Ask the Dust (2006)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Robert Towne
met Colin Farrell, Salma Hayek en Donald Sutherland

Arturo Bandini is een Italiaanse migrantenzoon die alles opgeeft en naar Los Angeles vertrekt om zijn ultieme schrijversdroom te vervullen. Hij wil zich een 'echte Amerikaan' voelen, maar wordt in zijn plan gedwarsboomd als hij Camilla Lopez ontmoet, een Mexicaanse schone die hoopt boven haar stand te rijzen door een rijke Amerikaan te trouwen. Er ontstaat een haat-liefde verhouding die gedoemd is te mislukken.

Wie John Fante kent weet dat de kracht van zijn boeken nauwelijks te verfilmen is. Het zal mij dus zéér benieuwen....

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ask The Dust is trouwens onderdeel van een vierdelige Arturo Bandini-cyclus. Al de delen zijn prima afzonderlijk van elkaar te lezen, en vormen samen echt een prachtig beeld van een FANTASTISCH personage....

voor de ware liefhebbers:

De volledige reeks bestaat uit:

Ask the Dust
Wait untill spring Bandini (zie ook de verfilming)
The Road to Los Angeles
Dreams from Bunker Hill

LEES ZE!

avatar van bebdn
Bij zowel Collin Farrell als Salma Hayek altijd wel een dubbel gevoel, Donald Sutherland daarentegen is altijd ok.
Cinematografie was in orde, verhaal wat rommelig, misschien ook wel door de rammelende klank in de Turkse
bioscoop, beter nog eens bij ons bekijken

avatar van Poisonthewell
Meh. Aardige sfeertekening van de jaren 30 in LA, maar verder erg saai, voorspelbaar en met slappe dialogen. 1,5*

avatar van Niqk
veel stof deed deze film niet bij mij opwaaien. voornamelijk ook door de aanwezigheid van colin farell.
sutherland zetten in de korte tijd dat hij op het doek te zien was wel een knap staaltje acteerwerk neer.

avatar van tomthumb
Ik denk dat ik deze aan me voorbij laat gaan en liever de andere drie boeken lees.

Mooie speelfilm die wat traag op gang komt. Is echt voor de liefhebber. 2.5*

Mooie liefdesfilm voor de kenner

Zeker geen slechte film.

Je moet er een beetje voor zijn.....
Goede vertolkingen van Farrell en Hayek...

Mooie film, maar niet wat ik ervan verwacht had. Kijkt lekker weg als je niet te slaperig bent. Inderdaad wat traag allemaal. Wel erg mooi gespeeld.

avatar van BLaCkMamBa
Ik heb het boek niet gelezen en kende de schrijver ook niet. Ik was volledig onbevooroordeeld, maar had wel gelijk door dat het om een verfilming ging.

Het verhaal vond ik aangenaam om te volgen...de botheid in de dialogen vond ik in het bijzonder erg leuk.

Kortom goeie romantische drama

goede film , langzaam, maar toch lekker sfeertje, maar een paar spelers die de film dragen en dan toch lekker laten wegkijken, vind ik knap,

avatar van E V
E V
Verhaal is véél te voorspelbaar.
Dat gekucht van haar zag je ook aankomen. Bloed op een wit doekje: te cliché.
Voelt niet mee met de personages.
Alles is te nep.

Colin Farell als de hoofdpersoon in dit verhaal van Joe Fante. Nee, deze film zal ik nooit zien....

avatar van Asmahan
Ask The Dust is een van mijn favoriete boeken en ik ben zo teleurgesteld door de film. Colin Farrell is inderdaad geen Arturo Bandini, Olaf. Hij komt niet eens in de buurt. Salma Hayek is geloofwaardiger als Camilla, dat is, naast de mooie beelden, het enige positieve aan de film.

Ik snap niet dat iemand die twintig jaar bezig is een boek te verfilmen er zo lomp en onnadenkend de ziel uit kan halen. Het verhaal is veranderd en daardoor kapot gemaakt. Het rauwe, het pure, de wanhoop is eruit. Wat overblijft is een zoetsappig Hollywoodverhaaltje. Yugh.

Ik vond het een hele matige film. Bijna slaapverwekkend. Er kwam maar geen tempo in de film en van die Farrel werd ik ook moe.Ik kom echt niet hoger dan 2* en dat is nog ruim genomen ook.

