Agora (2009)

Spanje / Malta / Bulgarije
Historisch / Drama

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Rachel Weisz, Max Minghella en Oscar Isaac

Het is de 4e eeuw na Christus dat Egypte onderdeel is van het Romeinse Rijk. Als er in de straten van Alexandrië een gewelddadige religieuze opstand uitbreekt, verplaatst het gevecht zich naar de legendarische bibliotheek. Binnen de muren van dit gebouw vecht de wetenschapper Hypatia (Rachel Weisz) met haar leerlingen voor het behoud van de wijsheid van de oude beschaving. Haar jonge slaaf Davus raakt verscheurd tussen zijn geheime liefde voor zijn meesteres en de vrijheid. Als hij de vrijheid wil bemachtigen, kiest hij partij voor de vijand…..de Christenen.

avatar van Darbie
Bijna tweeduizend jaar geleden (!) al moord en doodslag omdat verschillende groepen mensen elk hun eigen "god" hebben bedacht en dan de andersdenkenden het licht in de ogen niet gunnen.

In al die jaren is er niets verandert ( zie bericht hierboven van Gish) .

[ zag er zonder meer fraai uit, maar was mij te zalvend "christelijk'. ]

Wetenschap en godsdienststrubbelingen en verwoestingen zijn het onderwerp van deze film die vermoedelijk wel een pak fictie bevat maar ons toch iets leert over de stand van de wetenschap op het einde van de 4de eeuw en over de christen "invasie" in Arabië en de eeuwig twist met de Joden.
Hoe is het mogelijk dat een godsdienst eeuwig en altijd de oorzaak is van oorlog ?

avatar van Tup&Joep
Aangrijpend drama met een prachtige rol van Rachel Weisz.

avatar van pierre18
Prachtige film. Bevindingen over deze film staan hier al beneden, dus dat zou een herhaling van zetten worden. Kan me ook niet anders voorstellen dat de ontwikkeling van het christendom min of meer op deze manier is gegaan, d.w.z. met soms het nodige geweld erbij. Maar dat geldt voor elke religieuze groepering.

avatar van hel1
Wat een fantastisch einde! Alleen daarom moet je al dit onderhoudende Romeinse epos uit moeten kijken.

avatar van missl
In het begin wist ik niet zo goed wat ik met deze film aan moest, het gaat de hele tijd over godsdienst of over de zon en de aarde. Ergens in het midden van de film komt er wat vaart in en neemt deze een richting. Weisz speelt een filosofe die voor die tijd best vooruitstrevend was, zij geeft les aan een aantal studenten die haar allemaal erg leuk vinden. Uiteindelijk zie je wat het met je kan doen wanneer je ergens volledig voor gaat, waar anderen het niet mee eens zijn. Het eind is mooi.

avatar van Mr. Clean
Zeer goeie film en de moeite waard om in je collectie te hebben.

avatar van Boneka
Fraai gemaakte film met prachtige beelden en filmmuziek die soms iets te bombastisch is. Men wilde eigenlijk eerst een film maken over Hypatia een fantastische filosoof die haar tijd ver vooruit was. Wellicht de grondlegger dat de aarde niet plat was maar rond al zullen we helaas nooit weten of Hypatia daarin een grote rol heeft gespeeld. Daarom heen is veel spektakel over het Christendom en de Joden die een prachtige bibliotheek hadden. Leuk vond ik hoe ze hun "boeken" bewaarden in die tijd. De film duurt twee uur. Ik zou zeggen net iets te kort om alles goed uit te werken. De laatste 20 minuten moet helaas snel gebeuren. Toch is het zeker de moeite waard deze film te bekijken. Eerste half uur is wel even doorbijten, maar kan ook heel interessant voor je zijn. Acteurs spelen goed. Er wordt weliswaar Engels gesproken, maar de hele cast is zeer internationaal.

