The Devil's Double (2011)

België / Nederland
Drama / Biografie

geregisseerd door Lee Tamahori
met Dominic Cooper, Ludivine Sagnier en Raad Rawi

Latif Yahia (Dominic Cooper), een luitenant in het Irakese leger gestationeerd aan de Iraanse grens, heeft een buitengewone gelijkenis met de belichaming van het kwaad, Uday Hussein, de gevreesde zoon van Saddam Hussein. Latif wordt naar Saddam Husseins inner sanctum ontboden, waar hij voor een keuze wordt gezet; de dubbelganger van Saddams zoon worden... of sterven.

avatar van MichaelMovie
Wat teleurgesteld in deze film.
Het is een film die voor mij met moeite 3 sterren haalt.
Weinig diepgang in het verhaal en ik word te weinig meegesleurd in de sfeer van het toenmalige Irak en de onmenselijke Uday. Het krankzinnige viel wel mee, maar de sadistische straffen kwamen niet sterk en grof genoeg over.
Enige positieve aan deze film is de dubbelrol van Dominic Cooper.

avatar van goongumpa
Iraxploitation. Ongelofelijk fout, slecht gespeeld & lelijk in beeld gebracht. Door al die lompheid soms nog wel ietwat grappig.

avatar van goongumpa
Zinema schreef:
De mix met authentieke beelden werkt aan het begin nog wel, maar voelt gaandeweg steeds meer aan als een vertraagde aanklacht jegens een ieder die de ‘lack of weapons of mass destruction’ ooit nog eens durft te opperen.
99% zeker een gevalletje te weinig budget. Verklaart ook de vele binnenscènes.

avatar van FILM!BOY!
Een goed verhaal die je pakt en die je pas loslaat bij de aftiteling, want je wilt gewoon constant weten hoe het afloopt met Latif.
Het dubbelspel van Dominic Cooper vind ik indrukwekkend. Zo heb je wel een echte 'Double'.
Hier en daar wordt het tempo van de film wat slomer, maar voor de rest loopt het allemaal vloeiend door.
Een echte aanrader deze film!

avatar van woeler82
Een aardige film met veel geweld , maar ik kan niet zeggen dat ik hem nog 1x wil zien.
Verhaal is er wel, maar toch boeit de film halverwege al niet meer , heb hem met moeite afgekeken

avatar van QuidQuoPro
Het is jammer dat het boek van Latif Yahia ('Ik was Saddams zoon', aanrader) alleen als uitgangsbasis gebruikt is. Van het verhaal in de film klopt bijzonder weinig. Van Udai hebben ze een karikatuur gemaakt. In het boek komt Udai naar voren als een uiterst machtswellustig, gewelddadig, psychopathisch en onberekenbaar figuur. Daarnaast zag je Latif en Udai nooit SAMEN in het openbaar. En Latif heeft nooit de kans gehad naar Malta te vluchten, laat staan op Udai te schieten. Als ze dan toch sensatie willen hadden ze beter het gevecht van Udai en zijn broer tegen de amerikaanse troepen kunnen gebruiken. Het boek van Latif geeft een goede kijk op het regiem van Saddam. Een ander erg goed boek is 'Getuigenissen van Saddams lijfarts - Ala Bashir'.

avatar van Bobbiescie
Na een herziening mijn stem met een halfje verlaagd. Misschien is ie nu nog wel te hoog... In ieder geval, zo leuk en goed als ik dacht dat ik 'm vond vond ik 'm de 2e keer niet meer.

Hij wordt nooit ergens écht spannend, de acteer prestaties van Cooper waren goed en knap gedaan zelfs maar de rest van de cast was om te huilen. Vooral die prostitutie was nooit echt overtuigend. Ook was ie een tikkeltje te langdradig de film en kon die daardoor ook niet echt spannend worden, constant zat ik te wachten op meer/erger/duidelijker en vooral op wat nog komen kwam, helaas blijf je het grootste gedeelte met het gevoel zitten dat er meer ingezeten had.

avatar van Hollywood007
Ik zie dit soort filmpjes wel eens graag tussendoor. Maar één keer is wel genoeg. Als het allemaal op waar gebeurde feiten is gebaseerd, is het natuurlijk een verschrikkelijk verhaal. Maar ik denk dat ze er een deel erbij verzonnen of veranderd hebben. De acteerprestaties zijn niet bijzonder, maar goed genoeg voor dit soort producties.

avatar van Antonev
goongumpa schreef:
99% zeker een gevalletje te weinig budget. Verklaart ook de vele binnenscènes.

