The Way (2010)

Verenigde Staten / Spanje

geregisseerd door Emilio Estevez
met Martin Sheen, Emilio Estevez en Deborah Kara Unger

Tom Avery, een oogarts uit Californië, krijgt op een dag het bericht vanuit Frankrijk dat zijn zoon Daniel bij een storm in de Pyreneeën is overleden. Hoewel de relatie tussen hen nooit echt goed was, besluit Tom toch naar Frankrijk te reizen, waar hij ontdekt dat Daniel was begonnen met de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Tom besluit zelf de route uit te lopen.

avatar van FlorisV
Redelijke maar ook gemakzuchtige film. Men neme:
-vlakke karakters, met de nodige cliche's (uiteraard is de Hollander weer goed voor de beste stuff);
-mooie plaatjes van de omgeving;
-geforceerde ruzietjes
en de nodige muziek...et voila, weer een film. Uiteraard spreken bijna alle Spanjaarden ook prima Engels. En Martin Sheen hoeft niet eens goede schoenen te kopen en loopt ongetraind moeiteloos voor iedereen uit. Ik hou zelf van wandelen en wandelvakanties en de probleempjes die je kunt hebben als onervaren wandelaar: te weinig drinken, blaren et cetera, daar wordt allemaal overheen gestapt. Ook over het feit dat de meesten toch alleen willen lopen want het is immers een persoonlijke reis.

Maar er is nog genoeg te genieten. Enkel goede acteurs en fijn dat Yorick van Wageningen een echte Nederlander mag spelen, ook aardig om Deborah Unger sans make-up te zien en gelukkig wordt er geen love interest van gemaakt. Ik had eigenlijk verwacht dat Emilio Estevez veel meer in de film zou zijn maar de tocht laat vooral zijn vader zien.

Er had veel meer in gezeten maar het is een aardige film, inderdaad om 1x te zien, waar je je geen buil aan kunt vallen. Ruime voldoende.

avatar van FlorisV
blurp194 schreef:
Nee hoor ik verwachtte helemaal geen tearjerker - absoluut niet zelfs, want dan had ik beslist niet gekeken. Maar wat ik echt mis in de film is wat Tom nou eigenlijk opsteekt, wat het lopen van de camino hem brengt, en - nogmaals - de echtheid in de emotie.

Dat iedereen op z'n eigen manier met dit soort situatie omgaat spreekt vanzelf - maar, in de film zie ik er helemaal niet zoveel van. Wat we te zien krijgen blijft heel erg oppervlakkig - het lijkt allemaal veel meer te gaan om de tocht dan om de situatie.

Dat is vooral mijn irritatie met deze film - maak er dan een 'gewone' film van over iemand die - zonder verdere lading of drama - de camino loopt. Nu pretendeert het een diepgang te hebben, die ik er niet uit zie komen.

Ik was kennelijk wel wat narrig toen ik m'n stukkie hierboven schreef - ik vind nu ook dat ik wat aan het doordraven ben geweest. Komt door m'n teleurstelling in de film, moet je maar denken. Toch, ik druk het misschien wat sterk en overdreven uit, het is wel de samenvatting van wat deze film bij me oproept. En ik snap dat mijn mening daarmee wat afwijkt van het gemiddelde - niet voor niets is het tweede woord 'sorry'.

Ik geef deze post helemaal gelijk hoor. Het bleef gewoon heel oppervlakkig. Die 3.5 is toch wat te hoog, ik zag het meer als een "zesje" (ik zie alles hier als rapportcijfer en deel het door 2). Je leert werkelijk helemaal niets over die zoon of de relatie tussen vader en zoon. Ook enigst kind en wie was de moeder? Waarom is die vader zo onsympathiek en vertelt hij zo weinig? Ik weet het antwoord wel: om nog wat conflict in het flinterdunne verhaaltje te forceren.

Aardig detail is misschien dat Charlie Sheen ook een vader-zoon film maakte met Martin Sheen, waarin vader ook een hork is: Cadence. Die maakte destijds meer indruk op me.

avatar van CellarDoor
Eens met FlorisV en Blurl194: gepretendeerde diepgang die nergens daadwerkelijk te vinden is. Verder is het audivisueel niet boeiend, hetgeen de film nog wat had kunnen redden. Ik heb na het zien vd film werkelijk waar nog steeds geen idee of de route de moeite waard is zelf te lopen. Uiteraard ook niet de doelstelling van deze film, want dat is het plot overbrengen, met haar fascinerende personages... finaal mislukt. Eerste en laatste ervaring met Emilio Estevez aan het roer als regisseur.

avatar van karilem
Prachtig, spannend, grappig, tragisch… alles tegelijk ?

avatar van sumitta
Direct na de film had ik een feelgoodmood en had ik prompt vier sterren gegeven. De sfeer, het avontuur, de beelden, het tempo, dat Hollandse typetje ertussen, de herkenbare momenten van het op reis zijn en zomaar ineens 'opgezadeld' zitten met een uiteenlopende mix van persoonlijkheden met verschillende nationaliteiten en een verschillend reisdoel. Het redelijke complete beeld dat de makers proberen te schetsen van de tocht. En Martin Sheen als de starre Tom, die een sterke vertolking neerzette en me om een of andere reden deed terugdenken aan Jack Nicholson in About Schmidt en Michael Douglas in Falling Down.

Een week later (nu dus) is er toch weinig blijven hangen van de film. Als ik me zo'n lange tocht voorstel, dan denk ik vooral aan lichamelijke ongemakken, mentaal afzien en afzondering, maar daar ging de film toch niet echt over. Ook herinner ik me enkele zwakke scenes, zoals de scene waarin het Ierse personage werd geïntroduceerd, die acteur vond ik meer weg hebben van een toneelspeler. En de karakters en hun verhaal bleven toch een beetje stereotypisch en oppervlakkig.

avatar van Sylvia@vliss
ik heb genoten
precies waar het om gaat
de reis
iedereen en alles wat je tegen kan komen

Viel tegen. Gewoon allemaal net niet. Martin Sheen is een beperkte acteur die weinig weet op te roepen. De gesprekken zijn ok maar nooit echt interessant. De soundtrack is aardig maar ook wat willekeurig. Paar mooie beelden, maar ook weer niet zo dat de film op dat punt er uit springt. Beste moment is een van de laatste scènes in de kerk waar alle personages anders reageren op deze confrontatie met religie. En bijzonder hoeveel Emilio Esteves en Martin Sheen op elkaar lijken .

avatar van Brandt
Feelgood in optima forma. Heerlijke wandel roadmovie die keurig binnen de kaders van het genre blijft. De clichés buitelen over elkaar heen en nergens wordt het echt spannend. Maar o o o mensen, wat is het heerlijk om af en toe eens te verzuipen in een niets aan de hand film met puike acteurs, prachtige beelden en een soundtrack die je soms lekker mee kunt zingen. En er valt nog wat te lachen ook, dus wij hebben een dikke 2 uur met een glimlach om de mond gezeten. Zo komen we de corona-tijd wel door.