Agora (2009)

Spanje
Historisch / Drama

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Rachel Weisz, Max Minghella en Oscar Isaac

Het is de 4e eeuw na Christus dat Egypte onderdeel is van het Romeinse Rijk. Als er in de straten van Alexandrië een gewelddadige religieuze opstand uitbreekt, verplaatst het gevecht zich naar de legendarische bibliotheek. Binnen de muren van dit gebouw vecht de wetenschapper Hypatia (Rachel Weisz) met haar leerlingen voor het behoud van de wijsheid van de oude beschaving. Haar jonge slaaf Davus raakt verscheurd tussen zijn geheime liefde voor zijn meesteres en de vrijheid. Als hij de vrijheid wil bemachtigen, kiest hij partij voor de vijand…..de Christenen.

avatar van Darbie
Bijna tweeduizend jaar geleden (!) al moord en doodslag omdat verschillende groepen mensen elk hun eigen "god" hebben bedacht en dan de andersdenkenden het licht in de ogen niet gunnen.

In al die jaren is er niets verandert ( zie bericht hierboven van Gish) .

[ zag er zonder meer fraai uit, maar was mij te zalvend "christelijk'. ]

Wetenschap en godsdienststrubbelingen en verwoestingen zijn het onderwerp van deze film die vermoedelijk wel een pak fictie bevat maar ons toch iets leert over de stand van de wetenschap op het einde van de 4de eeuw en over de christen "invasie" in Arabië en de eeuwig twist met de Joden.
Hoe is het mogelijk dat een godsdienst eeuwig en altijd de oorzaak is van oorlog ?

avatar van Tup&Joep
Aangrijpend drama met een prachtige rol van Rachel Weisz.

avatar van pierre18
Prachtige film. Bevindingen over deze film staan hier al beneden, dus dat zou een herhaling van zetten worden. Kan me ook niet anders voorstellen dat de ontwikkeling van het christendom min of meer op deze manier is gegaan, d.w.z. met soms het nodige geweld erbij. Maar dat geldt voor elke religieuze groepering.

avatar van hel1
Wat een fantastisch einde! Alleen daarom moet je al dit onderhoudende Romeinse epos uit moeten kijken.

avatar van missl
In het begin wist ik niet zo goed wat ik met deze film aan moest, het gaat de hele tijd over godsdienst of over de zon en de aarde. Ergens in het midden van de film komt er wat vaart in en neemt deze een richting. Weisz speelt een filosofe die voor die tijd best vooruitstrevend was, zij geeft les aan een aantal studenten die haar allemaal erg leuk vinden. Uiteindelijk zie je wat het met je kan doen wanneer je ergens volledig voor gaat, waar anderen het niet mee eens zijn. Het eind is mooi.

avatar van Mr. Clean
Zeer goeie film en de moeite waard om in je collectie te hebben.

avatar van Boneka
Fraai gemaakte film met prachtige beelden en filmmuziek die soms iets te bombastisch is. Men wilde eigenlijk eerst een film maken over Hypatia een fantastische filosoof die haar tijd ver vooruit was. Wellicht de grondlegger dat de aarde niet plat was maar rond al zullen we helaas nooit weten of Hypatia daarin een grote rol heeft gespeeld. Daarom heen is veel spektakel over het Christendom en de Joden die een prachtige bibliotheek hadden. Leuk vond ik hoe ze hun "boeken" bewaarden in die tijd. De film duurt twee uur. Ik zou zeggen net iets te kort om alles goed uit te werken. De laatste 20 minuten moet helaas snel gebeuren. Toch is het zeker de moeite waard deze film te bekijken. Eerste half uur is wel even doorbijten, maar kan ook heel interessant voor je zijn. Acteurs spelen goed. Er wordt weliswaar Engels gesproken, maar de hele cast is zeer internationaal.

Deze film is een mix van historie, filosofie en geloof. Daarin is men grotendeels geslaagd.

avatar van joolstein
Prachtige film van Alejandro Amenábar (Abre los Ojos, The Others) gemaakt met voor waarschijnlijk Europese begrippen astronomisch budget van vijftig miljoen euro. We worden mee genomen naar het Alexandrië van de vierde eeuw na Christus. De Romeinen waren over het hoogtepunt van hun macht heen. Hier maken kennis met Hypatia de eerste vrouwelijke wiskundige, filosoof en een astronoom gespeeld door Rachel Weisz die in de wereldbefaamde bibliotheek van Alexandrië zich bezighoudt met wetenschappelijk onderzoek. Ze wordt begeerd door twee aanhangers: haar persoonlijke slaaf Davus en leerling Orestes. Maar er is meer dan alleen een ontroerend liefdesverhaal, een accurate (her)vertelling van de nadagen van het Romeinse Rijk en een reconstructie van het leven van Hypatia. Het is ook een verhaal over de gevaren van religieus fundamentalisme, de eeuwig durende strijd tussen religie en wetenschap en de nietige plaats van de mens in het universum. Het is zeer sterk en spannend in beeld gebracht hoe het voor de christelijke fanatici/fundamentalisten van belang was dat mensen dom werden gehouden. Met als doel macht. De film laat zien dat dus fundamentalisme van alle tijden is, voor komt in alle religies en duidelijk altijd even slecht is. De film prikkelt hiermee de geest, maar zorgt er met een prachtige vormgeving en innovatief camerawerk ook voor dat je ogen tekort komt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geweldige Rachel Weisz, die de film praktisch in haar eentje draagt. Episch, meeslepend, filosofisch, avontuurlijk en uitdagend. Het enige puntje van kritiek is dat de thema’s in slechts twee uur speelfilm zijn gepropt.

Best oké.

Normaal zijn dit soort historische epossen niet echt wat voor mij, maar vanwege de regie van Amenábar deze Agora toch maar een kans gegeven. En dat pakte best goed uit, een stuk beter dan z'n Amerikaanse tegenhangers.

Heel subtiel is het inderdaad niet, maar dat is het onderwerp ook niet echt. Misbruik van geloof in de zoektocht voor (politieke) macht is van alle tijden, ironisch gezien is tegenwoordig de wetenschap ook niet meer veilig van dit misbruik. In die zin wel grappig dat net die wetenschap het lichtpuntje is in deze film.

Zit wel een beetje actie in, maar de film wordt gelukkig nooit té episch. En de actie zelf werd ook een stuk aangenamer in beeld gebracht in vergelijking met de Gladiators van deze wereld. Aankleding is verder ook aardig, al zit er af en toe wel wat mindere CG in. Echt groots of indrukwekkend vond ik het nog steeds niet, maar dat vind ik zelden bij dit soort films.

Heb me er best mee vermaakt. Qua onderwerp redelijk interessant, qua uitwerking beter dan soortgelijke films.

avatar van Flat Eric
Religie is de bron van alle kwaad.

...althans dat lijkt soms zo. Een actueel onderwerp in een ander tijdperk geeft een indringende werkelijkheid over fanatisme.

Anyway, het gaat in deze film natuurlijk over het levensverhaal van filosofe Hypatia.
Af en toe moet ik mijn Griekse/Romeinse oudheid kennis weer opfrissen.
Met deze film waande ik me helemaal in de 4e eeuw na Chr. Een boeiend en mooi in beeld gebracht verhaal. Geen bombastisch geweld maar mooi gedoseerd.
Erg fijn.