The Hunter (2011)

Australië
Avontuur / Drama

geregisseerd door Daniel Nettheim
met Willem Dafoe, Sam Neill en Frances O'Connor

Tasmanië. Lange tijd dacht men dat de Tasmaanse tijger was uitgestorven totdat hij gespot wordt. De buidelwolf speelt tot de verbeelding van de lokale bevolking en roept de interesse op van dubieuze buitenstaanders. Een daarvan is Martin, die de opdracht krijgt het beest te vinden voor een biotechnologisch bedrijf. Wat begint als een zakelijk aanbod krijgt echter mythische aspecten wanneer Martin's zoektocht een obsessie wordt. Een zoektocht niet voor de ultieme winst, maar voor de essentie van het leven dat vernietigd wordt door de technologie.

avatar van Redlop
oemoemenoe schreef:
...Leuke bijrol was er nog voor de boven niet vernoemde Jeff Goldblum.

Jeff Goldblum??

Leuk om Tasmanië als decor voor een film gezien te hebben, maar dat was het wel. Snel vergeten.

En waarom nu niet eens een avonturenfilm rond de zoektocht naar een nog overlevende Tasmaanse tijger ?
Behoorlijk geslaagd. De fotografie is prima en het acteren van Willem Dafoe is het eveneens.
Spankracht is er ook al zien we toch teveel dezelfde handelingen van Dafoe en in het verhal is de rol van de kinderen, vooral het jongetje, niet zo erg duidelijk.
Maar goed, het blijft een avonturenfilm, niets min, niets meer, en ook de wat "onechte" emoties op het einde nemen we er wel bij.
Een kleine 3,5.

avatar van Jawaddedadde
Klein meesterwerkje wat mij betreft.

Mooie avonturenfilm waarbij een schimmig figuur (Dafoe) op zoek goed naar een uitgestorven gewaande diersoort en betrokken raakt bij een klein familiedrama. De film wisselt voortdurend tussen het avontuur en de zoektocht van Dafoe's personage en zijn tijd bij het gastgezin. En dit zorgt toch voor aardig wat spanning en mysterie. Bestaat die tijger wel? Wie zit er nog achter het dier? Wat is gebeurd met de vader van het gezin? Wat is de rol van Jack Mindy? Uiteindelijk blijkt alles en iedereen met elkaar verbonden te zijn.

Daarnaast is het ook visueel een pareltje. Mocht het verhaal je geen hol interesseren kan je je nog steeds vergapen aan prachtige natuurbeelden van Tasmanië.

Dafoe's performance is sereen maar overtuigend. Verder vond ik de kinderen (vooral het meisje) dan erg naturel acteren.

Aanrader!

avatar van des1
En dan wordt je laat op de BBC nog getrakteerd op een film dat zo waar eens vleeschg op de botten heeft zonder alles in extenso te willen uitleggen hoe motieven liggen e.d. Dafoe gedijt goed in de rol. Je mot de man wat te doen geven ("hè Anton Corbijn?"), en dan krijg je ook wat. Veel ruimte voor de verhoudingen tussen de personen, vooral de kiddos (een verademing!), en natuurlijk voor de natuur van Tasmanië. Ruime 3,5* tegen de 4* aan.

Prima film!

avatar van Lovelyboy
Och als er een reden is om deze film te zien zijn het wel de fantastische natuurbeelden. Die zijn geweldig. Verder...tja...

Het verhaal ontwikkeld zich engszins als een mysterie. Zo zijn er de vreemde omstandigheden waaronder Armstrong verdwenen is en hij meende gevolgd te worden. Laat bij Dafoe nu ook redelijk de indruk gewekt te worden dat hij geschaduwd wordt. Even verwacht ik een dieper laag met die Armstrong zelf, moord, sabotage of dat Armstrong wellicht nog blijkt te leven maar nee, vanaf de helft wordt het wat een stuurloos geheel qua verhaal.Wat wel naar voren komt is dat hij door het contact met Armstrongs vrouw en kinderen verandert is en niet zijn taak uitvoert maar 'een goede daad' verricht in de spreekwoordelijke zin van het woord. Hij bracht, hetzij kort, net zo goed verandering in het gezin. Het verhaal is wat van de hak op de tak en een beetje stuurloos.

Een keer gezien en dat is ook meer dan voldoende.

avatar van 93.9
wat een flut film.
Belachelijk filterdun plot, eigenlijk te suf om na te vertellen. En die uitgemergelde kop van die dude ging me enorm tegenstaan.

avatar van adso
Het had toch wat authentieker geweest als dit verhaal zich eind jaren dertig
van de vorige eeuw had afgespeeld

Prachtige film met een interessante wending.