Het enige mooie aan deze film is Salma Hayek. Maar dan ook maar alleen om haar uiterlijk, want van acteren is hier geen sprake, ook niet van Colin Farrell.
Dit moet van hun beiden, en ook Donald Sutherland, zowat de slechtste film zijn die ik tot nu toe heb gezien.
Slaapverwekkend en véél te lang!!

zenboy1969
Echt indrukwekkend vond ik deze film niet. Ik heb hem wel nog maar 1 keer gezien en misschien geef ik hem nog wel een tweede kans hahaha. Ik had er meer van verwacht. Er ontbreekt iets belangrijks aan maar ik weet niet wat. Of misschien is het zo eenvoudig dat ik het over het hoofd zie. Dus het zal aan mij liggen. Hopelijk ontdek ik het als ik hem ooit nog eens bekijk.

Mooie beelden maar een beetje trage en saaie film.

avatar van dulcinea
Beide hoofdrolspelers vond ik zeer ok, het verhaal zelf was echter veel te langdradig en blijft de hele tijd op hetzelfde tempo doorgaan waardoor de film nog langer en saaier aanvoelt.
Ik had er meer van verwacht, 2,5*

Het enige wat me eigenlijk is bijgebleven van deze film is een rondhuppelende Salma Hayek (acteerde ook best goed) in de zee, dat was wel een mooi plaatje. De rest van de film was zoals hierboven ook al wordt gezegd traag en saai. En 117 minuten is echt veel te lang voor zo'n film. 90 minuten was meer dan voldoende geweest.

avatar van Lavigne
Hmm het leek me een mooie film, maar als ik de reacties hier zo lees toch wat langdradig.
Toch maar eens proberen te kijken en dan zien we wel verder!

avatar van Donkerwoud
Jammer hoe deze film genadeloos wordt vernietigd door hele volksstammen. Ik vond hem zelf best te genieten als weemoedige kijk op de grote depressie door de ogen van een mislukte schrijver. Het is wat te oubollig qua opzet, maar daarmee weet het ook wel een fijne sfeer neer te zetten. Helemaal niet zo verkeerd hoor.

avatar van Mads Smikkelsen
117 minuten?? Waarom?? Er gebeurde bijna niks, dodelijk saai!!

avatar van Legan
Op zich geen slechte film, maar het is gewoon te nietszeggend en oninteressant. Het mist inspiratie, wat merkbaar is aan zowel het verhaal als bijvoorbeeld de dialogen en settings, maar ook aan de cast en de stereotiepe personages. Daardoor verzinkt het al snel in saaie, voorspelbare melodramatische clichés. Iets wat men probeert te verhullen, en tevens tegelijkertijd de film wat 'up te spicen', met wat 'erotisch' getinte scènes. Eindconclusie: boooooooring.

avatar van blurp194
Lees liever de boeken, als je geinteresseerd bent in een goed verhaal - in deze film zul je zoiets niet vinden. Of kijk deze film alleen voor de plaatjes, zonder geluid en ondertitels - da's allicht origineler dan zo'n aquarium dvd.

Saai, veel te lang, ongeinspireerd gehakketak, met een volledig verprutst plot waar geen enkele spanning of emotie meer in terug te vinden is. Zonde van de moeite.

avatar van Fran
Op zich hangt er wel een lekker loom sfeertje in deze film maar toch vond ik het ook behoorlijk saai. Het duurde ook wel erg lang allemaal. De chemie spatte er ook niet zo heel erg vanaf en de dialogen zijn ook behoorlijk saai weergegeven.

avatar van xgogax
Erg goed , net geen meesterwerk !

yorgos.dalman
Asmahan schreef:

Goed dat ik dit weet. Ben net in het boek begonnen. Ziet er goed uit. Twijfelde of ik de film wilde zien. Nu weet ik het zeker: niet dus. Ik houd het wel bij Fante's oorspronkelijke toon...

avatar van Leo1954
Ask the Dust is een prachtig boek, geschreven door John Fante. Deze schrijver was de favoriete schrijver van Charles Bukowski, welke jaren lang weer mijn favoriete schrijver was. Ga de film gauw eens bekijken, maar in de meeste gevallen loopt een film op een teleurstelling uit als je het boek al kent is mijn ervaring.

yorgos.dalman
Leo1954 schreef:

...Charles Bukowski, welke jaren lang weer mijn favoriete schrijver was.

wás???
Ai ai ai, wat is er dan misgegaan, beste kerel?

avatar van Leo1954
Er zijn andere schrijvers gekomen, Cormac mcCarthey bijvoorbeeld. En Charles Bukowski werd een hype. Modieuze acteurs begonnen met hem te dwepen, Sean Penn bijvoorbeeld. Dat neemt niet weg dat ik met veel plezier aan hem terug denk, ik heb zelfs nog een LP van hem, je weet wel, zo'n zwarte ronde schijf. En zijn boeken staan stuk gelezen nog steeds in mijn boekenkast hoor.