Velvet Goldmine (1998)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door Todd Haynes
met Ewan McGregor, Jonathan Rhys Meyers en Christian Bale

1971: de glamrock-ster Brian Slade is op het toppunt van zijn roem. Talloze jongens en meisjes imiteren zijn extravagante stijl. Maar Slade kan niet omgaan met deze status en beraamt zijn eigen moord. Wanneer zijn fans erachter komen dat Slade niet echt vermoord is, valt zijn ster van de hemel en wordt hij vlug vergeten. 1984: Arthur, een journalist, krijgt de opdracht het verhaal van Brian Slade nog eens op te halen. Arthur was vroeger een zware fan van Brian Slade en aanvaardt de opdracht...

avatar van Vincent!
Mwah zo moeilijk was het niet om los te laten, er is slechts één album gemaakt met ZIggy Stardust als 'hoofdpersonage'. Hunky Dory, een album voor ZIggy Stardust was juist wel weer behoorlijk persoonlijk. Anyway, ik vind het zelf jammer dat Bowie wordt gebruikt voor dit personage, misschien wel omdat ik zelf erg van zijn muziek houd en ik het een vervelend en leeg hoofdpersonage vond.

avatar van Prinsesje..
Deze film neemt je mee in een werveling van heden, verleden, fictie, sex, drugs, muziek, liefde, en dat alles door elkaar.
En als het afgelopen is weet je niet meer wat er nou is gebeurt en blijf je achter met het gevoel WoW! ik wil meer.

avatar van Aapje81
Deze maakte erg veel indruk op mij in mijn jeugd het wordt hoogtijd dat ik hem nog een zie.

avatar van riefenstahl
Ik moet deze film - ben Iggy Pop bewonderaar- zien maar hou m'n hart vast want hij is met name populair bij de dames en da's meestal geen goed teken...
De stukjes [en comments] op you tube beloven niet veel goeds iig [McGregor die z'n pik laat zien- so what, de halve wereldbevolking heeft er één].

avatar van sinterklaas
Weer een schitterende film van het thema waar ik de laatste tijd geen genoeg van krijg: alles wat te maken heeft met Engelse muziek en dan voornamelijk uit de jaren 60 70 en 80. Velvet Goldmine schetst dit keer niet zozeer een bestaande band maar wel feiten: dat een bi-sexuele zanger niet werd getolereerd in Engeland (misschien ook wel overdreven want volgens mij waren de meeste beroemde zangers uit Engeland Bi) en dat zijn muziek ook alleen maar flopt omdat degene op mannen valt. Zo zette Ewan McGregor een prachtige rol neer van de zanger Curt Wild die ook een van de bi-sexuele zangers is. Die minder moeite heeft met zijn leven heeft dan Brian Slade, zijn mannelijke partner. En dan kan je ook vooral zien aan een optreden van hem in een park Curt die staat op het podium met alleen een leren broek en waneer iedereen boeee roept alleen om het feit dat ie bi is, trekt ie zijn broek naar beneden en laat ie zijn reet en geslachtsdeel zien aan het publiek. Mooie manier van schijt hebben.

Naast Ewan McGragor heeft ook Christian Bale een schitterende vertolking in nog zijn jonge jaren. Vond hem toch weer subtiel overkomen als ondervrager van de vrouwelijke relatie van Curt Wild. Voor de rest een uitstekende schets van de normen en waarden in de wereld van Britpop. Ook daar lust ik wel pap van.

avatar van Drs. DAJA
Volgens mij heb je de film totaal niet begrepen.

avatar van judgepaddy
Ik vond Eddie Izzard wel tof.

avatar van Montorsi
Leuke film.

Vermakelijk zolang hij duurt, maar wat te langdradig en rommelig (ook niet zo gek weliswaar). Eigenlijk weinig op aan te merken, maar ook niet zoveel wat echt zal blijven hangen. De acteurs doen het allemaal goed, de muziek is erg fijn, en het sfeertje raak.

avatar van Sergio
Wel een leuk eerbetoon aan de Britse glamrock, maar de deels autobiografische verhaallijn komt er niet helemaal uit.

avatar van VoorDeFilm
Robert Neugarten leidt de Brits/Amerikaanse muziekfilm 'Velvet Goldmine' (1998) in en neemt ons, net als regisseur Todd Haynes, mee terug naar de begin Jaren ’70, toen de glamrock opkwam en een way of life vormde voor de jeugd. Met Jonathan Rhys Meyers in de hoofdrol als Brian Slade; een personage geïnspireerd op Ziggy Stardust van David Bowie.
De film is ook een stille hommage aan 'Citizen Kane' (1941), de beroemde film van Orson Welles, Neugarten legt uit waarom:

VoorDeFilm: Velvet Goldmine (1998) - YouTube

Aardige film waarin een journalist een stuk schrijft over een in scene gezette dood van een popster 10 jaar geleden. De film kijkt weg als een biopic, maar is dat niet. De vertelstijl is wat rommelig en daardoor is het verhaal soms wat warrig. De tijdsgeest van de glamrock-periode midden jaren '70 wordt prima neergezet (zowel door de mooie kostuums als de soundtrack). Met gemak 3.0 sterren.