Deze film is een mix van historie, filosofie en geloof. Daarin is men grotendeels geslaagd.

avatar van joolstein
Prachtige film van Alejandro Amenábar (Abre los Ojos, The Others) gemaakt met voor waarschijnlijk Europese begrippen astronomisch budget van vijftig miljoen euro. We worden mee genomen naar het Alexandrië van de vierde eeuw na Christus. De Romeinen waren over het hoogtepunt van hun macht heen. Hier maken kennis met Hypatia de eerste vrouwelijke wiskundige, filosoof en een astronoom gespeeld door Rachel Weisz die in de wereldbefaamde bibliotheek van Alexandrië zich bezighoudt met wetenschappelijk onderzoek. Ze wordt begeerd door twee aanhangers: haar persoonlijke slaaf Davus en leerling Orestes. Maar er is meer dan alleen een ontroerend liefdesverhaal, een accurate (her)vertelling van de nadagen van het Romeinse Rijk en een reconstructie van het leven van Hypatia. Het is ook een verhaal over de gevaren van religieus fundamentalisme, de eeuwig durende strijd tussen religie en wetenschap en de nietige plaats van de mens in het universum. Het is zeer sterk en spannend in beeld gebracht hoe het voor de christelijke fanatici/fundamentalisten van belang was dat mensen dom werden gehouden. Met als doel macht. De film laat zien dat dus fundamentalisme van alle tijden is, voor komt in alle religies en duidelijk altijd even slecht is. De film prikkelt hiermee de geest, maar zorgt er met een prachtige vormgeving en innovatief camerawerk ook voor dat je ogen tekort komt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geweldige Rachel Weisz, die de film praktisch in haar eentje draagt. Episch, meeslepend, filosofisch, avontuurlijk en uitdagend. Het enige puntje van kritiek is dat de thema’s in slechts twee uur speelfilm zijn gepropt.

Best oké.

Normaal zijn dit soort historische epossen niet echt wat voor mij, maar vanwege de regie van Amenábar deze Agora toch maar een kans gegeven. En dat pakte best goed uit, een stuk beter dan z'n Amerikaanse tegenhangers.

Heel subtiel is het inderdaad niet, maar dat is het onderwerp ook niet echt. Misbruik van geloof in de zoektocht voor (politieke) macht is van alle tijden, ironisch gezien is tegenwoordig de wetenschap ook niet meer veilig van dit misbruik. In die zin wel grappig dat net die wetenschap het lichtpuntje is in deze film.

Zit wel een beetje actie in, maar de film wordt gelukkig nooit té episch. En de actie zelf werd ook een stuk aangenamer in beeld gebracht in vergelijking met de Gladiators van deze wereld. Aankleding is verder ook aardig, al zit er af en toe wel wat mindere CG in. Echt groots of indrukwekkend vond ik het nog steeds niet, maar dat vind ik zelden bij dit soort films.

Heb me er best mee vermaakt. Qua onderwerp redelijk interessant, qua uitwerking beter dan soortgelijke films.

avatar van Flat Eric
Religie is de bron van alle kwaad.

...althans dat lijkt soms zo. Een actueel onderwerp in een ander tijdperk geeft een indringende werkelijkheid over fanatisme.

Anyway, het gaat in deze film natuurlijk over het levensverhaal van filosofe Hypatia.
Af en toe moet ik mijn Griekse/Romeinse oudheid kennis weer opfrissen.
Met deze film waande ik me helemaal in de 4e eeuw na Chr. Een boeiend en mooi in beeld gebracht verhaal. Geen bombastisch geweld maar mooi gedoseerd.
Erg fijn.

avatar van Fisico
Met Agora slaat Amenabar een totaal andere weg in. Dit historisch epos dat zich afspeelt in de 4e eeuw na Christus gaat over het opkomend christendom. Geen vredelievende opkomst, maar zoals zovele godsdienstoorlogen die zich willen profileren, gaat dit gepaard met veel geweld en bloedvergieten. Fundamentalisme is een begrip van alle religies, zelfs voor het christendom (wat eigenlijk niet hoeft te verbazen, maar toch). Naast religie bevat Agora ook een filosofisch tintje.

