan dat ze zo heette.
Zo moeilijk was dat toch niet.... ze heeft de zaak gewoon beduveld. Helaas is ze niet de enige: vrouwen zijn nu eenmaal bedriegers, allemaal. Dat herkennen we uit de opera van Mozart: 'Così fan tutte', waarvan er vier fragmenten (ook de eindtune) in deze film voorkomen.

cinemanukerke
-
- 879 berichten
- 652 stemmen
Iedereen liegt. Dr House zei het al in elke aflevering en hier zet een viertal duchtig de pas erin. En dat is het zo’n beetje. Dat is de conclusie op het einde. Behalve dat we een bijtend relatiedrama zien waarin men strijdt niet om de liefde maar om de macht. De macht om iemand te bezitten. Steeds heeft er iemand het overwicht. Zelfs de scene met die amusante chat sessie tussen Law en Owen. Maar uiteindelijk zijn er enkel maar verliezers. Bewust een klinische studie van de menselijke aard waar ijdelheid en arrogantie de bovenhand hebben. Jammer dat men geforceerd elk personage amoreel wil laten zijn,. Owen met zijn biecht bv over het hoertje doet er niet toe en de klik van Portman op het einde (er is geen liefde meer) voelde ik niet. Het is kostelijk om te zien hoe mensen anderen en zichzelf kwetsen omdat ze onzeker zijn in een relatie en de hoop dat mensen van nature goed zijn is alweer een beetje geslonken maar als drama is Closer een beetje dunnetjes.

Bekijk ook

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Drama, 1981
526 reacties

Brødre
Drama / Oorlog, 2004
126 reacties

Garden State
Drama / Komedie, 2004
502 reacties

Brokeback Mountain
Drama / Romantiek, 2005
1.379 reacties

Little Children
Drama / Romantiek, 2006
290 reacties

La Graine et le Mulet
Drama, 2007
67 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.