• 145.960 films
  • 7.520 series
  • 22.941 seizoenen
  • 506.909 acteurs
  • 317.515 gebruikers
  • 8.345.948 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ich Will Doch Nur, Daß Ihr Mich Liebt (1976)

Drama | 104 minuten
3,65 20 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 104 minuten

Alternatieve titel: I Only Want You to Love Me

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder

Met onder meer: Vitus Zeplichal, Elke Aberle en Alexander Allerson

IMDb beoordeling: 7,7 (1.282)

Oorspronkelijke taal: Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Ich Will Doch Nur, Daß Ihr Mich Liebt

Film over een jongeman die wanhopig op zoek is naar liefde. Hij zit echter gevangen in een onbevredigend huwelijk en is opgezadeld met schulden. Zowel zijn vrouw als zijn ouders zijn onverschillig als het aankomt op begrip voor zijn levenspijn. Zijn toch al ongelukkige leven wordt nog miserabeler als hij in een dronken bui een barkeeper vermoordt.

image

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van badfans69

badfans69

  • 2084 berichten
  • 4305 stemmen

Verkrijgbaar via amazon


avatar van gauke

gauke

  • 9855 berichten
  • 13069 stemmen

Een fascinerend, veelzeggend, deprimerend, niets ontziend melodrama over een plichtsgetrouwe, behulpzame, naïeve, breekbare en ongelukkige metselaar die keihard werkte, opgroeide in een liefdeloos (in het bijzonder de moeder) Beiers gezin en niet in staat was om zijn gezin te onderhouden. Een verhaal over "gezien" en gerespecteerd willen worden met uitstekend camerawerk.


avatar van Collins

Collins

  • 4828 berichten
  • 2971 stemmen

De film is gebaseerd op het boek “Lebenslänglich-Protokolle aus der Haft”, waarin de schrijvers een interview met een gevangene optekenen. Een boek over het conflict tussen de verlangens van het individu en de beperkende maatschappelijke wetmatigheden waaraan hij zich moet conformeren. Een botsing die vervelende gevolgen voor het betrokken individu heeft. Koren op de molen van Rainer Werner Fassbinder die deze conflictueuze thematiek steeds maar weer in zijn films laat terugkeren.

Het verhaal handelt over ene Peter die met de regels die hij van huis uit heeft meegekregen moeite heeft om zijn verlangen naar succes en rijkdom in goede banen te leiden. De film vertelt het verhaal vanuit Peter’s perspectief, gebruikt daarvoor de interviewsessie en laat Peter zijn verhaal in flashbacks vertellen. Een kille film is geboren.

Ik heb niet veel ervaring met Rainer Werner Fassbinder, maar houterig acteerwerk en dito dialogen zijn mij niet onbekend. In deze film floreren beide volop. Bij mij wekte dat een onrust op die zich vertaalde in concentratieverlies. Ik werd ook een beetje moe van het kunstzinnige camerawerk. Dat voortdurende geflirt met spiegels, waarmee het effect van een splitscreen wordt bereikt. Een effect dat herhaaldelijk wordt gebruikt. Op die manier ziet de kijker twee personages die zich in twee kamers bevinden of tegenover elkaar staan toch gewoon in één kader met elkaar interacteren. Het kwam op mij veel te gekunsteld over.

In combinatie met de benauwdheid van de settings (kleine ruimtes) werkt dit effect extra beklemmend. En dat bedoel ik in storende zin. De metaforische zin der beklemming ontging mij overigens niet, maar aan één doeltreffende kunstzinnige vingerwijzing heb ik wel genoeg. Ik houd gewoon meer van cuts, denk ik.

Het verhaal en de thematiek zijn trouwens best interessant. De langgerektheid van het verhaal, de povere acteerprestaties, de emotieloze atmosfeer en de visuele saaiheid maken dat de interesse na een tijdje afneemt. Nee, voor Fassbinder loop ik nog steeds niet warm.