De film ziet er visueel erg mooi uit. Rachel Weisz Ziet er geweldig uit en draagt de film moeiteloos. De mannelijke tegenhangers kon ik soms moeilijk uit elkaar houden, waardoor ik inhoudelijk niet steeds bij de les was. De camerastandpunten zijn sterk waarbij af en toe ook wordt uitgezoomd om een ruimere blik te creëren. Geslaagde film van Amenabar, eentje die ik zeker kan appreciëren, maar ik hou toch eerder van zijn andere werken (Abre los ojos, Mar adentro of Tesis).

Goede acteerprestaties, maar wat betreft inhoud totale onzin. Ik begrijp de boodschap en bedoeling van de makers, maar dit heeft niks te maken met de historische gebeurtenissen. Ze hadden beter een film gemaakt over de 16e of 17e eeuw.

avatar van baspls
Visueel sterke film. De makers hebben goed gebruik gemaakt van visuele taal om hun boodschap over te brengen. Daarmee tekenen ze echter een erg anachronistisch beeld van de tijd en ook vind ik het twijfelachtig op wat voor visuele middelen beroep wordt gedaan. De Heidenen zijn allemaal blanke geleerde kosmopolieten en de Christenen en Joden worden als stereotype bewoners van het Midden Oosten afgeschilderd. De manier waarop de Christenen worden weergegeven is letterlijk gebaseerd op hoe terroristen er uit zien (kromzwaarden en zwarte tulbanden). De reacties op de film maken duidelijk hoe gevaarlijk dergelijke manieren van weergave zijn. Het roept immers erg negatieve reacties op ten opzichten van religie en in het bijzonder het Christendom. Daarnaast bevestigd het het idee dat fundamentalisten alleen uit 'de grote zandbak' komen en duidelijk te onderscheiden zijn door hun uiterlijk.

Het moge duidelijk zijn dat Agora eigenlijk geen film over de Oudheid is, maar als directe aanleiding 9/11 heeft. Het verhaal van Hypatia (die overigens ondanks haar intellectuele prestaties niet het gras voor de voeten van Copernicus, Newton en Einstein heeft weggemaaid zoals de film beweerd) wordt daar enkel voor gebruikt. Amenábar maakt zijn kritiek op fundamentalisme goed duidelijk, ironisch genoeg slaat hij daarin zo ver door dat de film een klassiek voorbeeld wordt van verlichtingsfundamentalisme en anachronistische ideeën over Greco-Romeinse superioriteit.

avatar van deridder
Ik ben het helemaal met baspls - hierboven - eens. Desalniettemin, in 431 werd Hypatia, het hoofd van de neoplatoonse school en één van de meest eminente vrouwelijke filosofen ooit, op een ontzettend brute wijze vermoord door groep Christenen. Deze groep Christenen was opgeroepen door St. (!!!) Cyril, de lokale Paus.

In het jaar 525 heeft Justianus de academie (de school van Plato) gesloten. Rond deze tijd deed de academie het goed onder leiding van Simplicius. Vervolgens moesten de filosofen vluchten naar Persia (laat Baudet hier niets van horen), bang voor geweld van de Christenen. Paus st. (nogmaals: !!!) Gergorius heeft vervolgens alle boeken nog eens verbrand van de laatste publieke bibliotheek in Rome. Was het niet voor Noord-Italië zouden we alle kennis en wijsheid van Athene verloren hebben.

Lang verhaal kort: Het is niet te betwijfelen - denk ik - dat de Christenen de wetenschap de nek hebben omgedraaid. En deze film maakt daar een portret van. Geslaagd of niet als film, Christenen moeten wel degelijk in het reine leren komen met al het kwaad dat ze verricht hebben en alle kennis die er vernietigd is.

avatar van baspls
deridder schreef:

Sorry, maar dat is gewoon simpelweg niet waar. Onze moderne wetenschap zouden we niet hebben gehad zonder het Christendom. Wat is wetenschap? Is dat niet simpelweg het bestuderen van God's schepping? Bovendien waren Middeleeuwse monniken helemaal niet zo naïef als men schijt te denken. De filosofen uit de klassieke Oudheid werden de hele middeleeuwen lang gelezen en becommentarieerd. Ook de geschriften van islamitische geleerden werden gelezen en aan het Christendom aangepast. Tegenover ketterij en corrumperende teksten was weinig tolerantie, maar wanneer we ons beseffen dat destijds iedereen ervan overtuigd was dat deze het persoonlijke zielenheil in gevaar konden brengen is het toch niet heel gek dat men daar toen zo extreem op reageerde.