Ze hadden anders wel een budget van bijna $ 20.000.000, dat is niet weinig te noemen.

avatar van J.Ch.
Toch aardig verrassend, zeker voor een Nederlandse film. Ik kon er behalve de Nederlandse namen in de credits (en Mimoun Oaissa) weinig Nederlands aan ontdekken.

Ik vind het zelf een boeiend gegeven dat het verhaal ergens wel op de waarheid is gebaseerd, al zal er vermoedelijk weinig precies van kloppen. Saddam zelf had in ieder geval dubbelgangers, waarom zijn zoon dan niet? Hoe weinig er historisch ook van moge kloppen, volgens mij was Uday niet bepaald een zachtmoedig en evenwichtig persoon en dat komt in de film duidelijk naar voren. Zijn gedrag is ronduit schokkend, bijvoorbeeld op het feest waar hij het aan de stok krijgt met de beste vriend van zijn vader, en later op een bruiloft. Verrassend is het dan ook niet dat zijn dubbelganger voor dilemma's komt te staan als zijn geweten gaat knagen, en vanzelfsprekend laat Uday hem niet zomaar gaan.

Dit plotgegeven levert genoeg op om een film interessant te maken. Dominic Cooper acteert erg goed in beide rollen. Ook over setting en sfeer kan ik weinig klagen. Het grootste minpunt vond ik Ludivine Sagnier: haar personage vond ik overbodig en haar invulling van de rol ondermaats. Ze heeft een mond waardoor het lijkt alsof ze een beroerte heeft doorgemaakt, maar dat terzijde. Ik had graag wat minder van haar gezien en wat meer van Saddam (die vergeleken met zijn zoon aardig redelijk lijkt).

Al met al een prima film om een keer gezien te hebben.

avatar van mcdaktari
Ik zie nu pas dat het een film uit België / Nederland is.
Vraag me toch af wat de Nederlandse inbreng dan is. Toen ik deze film zo'n 4 jaar geleden zag vond ik het toch een hele beste film, en dat vind ik nog steeds. Vooral Cooper doet het heel goed in z'n dubbelrol.

Een A-verhaal , zeker,wat verpest wordt door C-acteurs, en daarom niet uit te kijken . Ik wacht op een remake..... De film kostte 20.000.00 dollar.....Waarom eigenlijk? Honoraria?LOL.

mcdaktari schreef:
Ik zie nu pas dat het een film uit België / Nederland is.
Vraag me toch af wat de Nederlandse inbreng dan is.

Tijdens de film heb ik wel een bekende Marrokaans/Nederlandse acteur gespot, die ene van het schnitzelparadijs, als de bodyguard van Uday. Dat is het enige geloof ik

avatar van dvdfreak123
Zeer overtuigend gespeeld van Dominic Cooper in deze dubbelrol. Film verveelt nergens maar miste toch gelijk soms iets had nog net iets beter gekunt. De rest van de cast speelde niet zo goed en blijven op de achtergrond door Cooper. Weet niet in hoeverre waarheidsgetrouw de film is maar zal ook wel veel bij verzonnen zijn. Spannend word het soms wel je wilt toch dat Latif weg raakt van de psychopatische Uday. Die werkelijk onmenselijk is. Ondanks dat ik wat miste heb ik mij toch goed vermaakt en door Cooper zijn acteerprestatie krijgt hij van mij een 7/10

avatar van Flat Eric
Wat een monster was die Uday. Verschrikkelijk. Het had wel wat sadistischer gefilmd mogen worden.
Halverwege de film werd het een beetje een slap verhaal met de romance tussen Latif en Udays hoertje. Alleen het begin en de laatste paar minuten waren spannend en intrigerend.
Leuk om eens een keer gezien te hebben, meer niet.

Goede, drama/actie film van Nederlandse en Belgische makers,de zieke geest van Uday, werd goed weergegeven in deze film.Tussen haakjes Uday deed mij denken, op een of andere manier aan de voetballer Luis Suarez, die heeft ook net zo'n kop als Uday, met zijn maffe tandjes!!

avatar van Glennekeeeee
Zoals hier misschien al gezegd werd, dit had oscarmateriaal kunnen zijn maar al snel merk je dat ze dit niet nastreven. Zie je het als een actiethriller dan is de film zeker best te pruimen, ook al is de actie zelf wel zeer miniem aanwezig.

Hét geluk van deze film is Dominic Cooper die een heerlijke dubbelrol speelt. Zowel als Latif als Uday speelt hij de rol met verve en wat leuk is dat hij de rollen zo afzonderlijk een identiteit geeft dat niet elke scène eerst duidelijk moet maken wie wie is, dat zie je gewoon meteen. Dat brengt me ook bij een ander pluspunt aan deze film: visueel. Visueel is de film echt schitterend, zowel qua kleurgebruik, filters, als camerabewegingen is deze film top. Ook zeer leuk om niet de simpele perspectieven te gebruiken voor de dubbelrol. Hier is best wat werk ingestoken om de 2 coopers door 1 scherm te krijgen. De bijrollen zijn niet zo straf, zoals het luxe'hoertje' van Uday die voor de Love romance moet zorgen, wat overigens slecht uitgewerkt was. En het verhaal is doorheen de visuele pracht toch vaak iets te traag om echt te boeien maar vaak maakt Cooper dit toch wel goed. De film heeft enkele harde momenten voor sommige kijkers maar al bij al valt het nog wel mee en is de bruutheid te sporadisch om echt de spanning vast te houden. De finale is nogal onzorgvuldig en snel afgehandeld waar ik toch wel meer van verwacht had maar misschien was de realiteit ook niet anders.

The Devil's Double is een vermakelijke actiethriller met als sterke punten de cinematografie en een heerlijke dubbelrol voor Dominic Cooper die je de houterige bijrollen en iets te leeg scenario vaak doet vergeten

avatar van Boneka
Lang op mijn verlanglijstje staan en gisteravond dan eindelijk bekeken. Vond 'm best vermakelijk maar wel redelijk eenzijdig waar alles eigenlijk maar om een ding draaide. De zoon van Sadam (niet echt lijkend overigens). Latif Yahia is in deze film natuurlijk een vreselijke eikel die eigenlijk iedereen uit de weg wil ruimen. Het eind vond ik dan ook erg vermakelijk om hem recht door zijn ballen te schieten. Zo die F niet meer. De sfeer aankleding en kleuren zien er geweldig uit, maar ja daarmee red je het niet. De film was net eventjes te glad te weinig diepgaand met overbodig filmmateriaal uit verleden. Leuke kijkbeurt met een krappe voldoende

avatar van panax
manikaal !!!!

Matige film waarin een man wordt gedwongen om als dubbelganger van de zoon van Saddam Hussein te fungeren. Een bijzonder, waargebeurd verhaal. Helaas blijven de personages nogal oppervlakkig en wordt de film al vrij snel eentonig. Hier had zeker meer in gezeten. Dominic Cooper doet het verder wel prima in de dubbelrol.

avatar van mrklm
Cooper zet een knappe dubbelrol neer in een uiterst gewelddadige, maar zelden spannende thriller over een Irakese soldaat die eind jaren '80 onder dwang de dubbelganger / tweelingbroer moet spelen van Saddam Husseins psychotische zoon Uday. Het uitgangspunt is fascinerend, maar Michael Thomas is er niet in geslaagd om de autobiografische boeken van Latif Yahia om te zetten in een goed verhaal. Daardoor verzandt de film in een herhaling van zetten en duurt het (te) lang voor het naar de onvermijdelijke finale gaat, het beste moment uit de film. Cooper blinkt uit en Philip Quast maakt ook indruk als Saddam Hussein, maar ze zijn opgescheept met een te oppervlakkig scenario. .