Het idee dat het Christendom "de wetenschap" heeft tegengewerkt is een typisch idee van de Verlichting en historici vinden dit vandaag de dag tamelijk ongenuanceerd en - ironisch genoeg - onwetenschappelijk om dit zo te stellen. Over Hypatia's dood is niet zo veel bekend als men verondersteld - bedenkt dat dit een tijd is waarvan bronnen schaars zijn en het lastig is iets met zekerheid te zeggen, dat St. Cyrillus er iets mee te maken heeft is niet zeker. Spanningen tussen de heidense grieken en de 'nieuwe' Christenen kunnen er zeker wat mee te maken hebben gehad, maar niet op de wijze waarop dit in de film is verbeeld.

avatar van deridder
Bas wat leuk dat je reageert! Allereerst, ik vind je top 10 beste films geweldig! (Cinema paradiso nog niet gezien maar ga ik zeker doen).

Voordat je me in het verkeerde team stopt: ik vond je eerste comment helemaal goed, en ben ook grotendeels eens met je analyse op mijn reactie. Ik herkende ook veel van wat je zei uit bishop barron’s analyse van deze film. Voor de mensen die dat nog niet gezien hebben, hier is de link: Bishop Barron on "Agora" - YouTube - m.youtube.com

Ik moet eerlijk toegeven - zoals je al doorhad - dat discussies over st. Cyrillus en Gregorius boven mijn pet liggen. Ik kan alleen ter verdediging inbrengen dat ik mijn informatie heb uit ‘grand theory of everyday beliefs’ van Wallace Matson en ‘hypatia’ van Edward Watts. Wat dat ook waard moge zijn.

Over de middeleeuwen zal je vast gelijk hebben! Ik zelf heb ooit wat Aquino gelezen en hij citeert Aristoteles op elke pagina! Augustinus was weer beïnvloed door Plato, en zo zijn er talloze Griekse invloeden. Dus er is veel Katholieke liefde voor de Grieken, en maar goed ook! Daarnaast zou ik niet durven zeggen dat Middeleeuwse monniken naïef zijn, haha. Misschien waren ze het overigens wel, ik zou het niet weten.

Maar al die liefde voor Grieken en al die slimme monniken zijn voor de discussie rondom deze film niet zo relevant, denk ik. Feit blijft: De Grieken in de Middeleeuwen moesten herontdekt worden. Tot zo rond 450, was de invloed van Griekse denkers Voelbaar (in bv. Augustinus), juist omdat de academie nog open was en omdat er nog openbare bibliotheken waren met ‘heidense’ teksten.

Deze film gaat juist over de gebeurtenissen die er voor zorgden waarom daarna deze kennis - voor lange tijd - verloren ging. Grote delen van Aristoteles en andere Griekse denkers gingen in grote delen van Europa tot wel in de twaalfde eeuw verloren. Niemand las ze meer, en niemand las - Dankzij de invloed van de Kerk - Grieks (de Latijnse vertaling van de Bijbel, God mag weten waarom, voldeed).

En de reden waarom Aristoteles, Plato en anderen herontdekt moest worden, via de vertalingen uit het Arabisch, heeft weer te maken met het feit dat in de vroege Middeleeuwen - zoals afgebeeld in deze film - Christenen veel van de openbare bibliotheken in de fik hebben gestoken, de academie hebben gesloten, en heidenen hebben vervolgd.

Je kan prima Christen zijn en toch denken ‘goh, dat hebben ze toen der tijd toch verkeerd aangepakt’. Wat zou het heerlijk zijn geweest als mensen zoals paus Gregorius en de heilige Cyrillus net als jij hebben gedacht: ‘maar wetenschap, dat is toch eigenlijk het bestuderen van Gods schepping?’ Het zou anders wel één nadeel hebben: dan hadden we agora niet kunnen kijken.